KN - www.zavodnifiltry.cz od RIEGGER

V historii rallysportu najdeme značky a modely vozů, které se staly doslova legendárními. Mitsubishi Lancer s přívlastkem EVO je toho jasným důkazem.

Řekneme-li Tommi Mäkinen, musíme dodat – Mitsubishi Lancer. Aby také ne, bývalý finský soutěžák a nynější principál týmu Toyota v šampionátu WRC, dokázal čtyři sezóny v řadě s vozem se třemi diamanty ve znaku vybojovat titul mistra světa. V roce 1996 s verzí EVO III, 1997 EVO IV, 1998 EVO V a kraloval i v roce 1999 s EVO římská šest.

Na oslavu fenomenálního úspěchu uvedlo posléze Mitsubishi na trh speciální cestovní verzi EVO VI TME (Tommi Mäkinen Edition), která dodnes patří ke sběratelským raritám.

© sitorally.com

A když už vypustíme z úst název Mitsubishi, musíme stejně hlasitě vyřknout také RALLIART. Společnost zabývající se vývojem a stavbou závodních speciálů Mitsubishi , ostrých jako čepel wazikaši (laicky řečeno meče pro spáchání rituálního obřadu harakiri). To ona má na svědomí všechny úpravy „micáků“ skupiny N, A a v neposlední řadě i Lanceru nejvyšší kategorie WRC. Ten už sice tak úspěšný nebyl, ale to nic nemění na skutečnosti, že především „evo devítky“ jsou i v současné době velmi oblíbeným nářadím na rallyových kolbištích po celém světě.

Test exempláře S2 TMR

Náš španělský kolega Sitorally.com měl to štěstí zúčastnit se testu unikátního exempláře z nekonečné armády japonských bojovníků Evolution.

Ralliart Europe postavilo speciál s registračním číslem S2 TMR v listopadu 1998, a to v asfaltové specifikaci. Mäkinen s ním vyhrál v roce 1999 úvodní podnik MS, jímž bylo Rallye Monte Carlo. Následovala Rally Catalunya (3.místo) a Rally Korsika (6.místo).

© sitorally.com

Poté bylo Mitsubishi přestavěno na verzi pro závody na šotolině a putovalo štandopéde k protinožcům. Fin Rally New Zealand vyhrál a z Rally Australia si odvezl třetí místo.

V sezóně 2000 změnilo EVO krotitele. Ne však kontinent. Belgičan Freddy Loix tak úspěšný jako jeho předchůdce nebyl. Lanceru zřejmě dlouhodobý pobyt hlavou dolů nesvědčil. Na Novém Zélandu i v Austrálii byl Loix nucen odstoupit pro technickou závadu.

Následně byl Lancer zrepasován a používán jako reklamní show car společnosti Philip Morris (Marlboro). A světě div se, netrvalo dlouho a auto se ztratilo. No, nedá se asi říct ztratilo, ale prostě zůstalo opomíjeně stát v jednom ze starých skladů tabákového gigantu.

Na lepší časy se začalo blýskat v roce 2005, kdy bylo Mitsubishi prodáno do Španělska současnému majiteli. Ten zapojil veškeré úsilí, aby vůz uvedl do původního stavu s použitím těch „správných“ dílů, včetně převodovky XTRACK.

© sitorally.com

Snaha byla korunována úspěchem. Speciál po repasi zrevidoval MML Sport a na základě stanoviska, že je vše „all right“, byl vozu udělen zlatý průkaz FIA. Jedná se tak o jeden z mála exemplářů Mitsubishi, u kterého se to podařilo. Těch opravdu originálních je totiž jako šafránu. Další z nich vlastní například Andrew Cowan, někdejší šéf Mitsubishi Ralliart.


Nezapomeňte se podívat i na galerii z testu. Tahle rudá potvora s noblesním odérem značkového kuřiva si váš lačný pohled jistě zaslouží!


Sdílet

O autorovi

Fotograf, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Rally pro mě není pouze o honbě posádek za vteřinami a ostrých fotografiích, ale také o poznávání nových míst, lidí a sbírání zážitků.

Komentáře