Součástí LA Auto Show bývá již pravidelně Design Challenge. V rámci DC soutěží týmy designérů na konkrétní téma. V roce 2008 měli za úkol designéři představit vizi, jak bude vypadat technika v motosportu v roce 2025, „Motorsport 2025“.

Klání se zúčastnily týmy hájící barvy značek Audi, BMW, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Toyota and Volkswagen. Výsledky do značné míry ovlinila angažovanost jednotlivých značek v různých disciplínách motosportu. Prapor rallysportu zvedly týmy Mitsubishi a Volkswagen.

Dnes si představíme futuristický projekt Mitsubishi s názvem MMR25 Rally Racer. Studie futuristického multi-terénního závodního speciálu šokovala především řešením přenosu hnací síly na povrch. Klasické řešení nahradil speciální systém kol, tzv. všesměrový (omnidirectional), tvořený osmi nezávisle ovládanými motory. Tyto umožňovaly dosažení pohonu 8×4, což v praxi znamenalo pohyb vpřed v jakémkoli směru.

„Jednoduše, s MMR25 jedete stále vpřed, ikdyž manévrujete v zatáčce. Neztrácíte tak rychlost ani výkon."

Aerodynamika je klíčem k designu
Neméně šokující prvek představoval design karoserie. Autoři dali zcela zapomenout klasickému konceptu a soustředili se na dosažení co nejlepších výkonnostních parametrů. V celkovém pojetí byl kladen velký důraz na špičkové aerodynamické parametry.
Nad kabinou byl umístěn centrální spoiler. Při jízdě bokem měl za úkol zvedat, nebo naopak snižovat závodní speciál. Jezdec ovládal vůz v kabině beze skel. Okolní obraz snímaly venkovní kamery a panoramaticky byl promítán uvnitř v rozsahu 360° Absence těžkých skel umožnila významné snížení váhy. Systém doplňovaly speciální spoilery na obou nápravách. Vyrobeny byly ze peciální slitiny s tvarovou pamětí. Tato vlastnost měla za následek inteligentní nastavení tvrdosti podvozku a světlé výšky.

Pod vizí MMR25 Rally Racer je podepsán tým Mitsubishi Research & Design of North Americ, jmenovitě Jon Hull. Studii byla někdy nazývána jako Chobotnice. Jakkoli se jedná o velmi futuristickou hříčku, nikdo dnes nemůže s jistotou tvrdit, že se s některými prvky nepotkáme v roce 2025 v reálu třeba na rychlostní zkoušce. Nevěříte? Prohlédněte si připojené video.

Sdílet

O autorovi

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Komentáře