Legendární španělská posádka Castlos Sainz – Luis Moya obhájila s vozem Porsche 911 SC z roku 1981 loňské prvenství na Rally de España Histórico. Ačkoliv se na sklonku loňského roku objevily spekulace, že by testovací jezdec týmu Volkswagen Motorsport mohl s VW Polo R WRC startovat na soutěži MS v Mexiku, Sainz využil reálné nabídky vrátit se do kokpitu 330 koní silného stříbrného porsche.
Úvodní soutěži seriálu mistrovství Evropy historických soutěžních vozů v Avile předcházela nepříznivá předpověď počasí. Mělo panovat zimní počasí, ale nakonec zůstaly asfaltové tratě většinou suché a sníh se objevil jako kulisa pouze na okrajích silnice. Padesátiletý Sainz nenechal nikoho na pochybách, že chce opět zvítězit. Od páteční etapy nasadil tempo, kterému nedokázal sekundovat ani úřadující mistr Evropy „Pedro" s Lancií 037 Rally týmu K-Sport. Po prvním dnu měl dvojnásobný mistr světa Sainz 40sekundový náskok. V sobotu vyhrál další 4 měřené úseky a potvrdil svoji suverenitu.
Na druhou příčku se ve druhé etapě probojoval další Španěl Jesus Ferreiro se starším Porsche 911 RS. Vyhrál dvě vložky a porazil Itala Massima Pedrettiho, který je známý pod pseudonymem „Pedro". Dvojnásobný mistr Evropy Nor Valter Chr. Jensen, který vyhrál loňskou Rallye Vltavu, odstoupil ze čtvrté příčky pro technickou závadu své Lancie 037 Rally. Za volantem třetího exempláře tohoto speciálu skupiny B se poprvé objevil Sainzův bratr „Toňo" Antonio Sainz. S pronajatým vozem stáje Milano Racing, jehož pronájem spolufinancoval hlavní sponzor soutěže Gulf, dojel pátý. V rámci ME mu připadla bronzová pozice a stál na pódiu spolu se svým slavným bratrem.
Soutěž tentokrát neměla české zastoupení. Zahraničních jezdců do Madridu přijelo velmi málo. Ze zajímavých jmen nechyběl úřadující mistr kategorie C Mats Myrsell, bývalý německý šampion Ludwig Kuhn, Rakušan Karl Wagner nebo Janotův pravidelný soupeř Enrico Brazzoli (všichni s vozy Porsche). V přesile sportovních vozů značek Porsche a Lancia se nejlépe prosadil na osmé příčce Ferran Font z Andory s Fordem Escort 1800 RS.
Druhou soutěží ME historiků je první dubnový víkend oblíbená Rally SanRemo.
Výsledky
5. RALLY DE ESPAÑA HISTÓRICO
1. Carlos Sainz – Luis Moya (E – Porsche 911 SC) 1:34:38.6
2. Jesus Ferreiro – Javier Anido (E – Porsche 911 RS) + 1:15.2
3. "Pedro" – Stefano Skeggia (I – Lancia 037 Rally) +1:44.8
4. Fernando Piñeiro – Jose Antonio Figueras (E – Porsche 911 Turbo) + 4:23.6
5. Antonio Sainz – Javier Cattaneo (E – Lancia 037 Rally) + 4:41.1
6. Karl Wagner – Gerda Zauner (A – Porsche 911 SC) + 8:19.8
7. Julio Borja Saura – Jose Luis Barcia (E – Porsche 911 SC) + 9:22.6
8. Ferran Font – Oriol Julia (AND/E – Ford Escort Mk II) + 9:37.7
9. Mats Myrsell – Esko Junttila (S – Porsche 911 RSR) + 10:28.9
10. Santiago Canizares – David Lopez (E – Ford Escort Mk I) + 10:49.1
Kalendář
FIA European Historic Sporting Rally Championship 2013
28.2-02.03.2013 V Rally de España Histórico (ESP)
04-06.04.2013 28° Sanremo Rally Storico (ITA)
18-20.04.2013 22. Historic Vltava Rallye (CZE)
03-05.05.2013 International Rally of the Lakes (IRL)
16-19.05.2013 12th Historic Acropolis Rally (GRC)
26-29.06.2013 Ypres Historic Rally (BEL)
04-06.07.2013 Historic San Marino Rally (SMR)
19-20.07.2013 Rally Estonia (EST)
08-10.08.2013 Lahti Historic Rally (FIN)
29-31.08.2013 18° Rally Alpi Orientali Historic (ITA)
19-21.09.2013 XXV Rally Elba Storico (ITA)
11-13.10.2013 61 Rally Costa Brava-Girona (ESP)
08-09.11.2013 Mecsek Historic Rally (HUN)