RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»Martin Rada: Každý ročník Monte je unikátní…
    Osobnosti

    Martin Rada: Každý ročník Monte je unikátní…

    Tomáš PlachýBy Tomáš Plachý15.1.2013Updated:27.12.2016Žádné komentáře9 Mins Read

    Posádka AGROTEC racing teamu Martin Rada – Jaroslav Jugas úspěšně absolvovala 81. ročník Rallye Monte Carlo. Cílovou rampu protnula na 24. místě absolutně, desátá mezi dvoukolkami a s pohárem za vítězství ve třídě 8.

    Martin Rada už v sobotním dopoledni prorokoval, že monacký déšť nevěstí nic dobrého a v kopcích nad knížectvím čekají na posádky opravdové galeje. A to se potvrdilo. Hned první průjezd úvodního testu závěrečného dne Moulinet – La Bollene Vesubie (přes kultovní Col de Turini) přinesl výrazné změny ve výsledkové listině. Hustopečská dvojice se po jejím absolvování posunula až na 22. příčku absolutně.

    ⇥

    „Průjezd přes Col de Turini byl nepředstavitelný. Opravdu nic tak těžkého jsem v životě nejel. Určitě jsme udělali dobře, že jsme na auto obuli úplně nové pneumatiky. Asfalt pokrývala sněhová břečka, místy se jelo po ledu, s vyšší nadmořskou výškou trať přimrzala. Cesta byla nesmírně uklouzaná a když se auto dostalo jen na chvíli mimo stopu, hrozil výpadek či náraz do blízké skály. Naše první krizovka přišla kousek od Latvalova pola a pohled na další rozházená auta kolem trati nás rovněž notně přibrzdil," popsal průjezd hustopečský jezdec.

    Statisticky posledním dokončeným testem Rady s Jugasem byla RZ15 Lantosque – Luceram, druhý průjezd Moulinetu byl kvůli havárii jedné z posádek zrušen a alfa dostala přidělen náhradní čas. Poslední dvě zkoušky nakonec byly z bezpečnostních důvodů zrušeny.
    „Na tom jsme bohužel trochu prodělali. V prvním průjezdu jsme dojeli auto před námi, ale nemohli jsme ho předjet, takže dosažený čas nebyl úplně nejlepší. Komisaři ale z něho vycházeli při přidělování časů v druhém průjezdu, a tak nás celkově přeskočila dvě auta. Chvilku nás to mrzelo, ale nakonec převážila radost z dokončení tak náročného závodu,"
    radoval se Martin Rada.

    Rada - Jugas  Col de Turini 2013

    „Určitě to bylo, z hlediska podmínek, nejtěžší Monte, které jsem kdy odjel. O to více těší náš výsledek, figurujeme v desítce dvoukolek a dostali jsme i poháry za vítězství ve třídě 8. Opět se potvrdilo, že Monte je každým rokem naprosto odlišným závodem, i proto se na tento slavný závod rád vracím," uzavřel pilot AGROTEC racing teamu.

    „Musíme moc poděkovat za spolupráci Štěpánu Vojtěchovi se Zdeňkem Hrůzou, kteří nám poskytovali důležité informaci o stavu rychlostních zkoušek. Na tomto základě jsme se rozhodovali o volbě pneumatik. Alespoň na zahraničních závodech drží české posádky pohromadě," doplnil spolujezdec Jaroslav Jugas.


    III. etapa: Rada s Jugasem dojeli do Monaka

    Dalo by se napsat, první mise splněna. Posádka Martin Rada – Jaroslav Jugas zvládla i třetí den Rallye Monte Carlo a ve večerních hodinách pokořila Monako. Před poslední etapou „Nocí dlouhých ohňů" figuruje na 28. místě absolutní klasifikace.

    Ve třetí etapě, která posádky nasměrovala do Monaka, museli Rada s Jugasem zdolat tři testy o celkové délce 92 km – St. Jean en Royans, St. Nazaire le Desert a legendární Sisteron.
    „V úvodní zkoušce to byla nádhera. Jen chvilku se jelo po asfaltu, pak už následovala jen krásná klouzačka v bílém království. Jen v některých sjezdech jsme vsadili na jistotu, neboť hodně klouzala záď alfy, což se odrazilo na dosaženém čase. Chuť jsme si spravili na druhém testu, který byl směsicí ledu, sněhu, štěrku a mokrých pasáží. Podmínky se měnily každou zatáčkou,"
    vrací se ke třetí etapě Martin Rada.

    Vrcholem dne byl slavný Sisteron (36,70 km), který byl naopak víceméně bez sněhu.
    „Kromě pěti šesti kilometrů se jelo na suchu. Dokonce jsme zvažovali vzít si do rezervy slick, ale naštěstí jsme to zavrhli. Těch pět kilometrů bylo opravdu drsných a bez hrotu bychom tam s dvoukolkou neprojeli. Opravdu i třetí den byl velmi náročný, navíc nás čekal dlouhý přejezd a do Monte Carla jsme dorazili až kolem dvacáté hodiny,"
    doplňuje pilot Alfy Romeo.

    Rada - Jugas  Monte Carlo 2013

    Dnes čeká na dvojici AGROTEC racing teamu poslední etapa s pěti rychlostními zkouška (108,5 km).
    „Samozřejmě se nahoru na Col de Turini a na Luceram těšíme. Letos se jede Turini hned dvakrát v první sekci, pak ještě oba testy absolvujeme v noci. Stále tyto zkoušky považuji za jednu z nejnáročnějších částí Monte, a tak ještě není úplně vyhráno. Navíc tady v Monaku prší, takže nahoře očekávám sníh,"
    přiznává Martin Rada.


    II. etapa – Hustopečská alfa uzavírá třetí desítku

    Také po druhé etapě slavné Rallye Monte Carlo se posádka Martin Rada – Jaroslav Jugas pohybuje v půli výsledkové listiny, během šesti zkoušek druhého dne si polepšila o čtyři příčky, nyní figuruje na 30. pozici absolutní klasifikace.

    Předpoklady ještě náročnější etapy v porovnání s prvním dnem úvodní soutěže světového šampionátu se brzy potvrdily. Zejména nejdelší test druhého dne St. Bonnet (25,45 km) byl v obou průjezdech prubířským kamenem…

    ⇥

    „Podmínky tam byly nepopsatelné, slovy hrozné. Hodně sněžilo, foukal silný vítr, opravdu byla jízda obtížná. Jen pro představu, na tomto testu se mezi jednotlivými auty tvořily sněhové jazyky," popisuje Martin Rada.

    Ale procházkou růžovou zahradou nebyly ani zbylé průjezdy dvou testů dnešního dne Labatie d’Andaure (RZ 5 / 8, 19,08 km) a Lamastre (RZ 7 / 10, 21,72 km).
    „Úvodní test byl pod sněhem a ledem z nějakých osmdesáti procent. Pro druhý průjezd trať možná místy trochu roztála, ale nic to neubralo na náročnosti a s tím související zrádnosti. Na testu Lamastre se zase vystřídaly všechny povrchy, které si můžete představit. V závěru dne jsme tuto zkoušku už absolvovaly za tmy, tedy se světelnou rampou, a některé pasáže dokonce začaly přimrzat. Dnes to bylo opravdové Monte, jak ho známe z různých vyprávění a povídek,"
    doplňuje hustopečský jezdec.

    Alfa Romeo 147 byla po celý den „obuta" na široké pneumatice s hrotem, mechanici v poledním servisu jen provedli jejich výměnu za novou sadu.
    „Za těchto podmínek se bavíme. Jedeme v klidu, hodně na jistotu, přesto si užíváme faktu, že za námi ve výsledcích figuruje řada čtyřkolek,
    " uzavírá pilot AGROTEC racing teamu.

    Rada - Jugas  Monte Carlo 2013

    Ve třetí etapě, která posádky nasměruje do Monaka, jsou v harmonogramu tři testy o celkové délce 92 km. Vrcholem dne bude průjezd slavným Sisteronem (36,70 km). Naposledy se zde při Monte závodilo v roce 2002.
    „Sice ještě nemáme přesné informace, ale domníváme se, že úvodní RZ 11 St. Jean en Royans – La Cime du Mas bude pod sněhem a budeme pokračovat na hrotech. Na základě dalších informací se rozhodneme pro odpolední sekci, ale zásadní změnu proti dosavadnímu charakteru testů neočekávám,"
    doplňuje spolujezdec Jaroslav Jugas.


    I. etapa – Slibný úvod hustopečského týmu

    Po úvodních čtyřech rychlostních zkouškách Rallye Monte Carlo figuruje dvojice Martin Rada – Jaroslav Jugas na 34. místě absolutní klasifikace, tedy těsně za polovinou výsledkové listiny.

    Harmonogram úvodního dne byl složen ze dvou sekcí, v každé čekaly na účastníky dva více než třicetikilometrové testy Le Moulinon (37,10 km) a Burzet (30,60 km). Nesoulad charakteru obou povrchů nutil posádky ke kompromisům ve volbě pneumatik, Martin Rada však měl jasno a celý úvodní den absolvoval na pneumatice s hrotem.
    Rada s Jugasem vstoupili do závodu 42. časem, navíc jim parádně vyšel úvodní průjezd Burzetem. Do cíle dorazili v šestém nejrychlejším čase v nabité konkurenci dvoukolek a absolutně figurovali na konci třetí desítky.

    „Na úvodním testu byla jen asi čtvrtina ledu či sněhu, spíše převažovalo bláto a mokrá, uklouzaná trať. Naopak na Burzetu se jelo vyjma nějakých čtyř kilometrů zcela na sněhu. A to naší alfě vyhovovalo. Díky těmto podmínkám jsme se dostali ve výsledcích hodně vysoko, až nás to samotné překvapilo," popsal Martin Rada.

    „Obě erzety se vyznačují množstvím zídek, jede se kolem skal. Vše je velmi zrádné na defekty. Loni nás postihl, letos jsme úvod zvládli bez zaváhání. Dobře jsme zvolili gumy, profitovali jsme z určité znalosti tratí z minulých ročníků a určitě nám mírně nahrála i startovní pozice. S každým projetým autem se určitě rozsah ledu a sněhu zmenšoval," doplnil navigátor Jaroslav Jugas.

    Rada - Jugas  Monte Carlo 2013

    Tato slova se naplno potvrdila v odpolední sekci, kde se výrazně snížilo procento uklouzaných partií. Červená Alfa Romeo tak dosáhla dílčích časů na začátku čtvrté desítky, mírně se propadla i celkově.
    „V těchto podmínkách zrychlily silnější dvoukolky tříd 5 či 6, citroëny či renaulty. Upřímně jim nelze konkurovat, jsou to opravdové ´závoďáky´. Ale my jsme byli se svým výkonem nadmíru spokojeni, druhé průjezdy byly místy hodně zrádné. Neustále se měnily podmínky, skoro od zatáčky k zatáčce,"
    uvedl hustopečský jezdec.
    „Navíc vzhledem k dlouhým přejezdům jsme si v podstatě neodpočinuli ani na přejezdech. Do časových kontrol jsme dojížděli skoro v naší minutě,"
    uzavřel ohlédnutí za prvním dnem slavného Monte Jaroslav Jugas.

    Ve druhé etapě čeká na posádku AGROTEC racing teamu šest rychlostních zkoušek na třech úsecích o celkové délce více než 130 kilometrů. Nejzrádnější budou oba průjezdy zkoušky se startem a cílem v St. Bonnetu.
    „Uvidíme, jak bude trať druhého dne celkově vypadat, neboť počasí se tam zásadně změnilo až po seznamovacích jízdách,"
    přiznává Martin Rada.


    Martin Rada: Zřejmě nás čeká zimní soutěž

    Martin Rada se spolujezdcem Jaroslavem Jugasem se vrací na slavnou Rally Monte Carlo. Loni zvítězili ve třídě 8, bohužel letos zůstali ve třídě osamoceni. Přesto jsou připraveni závodit s dalšími dvoukolkami, i když jasnou prioritou zůstává pokoření celého závodu a možnost vyjet na cílovou rampu před knížecím palácem v Monaku.

    Monte Carlo letos zřejmě bude ještě mnohem nevyzpytatelnější než v minulých ročnících. Náročnost soutěže zřejmě ovlivní sníh, který v posledních hodinách „zaplavil" region kolem centra Valence.
    „Seznamovací jízdy začínaly nad Monte Carlem. Zde o víkendu nebylo po sněhu ani památky. Vložky byly místy pouze mokré a podle toho je napsán i rozpis. Nyní vůbec nemáme informace, jak to tam v současné době vypadá. Ale k sobotním testům Moulinet a Lantosque je cesta zatím hodně vzdálená,"
    říká Martin Rada.

    Posádka hustopečského AGROTEC racing teamu narazila poprvé na sníh na Sisteronu. S 36,7 km patří k nejdelším testům soutěže.
    „Sisteron se sice v minulosti jezdil, ale pro mě je to nová zkouška. Po startu bylo sucho, ale minimálně deset kilometrů pokrýval sníh a led. Vložka stoupá do hor, celý profil je hodně členitý, výrazně se mění nadmořská výška. Sisteron jednoznačně považuji za jeden z nejtěžších testů letošního ročníku,"
    popisuje jezdec Alfy Romeo.

    První kontakt české dvojice s Valence nenaznačoval zásadní změnu charakteru. Vložky v její blízkosti byly většinou suché, místy vlhké, pouze v nejvyšších partiích se nacházel sníh.
    „V dalším programu jsme projeli RZ 12 St Nazaire le Desert, kde bylo místy hodně štěrku. RZ 1 Le Moulinon a RZ 2 Burzet se charakterem v mnohém podobaly loňskému ročníku. Jen na Burzetu se ve vyšších partiích nacházel sníh.
    V pondělí se ale situace začala měnit. Už při tréninku RZ 11 St. Jean en Royans nás potrápila hustá mlha, šedesát procent testu bylo pod sněhem. Pak nás čekala klasická smyčka tří testů La Batie D’Andaure, St. Bonnet le Froid a Lamastre. Sice na dvou testech byla převaha mokrého asfaltu, ale test St. Bonnet byl už při tréninku kompletně pod sněhem,"
    vzpomíná Martin Rada.

    St. Bonnet 2013

    ⇥

    Navíc aktuálně ve Valence leží sníh…
    „Dnes v noci napadlo jen ve Valence 20 cm sněhu. To tady nikdy nebylo, nikdy jsem tam předtím sníh nezažil,"
    přiznává spolujezdec Jarda Jugas.
    „Letos nás s jistotou čeká nejvíce sněhu, proti podmínkám, které jsme na Monte v minulosti zažili. Zřejmě to bude zimní rally, i když uvidíme, jak se budou podmínky postupně měnit,"
    doplňuje zlínský navigátor.

    „Ale v minulosti nám to na sněhu vždy šlo, snad letos neuděláme nějakou chybu a pěkně si zazávodíme. Naší prioritou zůstává pokoření slavné soutěže," uzavírá Martin Rada.

    Rada - Jugas  Monte Carlo 2013

    jezdci WRC/Mistrovství světa
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Sezona 1982. Muž vs. žena. Röhrl kontra Mouton.

    WRC Croatia Rally 2022

    Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.