Když se na podzim loňského roku šéf továrního týmu Ford Malcolm Wilson účastnil tiskové konference, na které Czech Ford National Team odkrýval své plány s Fiestou WRC, snažil se spíše krotit případná nekritická očekávání.
Jeho odhad termínu, kdy budou moci fanoušci i odborníci očekávat výsledky, které prokáží Prokopovy jezdecké kvality, byl Portugalská nebo spíše Řecká rally. Zdůvodnil jej přitom tím, že až na těchto soutěžích je možno očekávat konstantní charakter tratí a jejich povrchů, což umožní ten správný jezdecký progres. Za svůj odhad času, potřebnému k prvnímu velmi kvalitnímu výsledku pro český tým, zaslouží principál modrého oválu za jedna. V odůvodnění se však stěží mohl mýlit více – letošní Vodafone Rally de Portugal byla jednou z nejtěžších, nejnevyzpytatelnějších a nejproměnlivějších soutěží jaké MS v rally v posledních letech pamatuje. A právě z této přetěžké soutěže vytěžila posádka Martin Prokop – Zdeněk Hrůza v teprve čtvrtém závodě s vozem kategorie WRC své osobní maximum – 6.místo absolutní klasifikace!!
„Spokojenost je slabé slovo! Kdyby nám někdo před startem řekl, že budeme šestí, asi bychom jej považovali za milého snílka. Měli jsme v závodě tolik problémů, kolik jindy za půl sezóny, každý člen týmu do jednoho ze sebe musel vydat maximum," říká spokojeností zářící manažer Quirin Muller. „Problémy se nám vlastně vyhnuly jen v nejklíčovějším okamžiku závodu, v pátečních zkouškách, kdy panovaly naprosto nepopsatelné podmínky a posádka si s nimi nejen dokázala poradit, ale využili jsme je k obratu ve vývoji soutěže."
Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou měli před nedělními 115 kilometry náročných testů jediný úkol – udržet průběžné šesté místo. Jak těžké to bylo? „V Portugalsku letos nebylo lehké nic. Snažili jsme se jet tempo, které nepředstavovalo riziko nějaké zásadní chyby, ale ta může na zdejších tratích přijít i při tom sebeopatrnějším přístupu. Jen se podívejte, kolik špičkových jezdců tady nějakou vyrobilo. Tady to skutečně nebylo o nějakém „flat out" přístupu," říká Martin Prokop v cíli soutěže. Jeho slova potvrzuje i skutečnost, že vítěz rally, Fin Mikko Hirvonen nevyhrál jedinou rychlostní zkoušku!
Přesto, že se Prokop s Hrůzou zaměřili na udržení skvělé pozice, na předposledním testu svitla naděje dokonce na vylepšení výsledku. Ačkoli se průběžně pátý Katařan Al-Attyiah již také nikam bezhlavě nehnal, přesto se při svém poněkud rozevlátém stylu nevyvaroval defektu, přišel o vybudovaný náskok a do cíle testu dorazil dokonce s mankem 6,4 sekundy na českou dvojici. Naděje na vyrovnání výsledků Kresty a Kopeckého znovu žila….
Na start se posledního, pětikilometrového testu, takzvané Power Stage se Ford Fiesta WRC Czech Ford National Teamu blížil za hustého deště, který povrch měnil v kluznou plochu ve školy smyku. A na voze byly nazuty pouze tvrdé, nevhodné pneumatiky z rezervy. Vzorek těch lepších vzal totiž na předchozí RZ úplně za své. „I na mizerných gumách bychom to ale měli na 5 km udržet. Něco jsem ale „vyrobil" při předstartovní proceduře a startovací program začal „bláznit" předčasně. Pak máte v podstatě 2 možnosti – buď riskovat možné přetočení motoru nebo okamžitě odstartovat. Takže jsem to tam pochopitelně pustil a vjel do RZ s přesvědčením, že jsem ulil start a bude následovat penalizace. První třetinu zkoušky jsem z toho byl úplně vyjevený a dělal chybu za chybou. Ruce bych si ukousnul," smál se v cíli Martin Prokop své nové zkušenosti. „Nasser si pak nechal do auta posílat detailně naše mezičasy, nastoupil do toho ve velkém stylu a dal nám to i s úroky. Asi to tak mělo být, páté místo si opravdu zasloužil víc!" dodává sportovně český jezdec. Jak dlouho to mrzelo? „Asi tak dvě a půl vteřiny. Od té doby se už jenom radujeme z šestého místa, které je pro nás po téhle těžké soutěži a všech potížích ohromnou satisfakcí a pochopitelně posunem na naší pouti světem WRC!"
To však jihlavský jezdec ještě zdaleka netušil, že je mu v Portugalsku vyrovnání nejlepšího výsledku českých jezdců v Mistrovství světa v rally, pátých míst Romana Kresty a Jana Kopeckého opravdu souzeno. V době, kdy už posádka spolu s vedením týmu seděla v letadle, padlo nečekané rozhodnutí technických komisařů – Hirvonen je vyloučen, vítězem Rally de Portugal se stává Mads Ostberg, Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou se posunují na pátou pozici!
„Co na to říct? Že jsme v letadle předvedli skutečně velmi bojovný spánek? Pro Mikka musí být vyloučení v cíli tak těžké soutěže velmi frustrující, neznáme zatím detaily, zda šlo o něco zásadního nebo banalitu. Body navíc se nám pochopitelně hodit budou, ale způsob, jak jsme k nim přišli nás moc netěší," říkal na nočním letišti ještě rozespalý a překvapený Martin Prokop.
Martin Prokop před závěrečným dnem na skvělé pozici
Už dlouhá léta nevyrážela česká posádka v závodě Mistrovství světa v rally do třetí etapy z 5.místa absolutního pořadí. Až tuto sobotu Martin Prokop a Zdeněk Hrůza v nevyzpytatelné Vodafone Rally Portugal.
„Chtěli jsme za sebou každopádně udržet Nassera Al-Attiyaha s Citroenem a zkusit ještě zaútočit na Sandella a jeho Mini na čtvrtém místě. Sotva jsme ale vyjeli z ranního servisu, bylo jasné, že nás žádná idylka nečeká. Fiesta chvíli výkon měla, chvíli ne. Bylo nemožné nalézt nějaký optimální rytmus," komentuje poněkud zklamaně Zdeněk Hrůza. Česká posádka po třech rychlostních zkouškách sice stále držela pátou pozici, ale zrychlující Katařan zaostával pouze 0,2 vteřiny a Petter Sollberg se také po ztrátě z předchozího dne nezadržitelně dral vzhůru výsledkovou listinou.
„Zkusili jsme v servisu ještě zariskovat, vsadili na to, že povrch zkoušek zůstane vlhký a nazuli jsme měkké gumy. Asi jsme se nemohli splést víc…," říká Martin Prokop. Už na přejezdu k rychlostním zkouškám se navíc ukázalo, že technickým problémům není zdaleka konec. „Na řídícím panelu se nám rozehrála taková světelná hudba varovných signálů, že jich tolik bývá jen v amerických filmech chvilku předtím, než raketoplán vybuchne a posádka už ani nestihne zavolat do Houstonu!" Dvojice Czech Ford National Teamu do rychlostních testů druhé sekce sobotní etapy po provizorní opravě přece jen odstartovala, na trati se ale již po pár kilometrech naplno projevila chyba ve volbě pneumatik. Na dokonale vyschlé šotolině nesmírně klouzaly, trakce byla mizivá a navíc mizely s každým ujetým kilometrem. „Risknuli jsme to, ale nevyšlo to. Zkusili jsme na technické potíže vyzrát volbou gum a nakonec jsme to bohužel schytali z obou stran," říkal jihlavský jezdec poté, co Fiestu s trucujícím alternátorem tak tak přivezl do večerního servisu, tentokrát již o jednu pozici níže, na 6.místě průběžného pořadí.
„Stále je to skvělá pozice," říká Quirin Muller, manažer Czech Ford National Teamu. „Na technice je ale znát, jak těžká je tato rally. Čas vyměřený pro dnešní servis jsme stihli jen tak tak a stejně zbývá mechanikům spousta práce na ráno. Tentokrát však na ni budou mít pouze 15 minut!"
Na práci týmu bude ještě nesmírně záležet, zítra totiž posádku od životního výsledku dělí ještě 115 kilometrů náročných rychlostních zkoušek, včetně extra bodované Powerstage.
„Druhá etapa byla peklo," řekl Martin Prokop
Do páteční etapy Portugalské rally vstupovala česká posádka Fordu Fiesta WRC až z 18. pozice, na kterou je srazila banální porucha zásadně snižující výkon motoru ve čtvrtečních rychlostních zkouškách. Bodovaná místa byla velmi, velmi vzdálená.
Na trať promáčenou vytrvalým deštěm vyrážela česká dvojice díky obrácenému startovnímu pořadí jako třetí, což v těchto podmínkách mohlo představovat určitou výhodu. Hned první test naznačil, že páteční odpoledne bude pro mnohé jezdce spíše bojem o prosté přežití nebo udržení se na trati. Nesmírně kluzká, blátivá trať, všudypřítomné nebezpečné kameny, mlha snižující mnohdy viditelnost na naprosté minimum, s tím vším se piloti museli vyrovnávat. „Nic podobného jsem ještě nezažil a podle ohlasů ostatních jezdců nejsem sám. Pokaždé po dojezdu rychlostní zkoušky se novináři ptají, zda měl člověk nějakou tu krizi, nebezpečný moment. Kdybych je měl všechny popisovat tentokrát, strávil bych v média zóně za každou RZ snad půl hodiny a stejně bych nedokázal vylíčit, jak šílené to bylo!," komentuje dění v úvodní sekci páteční etapy český pilot Fordu Fiesta WRC Martin Prokop.
I přes přetěžké podmínky na trati si česká dvojice vedla více než skvěle. RZ 5 – 2. místo, posun na celkově 13. RZ 6 – 2.místo, posun na 7.místo. RZ 7 – 6.místo a posun na fantastickou 5.pozici absolutní klasifikace! Za 3 rychlostní testy skok z bezmála beznadějné 18.příčky až na 5.místo, které je metou, na kterou zatím čeští jezdci v MS dosáhli! Po návratu do servisní zóny proto nebylo po včerejší rozmrzelosti ani památky. „Je to pochopitelně skvělé, připadáme si jako na horské dráze závodnických emocí. Ale snad i horská dráha je proti tomuhle příliš plynulá, tohle je spíš bungee. V jednom okamžiku je tady člověk nahoře, všechno vychází a v dalším okamžiku se může vše otočit vzhůru nohama," říká navigátor Zdeněk Hrůza. Své by o tom mohli vyprávět hlavně ti, kteří nástrahy etapy nezvládli vůbec a skončili mimo trať – motivovaní mladíci Neuville a Tanak, stejně jako velezkušení Petter Sollberg nebo Jarri – Matti Latvala.
Je tedy zaděláno na nejlepší Prokopův výsledek? „Neblázněte! Vyšla nám (i díky startovní pozici) půlka jedné etapy. Zítra nebo v neděli se nám naopak může něco přihodit, můžeme udělat chybu, může trucovat technika. Abych se v pátek odpoledne už viděl jásat na rampě, z toho jsem opravdu už vyrostl. Znovu opakuji, je to moc moc těžká soutěž," mírnil očekávání Martin Prokop.
A jako by mu chtěli dát zapravdu i pořadatelé závodu, přišlo po servisní pauze rozhodnutí o zrušení tří RZ druhé sekce. Spolu s tím se totiž se také o 15 minut snížily penalizace pro jezdce, kteří po pátečním odstoupení budou v rámci pravidel Rally2 pokračovat v závodě. Z boje o bodované pozice tak zdaleka nevypadnou.
„Vidíte, překvapení nečíhají jen za každou zatáčkou, ale často i za zeleným stolem," komentuje rozhodnutí organizátorů Martin Prokop. „Pro udržení naší současné pozice by pochopitelně bylo lepší, kdyby se odpolední RZ odjely a ti, kdo v průběhu etapy odstoupili, dostali plnou penalizaci. Z pohledu dramatičnosti závodu to ale takhle bude zajímavější. A kdo ví, zatím tady pro nás platí, že všechno zlé je k něčemu dobré. Když to bude fungovat dál, vůbec se nebudeme zlobit."
Prokopa s Hrůzou srazily technické problémy
Poněkud netradičně začala Portugalská rally, další podnik MS v rally. Nejprve přesun do vzdáleného Lisabonu, kde před skvělou diváckou kulisou proběhla superspeciální rychlostní zkouška. Následně opět dvousetkilometrový přesun, aby soutěžní vozy po setmění absolvovaly 3 těžké, šotolinové rychlostní testy. Česká posádka Martin Prokop – Zdeněk Hrůza se na trať vydala po čtvrteční kvalifikaci jako osmá v pořadí.
„Asfaltová speciálka v Lisabonu na šotolinových gumách měla skvělou atmosféru. My jsme každopádně diváky o nějaké široké smyky ochudili, chtěli jsme přece jen zachovat gumy v co nejlepším stavu na další 3 RZ. Kdybych věděl, co se bude dít, mohli jsme jezdit „po dveřích" klidně i na rovinkách…," komentuje Martin Prokop se sarkasmem úvod soutěže. Zatímco jeho rivalové bojovali především s těžkými, proměnlivými podmínkami panujícími na trati 3 večerních rychlostních testů, česká dvojice zažívala podstatně větší drama.
Motor Fordu Fiesta WRC totiž krátce po startu prvního z nich většinu svého výkonu. „Zkusili jsme zastavit a všechno restartovat pro případ, že by šlo o nějakého šotka v elektronice, ale nic. Jednomu z válců se zjevně nechtělo pracovat a výkon tomu odpovídal," popisuje frustraci po pár stovkách metrů co-pilot Zdeněk Hrůza. Posádka Czech Ford National Teamu se ani na vteřinu nevzdávala a na přejezdu ke 3.RZ se i za cenu dvacetivteřinové penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly pokusila o nemožné – přimět svůj soutěžní speciál v provizorních podmínkách k plnému výkonu.
Bohužel veškeré pokusy byly marné a česká posádka se s trucující technikou dále propadala pořadím. Neuvažovali o odstoupení? „V žádném případě! Bylo to sice trápení, ale vše nasvědčovalo tomu, že příčina bude nejspíš v elektrice, kterou jsme nebyli schopni opravit, ale nehrozilo větší poškození. Navíc – Portugalsko je dlouhý závod a podmínky jsou a budou těžké. Stát se ještě může opravdu všechno, do velkých problémů se tady může dostat každý," říká Martin Prokop. Prorocká slova – již ve čtvrteční noci se o tom přesvědčili i ti nejlepší. Sebastian Loeb odstoupil po dramatické havárii, Dani Sordo poté, co mu přestaly fungovat světlomety, místní matador Armindo Araujo byl dlouhé minuty mimo trať. Již v první, relativně krátké, etapě přinesla Portugalská rally několik dramat, která výrazně ovlivnila pořadí. Bohužel také na úkor české posádky, jejíž veškeré naděje na úspěšné pokračování v této náročné rally se upíraly k večernímu servisu, do kterého přivlekla svou Fiestu WRC na 18. místě absolutní klasifikace, se ztrátou více než 4 minuty…
„Naše tragikomedie pokračovala, mechanikům totiž stačily na opravu zhruba 2 minuty. Problém byl ukryt v cívkách zapalování. Špatné ven, dobré tam a z Fiesty bylo znovu WRC. Já to snad přivolal! Před pár dny jsme se totiž s přáteli dohodli na plánu pro náš každoroční ulítlý dobrodružný čundr: po předloňském vlaku a loňské cestě na Pionýrech do Paříže vyrazíme tentokrát do Istanbulu. Buď Škodou 105 nebo Wartburgem. Tak mě holt osud nechal jednu etapu vozem s podobným výkonem…." komentuje český jezdec s typickým nadhledem po odeznění prvotního zklamání z trablů úvodní etapy.
Prokop s Hrůzou jsou po prvním dnu Portugalské rally díky technickým problémům daleko od bodovaných pozic, které jsou jejich cílem. Od desátého, prvního bodovaného, místa je dělí 8 soupeřů a propastné 2 minuty a 33 vteřin.
Martin Prokop se vrhá do portugalské tmy a prachu
46 dnů již trvá závodní abstinence posádky Czech Ford National Teamu Martin Prokop – Zdeněk Hrůza. Kolotoč WRC se mezitím zastavil v Mexiku, tento start však český tým z logistických důvodů musel vynechat.
Dvě devátá místa z Monte Carla a Švédska tak v tuto chvíli stačí pouze na průběžné 15. místo světového šampionátu. „Propad v průběžném pořadí pochopitelně trošku mrzí, ale zdaleka to není to hlavní. Potřebuju jezdit, dostávat návyky s Fiestou WRC do krve. Každá delší pauza je znát," říká Martin Prokop. „Před Portugalskem jsme naštěstí měli nejen test, ale i účast v místním rallysprintu, který opravdu stál za to, především díky neuvěřitelné atmosféře!". Soutěž se totiž konala na severu země,v oblasti, která byla již v závěru minulého století rally zaslíbená a tamní fanoušci soutěžní speciály v rozevlátých smycích prostě milují. „Na velké množství diváků u trati jsme zvyklí, ale tady to bylo skutečně něco výjimečného. Lidé kolem skoků snad byli namačkaní ve vrstvách. Pobavili jsme se a oni určitě také," dodává český pilot, který v konkurenci jezdců z WRC obsadil ve Fafe 8. místo.
Trať Portugalské rally, která odstartuje ve čtvrtek diváckou speciálkou v Lisabonu, má pro nejlepší světové piloty mnohá úskalí. Tím nejzrádnějším jsou však masívní kameny, ukryté často jen pár centimetrů od ideální stopy. I Martin Prokop s nimi má své zkušenosti. „Nehoda, kterou jsme tady měli s Jendou Tománkem v Citroenu C2 S1600 díky přítomnosti kamer doslova obletěla svět a nebyl snad rozhovor, ve kterém by se mě na ni nezeptali. Naštěstí nás tady brzy trumfnul Jari-Matti Latvala se svými 16 kotouly. Kam se na něj se šesti salty hrabeme…," usmívá se dnes při vzpomínce jihlavský rodák.
V kvalifikační RZ, která podle nových pravidel určuje pořadí pro výběr startovní pozice v první etapě, obsadila česká dvojice třinácté místo a při následném výběru na ni tak zbylo 8. místo na trati. „Tentokrát je výběr startovní pozice skutečně loterií. Vždyť si posádky vybíraly celých 31 hodin před startem večerních RZ, na kterých se bude lámat chleba. A to už je i pro toho nejlepšího meteorologa oříšek," říká co-pilot Zdeněk Hrůza. „Ve hře je volná šotolina, která je pro první jezdce na trati nevýhodou, ale také zvířený, v noci téměř neproniknutelný, prach, který může být hendikepem při pozdějším startu. A k tomu je tady i hrozící déšť, který by už všechno postavil dočista na hlavu! Každopádně pro mě budou 3 úvodní noční RZ náročnou zkouškou. Martin totiž tmu moc nemusí a mým úkolem je mu to maximálně usnadnit," dodává odhodlaně.
O náročnosti rozhodování před startem první etapy svědčí i paradoxní situace na startu, kdy tovární Citroeny zvolily první a druhou startovní pozici, Fordy vyrazí na start až jako 16.,resp. 17. vůz. Desítky minut po prvním Hirvonenovi. „Uvidíme. Máme pozici jakou máme. Zkusíme si na tom nalézt nějakou výhodu. Třeba, že máme pod kontrolou před námi startující místní hvězdu Arminda Arauja s Mini, který tady bude určitě rychlý, poženou ho davy portugalských diváků a bude pro nás zajímavým měřítkem."
S jakými ambicemi vlastně bude česká posádka v kokpitu Ford Fiesta WRC sjíždět ze startovní rampy? „Pochopitelně budeme usilovat o umístění na bodovaných pozicích. Rád bych co nejdříve našel na zdejším povrchu optimální tempo a od soboty zajížděl časy v širší špičce," říká jezdec Czech Ford National Teamu.
Boje se soupeři na portugalských tratích budou pro českou dvojici důležité, jsou však i důležitější věci. Jako třeba uzdravení společného kamaráda, špičkového spolujezdce Michala Ernsta po nehodě na víkendové Valašské Rally. „Držíme palce, aby se co nejlépe zotavoval a lékaři mu mohli brzy odstranit toho kompletního Merkura, kterého má momentálně ve zraněné pravé paži! Brzy se uzdrav!" vzkazují Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou do ostravské fakultní nemocnice.