Petter Solberg a Chris Patterson s továrním vozem Ford Fiesta RS WRC skončili v Mexické rallye třetí. Norský pilot s britským navigátorem zároveň vyhrál závěrečnou „Power RZ“, a tak si připsal bonusové body do průběžného hodnocení světového šampionátu.
Druhá posádka týmu Ford, Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila, odstoupila dvě rychlostní zkoušky před cílem, když se Latvala nechal vyvést z míry jiným havarovaným vozem, sám vyjel z trati a převrátil svůj vůz. Při nehodě byl poškozen ochranný rým a finská dvojice tak musela odstoupit z bezpečnostních důvodů.
Pro třetí podnik letošního ročníku MS byly charakteristické štěrkové cesty v horách nad městem León, ležícím asi 400 km severovýchodně od Mexico City. Teploty dosahovaly až 30ºC. Kombinace horka a dlouhých měřených úseků představovala těžkou zkoušku pro motory, brzdy i převodovky vozů Fiesta RS WRC, stejně jako pro pneumatiky Michelin v šotolinové specifikaci.
Zásadní roli hrála během čtyřdenní soutěže také nadmořská výška. Během 384,18 měřených kilometrů, rozložených do 22 rychlostních zkoušek, vystoupaly soutěžní vozy pohořím Sierra de Lobos do výšky 2700 m n.m., kde kvůli chybějícímu kyslíku klesá výkon motorů až o 20 procent.
Solberg po krátkém čtvrtečním úvodu vedl, během první etapy ale dvakrát prorazil kolo a postupně se propadl pořadím až na třinácté místo. V závěru etapy byl nakonec pátý a v sobotu si ještě o jednu příčku polepšil, ačkoliv ho pronásledovaly drobné problémy s brzdami.
Po Latvalově nehodě se Solberg posunul na třetí místo a slibný výkon ve své první šotolinové rallye s Fiestou RS WRC zpečetil vítězstvím v bonusové Power RZ, kde na nejbližšího pronásledovatele najel 1,4 s.
„Po celou soutěž jsem měl velmi slušnou rychlost a držel jsem se na horních příčkách pořadí," řekl. „Jsem zklamaný smůlou, která potkala Jari-Mattiho i mě, ale vůz jel celý víkend fantasticky. Tým udělal před soutěží řadu zlepšení a to mi umožnilo být rychlý od prvního kilometru."
Latvala první den vedl, pak ale najel na kámen a poškodil levé přední zavěšení. Nabral 90 sekund ztráty a propadl se na osmé místo, ze kterého se díky třem vyhraným rychlostním zkouškám zase propracoval na čtvrtou příčku. V neděli zvítězil v další rychlostní zkoušce a polepšil si ještě o jednu pozici, jeho šance však zhatila extrémní rychlostní zkouška Guanajuatito o délce 54,30 km.
„Blížil jsem se k rychlé pravé, první ze série několika navazujících zatáček," vysvětloval šestadvacetiletý Latvala. „Z dálky jsem uviděl auto Jevgenije Novikova na střeše, vypadalo to, že je vedle silnice. Tvrdě jsem zabrzdil, auto sklouzlo ze svahu a převrátilo se zpátky na trať. Myslím, že jsme se otočili dvakrát. Náraz poškodil levou přední pneumatiku, která byla už vyměněná, a tak jsem mohl jen pomalu pokračovat do cíle. Přijel jsem k tankovacímu místu, kde si komisař FIA všiml poškození ochranného rámu na mojí straně. Na startu další rychlostní zkoušky nás tentýž komisař informoval, že nahlásil poškozený rám na vedení soutěže. Chtěl jsem pokračovat, ale komisaři prohlásili rám za nebezpečný a nařídili nám soutěž ukončit. Jsem extrémně zklamaný, ale musím to hodit za hlavu a těšit se na další kolo," dodal.
Video Latvalovy havárie
⇥
Malcolm Wilson, ředitel týmu Ford, měl dobrý pocit z Latvalovy i Solbergovy rychlosti. „Vyhráli jsme 11 rychlostních zkoušek z 22 a oba jezdci po část soutěže vedli, což ukazuje, že jsme po stránce výkonu ve vysokých nadmořských výškách udělali v posledních letech velké pokroky. Petter prokázal svoje zkušenosti, když se dostal na stupně vítězů i přes jisté problémy první den. Jari-Mattiho nehoda mě obrovsky zklamala, ale jsem si jistý, že můžeme naši zdejší rychlost zopakovat i na budoucích šotolinových soutěžích," řekl.
Sportovní ředitel Ford Racing Gerard Quinn řekl: „Mám radost z toho, že Petter a Chris skončili na stupních vítězů a vyhráli Power RZ, výsledek byl však poznamenán zklamáním z Jari-Mattiho odstoupení. Zdá se, že jsme na šotolině udělali velký pokrok a to je vynikající zpráva vzhledem k tomu, že zbytek sezóny bude převážně šotolinový."
Video "Ford WRT / Rally Mexico 2012"