Roman Kresta se na Rallysprintu Kopná po sedmi letech vrátil za volant Fordu Focus WRC. S bývalým továrním vozem po Hirvonenovi počtvrté vyhrál. Vůz je v držení italského týmu Friul Motor a začátkem roku byl přestavěn do specifikace 08.

Úspěšná historie vozu

Roman Kresta byl v roce 2005 továrním jezdcem týmu Ford. Absolvoval všech 16 soutěží seriálu MS a jeho nejlepším výsledkem byla 5. příčky z Katalánské a Korsické Rally. Tehdy se jednalo o specifikaci 2004.

Vůz, se kterým úřadující český šampion letos vyhrál Rallysprint Kopná, debutoval v roce 2006 na Rallye Deutschland s registrační značkou EU55 CNX. Fin Mikko Hirvonen v té době na asfaltových silnicích nebyl žádným favoritem a obsadil až devátou příčku. Při třetím startu v Austrálii však Hirvonen s tímto vozem zvítězil. Ze čtyř startů pod hlavičkou továrního týmu dorazil vůz pokaždé úspěšně do cíle a třikrát se umístil na stupních vítězů.

V sezoně 2007 převzal Focus WRC 06 tým Stobart a oblékl ho do oranžového kabátu. Do kokpitu usedla posádka Henning Solberg – Cato Menkerud a absolvovala s vozem 9 soutěží seriálu MS. Nejlepším výsledkem norského jezdce byly dvě bronzové příčky z domácí Norské rally a ze vzdáleného Japonska. Znovu se potvrdila spolehlivost fokusu s registrací EU55 CNX, protože ani jednou svého jezdce nezradil.


V soukromých rukách

V roce 2008 auto odkoupil do svého týmu Holanďan Eric Wewers. Sám s ním startoval téměř dva roky a připsal na jeho konto plných 10 vítězství na soutěžích v Holandsku, Německu a Belgii. Zajímavostí je, že v prosinci se vůz objevil na Pražském rallysprint, kde si ho pronajal Josef Peták. Soutěž byla bohužel v sobotu ráno po tragické havárii Poláka Kuzaje ukončena.

V roce 2010 převzal Ford Focus WRC 06 italský tým Friul Motor, který patří známému soutěžnímu jezdci Claudio de Ceccovi. Ital u nás s minulosti mnohokrát startoval s vozy Subaru Impreza WRX a Lancia Delta Integrale Evo III.

S autem startovala celá řada italských jezdců na regionálních soutěžích. Loni si ho pronajal třikrát slovenský tým Rufa pro Grzegorze Grzyba. Polák dojel druhý na Rally Tríbeč a vyhrál Rally Lubeník. Po zbytek loňského roku si špičkový vůz opět vyzkoušelo se střídavými úspěchy několik málo známých italských jezdců. Přes zimu tým Friul Motor přestavěl šest let starý exemplář do novější specifikace 08. Vůz obdržel novou registrační značku EM 208 WP.


Technické změny

Základní charakteristikou Ford Focus WRC 08 je vpředu napříč uložený šestnáctiventilový hliníkový motor o objemu 1998 ccm a deklarovaném výkonu 300 koní. Je přeplňován turbodmychadlem Garrett a disponuje nejvyšším točivým momentem 560Nm při 4000 ot/min. Pětistupňová sekvenční převodovka Ricardo je propojena s motorem prostřednictvím tříkotoučové karbonové spojky Sachs a pohání všechna kola. Ventilované kotoučové brzdy Brembo mají pro asfaltové tratě na všech kolech shodný průměr 370 mm. Hmotnost vozu činí 1230 kg.

Technické změny mezi specifikacemi 06 a 08 jsou natolik výrazné, že si vyžádaly změnu homologace. Novější model fokusu má přepracovaný hydraulický systém, který zajišťuje rychlejší a spolehlivější řazení. Do motoru byla instalována o výrazné 2 kg lehčí kliková hřídel a nové turbodmychadlo. Nová je řídicí elektronika motoru včetně map. Technici provedli řadu změn ve snížení a rozložení hmotnosti jednotlivých komponentů, aby zlepšili jízdní vlastnosti vozu. Kosmetickou úpravou prošla i přední maska vozu, která kopírovala facelift sériového Fordu Focus. Model 08 debutoval poprvé na Deutschland Rallye 2008.

Video – Ford Focus RS WRC 08

Share.
Leave A Reply