Sportovní vozy GT, které dominovaly automobilovým soutěžím na počátku sedmdesátých let, se vrací na scénu. Na loňském Frankfurtském autosalonu byl oficiálně představen Lotus Exige S, první exemplář nové kategorie R-GT. I když je tradiční britská značka Lotus spjata především s Formulí 1, její stopy se nedají přehlédnout ani v historii rallysportu.

Lotus Elan S2 (Type 26)

Abychom vypátrali první a donedávna zároveň poslední lotus, připravený speciálně pro soutěžní disciplínu, musíme se vrátit až do roku 1965. Zásluhou Jima Clarka byl tým Lotus v té době na cestě k druhému titulu ve Formuli 1. Geniální konstruktér Colin Chapman byl osloven jedním ze svých přátel, zda by pro něj neupravil vůz pro rally. Chapman souhlasil a po hlubokých britských lesích se brzy proháněl subtilní sportovní vůz. Testovacím jezdcem se stal Brian Culcheth, pozdější tovární jezdec značky Triumph.

Návrat sportovních vozů do rally

Je tomu už čtvrt století, co se z rychlostních zkoušek vytratily čistokrevné sportovní vozy. V posledních letech se objevily v některých národních šampionátech, zejména ve Španělsku, Německu, Belgii a Francii, ale na mezinárodní scénu se mohou vrátit až letos. Mužem, který má na revivalu GT vozů největší zásluhu, je Ital Claudio Berro.

Berro (narozen 18.9.1955) zahájil svoji soutěžní kariéru jako spolujezdec v osmdesátých letech. V Talbotu Sunbeam Lotusu týmu Peugeot Talbot Italia navigoval Federika Ormezzana. Jejich největším společným úspěchem byl italský titul ve skupině 2, na Rally San Remo 1981 obsadili 10. příčku. Jeho další účinkování v rallysportu je spojeno projektem Peugeotu 205 T16 skupiny B, kde se stal pravou rukou Jeana Todta. Po angažmá u týmu Ferrari F1 a značky Maserati se vrátil k automobilovým soutěžím jako ředitel týmu Abarth (Fiat Punto S2000). Od roku 2009 zastává pozici ředitele sportovního oddělení Lotus Cars. Claudio Berro stojí za vznikem Lotusu Exige S, který je prvním soutěžním vozem upravený pro kategorii R-GT.

Náš spolupracovník Martin Holmes se zajímal o pozadí projektu soutěžního Lotusu Exige S. Více v zajímavém rozhovoru s Berrem v aktuálním čísle Rally.

Share.
Leave A Reply