Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      STAR RALLY Historic 2025 – historici se pojedou ve Zlíně již po sedmnácté!

      7.7.2025

      Barum rally 2025 zveřejnila Zvláštní ustanovení a odkryla tratě erzet

      18.6.2025

      Agrotec Rally Hustopeče 2025 oslaví dvacet let s pořádnou dávkou kilometrů

      13.6.2025

      Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

      3.6.2025

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Lada 2105 VFTS – lidové „béčko“ z východního bloku
    Lada 2105 VFTS Group B banner
    Soutěžáky

    Lada 2105 VFTS – lidové „béčko“ z východního bloku

    By Ivo Nowi Novák22.2.20225 Mins Read

    Možná stál někdy v minulosti i ve vaší garáži. VAZ 2105. Tuctový Žigulík s brutalistními tvary karoserie, ve kterém byste jen stěží hledali základ pro stavbu soutěžního speciálu skupiny B. Pro sovětské soudruhy to však nebyl žádný problém.


    VAZ – Volžskyj Avtomobilnyj Zavod (nyní AvtoVaz) je ruská firma vyrábějící automobily značky Lada. Jejich produkce probíhá ve městě Togliatti. Značka Lada byla vybrána pro export automobilů, které se na tehdejším sovětském trhu prodávaly pod značkou Žiguli. Od osmdesátých let minulého století se název Lada začal používat i v Sovětském svazu. Nejúspěšnějším a nejprodávanějším modelem automobilky byl typ 2105/2107.

    Projekt VFTS pod Brundzovou taktovkou

    Stasys BrundzaProč VFTS? Jedná se o zkratku názvu továrny (Vilniuskaja Fabrika Transportnych Sredstv – v překladuTovárna na dopravní prostředky ve Vilniusu), ve které soutěžní auta pod odborným dohledem zkušeného litevského soutěžáka Stasyse Brundzy vznikala.

    Brundza je dodnes zapsán ve statistikách jako desetinásobný mistr SSSR v rally a stal se po právu jedním z nejznámějších jezdců východní Evropy 70. a 80. let minulého století.

    V průběhu času se do úprav zapojil i Metalex, především však ale legendární AgroTeam Slušovice, který s Brundzou úzce spolupracoval. Nezřídka se stalo, že VFTS a Metalex si mezi sebou čile přeposílali jednotlivé díly. Důvod? Jednoduše řečeno – některé komponenty bylo snadnější sehnat v SSSR, některé zase v Československu.

    Na začátku byla Lada 1600 Rally

    Lada 1600 MTX RallyeVůbec prvním soutěžním modelem, na kterém Brundza pracoval, byl automobil pro skupinu A. “Kastli” použil z modelu 21011. Zabudoval do ní ale převodovku a motor o obsahu 1600 cm3 z typu 2106. Z vilniuských dílen vyrazila novinka na závodní tratě v roce 1978 pod označením Lada 1600 Rallye. Vůz se ukázal jako spolehlivý a konkurenceschopný.

    Brundza jej proto použil jako základ pro ambiciózní projekt stavby “béčkového” speciálu. Lada 2105 VFTS získala homologaci pro skupinu B v říjnu roku 1982.

    Osvědčená šestnáctistovka

    Jak již bylo zmíněno, VFTS využívalo motor o objemu 1598 cm3 z modelu 1600 Rallye. Jeho výkon však byl téměř zdvojnásoben, mimo jiné díky využití dvojitých karburátorů a sto oktanového paliva. Klasické zapalování nahradil bezkontaktní zapalovací systém.

    Maximální rychlost, uváděná výrobcem, byla 192 km/h. Ve skutečnosti vůz bez problémů dosáhl rychlosti o něco málo více než dvě stě kilometrů v hodině.

    “Když jsme se ve VFTS poprvé svezli, byli jsme lehce omráčení. Motor má už odspodu neuvěřitelný záběr. Museli jsme posléze dokonce změnit systém našeho rozpisu, protože ten původní můj spolujezdec nestíhal číst”, vzpomíná jeden z jezdců, kteří do 2105 VFTS přesedlal z jiného vozu.

    VFTS jako konkurence „eLeRy“

    Malý zdvihový objem zařadil Ladu do třídy B/10 (1300 – 1600 cm3). Neočekávalo se, že bude držet krok s „bestiemi“ jako Lancia 037 Rally a dalšími. Stala se však důraznou odpovědí na další “béčkové” speciály tehdejšího Východního bloku, jakými byly československá Škoda 130 LR či polský FSO Polonez 2000 C.

    Odtučňovací kůra a pětikvalt

    První verze VFTS měla pouze čtyřstupňovou převodovku a sériovou ocelovou karoserii opatřenou laminátovými nástavci blatníků a spoilery. Druhá evoluce byla vybavena pětistupňovou rychlostní skříní (kupodivu naskládanou do obalu “čtyřkvaltu”) se samosvorným diferenciálem a odlehčenou karoserií. Hliníkové dveře a obě kapoty znamenaly úsporu téměř 100 kilogramů. Skleněné výplně bočních oken nahradil makrolon.

    Největší slabinou výkonného vozu byly sériové brzdy. Vpředu byly sice použity kotoučové, ale zadní náprava nesla bubnové brzdy, které za jízdními výkony vozu silně zaostávaly. Ani podvozek nedoznal výrazných úprav. Rusové se jen soustředili na použití tvrdších silentbloků, lepších kloubů Panhardské tyče a speciálních tlumičů Bilstein. Pro soutěže byla homologována třináctipalcová kola.

    Palubní deska obsahovala mimo rychloměru a otáčkoměru i budíky teploty chladící kapaliny, tlaku oleje a ampérmetr. Lehce dostupné byly také veškeré pojistky.

    VFTS úspěšné i v Československu

    Lada 2105 VFTS se soutěží mistrovství světa účastnila pouze sporadicky. Úspěšná byla například při Rallye 1000 jezer, kde v roce 1986 zcela ovládla třídu B/10. Obsadila prvních šest pozic a ruský pilot Nikolaj Bolšich skončil osmnáctý v absolutním pořadí.

    Vůz byl velmi konkurenceschopný při soutěžích ve Východní Evropě, kde často dominoval. Zajistil si rozsáhlý seznam umístění na stupních vítězů.

    V českém mistráku se Lady 2105 VFTS objevily už sezoně 1984, kdy se Miroslavovi Lankovi podařilo v barvách Barum teamu získat titul. Později s vozem exceloval především Václav Blahna, který od roku 1986 disponoval jeho druhou evolucí a perfektně vyladěným motorem. V šampionátu sice podlehl Pavlíkovi (Audi Quattro) a Urbanovi (Š 130 LR), ale o rok později se stal mistrem ČSSR.

    Lada 2105 VFTS Barum rally
    VFTS ve Vesníku

    Lada 2105 VFTS se stala nejúspěšnějším projektem továrny ve Vilniusu. Mimo zemí Východního bloku se dobře prodávala třeba ve Švédsku, Norsku, Německu, a dokonce i v Panamě nebo Kolumbii.

    V Brundzově muzeu je dodnes vystaveno okázalé “zápaďácké” Porsche 911, které jeden z bulharských týmů raději vyměnil za dva exempláře VFTS.

    Ruské “béčko” nebylo ovlivněno nechvalně známým koncem skupiny B, protože patřilo do třídy B/10. Oficiální výroba skončila v roce 1990, ale hojně používáno bylo až do konce sezóny 1991, kdy skončila jeho homologace.

    Lada 2105 VFTS a Máša
    Lada 2105 VFTS a Máša

    Lidové „béčko“ jako stavebnice pro zručné kutily

    Je známo, že v letech 1982-1990 bylo vyrobeno a prodáno 30 originálních exemplářů. VFTS si však získalo takovou proslulost, že jej mnoho soukromníků začalo kopírovat a stalo se dostupným jako stavebnice.

    Jak se lehce nadneseně vyjádřil rakouský soutěžák Rudi Stohl: „VFTS bylo jediné auto skupiny B, které se dalo postavit doma ve stodole.“

    Lada 2105 VFTS Rallye Design
    Lada 2105 VFTS / livrej Retro-Cars od Rallye Design

    Dodnes je divácky velmi atraktivním zpestřením startovních listin. Zdomácnělo především v Maďarsku, kde se v různých modifikacích účastní všemožných profesionálních i amatérských soutěží. S originální verzí však mají “čabajské” novostavby společných pouze málo prvků. Jedná se spíše o kity, se sekvenčními převodovkami, hydraulickými ručními brzdami a motory o výkonu více než dvě stě koňských sil.

    Noční můra technických komisařů, ale vlhký sen fanoušků rally.

    Group B historické automobily Lada VFTS SSSR Stasys Brundza technika
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák21.5.2024

    Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

    Ivo Nowi Novák20.4.2023

    Diamantový jednorožec míří do Plzně

    Ivo Nowi Novák10.8.2022

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    July
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
     123456
    789101112
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      12/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    13
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      13/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    141516171819
    • Rallye Železné Hory – ČMPR

      All day
      19/07/2025
      Rally Železné Hory

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko
      https://www.rallyezeleznehory.cz/

      Rallye Železné Hory 2025 – ČMPR

      Zvláštní ustanovení
      Přihláška do soutěže
      Startovní …[Read more]

    20
    21222324
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      24/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    25
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      25/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    26
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      26/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    27
    28293031   
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.