Dnes se dožívá jedenašedesáti let jedna z největších osobností rallysportu. Finský veterán Markku Alén spojil svůj aktivní život s italskou trikolorou.
Markku Alén je jedním z nejúspěšnějších jezdců všech dob. Během své kariéry vyhrál celkem 19 soutěží mistrovství světa včetně pětinásobného prvenství na domácí Finské rally Tisíce jezer. I přes tuto dlouhou řadu úspěchů však Alen nikdy nedosáhl na titul světového mistra. Alén sice vyhrál pohár jezdců v roce 1978, oficiální mistrovství světa však bylo poprvé vyhlášeno až o rok později.
Alén strávil většinu času v týmu Lancia a jako jeden z mála dokázal s modelem 037 zatápět čtyřkolkám od Audi. Zejména Alénovy výsledky stály za ziskem titulu v poháru značek, který Lancia vybojovala v roce 1983.
V hodnocení jezdců měl Fin k titulu nejblíže v roce 1986, kdy byl jeho největším soupeřem krajan Juha Kankkunen s Peugeotem 205. Na diplomaticky hodně divoké Rally Sanremo byl nejprve podán protest na tým Peugeot, bohužel stejně dopadl po diskutabilním vítězství i tým Lancia.
Po výhře na poslední soutěži roku, kterým byla americká Olympus rally, se Alén prohlásil za mistra světa, z tohoto titulu se však Alen těšil jen zhruba dva týdny, neboť FISA nakonec výsledky z Itálie úplně zrušila a titul se přesunul k bodově bohatšímu Kankkunenovi.
Alén zůstal italskému týmu věrný i po skončení skupiny B. V letech 1987 a 1988 skončil na celkové třetí resp. druhé příčce. Později se objevoval na tratích s vozy Toyota a Subaru, zatím poslední start absolvoval na Neste Rally Finland 2001 za volantem Fordu Focus WRC. Zajímavostí je také účast v „ledovém“ šampionátu Andros Trophy.
VIDEO: MARKKU ALÉN TRIBUTE
Markku, hyvaa syntymapaivaa! / Vše nejlepší k narozeninám!