Zásahy společnosti Prodrive do konstrukce bezpečnostního rámu MINI John Cooper Works WRC učinily z horké novinky letošního roku nejbezpečnější vůz v seriálu WRC.
Bezpečnost především
Spojení inovace designu, hloubkových analýz a řady testů umožnilo společnosti Prodrive vyvinout zcela novou úroveň ochrany posádky proti bočnímu nárazu, kterou lze aplikovat jak na soutěžní speciály, tak u vozidel určených pro běžný provoz. Se zaváděním předpisů pro rok 2011 začal Prodrive hledat možnosti zlepšení bezpečnosti posádky. Podrobnými analýzami předchozích havárií došli inženýři k celé řadě poznatků, především v oblasti technologie svárů, materiálů a výrobních postupů.
„Průlom přišel při revizi konstrukce chránící posádku proti bočnímu nárazu. Tuto jsme posunuli dál a lehce změnili tvarování klece,“ uvedl Paul Eastman, šéf inženýr Prodrive pro rally.
Nové zakřivení trubek ochranného rámu umožňuje mnohem lepší absorpci nárazu a větší výdrž při extrémních silách, než je tomu u klasické konstrukce. Mimo to při nárazu dochází ke koncentraci přetížení do míst svárů, což opět snižuje riziko praskání rámu a nebezpečí poranění.
Už samotný způsob, jakým bylo dosaženo popisovaných vylepšení, byl zajímavý. Ještě dříve, než MINI potvrdilo svůj WRC program, pracovali technici Prodrive na vývoji ideálního rally vozu. Toto si vyžádalo sestavení generického modelu, na kterém mělo dojít k ověření hlavních hypotéz. Především rozložení hmotnosti a tuhosti karoserie. Vytvořením modelu bylo možné získat okamžitě zpětnou vazbu při simulacích různých událostí. Jakmile BMW představilo model MINI Countryman, ukázalo se, že svou konstrukcí a proporcemi ideálně vyhovuje nasbíraným poznatkům. Tím Countryman získal zelenou pro zařazení do nového rally programu.
Sestavený model „ideálního“ vozu zahrnoval také řešení ochraného rámu. Eastman pokračuje: „Potíže při vzniku skutečného vozu, bez toho aniž bychom museli přijímat kompromisní řešení ve srovnání s modelem, byly značné. Nicméně virtuální data nám poskytovala takovou jistotu, že jsme byli přesvědčeni o správnosti našeho postupu, aniž bychom ohrozili bezpečnostní či váhová kritéria.“
Řada analýz a testů zahrnovala také nalezení způsobu ideálního vestavění klece do karoserie MINI. Například opěra pro nohy v přední části musela být přestavěna s ohledem na konstrukci rámu, což kladlo nemalé nároky především v oblasti pedálů na straně řidiče. Právě díky těmto složitým úkolům došlo k zachování optimálního rozvržení váhy a optimalizace těžiště vozu.
V neposlední řadě se v Prodrive podařilo ušetřit cenné místo uvnitř vozu. S ohledem na rostoucí tlak FIA na „zmenšování“ závodní techniky, hraje velikost vnitřního prostoru velmi důležitou roli. Řešením ochrané klece MINI John Cooper Works WRC dosáhl Prodrive nejen hodnocení nejbezpečnějšího rally speciálu v MS, ale také zároveň jednoho z nejprostornějších. Jak Estman dodává, získaná data a zkušenosti představují cenné poznatky pro aplikaci u dalších vozů, včetně těch sériových