Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Rallylegend San Marino 2025

      4.11.2025

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Martin Rada: Každý ročník Monte je unikátní…
    Osobnosti

    Martin Rada: Každý ročník Monte je unikátní…

    By Tomáš Plachý15.1.20139 Mins Read

    Posádka AGROTEC racing teamu Martin Rada – Jaroslav Jugas úspěšně absolvovala 81. ročník Rallye Monte Carlo. Cílovou rampu protnula na 24. místě absolutně, desátá mezi dvoukolkami a s pohárem za vítězství ve třídě 8.

    Martin Rada už v sobotním dopoledni prorokoval, že monacký déšť nevěstí nic dobrého a v kopcích nad knížectvím čekají na posádky opravdové galeje. A to se potvrdilo. Hned první průjezd úvodního testu závěrečného dne Moulinet – La Bollene Vesubie (přes kultovní Col de Turini) přinesl výrazné změny ve výsledkové listině. Hustopečská dvojice se po jejím absolvování posunula až na 22. příčku absolutně.

    ⇥

    „Průjezd přes Col de Turini byl nepředstavitelný. Opravdu nic tak těžkého jsem v životě nejel. Určitě jsme udělali dobře, že jsme na auto obuli úplně nové pneumatiky. Asfalt pokrývala sněhová břečka, místy se jelo po ledu, s vyšší nadmořskou výškou trať přimrzala. Cesta byla nesmírně uklouzaná a když se auto dostalo jen na chvíli mimo stopu, hrozil výpadek či náraz do blízké skály. Naše první krizovka přišla kousek od Latvalova pola a pohled na další rozházená auta kolem trati nás rovněž notně přibrzdil," popsal průjezd hustopečský jezdec.

    Statisticky posledním dokončeným testem Rady s Jugasem byla RZ15 Lantosque – Luceram, druhý průjezd Moulinetu byl kvůli havárii jedné z posádek zrušen a alfa dostala přidělen náhradní čas. Poslední dvě zkoušky nakonec byly z bezpečnostních důvodů zrušeny.
    „Na tom jsme bohužel trochu prodělali. V prvním průjezdu jsme dojeli auto před námi, ale nemohli jsme ho předjet, takže dosažený čas nebyl úplně nejlepší. Komisaři ale z něho vycházeli při přidělování časů v druhém průjezdu, a tak nás celkově přeskočila dvě auta. Chvilku nás to mrzelo, ale nakonec převážila radost z dokončení tak náročného závodu,"
    radoval se Martin Rada.

    Rada - Jugas  Col de Turini 2013

    „Určitě to bylo, z hlediska podmínek, nejtěžší Monte, které jsem kdy odjel. O to více těší náš výsledek, figurujeme v desítce dvoukolek a dostali jsme i poháry za vítězství ve třídě 8. Opět se potvrdilo, že Monte je každým rokem naprosto odlišným závodem, i proto se na tento slavný závod rád vracím," uzavřel pilot AGROTEC racing teamu.

    „Musíme moc poděkovat za spolupráci Štěpánu Vojtěchovi se Zdeňkem Hrůzou, kteří nám poskytovali důležité informaci o stavu rychlostních zkoušek. Na tomto základě jsme se rozhodovali o volbě pneumatik. Alespoň na zahraničních závodech drží české posádky pohromadě," doplnil spolujezdec Jaroslav Jugas.


    III. etapa: Rada s Jugasem dojeli do Monaka

    Dalo by se napsat, první mise splněna. Posádka Martin Rada – Jaroslav Jugas zvládla i třetí den Rallye Monte Carlo a ve večerních hodinách pokořila Monako. Před poslední etapou „Nocí dlouhých ohňů" figuruje na 28. místě absolutní klasifikace.

    Ve třetí etapě, která posádky nasměrovala do Monaka, museli Rada s Jugasem zdolat tři testy o celkové délce 92 km – St. Jean en Royans, St. Nazaire le Desert a legendární Sisteron.
    „V úvodní zkoušce to byla nádhera. Jen chvilku se jelo po asfaltu, pak už následovala jen krásná klouzačka v bílém království. Jen v některých sjezdech jsme vsadili na jistotu, neboť hodně klouzala záď alfy, což se odrazilo na dosaženém čase. Chuť jsme si spravili na druhém testu, který byl směsicí ledu, sněhu, štěrku a mokrých pasáží. Podmínky se měnily každou zatáčkou,"
    vrací se ke třetí etapě Martin Rada.

    Vrcholem dne byl slavný Sisteron (36,70 km), který byl naopak víceméně bez sněhu.
    „Kromě pěti šesti kilometrů se jelo na suchu. Dokonce jsme zvažovali vzít si do rezervy slick, ale naštěstí jsme to zavrhli. Těch pět kilometrů bylo opravdu drsných a bez hrotu bychom tam s dvoukolkou neprojeli. Opravdu i třetí den byl velmi náročný, navíc nás čekal dlouhý přejezd a do Monte Carla jsme dorazili až kolem dvacáté hodiny,"
    doplňuje pilot Alfy Romeo.

    Rada - Jugas  Monte Carlo 2013

    Dnes čeká na dvojici AGROTEC racing teamu poslední etapa s pěti rychlostními zkouška (108,5 km).
    „Samozřejmě se nahoru na Col de Turini a na Luceram těšíme. Letos se jede Turini hned dvakrát v první sekci, pak ještě oba testy absolvujeme v noci. Stále tyto zkoušky považuji za jednu z nejnáročnějších částí Monte, a tak ještě není úplně vyhráno. Navíc tady v Monaku prší, takže nahoře očekávám sníh,"
    přiznává Martin Rada.


    II. etapa – Hustopečská alfa uzavírá třetí desítku

    Také po druhé etapě slavné Rallye Monte Carlo se posádka Martin Rada – Jaroslav Jugas pohybuje v půli výsledkové listiny, během šesti zkoušek druhého dne si polepšila o čtyři příčky, nyní figuruje na 30. pozici absolutní klasifikace.

    Předpoklady ještě náročnější etapy v porovnání s prvním dnem úvodní soutěže světového šampionátu se brzy potvrdily. Zejména nejdelší test druhého dne St. Bonnet (25,45 km) byl v obou průjezdech prubířským kamenem…

    ⇥

    „Podmínky tam byly nepopsatelné, slovy hrozné. Hodně sněžilo, foukal silný vítr, opravdu byla jízda obtížná. Jen pro představu, na tomto testu se mezi jednotlivými auty tvořily sněhové jazyky," popisuje Martin Rada.

    Ale procházkou růžovou zahradou nebyly ani zbylé průjezdy dvou testů dnešního dne Labatie d’Andaure (RZ 5 / 8, 19,08 km) a Lamastre (RZ 7 / 10, 21,72 km).
    „Úvodní test byl pod sněhem a ledem z nějakých osmdesáti procent. Pro druhý průjezd trať možná místy trochu roztála, ale nic to neubralo na náročnosti a s tím související zrádnosti. Na testu Lamastre se zase vystřídaly všechny povrchy, které si můžete představit. V závěru dne jsme tuto zkoušku už absolvovaly za tmy, tedy se světelnou rampou, a některé pasáže dokonce začaly přimrzat. Dnes to bylo opravdové Monte, jak ho známe z různých vyprávění a povídek,"
    doplňuje hustopečský jezdec.

    Alfa Romeo 147 byla po celý den „obuta" na široké pneumatice s hrotem, mechanici v poledním servisu jen provedli jejich výměnu za novou sadu.
    „Za těchto podmínek se bavíme. Jedeme v klidu, hodně na jistotu, přesto si užíváme faktu, že za námi ve výsledcích figuruje řada čtyřkolek,
    " uzavírá pilot AGROTEC racing teamu.

    Rada - Jugas  Monte Carlo 2013

    Ve třetí etapě, která posádky nasměruje do Monaka, jsou v harmonogramu tři testy o celkové délce 92 km. Vrcholem dne bude průjezd slavným Sisteronem (36,70 km). Naposledy se zde při Monte závodilo v roce 2002.
    „Sice ještě nemáme přesné informace, ale domníváme se, že úvodní RZ 11 St. Jean en Royans – La Cime du Mas bude pod sněhem a budeme pokračovat na hrotech. Na základě dalších informací se rozhodneme pro odpolední sekci, ale zásadní změnu proti dosavadnímu charakteru testů neočekávám,"
    doplňuje spolujezdec Jaroslav Jugas.


    I. etapa – Slibný úvod hustopečského týmu

    Po úvodních čtyřech rychlostních zkouškách Rallye Monte Carlo figuruje dvojice Martin Rada – Jaroslav Jugas na 34. místě absolutní klasifikace, tedy těsně za polovinou výsledkové listiny.

    Harmonogram úvodního dne byl složen ze dvou sekcí, v každé čekaly na účastníky dva více než třicetikilometrové testy Le Moulinon (37,10 km) a Burzet (30,60 km). Nesoulad charakteru obou povrchů nutil posádky ke kompromisům ve volbě pneumatik, Martin Rada však měl jasno a celý úvodní den absolvoval na pneumatice s hrotem.
    Rada s Jugasem vstoupili do závodu 42. časem, navíc jim parádně vyšel úvodní průjezd Burzetem. Do cíle dorazili v šestém nejrychlejším čase v nabité konkurenci dvoukolek a absolutně figurovali na konci třetí desítky.

    „Na úvodním testu byla jen asi čtvrtina ledu či sněhu, spíše převažovalo bláto a mokrá, uklouzaná trať. Naopak na Burzetu se jelo vyjma nějakých čtyř kilometrů zcela na sněhu. A to naší alfě vyhovovalo. Díky těmto podmínkám jsme se dostali ve výsledcích hodně vysoko, až nás to samotné překvapilo," popsal Martin Rada.

    „Obě erzety se vyznačují množstvím zídek, jede se kolem skal. Vše je velmi zrádné na defekty. Loni nás postihl, letos jsme úvod zvládli bez zaváhání. Dobře jsme zvolili gumy, profitovali jsme z určité znalosti tratí z minulých ročníků a určitě nám mírně nahrála i startovní pozice. S každým projetým autem se určitě rozsah ledu a sněhu zmenšoval," doplnil navigátor Jaroslav Jugas.

    Rada - Jugas  Monte Carlo 2013

    Tato slova se naplno potvrdila v odpolední sekci, kde se výrazně snížilo procento uklouzaných partií. Červená Alfa Romeo tak dosáhla dílčích časů na začátku čtvrté desítky, mírně se propadla i celkově.
    „V těchto podmínkách zrychlily silnější dvoukolky tříd 5 či 6, citroëny či renaulty. Upřímně jim nelze konkurovat, jsou to opravdové ´závoďáky´. Ale my jsme byli se svým výkonem nadmíru spokojeni, druhé průjezdy byly místy hodně zrádné. Neustále se měnily podmínky, skoro od zatáčky k zatáčce,"
    uvedl hustopečský jezdec.
    „Navíc vzhledem k dlouhým přejezdům jsme si v podstatě neodpočinuli ani na přejezdech. Do časových kontrol jsme dojížděli skoro v naší minutě,"
    uzavřel ohlédnutí za prvním dnem slavného Monte Jaroslav Jugas.

    Ve druhé etapě čeká na posádku AGROTEC racing teamu šest rychlostních zkoušek na třech úsecích o celkové délce více než 130 kilometrů. Nejzrádnější budou oba průjezdy zkoušky se startem a cílem v St. Bonnetu.
    „Uvidíme, jak bude trať druhého dne celkově vypadat, neboť počasí se tam zásadně změnilo až po seznamovacích jízdách,"
    přiznává Martin Rada.


    Martin Rada: Zřejmě nás čeká zimní soutěž

    Martin Rada se spolujezdcem Jaroslavem Jugasem se vrací na slavnou Rally Monte Carlo. Loni zvítězili ve třídě 8, bohužel letos zůstali ve třídě osamoceni. Přesto jsou připraveni závodit s dalšími dvoukolkami, i když jasnou prioritou zůstává pokoření celého závodu a možnost vyjet na cílovou rampu před knížecím palácem v Monaku.

    Monte Carlo letos zřejmě bude ještě mnohem nevyzpytatelnější než v minulých ročnících. Náročnost soutěže zřejmě ovlivní sníh, který v posledních hodinách „zaplavil" region kolem centra Valence.
    „Seznamovací jízdy začínaly nad Monte Carlem. Zde o víkendu nebylo po sněhu ani památky. Vložky byly místy pouze mokré a podle toho je napsán i rozpis. Nyní vůbec nemáme informace, jak to tam v současné době vypadá. Ale k sobotním testům Moulinet a Lantosque je cesta zatím hodně vzdálená,"
    říká Martin Rada.

    Posádka hustopečského AGROTEC racing teamu narazila poprvé na sníh na Sisteronu. S 36,7 km patří k nejdelším testům soutěže.
    „Sisteron se sice v minulosti jezdil, ale pro mě je to nová zkouška. Po startu bylo sucho, ale minimálně deset kilometrů pokrýval sníh a led. Vložka stoupá do hor, celý profil je hodně členitý, výrazně se mění nadmořská výška. Sisteron jednoznačně považuji za jeden z nejtěžších testů letošního ročníku,"
    popisuje jezdec Alfy Romeo.

    První kontakt české dvojice s Valence nenaznačoval zásadní změnu charakteru. Vložky v její blízkosti byly většinou suché, místy vlhké, pouze v nejvyšších partiích se nacházel sníh.
    „V dalším programu jsme projeli RZ 12 St Nazaire le Desert, kde bylo místy hodně štěrku. RZ 1 Le Moulinon a RZ 2 Burzet se charakterem v mnohém podobaly loňskému ročníku. Jen na Burzetu se ve vyšších partiích nacházel sníh.
    V pondělí se ale situace začala měnit. Už při tréninku RZ 11 St. Jean en Royans nás potrápila hustá mlha, šedesát procent testu bylo pod sněhem. Pak nás čekala klasická smyčka tří testů La Batie D’Andaure, St. Bonnet le Froid a Lamastre. Sice na dvou testech byla převaha mokrého asfaltu, ale test St. Bonnet byl už při tréninku kompletně pod sněhem,"
    vzpomíná Martin Rada.

    St. Bonnet 2013

    ⇥

    Navíc aktuálně ve Valence leží sníh…
    „Dnes v noci napadlo jen ve Valence 20 cm sněhu. To tady nikdy nebylo, nikdy jsem tam předtím sníh nezažil,"
    přiznává spolujezdec Jarda Jugas.
    „Letos nás s jistotou čeká nejvíce sněhu, proti podmínkám, které jsme na Monte v minulosti zažili. Zřejmě to bude zimní rally, i když uvidíme, jak se budou podmínky postupně měnit,"
    doplňuje zlínský navigátor.

    „Ale v minulosti nám to na sněhu vždy šlo, snad letos neuděláme nějakou chybu a pěkně si zazávodíme. Naší prioritou zůstává pokoření slavné soutěže," uzavírá Martin Rada.

    Rada - Jugas  Monte Carlo 2013

    jezdci WRC/Mistrovství světa
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák31.7.2025

    VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

    Ivo Nowi Novák13.7.2025

    Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

    Ivo Nowi Novák29.12.2024

    Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.