Slovenští piloti jsou v utajování svých plánů před novou sezonou ještě mnohem důslednější než jejich čeští kolegové. Snažit se od nich zjistit směrodatné informace dříve než měsíc před startem první soutěže je zcela zbytečné – většina faktů nakonec stejně vyplave na povrch až se zveřejněním startovní listiny na úvodní podnik roku.

Nástin, jak by nová sezona mohla letos na Slovensku vypadat, přinesl článek ve druhém čísle časopisu Rally. Od jeho uzávěrky však uběhly již dva týdny a slovenská rallyová scéna mezitím žila svým vlastním životem. Jak se předpoklady, v časopise obsažené, nakonec liší od skutečnosti, se snaží shrnout tento článek.

Grzybova nejlehčí sezona?

Jak se zdá, při neúčasti bratrů Melichárkových by měl mít cestu k titulu letos vydlážděnou úřadující mistr – Polák Grzegorz Grzyb. Ve startovním poli disponuje zřejmě nejlepším zázemím a vzhledem k poněkud prořídlé sestavě konkurentů ani příliš nespěchá s avizovaným nasazením vozu R5. Na pravidelné získávání plného počtu bodů by aspoň prozatím měla stačit osvědčená Škoda Fabia S2000.

Zcela beze změn vstupuje do nové sezony loňský třetí muž – Jozef Béreš mladší. V cestě za nejvyššími metami mu musí postačit Subaru Impreza ve verzi R4, které sice „Dodimu“ skvěle padlo do ruky, pryč jsou však doby, kdy bylo autem na vyhrávání. I přesto se dá čekat, že minimálně na rychlejších soutěžích s méně technickým charakterem bude právě on Grzybovi nejvíce znepříjemňovat situaci.

Se Subaru Impreza R4 umí velké věci i zkušený Maďar András Hadik, který se s ním objeví na úvodní soutěži v Miskolci a měl by odjet kompletní slovenský seriál. Další potenciální černý kůň, Tomáš Ondrej, ještě před dvěma týdny připravoval závodní vozy za oceánem a vůbec netušil, s jakou technikou do nové sezony vyrazí. Lancer deváté evoluce, s nímž je přihlášen do Maďarska, lze proto považovat spíše za nouzové řešení, které nemusí být pro letošek jeho konečnou stanicí. Pokud by přezbrojil na původně avizovanou Fiestu R5 (kterou loni testoval), mohl by se právě on stát největším soupeřem Grzyba.

Špatné zprávy z Prešova

Nepříliš povzbudivé zprávy naopak přicházejí z Prešova. Igor Drotár a Vlado Bánoci sice pilně zbrojí na svoji už 41. soutěžní sezonu, nad jejich domácí rally v Prešově se však stahují mračna. „Minulý rok sme usporiadali súťaž, ktorá bola výkladnou skriňou Slovenska, stálo to však nemalé peniaze. Žiaľ mnohí partneri nedodržali slovo a dostali sme sa do nepríjemnej situácie. Chceme robiť Prešov, no nie ako dvoj-trojdňovú súťaž s množstvom kilometrov – alternatíva je vynechať tento rok a sústrediť sa na ten ďalší, alebo urobíme Rally Prešov ako klasickú jednodňovú súťaž,“ vysvětlil situaci pilot, kterého i letos budeme na soutěžních tratích vídat za volantem Škody Fabie WRC.

Špatnou zprávou je i absence bratrů Melichárkových a mistra produkčních vozů Josefa Semeráda. Zatímco účast pražského jezdce na slovenských soutěžích lze označit za nepravděpodobnou, Jaro Melichárek nevyloučil, že se doma objeví alespoň na nějaké vybrané rally. Ruce mu bohužel svazuje fakt, že od letošní sezony nemohou na Slovensku závodit klasické vozy kategorie WRC s platnou mezinárodní homologací a start nebude umožněn ani moderním „wéercéčkám“ s objemem 1,6. Jakákoliv povolená technika je tedy pro něj krokem zpět.

Jaká bude slovenská sezona rally 2014?

Česká účast

České barvy by měl na většině soutěží reprezentovat Karel Trněný, který se s Fabií WRC objeví v dresu KL Racing Teamu. Právě tato stáj před letošní sezonou výrazně posílila svůj arsenál a pomalými krůčky usiluje o post největšího slovenského týmu. Dvorní reprezentanti týmu – Vlastimil Majerčák a Tomáš Kukučka – oproti loňským startům s mitsubishi výrazně technicky posílili a objeví se s Fiestou R5, resp. Octavií WRC. Při jejich neustálém zlepšování nelze vyloučit, že do boje o první pětku v absolutním pořadí proniknou i oni.

Seznam přihlášených na úvodní podnik slovenského seriálu, který dnes startuje v Miskolci, už další výrazná překvapení nepřinesl. Maďarské závody jsou však částí slovenské rallyové komunity považovány za ráj nekalostí a technických podvodů, což se na účasti každoročně projevuje. Zcela objektivní představu o letošním rozložení sil v MSR si proto budeme moci udělat až na druhém podniku seriálu.

Sdílet

O autorovi

Člověk mnoha zájmů a koníčků, který si již vyzkoušel práci televizního redaktora i vyučujícího na vysoké škole. Celoživotní nadšenec pro rallysport, od roku 2007 redaktor časopisu Rally, občasný komentátor startovních a cílových ramp a příležitostný reportážní fotograf.

Komentáře