Martin Prokop s Janem Tománkem dokončili Německou rally, ale v hodnocení SWRC z toho bylo jen šesté místo. Honza Černý s Pavlem Kohoutem obsadili v rámci WRC Academy páté místo.
Martin Prokop si letos moselské víno příliš nevychutnal
Za pár týdnů čeká všechny vinaře v okolí řeky Mosely vinobraní a už teď se všichni předhánějí v odhadech kvality vín z letošní sklizně. Pokud by měl jejich nejvýraznější chuť odhadovat Martin Prokop, nejspíš by tipnul, že vína ročníku 2011 budou s velmi nízkým obsahem cukru, zkrátka suchá, trpká ba přímo kyselá. Stejně jako víkend Czech Ford National Teamu na letošní Německé Rally.
Na závěrečný den připadlo pět rychlostních testů. Situace v klasifikaci SWRC byla zdánlivě jasná – na čele Ott Tanak, který se jako jediný vyvaroval fatálních potíží a vedl s neuvěřitelným náskokem přes čtyři minuty před druhým Al-Attiyahem, jehož soupis sobotních technických lapálií naproti tomu svým rozsahem připomínal víkendový nákupní seznam. Třetí byl Maďar Turán, jehož by před startem mezi favority tipoval snad jen naprostý laik nebo zarytý maďarský nacionalista. Neuvěřitelná byla především manka hlavních favoritů – Hanninen, vedoucí jezdec šampionátu, ztrácel po chybách v prvních dvou etapách přes dvanáct minut! Martin Prokop s Janem Tománkem, ačkoli dominovali všem sobotním testům, vězeli po páteční havárii v propasti hluboké dokonce téměř 23 minut!
„Chtěli jsme i bez ohledu na beznadějnou situaci jet i v neděli naplno," říká jihlavský jezdec, který v sobě i přes zklamání dokázal nalézt potřebnou motivaci. „V rychlé, velmi dlouhé zatáčce na pětku však bylo velké množství nečistot. Větší než jsme čekali. Do nich krátce předtím zapršelo. Víc než jsme čekali. Zatáčka navíc utáhla. Víc než jsme čekali. A my do ní přijeli rychle – rychleji než jsme měli. Zkrátka a dobře jsme zamířili poměrně rychle do lesa a jen nějaký kus zbylého svodidla nás vrátil zpět „do hry". Nicméně jsme při tomto incidentu úplně zuli pneumatiku z pravého kola a museli jej po dalších třech kilometrech vyměnit. Ztráta 4 minuty by ve většině jiných závodů byla učiněná katastrofa. Ale letos v Německu? Rozestupy byly jako na Dakaru, takže se vlastně nic tak strašného nedělo…," kroutí hlavou nad nevydařeným vstupem do nedělní etapy.
S lehce poškozeným vozem zamířila po dvou RZ do servisu, kde mechanici Czech Ford National Teamu připravili Fiestu na zbylých 40 ostrých kilometrů.
„Už žádné další škody na voze, žádné další „donquichotské" útočení", zněl jasný týmový pokyn. Svižně, leč bez rizika projet zbylé testy. A paradoxně jízda poprvé za celou soutěž bez maximálního nasazení přinesla posun pořadím. Tentokrát to byl Portugalec Sousa, který se neudržel na trati a svůj Ford doloval zpět téměř patnáct minut. Prokop s Tománkem se posunuli na šestou pozici. Jedno místo v pořadí, znamená dva cenné body do tabulky navíc.
„Pohled na výsledky a hlavně obrovské konečné rozestupy mezi jezdci je neuvěřitelný. Ale Německá rally taková umí být – chyba má zde často velké následky. Vždyť Martin v pátek minul ideální stopu o tři až pět centimetrů a bylo v podstatě po závodě. Loni jsme v závěru litovali každého metru, kdy nejel na sto procent a ztratil nějakou tu desetinku, letos byla cestou k úspěchu naopak jízda trošku „při zdi". Ale po bitvě je každý generálem," říká týmový manažer Quirin Muller. „Šampionát se nám opravdu zkomplikoval a vidina titulu se opět vzdálila. Ale jsem si jistý, že svým výkonem naše posádka ukázala, že do špičky patří."
„Poměrně hodně závodů se nám podařilo absolvovat bez větší jezdecké chyby. Už jsem na to začínal být pomalounku i pyšný. Tak tohle v Německu bohužel skončilo. Ale v sobotu jsme zase prokázali, že umíme být opravdu hodně rychlí. Tak teď budeme chvíli pyšní na tohle," usmívá se český reprezentant, kterého předposlední závod šampionátu ve Francii čeká v prvním říjnovém víkendu.
V tabulce česká dvojice klesla na třetí místo za vedoucího Hanninena a druhého Tanaka. Matematika je neúprosná – pokud ve Francii Hanninen na Prokopa získá více než tři body, je pro Prokopa s Tománkem šance na titul ztracena. V opačném případě žije naděje dál….
Honza Černý s Pavlem Kohoutem v Německu nakonec pátí
Česká posádka reprezentující republiku ve WRC Academy ve složení Jan Černý – Pavel Kohout nakonec v Německu dosáhla na páté místo.
Dva náročné dny, které od rána do večera vyplňovalo závodění na specifických rychlostních zkouškách Německé Rally, má za sebou Jan Černý i jeho spolujezdec Pavel Kohout. Mladíci z České republiky absolvovali plný počet kilometrů, který je předepsán pro jezdce WRC Academy a dosáhli tak cíle Rally Deutschland. Ostatní účastníci této rally mistrovství světa, projedou cílem o jeden den později, tedy v neděli.
Honza Černý se do Německa, které bylo první asfaltovou rally v jejich světovém kalendáři, hodně těšil. Chtěl zde využít své zkušenosti, které již za svou závodnickou kariéru nasbíral, a cílem bylo bojovat o umístění na stupních vítězů. Po rozpačité první etapě, která posádce Černý – Kohout příliš nesedla, se Honza s Pavlem vrhli do bojů ve druhé etapě plni odhodlání pořádně zatáhnout a ukázat, co v nich je. První rychlostní zkouška druhé etapy dopadla přesně podle představ.
„Ve druhé etapě nebylo už o čem přemýšlet. První den jsme prokaučovali, a tak jsme chtěli hned od rána zkusit jet a stáhnout ztrátu, která nás dělila od stupňů vítězů. Hned první RZ dopadla dobře a vyhráli jsme ji. Měli jsme správný rytmus, seděl nám rozpis a já jel, jak to umím. V další rychlostní zkoušce jsem ale začal dělat drobné chyby, které nás stály čas. Nedařilo se mi pořádně trefovat do brzdných bodů před prudkými odbočkami, kterých tady bylo velké množství. V rychlých pasážích jsme podle mě jeli pěkně a bylo to i vidět na mezičasech. Docela se nám povedla i nejdelší a asi nejtěžší rychlostní zkouška Panzerplatte, kde jsme zajeli třetí čas a to bylo dobré," hodnotí úvod druhé etapy Jan Černý, kde si vyzkoušel naprosto odlišné charaktery rychlostních zkoušek.
Ford Fiesta R2, který připravuje tým M-Sport, fungoval během závodů velmi dobře a mechanici nemuseli až na drobný problém s brzdami řešit žádnou vážnější závadu. Posádka si dobře uvědomovala chybky, které je stojí čas, a proto do druhé sekce vyrazila s ještě větším odhodláním a motivací. Možná právě přemotivovanost nebo nejistota, stály za tím, že se Honzovi s Pavlem nedařilo oproti konkurenci výrazně zrychlit.
„Někdy člověk prostě moc chce a potom dělá ještě více chyb. To byl asi dnes můj problém. Mám za to, že dobře vím, kde jsme drahocenný čas nechávali a to hlavně v pomalých zatáčkách a výjezdech z nich. Víme ale, na co se máme zaměřit do budoucna, a těší mě, že jsme dojeli do cíle s nepoškozeným vozem a najeli potřebné kilometry. Páté místo je ale určitě za očekáváním a já si v Německu představoval lepší výsledek. Všem našim soupeřům, kteří skončili před námi gratuluji, protože jeli opravdu hodně rychle a tentokrát jsme na ně neměli," uzavírá částečně zklamaný Jan Černý, který v Německu obsadil páté místo ve WRC Academy, což by mělo znamenat, že si upevní své průběžně páté místo celkově.
Další soutěží, která čeká na Jana Černého a Pavla Kohouta bude nadcházející Barum Czech Rally Zlín, kde se představí s vozem stejné kategorie jako v Německu, ale s okřídleným šípem ve znaku. Na tratě světových rychlostních zkoušek se Černý – Kohout vrátí až na Rally France, která bude rovněž asfaltovou soutěží.
Prokop ovládnul sobotní testy, propast v celkových výsledcích však zůstává
Dojmy Czech Ford National Teamu z letošní Německé Rally jsou, řečeno jazykem salónních intelektuálů, ambivalentní. Na jedné straně zklamání z páteční chyby v úvodu závodu, po které neodvratně následoval výlet z trati a odstoupení. Vztek z bezostyšné krádež a. rozčarování z chování soupeřů. Na straně druhé spokojenost s nastavením vozu a radost ze sobotního výkonu posádky, která bez jediné výjimky ovládla všechny rychlostní zkoušky.
„Jsem rád, že můžeme i přes beznadějnou ztrátu posádku podle pravidel superrally znovu nasadit do závodu," říká manažer týmu Qurin Muller. „Je nutné, aby si před dalšími soutěžemi vyjeli když ne porci bodů tak alespoň porci sebevědomí na asfaltových tratích. Věřím, že pošleme soupeřům před dalšími závody alespoň slušnou vizitku," věštil před sobotním návratem do české posádky na tratě. Pravdivost jeho pátečních prorockých slov o nevyzpytatelnosti německé soutěže v závěru první etapy poznal i dosavadní lídr pořadí Juho Hanninen, který také chyboval a musel odstoupit. K jeho zaváhání však došlo až na posledním testu dne a penalizace tak byla významně menší než u Prokopa. Šance na vítězství se však i mladoboleslavskému továrnímu jezdci rozplynuly. V čele se tak ocitnul Estonec Tanak, druhé místo bylo překvapivou pozicí dalšího estonského mladíka Kruudy, třetí do party na průběžných stupních vítězů byl katařan Al-Attiyah. Hlavní favorité Hanninen a Prokop se krčili až na šestém, resp devátém místě.
Oprava vozu poškozeného při havárii však nebyla jedinou nepříjemností, kterou tým ve večerním servisu řešil. „Stali jsme se obětí sprosté krádeže. Z vozu, který byl po nehodě ve vinici a od kterého pořadatelé z důvodu bezpečnosti vykázali posádku, někdo odcizil bezpečnostní systém HANS (zařízení chránící jezdce před poškozením krční páteře) a nářadí. Je pro nás hořké poznání, že se i mezi diváky rally najdou bezcharakterní individua, která se neštítí něčeho podobného. HANS je individuálně přizpůsobený a informace případných svědků, které povedou k jeho navrácení rádi odměníme. Kontakt naleznete na webu www.martinprokop.com nebo FB posádky," vysvětluje Quirin Muller.
Bylo-li znovunabytí sebevědomí hlavním úkolem v sobotní etapě, mohou Martin Prokop s Janem Tománkem hlásit jeho splnění na údernických sto procent. Sobotní RZ totiž nepoznaly v kategorii SWRC jiné vítěze. Populární „Fiona" hnaná stovkami českých fanoušků, kteří vážili cestu k německým tratím, si počínala zcela suverénně a vyhrávala jeden rychlostní test za druhým.
„Z dnešních časů máme určitě radost. Nevím, jestli jsme jeli my tak rychle nebo ostatní tak pomalu, ale 8 nejrychlejších časů snad úplná náhoda není, ačkoli v této soutěži jsou najednou nečekaně velké rozestupy. Skoro každý si totiž vybral svou porci problémů a tam, kde bývají ve hře vteřiny se najednou bavíme o minutách. Nejen v SWRC, ale i v absolutním pořadí. Německá rally prostě umí být takto zrádná," komentuje dnešní dění Martin Prokop, pilot Fordu Fiesta S2000. „Úplně naplno nejedeme, malou rezervu jsme si ještě nechávali. Koneckonců – zastavit o betonové kvádry, které ohraničovaly dnešní tratě ve vojenském prostoru, to by nebylo to včerejší přistání do měkkého vinohradu. Ten je proti těmhle obludám hotová peřinka….".
Z devátého místa se česká dvojice na úkor svých soupeřů posunula na sedmou, bodovanou příčku. Jeden moment však přece jen řádně rozjitřil už tak napjatou atmosféru – na nejdelší RZ, 34 kilometrové Panzerplatte, musel Martin Prokop absolvovat bezmála 20 km v závěsu za největším soupeřem Hanninenem. Ten opravoval defekt a zpět na trať vyjel těsně před rychlejším českým jezdcem. „Ten, kdo je na trati z jakéhokoli důvodu dojet, pustí svého soupeře. To je v rally nepsaným, ale ctěným pravidlem. Pokud to, např v případě technických potíží hrozí nám, je mou prací vedle navigování i sledovat situaci za námi a včas jezdce upozornit," říká copilot Jan Tománek.
„Nemyslím, že to byl od Juha nějaký chladný kalkul. Spíš nezvládnul své emoce v závodě, který se mu také nevyvíjí podle představ. Nebo měl dojem, že nám má oplácet nějakou domnělou křivdu, kdo ví. Osobní spory jsou možná kořením pro média, ale nejsme boxeři, uši si navzájem vzteky okusovat nebudeme, " krčí rameny Martin Prokop, jenž se snaží neztratit nadhled. „Měl jsem hlavně strach o náš motor. Byli jsme na Juhovi tak blízko, že bylo minimální náporové chlazení a začínal se přehřívat. Ale všechno má něco do sebe, alespoň jsme si mohli udělat jasný srovnávací test – motor škodovky na rovinách jede skvěle, tady mají technici ve Fordu co dohánět!"
Zítra čeká posádku zbývajících 5 testů o celkové délce 76 kilometrů. „Budeme se trošku opakovat, ale rally končí až v cíli. Takže pojedeme dál jak nejlépe umíme i když na ztrátu nabranou díky pátečnímu odstoupení snad ani nepotřebujeme stopky. Bohatě stačí kalendář," usmívají se již o poznání spokojenější Martin Prokop s Janem Tománkem.
Černému a Kohoutovi v úvodu chyběla dravost
Honza Černý s Pavlem Kohoutem pokračují do druhé etapy Německé Rally. V ní se pokusí zaútočit na medailové pozice WRC Academy.
Posádka Jan Černý – Pavel Kohout, reprezentující Českou republiku na soutěži mistrovství světa v Německu, se v pátek vrhla do šesti rychlostních zkoušek, které tvořily první etapu této rally. Hned na úvod byly nejen pro účastníky WRC Academy připraveny klasické rychlostní zkoušky vedoucí zrádnými německými vinicemi rozprostírajícími se kolem řeky Mosely. Charakter těchto RZ byl pro posádku z České republiky trochu neznámý a celou jednu sekci trvalo, než Jan Černý získal patřičnou jistotu v rozpisu a ve své jízdě.
„Začal jsem dnes hodně opatrně a pomalu. Pokud chceme ve světě uspět, nemůžeme jet s takovou dávkou jistoty, jako dnes my. Nejsem se svým výkonem spokojený. Očekávalo se od nás, že na asfaltu pojedeme rychle, protože je to povrch, kde jsem najel nejvíc kilometrů. Já jsem se ale moc dlouho nemohl dostat do rytmu a správného tempa, a výsledkem byly časy, které neodpovídají našim ambicím. Ve druhé sekci jsme výrazně zrychlili, ale rychleji jeli i naši soupeři, takže jsme se pořadím nikam výrazněji neposunuli. To bych rád zkusil zítra," sebekriticky hodnotí úvod Německé Rally Jan Černý.
Honza Černý s Pavlem Kohoutem v první etapě zůstávali ve svém výkonu za očekáváním, ale podařilo se jim dojet do cíle s nepoškozeným vozem. Krizové okamžiky se ale nevyhnuli ani této mladé posádce.
⇥
„V poslední rychlostní zkoušce dne jsme měli krizovku v místě, kde skončily Škodovky Häninnena i Gassnera. Z WRC Academy tady měl problém i Breen a nás zatáčka s velkým množstvím vytahaných nečistot taky pořádně potrápila. Naštěstí jsme to vybojovali. Druhá etapa je charakterem hodně podobná erzetám, které jezdíme doma v České republice. Proto se tady pokusíme zatáhnout a snížit ztrátu, která nám chybí na pódiové umístění. Musím do toho jít mnohem víc hned od začátku, protože už není na co čekat," říká před startem do druhé etapy odhodlaný Jan Černý.
Posádce Jan Černý – Pavel Kohout, která je po první etapě na sedmém místě ve WRC Academy, momentálně chybí na třetí místo zhruba půl minuty, které by v sobotu ráda stáhla. Honza Černý s Pavlem Kohoutem proto udělají, co budou umět. Zdali se jim to podaří, uvidíme už v sobotu v podvečer na cílové rampě WRC Academy.
Šance na vítězství zapadlé pod vinnou révou
Prokop s Tománkem vylétli na druhé RZ z trati Německé rally
Již kolem pátečního poledne se v tabulce live timingu z Německé Rally, v řádku určeném pro mezičasy české posádky začalo objevovat hrozivé NIC. Naděje českých fandů upírající se k výpadku monitorovacícho systému bohužel rozptýlila strohá textová zpráva managementu Czech Ford National Teamu – „Car 30 metres out in vineyard. Crew OK".
Martin Prokop odstartoval do soutěže zcela v souladu se svým předstartovním odhodláním a první rychlostní zkoušku prolétnul v nejrychlejším čase třídy SWRC. Náročných 24 kilometrů po cestičkách mezi německými vinicemi zvládnul o pouhých 6 desetin sekundy rychleji než největší soupeř, Fin Juho Hanninen. Třetí Sousa již zaostal vteřin 10. Ve vzduchu byl cítit velký boj o vítězství. Ale také déšť…a ten na druhé RZ skutečně přišel.
„Jestli jsem si něco před závodem přál, bylo to sucho," říká zklamaný Martin Prokop. „Na mokrém asfaltu máme s Fiestou naprosté minimum zkušeností . Přesto jsem se rozhodl nezvolnit, skutečně jsme potřebovali útočit na každém metru trati." Stopky prvního mezičasu potvrzují slova českého reprezentanta – Fiesta v českých barvách získala k dobru další 1,2 vteřiny.
⇥
„Na přední kola jsme na RZ, kterou skrápěl hustý déšť, nazuli pneumatiky s měkčí směsí, jejichž chování pro mě není stoprocentně čitelné. V rychlé zatáčce zafungovaly paradoxně lépe než jsem čekal, očekávané nedotáčivé sklouznutí bylo menší než jsem čekal a zatáčku jsme projeli více „vnitřkem". Tam číhaly kamenné schůdky do vinohradu, o které jsme škrtnuli. Kolo bylo ve velké rychlosti okamžitě pryč a neříditelná „Fiona" opustila trať rovně do vinice," popisuje Prokop okamžik, který zmařil naděje na kvalitní výsledek.
„Pochopitelně mě jezdecká chyba nesmírně mrzí. Ale avizovali jsme, že žádné taktizování pro nás nepřichází v úvahu a pojedeme na hranici sta procent možností. Bohužel jsme se na okamžik v nesprávném místě ocitli za ní….".
Tým podle manažera Quirina Mullera vyhodnotí míru poškození vozu a pokud to situace umožní, nasadí posádku v rámci pravidel Super Rally zpět do závodu. „Penalizace, kterou za neabsolvování dnešních testů dostaneme, bude obrovská. Rally je ale nevyzpytatelná disciplína a do cíle budou zbývat stále ještě dva dny. Budeme v servisu bojovat se stejným nasazením, jako naše posádka na trati."
„Chyby litujeme už kvůli spoustě českých fandů, kteří nás tady povzbuzují," dodává Martin Prokop. „Snad si udobříme majitele vinice, ve které jsme přistáli. Nejspíš už tuším u koho budu muset nakoupit letošní vánoční dárky," říká pilot smířený s německým osudem.
Černý Kohout vyrazil do vinic
Česká posádka Jan Černý – Pavel Kohout odstartovala do Německé Rally, soutěže zařazené do mistrovství světa.
Ford Fiesta R2 české posádky Jan Černý – Pavel Kohout ve čtvrtek večer přejel startovní rampu pod historickou stavbou Porta Nigra v centru Trieru, kde odstartovala Německá Rally. Pro mladíky z České republiky je to letos čtvrtá rally mistrovství světa zařazená do WRC Academy, programu pro hledání nových talentů automobilových soutěží. Jediná česká posádka ve WRC Academy drží v tuto chvíli páté místo průběžně a právě Německá Rally je první asfaltovou rally, což je povrch, který je Janu Černému nejblíže.
Ještě předtím, než černožlutý Ford Fiesta R2 Pirelli Stars Drivers teamu s Honzou a Pavlem projel davem fanoušků za startovní rampou, zúčastnila se česká posádka testovací rychlostní zkoušky – shakedownu, který poprvé absolvovali jezdci WRC Academy společně s ostatními posádkami ze startovního pole. „Shakedown jsme projeli dvakrát, chtěli jsme si jen vyzkoušet funkčnost auta, protože nastavovat nebylo co. Povrch shakedownu byl v době, kdy jsme na něj vyjeli my, už spíše šotolina, protože v zatáčkách se hodně katovalo a na silnici se vytáhlo hodně hlíny a kamení. Chvílemi to vypadalo spíš jako šotolinová rally. S chováním auta jsme ale byli spokojeni a chtěl jsem pošetřit pneumatiky do samotného závodu," vysvětloval Jan Černý.
Atmosféra slavnostního startu v centru Trieru je jedinečným zážitkem pro soutěžní posádky i přihlížející diváky. Jana Černého a Pavla Kohouta přišla podpořit silná skupina fanoušků, kteří vytvořili rozhodně nejhlasitější startovní kulisu pro českou posádku. „Start u Porta Nigra je parádní. Diváci nám podávali vlajky a hodně hlasitě nám fandili, což bylo skvělé a moc jim za to děkuji. Zítra chceme jet tak, aby měli čeští fanoušci stále důvod nám fandit a pokud možno, i na poslední rychlostní zkoušce rally. Máme před sebou hodně dlouhou a dost zrádnou soutěž, kde bude velkou roli hrát životnost pneumatik. Musíme si dávat velký pozor na defekty, protože místy se hodně zkracuje trať a na povrch se dostávají kameny a různé ostré hrany. Chci proto nasadit takové tempo, které bude ze začátku trochu bezpečnější, a postupně bych rád zkoušel zrychlovat jak jen to půjde. Už se ale na rychlostní zkoušky ve vinicích moc těšíme," uzavírá před startem Německé Rally Jan Černý.
M. Prokop: dnes ceremonie mezi památkami
Porta Negra, nejvýznamější památka stotisícového německého města Trier, toho od roku 200 n.l., kdy byla dokončena, viděla již mnoho. Dnes večer se podeváté stane svědkem představení těch nejlepších posádek mistrovství světa v nejnáročnější automobilové disciplíně – rally. Tisíce fanoušků zaplní historické centrum města, aby zahlédly nejen dosud neporaženého vládce zdejších tratí fenomenálního Sebastiena Loeba. Mezi respektovaná jména zdejší náročné soutěže patří již i Čech Martin Prokop se spolujezdcem Janem Tománkem, kterým patří průběžná druhá pozice v kategorii SWRC.
V loňském ročníku Deutschland Rally proběhla v SWRC dechberoucí třídenní bitva a na jejím konci byly zklamané pohledy české dvojice. Výsledná ztráta na vítěze činila pouhopouhých 4,7 sekundy. Po přepočtu na délku rychlostních zkoušek průměrná ztráta na jeden kilometr trati 1 setinu sekundy….
„Tohle už letos vážně zažít nechci," říká Jan Tománek, navigátor, jenž Martina Prokopa žene po tratích Mistrovství světa. „To zklamání, kdy po třech dnech na limitu koukáte do prázdna a přemýšlíte, kde ty čtyři vteřinky potřebné k vítězství zůstaly, kdepak! Tenhle způsob Německé rally se mi zdál poněkud nešťastný… Na druhou stranu je to velmi intenzívní zážitek, takže doufám, že jej letos dopřejeme některému z našich soupeřů," spřádá baziliškovské plány.
Ford Fiesta S2000, speciál, kterým český pár prolétne záludnými tratěmi, prošel posledními přípravami při týmovém testu ve stylovém prostředí – kulisu dělaly namísto moselských vinic viniční tratě jižní moravy. „Dopracovali jsme se postupně k hodně nekompromisnímu, tvrdému nastavení auta," říká devětadvacetiletý pilot Martin Prokop.
⇥
„Má to malý háček – udělali jsme z něj pěkně kousavou bestii. Takové auto totiž funguje naprosto skvěle dokud si sám jezdec věří, jede na hraně a balancuje s autem na hranici fyziky. Pak vás v zatáčkách nechá zajít skutečně daleko. Jakmile ale ztratím jistotu a slevím, budu se s ním prát jako bych na trať vyrazil v nákupním vozíku….," vysvětluje ve zkratce charakter svého náčiní.
„Musíme si na trati prostě věřit, to je na německých tratích alfa i omega. Minimálně v seznamovacích jízdách nás sebevědomí neopustilo a rozpis máme velmi bojovný! Když jsem se do něj na hotelu podíval, vypadá to, jako by trať vedla skoro rovně!," usmívá se český jezdec. A s ním všichni, kdo kdy měli s úzkými serpentinami ve vinicích co do činění. „Pokud to podržíme naplno všude, kde jsme si to podle rozpisu slíbili, tak se mají soupeři na co těšit. Snad nebude díky nám úroda moselského letos nižší.", doufá při vzpomínce na četné výlety soupeřů z tratě do vinic v minulých ročnících.
Zítra, přibližně v jedenáct hodin dopoledne stoupne oběma jezdcům tep ke dvoustovce, otáčky motoru vylétnou k hranici 8500ot/minutu a Ford Fiesta se startovním číslem 21 vyrazí na trať první rychlostní zkoušky. Celkem je čeká 1246 km, z toho 360 v plném tempu měřených úseků. A pak nedělní cíl zpět ve městě, které je rodištěm filozofa Karla Marxe, autora ekonomického díla Kapitál.
"Rádi bychom si z Trieru také nějaký ten kapitál přivezli. Nejraději v podobě 25 bodů za vítězství. To by byla perfektní investice a hodnota našich akcií v tabulce letošního mistrovství by určitě stoupla," přechází česká dvojice jako na povel do ekonomické terminologie.
A má vzkaz i pro české fanoušky. „Přijeďte a užijte si krásný víkend! To bude investice do skvělého zážitku a taková se vyplatí každopádně."
Pokud si snad v posledních letech znalci při degustaci moselských vín z vybraných vinic zaznamenávají ve svých poznámkách poněkud netradiční charakter výsledných chutí a popisují je jako„překvapivá, dramatická nebo dynamická" pak je vysvětlení nasnadě. Už od roku okolím Trieru a řeky Mosel vedou rychlostní zkoušky Deutschland rally, jednoho z nejnáročnějších podniků mistrovství světa v rally. A průjezdy světových rallyových es jsou zážitkem natolik intenzívním, že se dozajista projeví i v charakteru slavných ryzlinků.
Vedle boje v absolutním pořadí bude ozdobou letošního ročníku i další střet hlavních rivalů usilujících o letošní titul v šampionátu SWRC, určeném pro speciály kategorie S2000. Aktuální pohled do tabulky dává zapravdu předsezónním odhadům odborníků, kteří favorizovali továrního jezdce Škody Juho Hanninena. Loňský vítěz IRC těží z kvalit tovární techniky poslední specifikace mladoboleslavského speciálu zrozené v množství testů a prověřených v soubojích Interkontinentální série. Prozatím na druhé pozici se třepotá česká vlajka – Martin Prokop s Janem Tománkem a Fiestou S2000 ztrácí na vedoucího Fina 18 bodů, náskok před třetím Tänakem činí bodů 13. Estonec však bude bodovat již pouze ve 2 závodech, zatímco Prokopa a Hänninena čekají 3 starty. Stačí českému týmu pozice prvního týmu nedisponujícího továrním zázemím?
„Druhé místo není špatná pozice, to bychom se asi rouhali. Ale upřímně řečeno – nestačí. Rozdíl 18 bodů není malý, ale není také úplně beznadějný. Vždyť o celých 15 jsme přišli díky technickým potížím v samém úvodu Rally Akropolis," připomíná odhodlaně manažer týmu Quirin Muller.
Co vše leží na miskách vah, které se po třech zbývajících rally započítávaných do šampionátu druhé nejrychlejší kategorie, přikloní k budoucímu mistru světa? Jaké trumfy má v rukávu česká posádka?
„Naší největší devizou, obzvlášť v Německu, budou zkušenosti s tamními tratěmi," říká Martin Prokop. „Povrch a charakter německých rychlostních zkoušek je velmi specifický a proměnlivý. Jsou pasáže, ve kterých je i přes sebedokonalejší rozpis každý průjezd v předchozích ročnících vítaným bonusem navíc," upřesňuje.
Co dál? „Tím náš výčet objektivních výhod bohužel nejspíš končí. Pokud tedy nechceme započítat i neměřitelné veličiny jako je odhodlání mé i týmu, pečlivě naočkovaná bojovnost a předloktí vypracovaná z tréninku na závodní motokáře. Nepodcenil jsem ani aklimatizaci na jazykové prostředí a spojil ji s posledním laděním kondice v kopcích nad Zell am See, zpestřeným krátkou návštěvu tamního „Dorffestu". Dával jsem pozor jako v hudebce a v halekání aktuálních německojazyčných odrhovaček bych měl být rozhodně favoritem," snaží se situaci odlehčit český reprezentant. „Musím. Připouštět si přespříliš skutečnost, že musíme jet nesmírně rychle, ale na druhou stranu tak, abychom nějakou fatální chybou neudělali díru do týmového rozpočtu – to by byla cesta do křeče, kterou si nemůžu dovolit," dodává jezdec Czech Ford National Teamu.
Jak velká je řevnivost mezi největšími adepty na titul?
„To víte, že existuje, ale v mezích korektních vztahů. Dokonce jsme konkurentům umožnili test v rámci našeho testovacího dne v jihomoravských vinicích. A náš tým Juhovi připravil bouřlivou diváckou atmosféru, jak se můžete přesvědčit na týmovém Facebooku. Navíc jsme našemu souboji rozhodli dodali i šťávu a mezi partnery týmu od Finské rally patří také energy drink, konkrétně M-150. Je to energeťák thajských boxerů. Doufám, že budeme stejně nebezpeční !"
Má česká posádka ve vyhecovaném souboji s továrním týmem podporovaným nápojovým gigantem Red Bull šanci?
„Určitě! Budeme rozhodně bojovat, žádná rally se nedá naprogramovat a faktorů, které ovlivňují konečný výsledek je spousta. Pro nás je matematika jasná – pokud chceme titul, musíme Hanninena ve všech zbývajících závodech porazit. Všem, kdo nám nejrůznějšími formami vyjadřují svou podporu, moc děkujeme! A pochopitelně přejeme velký zážitek všem, kdo se vypraví přímo na tratě německých rychlostních zkoušek Určitě to bude velké divadlo!", vzkazuje česká dvojice, která bude hrát nepochybně v německém dramatu jednu z hlavních rolí.