Ital Luca Rossetti letos obhájil titul mistra Evropy, což se naposledy podařilo pouze Bernardu Darnichemu v polovině sedmdesátých let. Pro turínskou značku Fiat to znamenalo dokonce třetí kontinentální titul v řadě za sebou. Punto Abarth S2000, nejstarší evropský speciál kategorie Super 2000, je však už dávno za zenitem. Těžko se dá předpokládat Rossetti bude s vozem pokračovat i v roce 2012.
Bohatý program
Na počátku letošní sezony nebylo dlouho jasné, zda se značka zapojí alespoň do domácího šampionátu. Z týmu odešel Giandomenico Basso a zůstal jen jeho kolega Rossetti. Dobrá věc se nakonec podařila a „Rox“ mohl absolvovat všech 8 soutěží s továrním Puntem Abarth. Podařilo se mu však vyhrát pouze na předposlední Rally Alpi Orientali. Ve všech zbývajících případech ho porazil rival Paolo Andreucci s Peugeotem 207 S2000. Luca Rossetti se musel spokojit s pozicí vicemistra.
Pětatřicetiletý jezdec pokračoval i ve svém evropském programu. Stejně jako loni nemohl počítat s oficiální podporou týmu Abarthu, ale startoval s privátními vozy. K obhajobě titulu vykročil pravou nohou vítězstvím v evropské klasifikaci Rally Mille Miglia. Dominoval i v Chorvatsku a v Bulharsku, kde startoval s puntem zapůjčeným z tureckého týmu Pegasus Racing. Po vítězství na Madeiře a triumfu na Rally Antibes mu na závěrečné soutěži ve Švýcarsku k titulu stačilo získat jen čytři body. To se mu podařilo už během první etapy, kde podle očekávání porazil svého vyzyvatele Bettiho.„Rox“ vybojoval korunu evropského šampiona už potřetí a vyrovnal tak historický rekord Poláka Sobieslawa Zasady.
I když to se soutěžní budoucností Fiatu nevypadá nadějně, Rossetti rozhodně nepomýšlí na konec kariéry. Za volantem vozu se objevuje při každé příležitosti. Před týdnem startoval při finálovém podniku tureckého šampionátu, kde na šotolinové Hitit Rallisi obsadil druhou příčku. V srpnu se objevil potřetí ve Zlíně, i když startovní listinu Barum rally neobohatil. Usedl alespoň za dřevěný volant historických bugatek. Vzájemný souboj Andreucci vs. Rossetti pokračoval i uplynulý víkend na trati Rally Monza. I když v rámci kategorie Super 2000 zvítězil znovu fenomenální „Ucci“ , Rossetti porazil dalšího špičkového domácího jezdce Bassa.
Kariéra ve francouzskoitalských službách
Luca Rossetti se narodil 24. března 1976 v Pordenone. Jeho otec Franceso Rossetti byl soutěžním spolujezdcem, v roce 1977 navigoval k vítězství na soutěži MS Rally Nový Zéland továrního jezdce Fulvia Bacchelliho s Fiatem 131 Abarth. .„Rox“ tedy měl k rally blízko.
Poprvé se objevil na regionálních rallysprintech ve dvaadvaceti letech za volantem Peugeoru 205 Rallye. S vozy francouzských značek získal i první velké úspěchy. Poprvé zazářil v roce 2003 s Citroënem Saxo S1600, kdy obsadil senzační třetí příčku na domácí Rally Alpi Orientali.
S pohárovým Peugeotem 206 RC se stal v roce 2005 mistrem Itálie mezi dvoukolkami sk. N. Se lvem ve znaku přesedlal napřesrok do špičkového Peugeotu 207 S2000. V roce 2007 podlehl v boji o prestižní titul mistra Itálie. O rok později dosáhl na domácí trůn a zároveň poprvé triumfoval v seriálu ME. Poprvé se ukázal i u nás, ale na zlínské Barum rally obsadil sedmou příčku.
V roce 2009 přestoupil do továrního týmu Fiat a s vozem Punto Abarth S2000 se soustředil nejen na obhajobu domácího titulu, ale i na starty v IRC. Turínské vozy už v té době začaly zaostávat za konkurencí, nepomohla ani modernizace motoru a převodového ústrojí. Rossetti vyhrál jen dvě soutěže a musel se spokojit s pozicí vicemistra. Loni na tratích Apeninského poloostrova opět podlehl Andreuccimu s „dvěstěsedmičkou“, který ho nahradil v týmu Racing Lions. Díky soukromému programu v rámci mistrovství Evropy bez titulu nezůstal.
Luca Rossetti má na kontě 4 vítězství v seriálu IRC, 8 prvenství v ME a 11 triumfů v CIR (mistrovství Itálie).