Rally Monte Carlo je pojmem pro každého sportovního fanouška. Podmínky měnící se od slunečných dvaceti stupňů v nablýskaném monackém přístavu až po led a sníh v horách nad Valence. Rychlostní zkoušky v chladných horských údolích, promrzlých lesích nebo na silničkách vtesaných do skal nad bezednými propastmi. Stovky obytných aut kempujících na každém volném místečku u kultovních rychlostních testů. To vše byly kulisy druhého startu českého pilota Martina Prokopa ve hvězdné rallyové kategorii – WRC.
Cílem českého týmu bylo především získávání dalších zkušeností s vozem nejvyšší rallyové kategorie, čemuž byl podřízen i výkon ve středeční a čtvrteční etapě. „Letošní Monte mělo specifickou výjimku – nesmělo se využít pravidla superally a po případné chybě se vrátit zpět do závodu s inkasovanou penalizací," vysvětluje manažer Quirin Muller. „Tratě prvních testů navíc neodpovídaly těm, na kterých jsme doposud testovali – bylo tam podstatně více rychlých pasáží a brzdění z vysokých rychlostí. Posádka musela začít hodně „při zdi" a jen postupně zrychlovat."
„Upřímně – i kdyby nebylo taktických pokynů o moc rychlejší bychom se Zdeňkem nebyli. Rychlé pasáže s WRC zažité nemám, na brzdách jsem se dlouho hledal. Do toho proslulé měnící se podmínky na trati, kdy je velmi náročné si jakkoli vybrušovat styl. Jakoby se chtěl začátečník zdokonalit v lyžování a v každém oblouku se mu střídal sklon a odklon svahu, v jednom by byl hluboký sníh ve druhém mokrý, ve třetím půlmetr prašanu, přírodní, technický, pak ledová plotna, mulda atd…. Asi by pak dole pod svahem měl hlavu zamotanou dost podobně jako my v prvních etapách letošního Monte!," říká s dávkou respektu devětadvacetiletý český pilot.
Po sklouznutí do příkopu v zasněženém úseku úvodní etapy tak nově vytvořená česká posádka zahajovala svou pouť až na 21. místě.
⇥
„Vím, že někteří fanoušci už nad námi pomalu lámali hůl," usmíval se Martin Prokop. „Ale tohle si skutečně v prvních závodech letošní sezóny nemohu připouštět."
Druhá etapa přinesla posun pořadím na 12. pozici a ve startovním poli začaly sílit spekulace o předpovědi počasí pro páteční testy, která slibovala velkou loterii. V ní český tým vsadil na správné pneumatiky a výsledkem byl šestý nejlepší čas na 12. RZ, kde se povrch měnil od suchého asfaltu až po čistý led.
„Pochopitelně tento dílčí úspěch všechny nakopnul," říká nováček v kokpitu Fordu Fiesta WRC Zdeněk Hrůza. „Dobře jsme zvolili pneumatiky a navíc jsme před každou RZ upravovali rozpis na základě poznatků našich ledových špionů, kteří odváděli po celý závod výbornou práci."
Po přesunu z Valence do lesku monackého knížectví tak česká dvojice poskočila těsně za bodované příčky a patřilo jí 11. místo, pouhých 1,8 sekundy za desátým Portugalcem Araujem na MINI WRC, dvojnásobným mistrem světa produkčních vozů.
Čtyři sobotní testy se odehrály na kultovních úsecích na sever od Monte Carla. Obrovské davy fanoušků obsypaly skály nad silničkami šplhajícími například do slavného průsmyku Col de Turini. Noční testy měly neskutečnou atmosféru.
„Když jsme před nimi kontrolovali rozpis, probíhal kolem trati a občas i na ní hotový rallyový karneval," říká Štěpán Vojtěch, který projížděl rychlostní zkoušky v roli „špiona". „Celkově byla trať celé rally nesmírně náročná a v některých úsecích jsem byl rád, že už jsem v „důchodu" a místo závodění můžeme jen radit, hecovat, kibicovat a mít ve všem jasno….," usmíval se bývalý špičkový liberecký pilot se zkušenostmi z Mistrovství světa. Hecování a kibicování spolu s perfektním výkonem techniků a přibývající jistotou však přineslo své ovoce – všechny časy v první desítce, posun před závěrečnou nedělní Power Stage na 9.místo, byť jen o pouhých 2,9 sekundy před Araujem.
Nedělní pětikilometrový test, na kterém se přidělovaly bonusové body, nebyl zdaleka pouhou formalitou. A nejen kvůli těsnému souboji s Portugalcem. „Úzká trať vůbec nedávala prostor na chybičku. Svým charakterem možná jeden z nejtěžších úseků rally," komentuje Zdeněk Hrůza. Česká posádka nejen, že chybičku neudělala, naopak překonala své maximum pátým celkovým časem. Bonusový bodík za třetí příčku byl vzdálen jen 1,8 sekundy….
„To nás vůbec nemrzí," usmíval se na prosluněném náměstí před monackým knížecím palácem již spokojenější Martin Prokop. „Auto fungovalo skvěle, tým si s přechodem na náročnou techniku poradil na jedničku. Špiónská posádka Vojtěch – Jůrka nás dokázala zásobovat množstvím užitečných poznatků a doplnila náš rozpis o pár výstižných, ale nepublikovatelných zpřesňujících poznámek. Spolupráce se Zdeňkem Hrůzou, pro kterého to byl velmi těžký závod, se stále zdokonalovala a máme z toho velmi dobrý pocit. Oba víme, kde se můžeme dál zlepšovat, data ze závodu mají pro nás velkou cenu. Čeká nás ještě dlouhá cesta, ale na „ručník" to určitě není," dodává Martin Prokop, aktuálně devátý muž celkové klasifikace MS v rally.
O náročnosti Rally Monte Carlo 2012 svědčí několik čísel. 433,36 kilometrů rychlostních zkoušek popsala posádka Prokop/Hrůza na 241 stránkách rozpisu, obsahujícím tisíce údajů o trati. Není divu, bylo na ní totiž 4857 zatáček!
Další soutěží MS je Švédská Rally 9. – 12. února.
Martin Prokop 1.8 sekundy od desítky
Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou s vozem Ford Fiesta RS WRC jsou v Monte Carlu. Před poslední částí soutěže jim patří jedenáctá příčka.
Třetí etapa byla pro českou posádku další tvrdou zkouškou. Čekaly je náročné podmínky na tratích plných vody, ledu, břečky a na mnoha kilometrech se potýkala i s nepříjemnou mlhou.
Přesto právě v těchto fázích závodu zajela doposud nejlepší, parádní 6. čas absolutně v RZ12.
„Tento test byl opravdu nesmírně těžký. Na letošním Monte to určitě zatím byla nejtěžší erzeta, kterou jsme tady absolvovali. Hodně pršelo, padaly kroupy, závěr byl kompletně na ledu. Byl jsem rád, že jsme v těchto podmínkách zajeli tak vysoko," komentoval Martin Prokop.
„Poslední test třetího dne se zase odjel na suchu. Pokračovali jsme v solidním tempu, neboť nás hnala dopředu vidina Monte Carla," doplnil Martin Prokop.
Na dvojici Czech Ford National Teamu nyní čekají poslední čtyři rychlostní zkoušky a nedělní Power Stage.
Martin Prokop: Musím se s tím vnitřně poprat
Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou s vozem Ford Fiesta RS WRC jsou zdárně v cíli druhého dne Rallye Monte Carlo 2012. V polovině soutěže jim patří dvanáctá příčka absolutní klasifikace.
Dvojice Czech Ford National Teamu pokračovala na tratích severozápadně od Valence nadále s větší mírou jistoty, s cílem vyhnout se zásadním komplikacím. Každý kilometr je pro Martina Prokopa cennou zkušeností, s novým vozem se sžívá i spolujezdec Zdeněk Hrůza. Jejich výsledky se v dopolední sekci pohybovaly na přelomu první patnáctky, odpoledne zajeli dva dvanácté časy.
„Dnešní podmínky pro nás paradoxně nebyly až tak příznivé. Včera byla ztráta na soupeře menší než dnes. Tři testy druhé etapy byly extrémně rychlé. Dopoledne se navíc neustále měnily podmínky. Proto byly první průjezdy trápením. Hodně to klouzalo, od špionů jsme měli mnoho poznámek na zrádná místa. Bylo potřeba si stále dávat pozor," popsal Martin Prokop. „Odpoledne jsme zrychlili, zkusil jsem držet rychlejší tempo, ale k lepším časům nám chybí plynulost. Méně brzdit do některých zatáček, ale na to si zatím nevěřím. Časy odpovídají naší jízdě. Ale celkově nejsou zklamáním. I když se s průběhem vnitřně peru. Ale jen díky kilometrům poznávám fiestu více a více. Určitě by nebylo žádným problémem auto někde rozvěsit. Tak ale nechci dopadnout…"
Za panujících podmínek byla druhá etapa velmi rychlá, což potvrdil i pilot Czech Ford National Teamu: „Popravdě jsem se na ni moc netěšil už po seznamovacích jízdách. Ale zvládli jsme ji bez problémů, s každým kilometrem je lepší i spolupráce se Zdeňkem. Dnes měl mezi zatáčkami více času, čímž se lépe sžíval s fiestou. Spolupráce se vyvíjí směrem, jak jsem si představoval."
Česká posádka odjela všechny vložky dne na měkkém slicku. „Po včerejší negativní zkušenosti se super měkkou volbou jsme ji možná ráno mohli zkusit. Loeb ji obul a jel hodně rychle. S naší volbou jsem ale byl spokojen, jen jsem v úvodu dopoledních průjezdů musel chvíli čekat, až se guma zahřála," naznačil jihlavský jezdec.
Podle obou členů posádky klasické Monte začne zase zítra a vyvrcholí kultovními vložkami nad Monakem. Cílem Martina a Zdeňka je, aby na Col de Turini a Luceramu nechyběli.
„Čekají nás ještě dva plnohodnotné dny. Přeji si dojet až dolů, kde jsou vložky více technické. Chci tomu přizpůsobit i zítřejší přejezdovou etapu. Vložky třetího dne mají své záludnosti, podle informací bude zítra zase více sněhu a ledu. Dojet do Monte nebude nic jednoduchého," přiznává Martin Prokop.
M. Prokop: Výlet z trati znamenal citelnou ztrátu
Jezdec Czech Ford National Teamu Martin Prokop debutuje při Rallye Monte Carlo 2012 za volantem speciálu Ford Fiesta RS v nejprestižnější kategorii WRC. Zatím mu společně s novým spolujezdcem Zdeňkem Hrůzou patří 13. místo.
Česká posádka zaznamenala citelnou ztrátu hned v úvodu soutěže – RZ2 Burzet. V polovině zkoušky vyletěla jejich fiesta z trati a výsledkem byl 36. čas se ztrátou více než 4,5 minuty.
„Průběh úvodní etapy byl náročnější než jsem si představoval v nejhorších snech. Už úvodní vložka znamenala hodně těžký vstup do závodu. Ve volbě pneumatik jsme vsadili na jistotu a zvolili super měkký slick. Michelin nám však nedal před startem vůbec žádnou gumu na test, a tak se brzy ukázalo, že naše volba nebyla optimální. Pneumatika nefungovala při teplotách kolem nuly optimálně, auto se těžko řídilo, na suchu klouzalo ještě víc než na mokru. Něco jsme ztratili, ale byli jsme rádi, že jsme byli v cíli extrémního testu," řekl Martin Prokop.
„Přestup do WRC byl strašně těžký. Trénink jsme absolvovali na suchu, nyní byla část dopolední sekce pod sněhem. Podmínky nebyly vůbec konstantní. Jedna zatáčka byla suchá, další třeba na sněhu a zase se to opakovalo. První erzeta byla vůbec těžká i na čtení, musel jsem se vyrovnávat nejen s rychlostí WRC, ale také novým rozpisem," doplnil Zdeněk Hrůza.
„Do druhé vložky jsme vyrazili s hroty na přední nápravě. Když jsme přijeli na první sníh, cítil jsem se za volantem dobře, a tak nějak zkusil závodit. Ale v jedné zatáčce jsem byl delší a hrozil náraz do mostku přední částí fiesty. Proto jsem tomu pořádně naložil, abych se nárazu vyhnul, což se povedlo. Bohužel energie byla tak velká, že fiesta šla do hodin, a v úzkém místě jsme spadli v protisměru do příkopu. Auto bylo hodně hluboko a už mě napadaly černé myšlenky. Naštěstí tam bylo hodně lidí a během tří minut nám pomohli dostat auto zpět. Burzet byl opravdu šílený. S tak rychlým autem a jen s jednou správně obutou nápravou to byla obrovská zkušenost," popsal smolný incident jihlavský jezdec.
Ani tato ztráta s posádkou Czech Ford National Teamu nezatřásla, ve druhé sekci opakovaných průjezdů zajela dva dvanácté časy.
„Podmínky byly odpoledne přece jen trochu snazší, navíc jsme měli po celý den skvělé informace od našich špionů Štěpána Vojtěcha a Zdeňka Jurky. Jeli jsme tvrdší gumy i nastavení, vyplatila se nám i volba hrotů do kříže v RZ4. Celkově jsme se pěkně svezli a z jízdy jsem měl mnohem lepší pocit než by se mohlo zdát z dosahovaných časů. Stále hledám limit auta, kde jak mohu jet. To bude chvíli trvat než si návyky zcela osvojím. Prostě pravá čtyřka naplno ve dvoutisícovce už nelze jet obdobně s WRC…," naznačil Martin Prokop.
„Monte je hodně zrádné. Samozřejmě koukáme na časy, ale důležitější je najet co nejvíce kilometrů a nejlépe dojet až do cíle. Nechtěl jsem dnes nic vyvést třeba jako Jari-Matti Latvala nebo Thierry Neuville. To by pro nás byl konec, člověk to musí mít na paměti. Nemůžeme jít cestou hop nebo trop, proto i dále chceme jet na jistotu. Ale to jsme si říkali i dnes a stejně jsme byli venku. Prostě na Monte člověk nikdy neví," uzavřel jezdec Czech Ford National Teamu.