V historii rallysportu najdeme značky a modely vozů, které se staly doslova legendárními. Mitsubishi Lancer s přívlastkem EVO je toho jasným důkazem.

Řekneme-li Tommi Mäkinen, musíme dodat – Mitsubishi Lancer. Aby také ne, bývalý finský soutěžák a nynější principál týmu Toyota v šampionátu WRC, dokázal čtyři sezóny v řadě s vozem se třemi diamanty ve znaku vybojovat titul mistra světa. V roce 1996 s verzí EVO III, 1997 EVO IV, 1998 EVO V a kraloval i v roce 1999 s EVO římská šest.

Na oslavu fenomenálního úspěchu uvedlo posléze Mitsubishi na trh speciální cestovní verzi EVO VI TME (Tommi Mäkinen Edition), která dodnes patří ke sběratelským raritám.

© sitorally.com

A když už vypustíme z úst název Mitsubishi, musíme stejně hlasitě vyřknout také RALLIART. Společnost zabývající se vývojem a stavbou závodních speciálů Mitsubishi , ostrých jako čepel wazikaši (laicky řečeno meče pro spáchání rituálního obřadu harakiri). To ona má na svědomí všechny úpravy „micáků“ skupiny N, A a v neposlední řadě i Lanceru nejvyšší kategorie WRC. Ten už sice tak úspěšný nebyl, ale to nic nemění na skutečnosti, že především „evo devítky“ jsou i v současné době velmi oblíbeným nářadím na rallyových kolbištích po celém světě.

Test exempláře S2 TMR

Náš španělský kolega Sitorally.com měl to štěstí zúčastnit se testu unikátního exempláře z nekonečné armády japonských bojovníků Evolution.

Ralliart Europe postavilo speciál s registračním číslem S2 TMR v listopadu 1998, a to v asfaltové specifikaci. Mäkinen s ním vyhrál v roce 1999 úvodní podnik MS, jímž bylo Rallye Monte Carlo. Následovala Rally Catalunya (3.místo) a Rally Korsika (6.místo).

© sitorally.com

Poté bylo Mitsubishi přestavěno na verzi pro závody na šotolině a putovalo štandopéde k protinožcům. Fin Rally New Zealand vyhrál a z Rally Australia si odvezl třetí místo.

V sezóně 2000 změnilo EVO krotitele. Ne však kontinent. Belgičan Freddy Loix tak úspěšný jako jeho předchůdce nebyl. Lanceru zřejmě dlouhodobý pobyt hlavou dolů nesvědčil. Na Novém Zélandu i v Austrálii byl Loix nucen odstoupit pro technickou závadu.

Následně byl Lancer zrepasován a používán jako reklamní show car společnosti Philip Morris (Marlboro). A světě div se, netrvalo dlouho a auto se ztratilo. No, nedá se asi říct ztratilo, ale prostě zůstalo opomíjeně stát v jednom ze starých skladů tabákového gigantu.

Na lepší časy se začalo blýskat v roce 2005, kdy bylo Mitsubishi prodáno do Španělska současnému majiteli. Ten zapojil veškeré úsilí, aby vůz uvedl do původního stavu s použitím těch „správných“ dílů, včetně převodovky XTRACK.

© sitorally.com

Snaha byla korunována úspěchem. Speciál po repasi zrevidoval MML Sport a na základě stanoviska, že je vše „all right“, byl vozu udělen zlatý průkaz FIA. Jedná se tak o jeden z mála exemplářů Mitsubishi, u kterého se to podařilo. Těch opravdu originálních je totiž jako šafránu. Další z nich vlastní například Andrew Cowan, někdejší šéf Mitsubishi Ralliart.


Nezapomeňte se podívat i na galerii z testu. Tahle rudá potvora s noblesním odérem značkového kuřiva si váš lačný pohled jistě zaslouží!


Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Komentáře