Nejlepší výsledek českého jezdce v seriálu MS se zrodil v Argentině. Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou obsadili 4. místo absolutně, když v poslední Power Stage odstoupil Sordo.
Martin Prokop dosáhl nejlepšího výsledku českého jezdce v mistrovství světa v rally
Fantastickým úspěchem skončila argentinská rally pro českou posádku Martin Prokop a Zdeněk Hrůza, která náročnou šotolinovou soutěž dokončila na čtvrtém místě celkové klasifikace.
K profesorsky bezchybnému výkonu nejen během posledního dne, ale během celé soutěže, se v neděli odpoledne přidalo odstoupení Daniho Sorda, které znamenalo postup výše z páté pozice. Čtvrtá příčka je tak absolutně nejlepší výsledek české posádky v historii mistrovství světa v rally.
„Jsem samozřejmě nadšený z bezproblémového průběhu celé soutěže v našem podání, potýkali jsme se jen s jedním defektem první den. Dokážu si živě představit zoufalé pocity Daniho a celého továrního týmu Ford, když nám těsně před poslední krátkou rychlostní zkouškou nadělili postup o jednu příčku výše. Osobně raději předstihnu soupeře na trati než díky technickému problému, ale taková je prostě rally, příště můžeme být ve stejné pozici my," komentuje dramatický konec Rally Argentina pilot Fordu Fiesta WRC Martin Prokop.
„Chtěl bych touto cestou poděkovat celému týmu, který za mnou stojí a také všem lidem, kteří mi během jedenácti let mého závodění postupně pomohli dosáhnout tohoto významného výsledku. Nesmím zapomenout ani na fanoušky včetně těch, kteří nešetří konstruktivní kritikou a nenechávají nás usnout na vavřínech. Jsme s navigátorem Zdendou Hrůzou i celým týmem maximálně motivováni do dalších závodů sezony," uzavírá nejlepší český rally jezdec, kterému aktuálně patří sedmé místo ve světovém žebříčku jezdců.
Manažer týmu Quirin Müller dodává: „S narychlo vypůjčeným autem a na nových pneumatikách Dmack, které mimochodem velice slušně fungovaly, jsme dosáhli takto unikátního výsledku. Nemohu být jinak než spokojen. Oslavy ale nemohou být ale příliš dlouhé, protože již koncem květná nás čeká obdobně náročná Rally Acropolis."
DMACK info:
Martin Prokop se v Argentině prezentoval stabilními výkony, které korunoval 4. časem na mamutí RZ14 s délkou 65 km. Prokop získal pro DMACK nejlepší výsledek v rámci jejich působení v MS, když překonal šestou pozici Otta Tanaka z loňské Wales Rally GB.
Martin Prokop: "Toto umístění je mnohem více než jsme očekávali. Naším cílem bylo soutěž hlavně dokončit a pomoci s vývojem pneu DMACK. Snažili jsme se jet rychle v místech, kde se to dalo. Jsem velmi šťastný z výsledky. A jsem rád i za DMACK, který se rovněž může z úspěchu radovat. Argentina nabídla zcela nový charakter světové soutěže, s dlouhými zkouškami. Diváci si to však maximálně užívali."
II. etapa
Prokop s Hrůzou na výborné páté pozici
Je dobojováno a v neděli se bude jen dojíždět. Možná tak by se dal shrnout vývoj sobotní etapy Rally Argentina.
Česká posádka Fordu Fiesta WRC Martin Prokop a Zdeněk Hrůza se i díky chybě – uraženému kolu – Katařana Al-Attiyaha posunula ze šestého na páté místo průběžné klasifikace a díky vyrovnaným výkonům ve všech rychlostních zkouškách za sebou drží smečku pronásledovatelů. Do ní patří zejména Thierry Neuville a Petter Solberg, kteří stahují odstupy po té, co v sobotu ráno naskočili znovu do závodu v rámci pravidla superrally. I na ostatních předních pozicích to vypadá na nudnou zákopovou válku: týmová režie továrního týmu Citroën nepřipustí útok Mikko Hirvonena na Sebastiena Loeba, Ford nepošle do riskantního a nejistého boje o druhou příčku žoldáka Sorda, protože by při jeho případném odstoupení popřel existenci svého továrního týmu a Prokopa od čtvrtého Nora Ostberga dělí přes šest propastných minut.
Plán na nedělních 132 ostrých kilometrů popisuje manažer týmu Quirin Müller: „Zítra se budeme, stejně jako dnes, držet plánu, který přikazuje nepustit před sebe Thierryho a Pettera. Maximální ztráty na trati máme vypočítány jako 1.0 resp. 1.5 vteřiny na kilometr, což dnes dokázal Martin s přehledem a bez rizika kontrolovat." Sám pilot Fiesty v barvách výrobce pneumatik Dmack k tomu dodává: „Jsme si vědomi toho, že asi nepotěšíme některé náročné fanoušky, kteří neberou nic jiného, než neustály full attack, ale opravdu se zítra nepoženeme bezhlavě do rizika havárie a zbytečného odstoupení ze slibně rozjetého závodu s možností zopakovat páté místo z Portugalska."
Víkendová výletní pohodička to ale rozhodně nebude. Hned ráno Martina se Zdeňkem čeká nejdelší zkouška celé rally v podobě 66 kilometrů dlouhého testu. „Předpověď hlásí přes noc mrazy a ještě ráno na trati budou zmrzlá místa. Ranní vytrvalostní zkouška je poměrně rychlá a na širokých cestách, další vložky jsou už hodně v úzkém a tam se i drobná chyba může vymstít. Nemyslím si tedy, že by tam někdo nějak bláznil a riskoval odstoupení v poslední den. Zajímavý ale určitě bude bratrovražedný souboj Mikkelsena a Ogiera s Fabiemi. Snad nám při něm nebudou příliš dýchat na záda," dodává Prokop.
I. etapa
Prokop s Hrůzou po první etapě Rally Argentina
Pilot závodního speciálu Ford Fiesta WRC Martin Prokop s navigátorem Zdeňkem Hrůzou zdárně přečkali nástrahy první etapy argentinské rally. Brzy ráno vstupovali do soutěže ze dvanácté příčky, která jim náležela po čtvrteční krátké rychlostní zkoušce, večer ukládali vůz do uzavřeného parkoviště již jako šestá posádka průběžného pořadí.
200 km pátečních rychlostních zkoušek včetně dvou 52 km dlouhých testů řádně prověřilo techniku i posádky a postaralo se o mnoho dramatických situací. Vozy se do časové kontroly před servisem často dostávaly ve značně pošramoceném stavu, řada předních jezdců se tohoto okamžiku v závěru dne ani nedočkala – Solberg, Tänak, Neuville, Novikov, Nobre – ti všichni budou v sobotu startovat po zásahu mechaniků jen díky pravidlu superrally.
Martin se Zdeňkem se hned v prvním ranním testu potýkali s defektem pravé zadní pneumatiky, nicméně 20 km se rozhodli absolvovat na defektu, ztráta nebyla větší, než kdyby se rozhodli kolo ihned vyměnit. Poslední rychlostní zkouška se díky rannímu hodinovému zdržení jela neplánovaně za tmy, která Martinovi příliš nevyhovuje, nicméně i na tomto testu česká posádka poskočila o jednu příčku celkového pořadí vzhůru.
„Do druhých průjezdů jsme lehce změnili nastavení tlumičů, což se ukázalo jako správné rozhodnutí a ze zapůjčené Fiesty i z pneumatik Dmack máme nyní celkem dobrý pocit", hodnotí Martin Prokop a dodává: „přes 50 km dlouhá zkouška byla opravdové peklo plné podmáčené hluboké šotoliny, kamenů a tvrdých dopadů. Jsem rád, že jsme se do Argentiny nevydali ničit si vlastní auto a Fionku tak pošetříme na Rally Acropolis a další nástrahy světového šampionátu. Argentina je velice tvrdá soutěž a jsme vážně rádi za šesté místo, které nám po dnešku náleží. Před námi jsou samozřejmě ještě dva náročné dny, a jak ukázal dnešek, tak doslovně „situace na bojišti se mění každým okamžikem". Zítřejší erzety jsme trénovali za husté mlhy, se střevní virózou a v horečce, takže očekávám zrychlení spíše až v odpoledních průjezdech, kdy budeme docela přesně vědět, do čeho jdeme."
A jaké jsou tedy ambice českého dua s přihlédnutím k dosavadnímu vývoji soutěže? „Postup vzhůru celkovým pořadím nás samozřejmě těší a žene nás stále dopředu, nicméně dva dlouhé a náročné dny určitě přinesou ještě mnoho dramatických zvratů. Rádi bychom si zde ještě pěkně zasportovali, dovezli auto i sebe do cíle v pořádku a najeli co nejvíce ostrých kilometrů na Dmackách, ale zároveň třeba vyrovnali nejlepší výsledek české posádky na světové šotolinové soutěži, který předvedli ti dva sympatičtí chlapci před časem v Portuglasku", dodává zvesela spolujezdec Zdeněk Hrůza a pokračuje: „dnešní dva průjezdy padesátikilometrovou erzetou byly to největší peklo, které jsem v závodním autě zatím zažil, tolik tvrdých ran jsem opravdu nikdy neschytal a jsem zvědav, co nám jízda v kostitřasu s modrým oválem ještě zde v Argentině připraví za zajímavé zážitky."
Ve druhé etapě Martina Prokopa se Zdeňkem Hrůzou 167 kilometrů rozdělených do šesti klasických testů a jedné večerní superspeciálky. Od pátého místa – Katařana Al-Attiyaha – je dělí 67 vteřin a piloti Škodovek Mikkelsen a Ogier jsou 12 respektive 23 vteřin zpět.
Před startem
Martin Prokop odstartoval do Rally Argentina
Výjimečně nikoliv pod hlavičkou Czech Ford National Teamu a v jednom ze svých dvou Fordů Fiesta WRC, ale pod svým jménem a ve voze připravovaném v anglickém Autotecu, odstartovala posádka Martin Prokop a Zdeněk Hrůza vstříc nástrahám dalšího podniku MS v Rally, kterým je náročná šotolinová soutěž Rally Argentina.
Jen čtyři týdny po portugalské Rally tak bude náš jediný zástupce v kategorii WRC bojovat o další body do prestižní tabulky, ve které se nyní po čtyřech podnicích nachází na průběžném desátém místě. Možnost startu se naskytla díky nabídce výrobce pneumatik Dmack, jehož barvy také výjimečně česká posádka veze na svém voze. Martin Prokop se tak na jednu soutěž stane zároveň testovacím jezdcem tohoto nováčka na poli závodních pneumatik. Ten nominoval do soutěže pouze měkké šotolinové pneumatiky, což se vzhledem k deštivé předpovědi na následující dny jeví jako ideální volba, která dokáže v testu důstojně obstát.
Manažer týmu Quirin Müller situaci popisuje: „Zámořská Rally Argentina rozhodně nebyla v našem plánu, takže jsme uvítali možnost postavit se s přispěním Dmacku na start a pokusit se dosáhnout znovu na body po třech vydařených soutěžích v Monte Carlu, Švédsku a Portugalsku. Dmack vytrvale pracuje na svých produktech a právě na mokrou šotolinu se jeví jako zdatný konkurent Michelinům, který jede zbytek speciálů WRC."
Ve čtvrteční dopolední kvalifikaci obsadila posádka desáté místo a ze stejné příčky bude také v pátek ráno vyrážet do první rychlostní zkoušky. Všechny týmy vsází na špatné počasí s podmáčeným povrchem rychlostních zkoušek, proto si nejlepší jezdci z kvalifikace volili přední startovní pozice do pátečních rychlostek, tedy přesně naopak, než by se dalo na šotolinové soutěži očekávat.
Již ve čtvrtek večer proběhla noční šestikilometrová superspeciálka, ve které českou posádku přibrzdil náraz do bariéry z pytlů s pískem již ve třetí zatáčce po startu. „Bohužel se nám tato chyba stala krátce po startu, což mě lehce rozhodilo a v tak krátkém testu jsem již nenalezl potřebné tempo a pohodu. Jsem však přesvědčen, že těch několik ztracených vteřinek nebude hrát v celkovém hodnocení tak náročné rally významnou roli a jsem především rád že božní náraz nepoškodil vůz a před zítřejším ranním patnáctiminutovým servisem jsme mechanikům nepřipravili horké a hektické chvilky," hodnotí celou událost Martin Prokop.
Na Martina se Zdeňkem tedy čeká 503 kilometrů rychlostních zkoušek včetně extrémních testů, jejichž délka přesahuje 65 km.
Jaké jsou jejich ambice? „Sice jedeme v jiném než našem autě a na nových pneumatikách, ale rozhodně to pro nás neznamená důvod k výmluvám. Letos jsme zatím pokaždé bodovali a tak ani zde nechceme odjíždět s prázdnou. Nekodrcáme se přeci přes půl světa – s dekompresní zastávkou na tři dny v Riu de Janeiru – abychom zde předvedli vlažný motosport bez jihoamerického temperamentu. Snad nás nerozhodí ani střevní viróza, se kterou se Zdendou bojujeme již od pondělních tréninků a máme na ni nasazena antibiotika," popisuje Martin Prokop a spolujezdec Zdeněk Hrůza jen pragmaticky dodává: „Není čas na výmluvy, udělali jsme zkrátka zásadní chybu a nevzali si s sebou valašsko švestkovou dezinfekci. Snad tedy léky od doktorky továrního týmu Ford včas zaberou a viróza nám nebude dalším soupeřem na již tak extrémních zkouškách argentinské rally."