Ke sběratelství se dostal náhodou. V roce 1994 navštívil svou první soutěž ve Vyškově. O podpisových kartách tehdy neměl ani tušení.
„O devět let později jsem už v rukou držel hromádku několika desítek převážně českých karet. Jednalo se například o kartu Jana Trajbolda mladšího nebo Petra Zedníka s Fordem Escort Kit Car.“ A tím to všechno začalo…,“ začíná vyprávět o své vášni Honza Novák.
Každou další sezonu začal objíždět stále více a více soutěží u nás i v zahraničí, a tak měl možnost získat relativně velké množství karet.
„Zprvu jsem se ostýchal oslovit zahraniční posádky, zejména ty rakouské. Naučil jsem se několik německých frází a když si někdo chtěl povídat, přešel jsem zvolna na angličtinu. V nejvyšší nouzi pomohly ruce. Zvládnul jsem i domluvu s bulharskými mechaniky na „Matadorce“ v Púchově.“
Kromě osobního získání se ke kartám dostal díky výměnám s ostatními sběrateli. V této oblasti vstupoval na neprobádanou půdu a opět pomohla náhoda. „Během Rallysprintu Kopná jsem v servisu na slušovické dostihové dráze potkal člověka, který v ruce držel několik karet. Slovo dalo slovo a najednou jsem měl v ruce lístek s adresou prvního kolegy-sběratele,“ sdělil nám Honza.
Kontakty začal hledat i v zahraničí. Prvním sběratelem mimo naši republiku byl Španěl David Pelejero, který mimo jiné příspíval do českého magazínu Rally. „Díky internetu jsem časem objevil další sběratele nejen v Česku, ale prakticky v celé Evropě. Někteří sběratelé naopak napsali mě.“ Výměny nabíraly obrátky a sbírka pomalu rostla. V současnosti vyměňuje karty se sběrateli od Finska až po Řecko.
„Poslední způsob získávání karet, který nepovažuji za ryze sběratelský, je nákup v aukcích. V jednotlivých národních mutacích eBAY je k dostání velké množství mnohdy raritních karet. Pravidelně aukce procházím a podařilo se mi získat několik velmi vzácných kousků. Někdy se neudržím a ceny šplhají do dramatických výšin,“ prozradil Honza Novák. K tomuto koníčku přivedl prostřednictvím svého webu několik dalších lidí.
Web plný podpisových karet s tématikou rally
„Jednoho dne jsem si řekl, že by nebylo špatné se se sbírkou pochlubit světu,“ odhaluje začátky galerie karet na webu. Začal zpracovávat myšlenku na tvorbu internetových stránek. První vlaštovkou byla nabídka karet na výměnu, kterou prezentoval na stránkách Czech Rallye Webu.
V listopadu 2004 se naplno rozjela tvorba vlastního webu a o čtvrt roku později, v únoru 2005, spatřila světlo světa první verze stránek s názvem RALLYECARDS.CZ
„Dlouho jsem přemýšlel nad názvem, aby byl jednoznačný a byl zapamatovatelný pro domácí i zahraniční návštěvníky. Nechtěl jsem stránky vytvořit ve stylu klasických galerií. Každá karta tak má svůj vlastní profil obsahující obrázek přední a zadní strany, informace o posádce, z jakého závodu je fotografie, rozměr karty, rok vydání, kdo je na ní podepsaný a také kontakt na tým, resp. posádku.“
Loni o prázdninách byl web kompletně zjednodušen a upraven do dvou jazykových mutací, které jsou obsahově totožné.
Na konci dubna 2007 Honza otevřel diskusní fórum, kde se sběratelé vzájemně informují o nově vydaných kartách a mají možnost diskutovat o věcech souvisejících se sběratelstvím. Tato novinka se setkala s úspěchem, o čemž svědčí počet příspěvků a také měsíční návštěvnost, která se pohybuje kolem 1000 unikátních návštěvníků. Web samotný navštíví za měsíc zhruba 600 – 700 lidí.
PĚT OTÁZEK RALLYLIFE.cz
Která karta je pro Tebe nejvzácnější?
Snažím se zkompletovat celou sérii karet továrního týmu Audi a velice si cením karet Subaru World Rallye Teamu, které mě zaujaly svým nádherným designem.
Která karta je pro Tebe nejexotičtější?
Za velmi exotické považuju karty Stiga Blomqvista s Audi S1 a Romana Kresty s Hyundaiem Accent WRC vydané v Číně.
Kterou kartu považuješ za nejobtížněji získanou?
Před měsícem se mi podařilo na britském eBAY získat limitovanou edici třinácti karet Fordu Motorsport ze sezony 2001. Na každé je kromě jezdců Colina McRae a Carlose Sainze zobrazena typická věc, charakterizující jednotlivé země, ve kterých se odehrál závod MS v rallye. Když zapátrám v paměti, tak hodně těžko se mi sháněla karta Travise Pastrany se Subaru Impreza WRX STI.
2. Kolik karet v současné době sbírka obsahuje?
K 30. listopadu 2010 sbírka obsahuje 3735 karet, 53 fotografií, 160 plakátů a více než 200 různých druhů karet nabízím k výměně. Za rok se sbírka rozroste zhruba o 500 nových kusů a kolem dvou set karet se mi podaří nechatpodepsat.
3. Jaká karta je pro Tebe zatím nedosaženým snem?
Nejedná se o jednu konkrétní, ale o několik karet z Francie z dob Lancií Delta HF Integrale a jezdců jako Bruno Saby, Yves Loubet a nebo karty Francoise Chatriota či Jeana Ragnottiho s Renaulty 5 Turbo. Tyto karty je dnes téměř nemožné sehnat a pokud se objeví na eBAY, ceny šplhají do několika desítek Eur za kus.