Poněkud v ústraní skončila letošní sezona ME historiků v rally. Po přerušení účasti Hájek Historic Czech National Rally týmu v polovině roku jako by tento seriál pro české fanoušky rally přestal existovat. Určitě stojí za připomenutí, že letos dominovaly legendární vozy Lancia 037 Rally. Nejrychlejším jezdcem byl Ital skrývající se pod pseudonymem Pedro.
Sezona ME HA 2012
Norsko-italský souboj o titul
Nejatraktivnější kategorií seriálu jsou bezesporu soutěžní speciály skupiny 4 z první poloviny osmdesátých let. Ačkoliv se zde scházel nejmenší počet účastníků, v celkové klasifikaci jednoznačně dominovaly. Mistrem se stal po zásluze pětačtyřicetiletý „Pedro" Massimo Pedretti z Brescie. U nás v Klatovech se bohužel se svou bíločervenou Lancia 037 Rally z týmu K-Sport neobjevil, ale na všech ostatních asfaltových tratích nenašel konkurenci. Navíc dominoval i na šotolině v San Marinu a při závěrečné řecké Historic Acropolis Rally. Jeho největší soupeř Valter Chr. Jensen z Norska se stejným vozem vyhrál tři soutěže (Vltavu a šotolinové podniky v Estonsku a Finsku), ale v přímém souboji na mladšího Itala nestačil. Ostatní jezdci startovali jen sporadicky.
V kategorii 3 zvítězila rakouská posádka Ernst Harrach – Leopold Welserheimb (foto) s originálním továrním vozem Mitsubishi Lancer Turbo 2000 po Kullängovi. Hrabě Harrach, který má na kontě titul mistra Rakouska z roku 1990, si dokázal poradit s přesilou jezdců na vozech Porsche 911 Carrera i s rychlými Fordy Escort RS.
⇥
V příští sezoně by se měl Harrach objevit se čtyřkolkou Citroën Visa Mille Pistes.
Kategorii 2 ovládl Švéd Mats Myrsell se silným Porsche 911 RSR. Zajímavostí je, že Myrsell koupil svůj vůz od Harracha. Německé vozy značky Porsche se umístily i na dalších místech. Třetí příčka patří bratrovi dvojnásobného mistra světa Antonio Sainzovi .Mirek Janota, který startoval s Opelem Kadett GT/E 16V pouze na polovině soutěží a většinou ho provázela smůla, skončil v závěrečné tabulce šestý.
Také nejslabší kategorii vozů do roku výroby 1969 vyhrál jezdec na voze Porsche. Ital Antonio Parisi s dvoulitrovým modelem 911 S (foto).
Sezona 2013
Beze změn
V příštím roce k žádným zásadním změnám v šampionátu nedochází. Soutěžní vozy jsou nadále rozděleny do čtyř kategorií podle roku výroby. S jistotou se dá očekávat, že prim budou opět hrát vozy kategorie 4 vyrobené v letech 1982 – 1985. Podobně jako letos by osvědčeným lanciím mohli šlapat na paty jezdci s vozy Audi Quattro a Opel Ascona 400. Zájem o tento seriál vzrůstá nejen mezi diváky, ale i mezi bývalými renomovanými jezdci. Doufejme, že se do hry opět vrátí Miroslav Janota.
V novém kalendáři na příští sezonu opět figuruje Rallye Vltava v Klatovech, která se jede jako třetí soutěž. Počet soutěží se rozrostl o irskou Rally of the Lakes, která se stala 13. dílem ME historiků. Podíl asfaltových rally tak stoupl na více než dvě třetiny. Pouze čtyři soutěže v Řecku, San Marinu, Estonsku a Finsku se pojedou na nezpevněném povrchu.
Kalendář FIA European Historic Sporting Rally Championship 2013
28. 2. – 2. 3. Rally de España Histórico (ESP)
4. – 6. 4. Sanremo Rally Storico (ITA)
18. – 20. 4. Historic Vltava Rallye (CZE)
3. – 5. 5. International Rally of the Lakes (IRL)
16. – 19. 5. Historic Acropolis Rally (GRC)
26. – 29. 6. Ypres Historic Rally (BEL)
4. – 6. 7. Historic San Marino Rally (SMR)
19. – 20. 7. Rally Estonia (EST)
8. – 10. 8. Lahti Historic Rally (FIN)
29. – 31. 8. Rally Alpi Orientali Historic (ITA)
19. – 21. 9. Rally Elba Storico (ITA)
11. – 13. 10. Rally Costa Brava (ESP)
8. – 9. 11. Mecsek Historic Rally (HUN)