Letos jsme měli v Klatovech znovu možnost spatřit v rukou Ernsta Harracha velmi vzácný a exotický vůz. Jedná se o originální exemplář továrního týmu Mitsubishi, s nímž startoval před jednatřiceti lety Švéd Anders Kulläng na Rally 1000 jezer. Pod kapotou se poprvé objevil slavný přeplňovaný dvoulitr 4G63, který dodnes pohání všechny evoluce lancerů.

Japonská značka Mitsubishi byla v Evropě v sedmdesátých letech naprosto neznámým pojmem. Když v roce 1974 vyhrál Safari Rally Joginder Singh s vozem Mitsubishi Lancer 1600 GS se startovním číslem 46, všichni utrpěli kulturní šok.

Exoticky vyhlížející sedan s motorem o objemu 1,5 litru (později 1,6 litru, 165 k) a zastaralou zadní tuhou nápravou s listovými pery porazil tovární týmy Ford, Datsun i nabroušené privátní vozy Porsche 911 S v čele s Waldegaardem.

Kompaktní lancer byl extrémně odolný, jednoduchý a dobře vyvážený vůz. Tyto vlastnosti byly v Africe klíčem k úspěchu a tým Mitsubishi z nich vytěžil maximum. Na konto si připsal dva triumfy na Safari (Singh, 1974 a 1976) a jeden na Rallye Bandama na Pobřeží Slonoviny (Cowan, 1977). Druhým teritoriem značky byla v té době Austrálie, kde lancery vládly na nejznámější soutěži kontinentu Southern Cross Rally.

Po třech letech odmlky se značka se třemi diamanty vrátila na scénu v roce 1981. Dva Lancery EX 2000 Turbo debutovaly na Rally Akropolis 1981.

Více o tomto soutěžním voze se dočtete v Rally magazínu 4 / 2012, který v týdnu vychází.

Mitsubishi Lancer 2000 Turbo

Technické parametry
Motor:

Řadový čtyřválec SOHC 4G63 (Sirius Dash) s osmiventilovou hlavou o objemu 1997 ccm (vrtání 85 x zdvih 88 mm) uložený vpředu podélně. Kompresní poměr 7,9 : 1, nejvyšší výkon 280 k při 7000 ot/min. Největší krouticí moment 337 Nm při 5000 ot/min. Vstřikování paliva ECI. Přeplňovaní turbodmychadlem MHI.
Převodovka:
Pohon zadních kol, diferenciál s omezenou svorností (stálý převod 4.62:1). Pětistupňová převodovka, jednokotoučová spojka. Řízení s kuličkovým šroubem a posilovačem.
Podvozek:
Vpředu zavěšení kol typu McPherson se spodními rameny a zkrutným stabilizátorem. Vzadu tuhá náprava s vinutými pružinami a Panhardskou tyčí. Plynokapalinové tlumiče pérování. Na obou nápravách ventilované kotoučové brzdy. Kola z lehké slitiny, pneumatiky Yokohama/ Advan.
Rozměry a hmotnost:
Čtyřdveřová samonosná ocelová karoserie. Délka 4220 mm, šířka 1612 mm, výška 1390 mm, rozvor 2440mm. Homologační hmotnost 1040 kg.
Datum homologace 1. 4. 1981

Největší úspěch:

1982 Rally 1000 jezer 3. místo (Pentti Airikkala)

Sdílet

O autorovi

Komentáře