V roce 1990 se v programu Barum rally objevila nová RZ „Lhota“. Proč teď před Valašskou rally vytahuji historii Barum rally? Důvod je nasnadě, ve Lhotě se po více než dvaceti letech proháněl další Fin. Připomeňme si rok 1990 a velmi vzácnou stopu, kterou zde zanechali finští borci.

Základem úseku je bývalá RZ Semetín s výrazně upravenou závěrečnou částí, která podstatně zvyšuje jezdeckou náročnost a sportovní hodnotu dosavadní erzety. Tak zní část popisu zmiňované rychlostní zkoušky, jak byl otištěn v oficiálním programu XX. Barum rally.

Jak příznačné. Nová a na zdejší podmínky extrémně náročná trať, na které zajíždí Sundström rekordní čas 8m 3s při průměrné rychlosti 98,53 km/h. V této chvíli vrcholil souboj s Holanďanem Boschem, jistě si pamatujete nádherné BMW v barvách Marlboro, o vítězství v jubilejním XX. ročníku Barum rally. Sundström, jehož tehdy navigoval později Kankkunenův spolujezdec Juha Repo, vyšel z tohoto duelu vítězně a jeho jméno je od této chvíle vyryto na jednom ze štítků putovního poháru pro vítěze „Barumky“.

Sundströmova žlutá Mazda (již v nové evoluci) se ve Zlíně objevila i v roce 1991, kdy opět vyjela na cílovou rampu, tentokráte jako druhá v pořadí za Sierrou Patricka Snijerse.

V kokpitu škodovky

Píše se rok 2011 a v údolí Vsetínských vrchů, v malé obci Lhota, buduje svou základnu tým Škoda Motorsport. Na plánu je dokončení testovacího programu, jehož výsledkem má být příprava fabie Honzy Kopeckého na Valašskou rally. Honzův seznam je proškrtán, podvozek se zdá být v ideální formě pro zdejší náročné asfaltové tratě, mise splněna.

Na place ale zůstává testovací vůz a čeká na svého dalšího „pána“. Poblíž kamionu se mihne postava v kombinéze. Na střeše fabie leží přílba se jmenovkou Juho Hänninen. Na „Lhotu“ vyrazí další z létajících Finů.

Závěrečnou pasáž z Lhotských pasek do údolí, která končí u místního hřbitova, znám nazpaměť. Vím, jak těžká je za sucha. Po prudkém odbočení na pasekách dostáváte nejsilnější dávku adrenalinu v husté smrčině. Následuje úzký velmi technický úsek s řadou utažených zatáček, mnohdy skrytými za horizontem. Poslední metry před cílem máte údolí jako na dlani.

V patnácti jsem zde obdivoval Fina se žlutou Mazdou a ani ve snu mě nenapadlo, že jednou se svezu na zdejší silničce v ostré závodní káře. Jarní tání, bláto na trati a ostré slunce vytvořily podmínky, které ve mě vzbuzovaly nejednu katastrofickou představu. Ale čekalo mě svezení s Juhem, dalším z Finů, jež se proletěli zdejším údolím…

Fakta k RZ „Lhota“

1990 Nová RZ
RZ 17,24 Hošťálková – Lhota
Délka: 13,22 km
Rekord: Sundström – Repo (1990)
Čas: 8:03
Prům. rychlost: 98,53 km/h
Vozidlo: Mazda 323 4WD

Popis RZ

90% zpevněný povrch, 10% asfalt
Od startu za obcí Hošťálková vede zatáčkovitá trať členitým terénem téměř až k obci Semetín, kde ostře uhýbá vpravo (FOTO) do prudkého stoupání a pokračuje v náročných pasážích až na okraj obce Lhota. Základem úseku je bývalá RZ Semetín s výrazně upravenou závěrečnou částí, která podstatně zvyšuje jezdeckou náročnost a sportovní hodnotu dosavadní erzety.

Sdílet

O autorovi

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Komentáře