KN - www.zavodnifiltry.cz od RIEGGER

V nabídce světových aukčních síní se čas od času objeví na prodej nějaké to svěží umělecké dílko. Tato Toyota Celica Turbo 4WD ST185 s „mrkačkama“ dle roku výroby tak zcela fresh není, nicméně ani ve svém věku neztratila nic ze své krásy.

Toyota Celica startuje

Švéd Ove Andersson založil tým Toyota Team Europe již v roce 1975. Bylo to vůbec poprvé, kdy významná světová automobilka vložila důvěru v soukromou organizaci, která měla připravovat a provozovat její soutěžní automobily v seriálu Mistrovství světa v rallye.

Model ST185 byl poprvé nasazen v roce 1992 při Rallye Monte-Carlo. V letech 1992,1993 a 1994 se za volantem objevovaly hvězdy jako Carlos Sainz, Didier Auriol nebo Juha Kankkunen. Celkem bylo vyrobeno 49 kusů.

Tovární historie

Vůz, který je nyní uváděn do aukce, má opravdu zajímavou historii. Byl poprvé registrován 31. srpna 1992 se značkou „K-AM 3109“ – stalo se tak těsně před startem Rally Australia. Tam s ním bojoval o cenné body Carlos Sainz. Soutěž zakončil třetím místem absolutně. Byl to jeden ze sezónních dílčích úspěchů, které u Sainze toho roku vyústily v mistrovský titul.

Znovu se tato Toyota objevila na světových kolbištích až v roce 1993 – na Rally Sweden. Tam ji pilotoval Didier Auriol – ten však byl nakonec vyloučen.

V průběhu 23. rychlostní zkoušky začalo u Celicy docházet k masivnímu úniku oleje. Na pomoc přispěchal divák, které posádce věnoval svůj kanystr s touto pro motor životodárnou tekutinou. Gentlemanské gesto se stalo posléze posádce osudným a pro přijetí cizí pomoci byla nucena nedobrovolně opustit výsledkovou listinu Švédské rally.

V rukou „soukromníků“

Hned na počátku jara téhož roku byl vůz prodán – v Norsku byl jeho vlastníkem Henning Solberg a poté jej koupil Even Moan, který s ním brázdil norské soutěže v letech 2005-2007.

V garáži současného majitele se „Čelika“ objevila v roce 2009. V jeho rukou prošla kompletní repasí a byla znovu oblečena do livreje olejářské firmy Castrol, hlavního sponzora TTE v roce 1993. „Áčková“ krasavice je po mechanické i vzhledové stránce ve vynikající kondici.

Nikoho asi vzhledem k výše uvedeným skutečnostem nepřekvapí , že nejnižší nabídka bude při aukci startovat na 180.000 eur

Za tuto sumu však nový majitel mimo hmotného statku původem z Japonska získá také nenahraditelný pocit, že „hačá v sicně“, kterou mu předtím ohřáli dva mistři světa.

Zdroj: www.aguttes.auction.fr

Sdílet

O autorovi

Fotograf, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Rally pro mě není pouze o honbě posádek za vteřinami a ostrých fotografiích, ale také o poznávání nových míst, lidí a sbírání zážitků.

Komentáře