Od prvního ledna začalo platit nové rozdělení soutěžních vozů do jednotlivých tříd. Padl dosavadní systém skupin N a A, který fungoval s malými kosmetickými změnami téměř tři desítky let. V rámci zjednodušení celého systému nyní FIA rozděluje auta do deseti tříd + WRC.
Na sklonku roku jsme se konečně dočkali vozu třídy 1 v podobě Pechova Mini John Cooper Works. Právě tento exemplář znovu otevřel diskuzi, zda se jedná o novodobé WRC nebo S2000. Proto jsme se rozhodli zaktualizovat článek o nových třídách.
⇥⇥⇥
Rozdělení tříd:⇥⇥ |
⇥⇥⇥
Stručný popis třídy:⇥⇥ |
⇥⇥⇥
Ukázky vybraných vozů z tříd:⇥⇥ |
⇥⇥⇥
Třída WRC⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ soutěžní speciály určené výhradně pro seriál mistrovství světa. Vozy s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem o objemu 1,6 litru s přímým vstřikováním paliva, s restriktorem turbodmychadla o průměru 33 mm (Citroen DS3 WRC, Ford Fiesta WRC a Mini John Cooper Works WRC). Vozy v této specifikace nemohou startovat mimo seriál MS. ⇥⇥ |
![]() ![]() |
⇥⇥⇥
Třída 1⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ nové speciály Super 2000 s motorem 1,6 litru turbo. Deriváty třídy WRC, které se letos nemohly účastnit seriálu SWRC. Od speciálů WRC se liší menším restriktorem o průměru 30 mm, setrvačníkem a méně atraktivními aerodynamickými prvky – předním spoilerem a zadním křídlem. (Mini John Cooper Works S2000, Ford Fiesta RRC). Vozy mají o cca. 50 k nižší výkon a zcela jinou charakteristiku motoru. ⇥⇥ |
![]() ![]() |
⇥⇥⇥
Třída 2⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ stávající dvoulitrové speciály S2000 s atmosférickými motory a vozy R4 (produkční vozy Mitsubishi Lancer Evo 9 a 10, Subaru Impreza Sti N15 a N16 s rozšířenou homologací). Jedná se o odlehčené verze produkčních vozů o cca. 60 kg s upravenými závěsy kol. ⇥⇥ |
![]() ![]() |
⇥⇥⇥
Třída 3⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ současné produkční vozy třídy N4 s restriktorem 33 mm určené pro seriál PCWRC (Mitsubishi Lancer Evo, Subaru Impreza Sti, nový Renault Mégane RS). ⇥⇥ |
![]() ![]() |
⇥⇥⇥
Třída 4⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ sportovní vozy RGT. Dosavadní GT vozy Porsche 911 GT3 nebo Nissan 350 Z nesplňují předpisy). Jediným kandidátem je v současnosti Lotus Exige R-GT, který byl vystaven na Frankfurtském autosalonu. Pohání ho vidlicový přeplňovaný šestiválec o objemu 3,5 litru. S 34 milimetrovým restriktorem se může pochlubit výkonem těsně nad hranicí 300 koní. Výkon přenáší na zadní nápravu šestistupňová sekvenční převodovka. Minimální hmotnost stanovila FIA na 1200 kg. ⇥⇥ |
![]() |
⇥⇥⇥
Třída 5⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ dosavadní třídy A7, Super 1600, atmosférické dvoulitry R3C (Renault Clio Maxi, Honda Civic R-Type), moderní přeplňované šestnáctistovky R3T (Peugeot 207 RC, Citroën DS3 R3T, Fiat 500 Abarth) a diesely R3D (Fiat Punto JTD). ⇥⇥ |
![]() ![]() |
⇥⇥⇥
Třída 6⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ bývalá třída A6 (objem do 1600 ccm) včetně kit carů, R2B (Peugeot 206 Kit Car, Škoda Felicia 1,6 Kit Car, Citroën C2 R2 Max, Ford Fiesta R2, Renault Twingo) ⇥⇥ |
![]() ![]() |
⇥⇥⇥
Třída 7⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ bývalá třída A5 (objem do 1400 ccm) včetně kit carů (Škoda Felicia 1,3 Kit Car, Škoda Fabia 1,4) ⇥⇥ |
![]() ![]() |
⇥⇥⇥
Třída 8⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ sériové dvoulitry třídy N3 (Peugeot 206 RC, Honda Civic R-Type, Opel Astra OPC) ⇥⇥ |
![]() ![]() |
⇥⇥⇥
Třída 9⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ sériové šestnáctistovky N2 a R1B (Honda Civic VTI, Renault Twingo) ⇥⇥ |
![]() |
⇥⇥⇥
Třída 10⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ nejslabší sériové čtrnáctistovky N1 a budoucí vozy R1A (Škoda Fabia 1,4, VW Polo 16V) ⇥⇥ |
![]() |
V národních šampionátech mohou být vypsány ještě další třídy. To se týká našich rallysprintů. | ||
⇥⇥⇥
Třída 11⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ vozy se vznětovými motory (Škoda Fabia TDI) ⇥⇥ |
![]() |
⇥⇥⇥
Třída 12⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ vozy s prošlou homologací do zdvihového objemu do 2000 ccm (Škoda Octavia Kit Car, Škoda Favorit) ⇥⇥ |
|
⇥⇥⇥
Třída 13⇥⇥ |
⇥⇥⇥
⇥⇥⇥ vozy s prošlou homologací do zdvihového objemu nad 2000 ccm (staré speciály kategorie WRC, ale i historické vozy – např. BMW M3). ⇥⇥ |