FOX toys – Škoda Octavia WRC

Před 20 lety slavil na věhlasné Rallye Monte Carlo světovou premiéru první soutěžní speciál značky Škoda nejvyšší kategorie WRC. Mladoboleslavská automobilka zvolila model Octavia, který navazoval na verzi Škoda Octavia Kit Car s dvoulitrovým atmosférickým motorem a pohonem předních kol. I když ostře sledovaný debut skončil neslavně, z Octavie WRC se postupně podařilo vyvinout spolehlivé auto do nejtěžších podmínek.

Trnitá cesta ke spolehlivosti

Projekt prvního soutěžního vozu s okřídleným šípem pro kategorii WRC byl odstartován za hlubokého utajení už v roce 1996 a probíhal paralelně s vývojem Octavie Kit Car. Zkušenosti s pohonem všech kol, elektronikou a přeplňovanými motory museli mladoboleslavští technici získávat v zahraničí. Octavia WRC měla navíc několik technických specifik. S délkou přes 4,5 metru se jednalo a nejdelší vůz kategorie WRC, anomálií byl i dvacetiventilový rozvod motoru. Turbodmychadlo Garrett dokázalo zvýšit výkon dvoulitrového motoru na hranici 300 koní. O přenos maximálního krouticího momentu 500 Nm na trať se starala šestistupňová sekvenční převodovka a trojice diferenciálů (přední a centrální byly aktivní).

V polovině roku 1998 byl do týmu angažován Armin Schwarz a o pár měsíců později absolvoval prototyp Škody Octavie WRC první testovací jízdy. Brzy se ukázalo, že světová premiéra v lednu 1999 byla uspěchaná. Mnoho subdodavatelů speciálních komponentů a elektroniky mělo zpoždění a na obou startujících autech se intenzivně pracovalo až do technické přejímky. V Portugalsku odstoupil Schwarz i Triner opět kvůli problému se spojkou. Ani při třetím startu ve Španělsku se Octavie WRC nedočkaly cílové rampy.

Karta se obrátila teprve v polovině sezony. Na obávané Rally Acropolis dojely oba mladoboleslavské vozy konečně do cíle. Umístění ve druhé desítce však nebylo příliš lichotivé. Tovární tým si částečně napravil reputaci až doma „pod komínem“, když Emil Triner vyhrál Rally Bohemia. Živou vodou bylo až angažmá Bruna Thiryho. Belgický jezdec dokázal při prvním startu za volantem Octavie WRC dojet na britské RAC rally čtvrtý v celkovém pořadí.

O rok později mladoboleslavský speciál dominoval alespoň na domácích tratích. Roman Kresta vyhrál Bohemii i Barumku a stal se suverénně mistrem České republiky. Titul obhájil i v dalším roce a zaznamenal i několik dobrých výsledků ve světovém šampionátu. V seriálu MS byla vrcholem Škody Octavie WRC dobrodružná Rally Safari v Africe. Schwarz se dokázal v roce 2001 probojovat až na stupně vítězů a jeho bronzová příčka se stala historicky nejlepší výsledkem. Octavia WRC se dočkala dvou vývojových evolucí a tratě mistrovství světa brázdila až do roku 2004, kdy ji nahradila kompaktnější Fabia WRC. Celkem bylo vyrobeno 25 exemplářů, které se na tratích objevují dodnes.

FOXtoys: Škoda Octavia WRC Evo2 n. 11 Rally Safari 2001

  • Katalogové číslo: FOX18026
  • Výrobce: FOXTOYS
Jezdci: Schwarz Armin/Hiemer Manfred. Kovový model ve špičkové kvalitě! Limitovaná verze 250 kusů!
Zakoupit na e-shopu FOXtoys
Další modely Škoda Octavia WRC z nabídky FOXtoys:

Technické parametry
Škoda Octavia WRC 1999

Motor: Řadový zážehový dvacetiventilový čtyřválec DOHC se vstřikováním paliva uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1999 ccm (vrtání 82,5 x zdvih 93,5 mm), stupeň komprese 8,7 : 1. Přeplňovaní motoru turbodmychadlem Garrett s mezichladičem stlačeného vzduchu. Maximální výkon 296 koní při 6250 ot/min. Nejvyšší krouticí moment 500 Nm při 3250 ot/min. Řídicí jednotka EFI.

Převodové ústrojí: Stálý pohon všech kol. Sekvenční šestistupňová převodovka, aktivní elektronický přední a mezinápravový diferenciál, zadní mechanický. Karbonová dvoukotoučová spojka Alcon.  Hřebenové řízení s posilovačem.

Podvozek: Vpředu i vzadu zavěšení kol typu McPherson, seřiditelné třícestné plynokapalinové tlumiče pérování Proflex, vinuté pružiny. Na obou nápravách zkrutné stabilizátory. Šestipístkové kotoučové brzdy AP Racing s ventilovanými kotouči 366/ 304 mm (asfalt/ šotolina) vpředu a 304 mm vzadu. Hydraulická ruční brzda. Osmnáctipalcová kola 8 x 18“ pro asfalt, 7 x 15“ pro nezpevněný povrch. Lité disky z lehké slitiny Speedline, pneumatiky Michelin.

Karoserie, rozměry a hmotnost: Pětidveřová samonosná karoserie s  vestavěným bezpečnostním rámem. Délka vozu 4511 mm, šířka 1770 mm, rozvor 2512 mm. Hmotnost 1240 kg. Maximální rychlost dle převodů až 210 km/h, zrychlení z 0 – 100 km/h za 4,6 s.

Text a foto: Zdeněk Weiser / foto: Škoda Auto, FOXtoys

Sdílet

O autorovi

Komentáře