O stejném víkendu jako Rally Bohemia pokračoval svým dalším dílem i seriál mistrovství Rakouska. Na velmi náročných tratích v okolí slovinského Mariboru změřili své síly zástupci rakouské, slovinské i italské špičky, aby se nakonec z vítězství znovu radoval letošní sběratel zlatých věnců Beppo Harrach.
Porovnávat poměry u nás a poměry ve Slovinsku by znamenalo porovnávat neporovnatelné. Malá středoevropská zemička není žádným rallyovým rájem, k čemuž ve Slovinsku schází především finanční zázemí. Zdejší startovní pole sice má svá zajímavá specifika, českému fanouškovi by se ale pohled na desítku dravců s obstarožními Zastawami Yugo asi hodně rychle okoukal. Kvalitní technika naprosto chybí v kategorii dvoukolek, v rámci absolutní klasifikace do země až letos přišly dva špičkové vozy specifikace Super 2000. Pro jejich piloty – Roka Turka (Peugeot) a úřadujícího šampióna Alexe Humara (Škoda) – byl přechod do nové techniky velmi složitý. Zvláště pro Turka, který se čtyřkolkou nikdy nezávodil. Humar zajel na úvodní soutěži slovinského seriálu několik nadějných časů, následné zranění na kole jej však z letošních bojů o titul vyřadilo. Humarova stáj Target Motorsport nesložila zbraně a našla si velmi zajímavého náhradníka – zkušeného Itala Piera Longhiho. Naděje, týmem do něj vkládané, Longhi potvrdil jasným prvenstvím na Rally Velenje a na „evropské" Rally Saturnus nestačil jen na pekelně rychlého Pecha (rozhodla volba pneumatik). Před Mariborem sice šampionát nevedl, Turkův náskok však spočíval hlavně v tom, že dokončil všechny odjeté soutěže.
Nyní se už pojďme věnovat samotné mariborské soutěži. Závod, konající se nedaleko rakousko-slovinských hranic, je vyhlášený svými členitými tratěmi, které by mu mohla závidět snad i aplikační soutěž mistrovství světa v Boleslavi (brrr, hrozné označení). Kromě osvědčených RZ v okolí Mariboru byly letos zařazeny i dva velmi pěkné úseky na území Rakouska, z nichž se jeden jel už loni. Pořadatelé tímto krokem sledovali zejména zvýšení zájmu o soutěž ze strany rakouských posádek. Právě účast Rakušanů však byla nakonec velkým zklamáním. V 53členném startovním poli chyběli dva vážní aspiranti na medaile Patrick Winter (mluví se o jeho finančních problémech) a Andreas Waldherr (horečky v týdnu před startem), diváci postrádali i Stohla, Lietze či Rabla. Že by další ukázka typické rakouské konzervativnosti?
I přes mírné rozpaky bylo startovní pole Rally Maribor tím nejlepším, co lze ve Slovinsku za celý rok vidět. Diváci se těšili především na souboj „třech titánů" – dravého hraběte Beppa Harracha a dvou zkušených harcovníků „Mundla" Baumschlagera a „Pierina" Longhiho. Trojboj se však velmi rychle smrskl na pouhý duel. Longhi začal v pátek velice rychle a po třech zkouškách byl vklíněn mezi Harrachem a Baumschlagerem na druhém místě. Pak si ale spočítal, že vzhledem k vývoji slovinského seriálu mu stačí udržet se před Turkem a v sobotu výrazně zvolnil. Třetí místo absolutně sice splnilo plán, hrozivá ztráta třech minut na první pozici je však vzhledem k Longhiho pověsti zklamáním.
Boj o vítězství byl tedy opět záležitostí pekelně rychlé dvojky Harrach – Baumschlager. Pilot mitsubishi, startující již s kompletním R4-kitem, vyhrál obě klasické páteční RZ (třetí test se jel na „čtyřproudovce" v Mariboru) a ujel „Mundlovi" o čtvrt minuty. Baumschlager následně zatnul zuby a v sobotu ráno zhruba polovinu ze své ztráty umazal. Na zrádných mariborských tratích zajížděl v sobotu výtečné časy, náskok Harracha ale dokázal už jen snížit. I přes úžasný finiš (při stíhací jízdě na závěrečné okruhové RZ dokonce v zápalu boje kolidoval s pomalejším Wollingerem) mu v cíli chybělo pět sekund.
Zklamání bylo na „Mundlovi" patrné už na první pohled. Vzhledem k tomu, že z předešlých sezón není na časté prohry zrovna zvyklý, je pro něj letošní skóre 5:0 ve prospěch Harracha přinejmenším frustrující. V cíli soutěže se nechal slyšet, že boj o titul je již prohraný a starty na zbylých třech podnicích seriálu důkladně zváží. Mezitím se však Mariborem začaly nést informace o návštěvě technika z Ralliartu Italy, který přijel zkontrolovat „čistý původ" Harrachova kitu, a světě div se, podle všeho jej do Mariboru pozval právě Baumschlager. Na závěrečné „rozebíračce" byla Harrachovi zaplombována přední náprava a jak se zdá, bíločervený Lancer brzy projde kontrolou fundovaných techniků. Kdo se nakonec v Rakousku bude smát naposled? To ukážou následující týdny.
Úžasný výkon podal stejně jako v Judenburgu Andreas Aigner. Bývalý mistr světa produkčních vozů znovu závodil s Cliem R3 moravského týmu Schlager Rally Sport a konkurenci ve své skupině opět vytřel zrak. V závěru soutěže dokonce proháněl i Peugeot S2000 Slovince Turka, ten však měl drobné rezervy a nakonec Aignerův útok odrazil. Zřejmě málokdo dokáže jet v našich zeměpisných šířkách s dvoukolkou tak rychle jako právě Aigner. O to větší škoda je, že nedostatek financí 26letému sympaťákovi zřejmě nedovolí další starty. Druhý ve „dvoukolkách" skončil se čtyřminutovou ztrátou rovněž výborně jedoucí Hannes Danzinger (sedmý absolutně), elitní trojku uzavřel Daniel Wollinger s Citroënem DS3 R3T (devátý celkově). Možnosti nového citroënu jsou sice pořád ještě výše, účastník konkurzu Pirelli Star Driver Teamu 2008 však byl po patáliích v průběhu soutěže (porucha brzd a nepříjemný atak Baumschlagera na poslední RZ s následným poškozením zavěšení PP kola) vůbec rád za to, že se objevil na cílové rampě.
VIDEO Rally Maribor 2011, autor: Jan Olejníček
Atmosféru letošní Rally Maribor můžete načerpat z devítiminutového videa od Jana Olejníčka. Autorovi videa se dařilo – během soutěže stihl osm z celkového počtu jedenácti odjetých rychlostních zkoušek, což se samozřejmě projevilo na celkové pestrosti klipu. Přejeme příjemné pokoukání!
PS: Milovníci „flying Yugos", vydržte u obrazovek až do konce 🙂