RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Salgó rally 2023
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Salgó rally 2023

      4.6.2023

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Josef Kalina po Dakaru
    Osobnosti

    Josef Kalina po Dakaru

    By Tomáš Plachý24.1.20116 Mins Read

    „Musím reálně přiznat, že na špičkové ježdění jsem už starej,“ říká po návratu do Česka velezkušený navigátor Josef Kalina.

    Jubilejní dvacátou Rallye Dakar má za sebou Josef Kalina. Tentokrát však neseděl v kabině kamionu Liaz týmu KM Racing, nýbrž soutěž v rámci domluveného hostování absolvoval v tatře s Alešem Loprasem. Ambicózní třicátník se zkušeným jednašedesátiletým navigátorem po boku byli prakticky jedinými soupeři suverénních kamazů. Jejich snažení ale předčasně v deváté etapě utnula porucha turbodmychadla. Domů se Kalina vrátil celý rozbolavělý a slíbil, že se do ostrého soutěžního auta na úrovni Lopraisovy tatry už příště neposadí.

    Jak jsi soutěž zvládal po zdravotní stránce?
    "V reálném světle ukázalo, že jsem na takové špičkové ježdění už starej. Třeba po těžké etapě s cílem v Arice jsem byl v hrozném stavu. Ani by mi snad nevadily ty bolesti, rozmlácená kostra, vyvrknutý krk a podobně. Spíš šlo o to, že jsem poslední kilometry už nebyl příliš schopný pořádně navigovat. Pořádně jsem neviděl, byl jsem ze všeho totálně sežranej a pravděpodobně měl otřes mozku."

    Z čeho pramenily tvoje problémy?
    "Když pominu stáří, tak to jsou v zásadě asi tři věci, které vycházejí z krční páteře. Trable přinášejí jednak veliké rychlosti, kterými se projíždí rozbitý terén. Zkusil jsem také kvůli sloupku, který jsem měl hodně blízko hlavy a pořád jsem se do něj mlátil. I když na něm byl molitan, tak to moc nezmírnil. Za hlavního pachatele svého nedobrého zdravotního stavu ale považuji bezpečnostní systém HANS. Ten je vymyšlený na tlumení nárazů směrem dopředu – dozadu. Je to ale opatření určené pro formuli 1, aby si pilot při nárazu nezlomil vaz. Ovšem na boční bouchance, kdy hlava lítá ze strany na stranu, což je u kamionu to nejtypičtější, HANS vůbec nepomáhá."

    Jak se to konkrétně projevuje?
    "Potíž je v tom, že opěra systému, kterou má posádka v náklaďáku za hlavou, nepřetržitě klepe zezadu do helmy. Člověk si to nemusí ani pořádně uvědomovat, je to takový oblbovací rytmus. Nepříjemné je ale hlavně to, jak sebou lidé v kabině kamionu na rozdíl od okruhových aut neustále mlátí. Časem se kvůli tomu začne HANS z bezpečnostních pásů na ramenou uvolňovat. Při nějakém větším pohybu auta se celý posune a začne tlačit třeba do hrudní kosti. Mimochodem když udělal Marek Spáčil se svou tatrou kotrmelce, tak ho HANS málem uškrtil."

    ⇥

    "Mimochodem když udělal Marek Spáčil se svou tatrou kotrmelce, tak ho HANS málem uškrtil."

    Nedá se o sporném významu tohoto systému v kamionech nějak oficiálně polemizovat?
    "Sepsal jsem na tohle téma takový rozbor. Rozešlu ho všem zúčastněným posádkám a když s tím budou souhlasit, adresujeme ho k příslušné komisi Mezinárodní automobilové federace FIA. Z rozboru vyplývá, že HANS je pro nás svým způsobem vražedným nástrojem."

    Může to přinést změnu?
    "Osobně si myslím, že to bude k ničemu. Funkcionáři, kteří nikdy neměli kamiony v lásce, z toho budou mít akorát škodolibou radost. Určitě si budou říkat jen trpte…"

    Je vůbec v lidských silách takovou extrémní zátěž jako je Rallye Dakar zvládat?
    "Je to na hraně. V jedné etapě jsme asi padesát kilometrů před cílem předjížděli kamaz Firdause Kabirova. V bivaku jsem pak s nimi mluvil a Rusové se mi přiznali, že v té době už vůbec nemohli. Z Dakaru se stal závod, na nějž musejí být vedle špičkově vyladěných vozidel i maximálně fyzicky připravení lidé. To jen koresponduje s mým předstartovním názorem, že dřív se dávala noha z plynu, aby se nerozbilo auto, a teď se to dělá proto, že by víc nevydržely posádky."

    Nepřipadal ti boj proti ruské přesile trochu marný?
    "Je to tak, protože na jednoho zajíce mají dostatečný počet honicích psů. Jet s jedním autem proti pěti kamazům je skoro zbytečný. Během speciálních úseků mají možnost měnit taktiku, střídat vozy na špici nebo vydávat jiná strategická rozhodnutí. Soupeře normálně uštvou."

    Přesto jsi si určitě užíval dvě etapová vítězství a boj o čelo celkového pořadí…
    "Obecně jsem spokojený, protože mě vždycky bavilo, když se to na špici trochu rve. Škoda, že jsme nevydrželi do konce, protože třetí místo bylo takřka tutový. Myslet se dalo i druhou pozici, protože jsme Kabirova na rozdíl od Čagina dokázali v etapách pojezdit."

    Jak fungovala spolupráce s mnohem mladším Alešem?
    "Protože mám zkušenosti i z klasické rally, navigoval jsem ho pokud to situace dovolila i tak, že jsem jednak hlídal roadbook, ale zároveň mu říkal, co vidím před sebou. Neměl jsem sice rozpis, ale odhadoval jsem situaci na oči. Celkem se nám to osvědčilo."

    Na Rallye Dakar jsi prožil slavná vítězství s Alešovým strýcem Karlem. Dají se spolu ti dva po jezdecké stránce nějak porovnat?
    "To moc dobře nejde, protože za Karlových časů se jezdilo jiným stylem. Kamiony nedosahovaly takových rychlostí, tenkrát v dakarských začátcích šlo víc o to maratonské putování. Karlovou předností bylo tempaření. Uměl nasadit určité tempo a dokázal s ním ujet velkou část speciálky. Aleš je zase představitel nové jezdecké generace, která míří za úspěchem jinými zbraněmi."

    Jak jsi během soutěže komunikoval se členy KM Racingu?
    "To je jedna z věcí, kterou musím výrazně pochválit. Byli jsme každý den spolu a pomáhali si. KM Racing měl s sebou hodně doprovodných aut a týmový šéf Martin Macík proto býval v bivacích s lehkým kamionem obvykle hodně brzo. Vždycky ohraničil výhodný prostor pro oba týmy, takže Macíkovci a Lopraisovci tábořili pohromadě a vytvořili takový dvoutým."

    Taková týmová splynutí nebývají obvyklá…
    "Mně to vyhovovalo mnoha ohledech. Jednak jsem nemusel za klukama, které mám rád, chodit nikam daleko na pokec. Také bylo příjemné, že když ještě nebyl na místě tatrovácký doprovod, dával mi mechanik Jirka Čáp pivo na uhašení žízně. Měl s sebou dokonce lahvové. Mechanik Pjotr od polského čtyřkolkáře Lukasze Laskawiece se zase ukázal jako čarodějný fyzioterapeut. Každý večer mi uvedl krk do přijatelného stavu. Mohl jsem se vyspat a ráno jít na start. Obecně jsme byli v pohodě, všichni dohromady normálně komunikovali. Když nám kleklo to turbo, tak byli kluci z KM Racingu naštvaní, protože chápali, že se vepředu mydlíme s něčím obludným a někde za hranicemi osobní statečnosti."

    Jak hodnotíš vystoupení kamionu Liaz a posádky KM Racingu Vlastimil Vildman, Ladislav Fajtl, Jan Bervic, která obsadila čtrnácté místo?
    "Jsem nimi nesmírně spokojený. Všechny mé rady a upozornění Vlasta Vildman přesně plnil a taky to podle mě tak vypadalo. Sen Martina Macíka o desátém místě mi připadal v těžké konkurenci, jaká letos Dakar jela, mírně nadnesený, ale nakonec se ukázalo, že jim k té desítce zase tolik nechybělo. Nebýt penalizací zkraje soutěže, mohli být o něco výš. O jejich kvalitě svědčí dvě deváté místa v etapách."

    Jak vidíš svou budoucnost v KM Racingu a při Rallye Dakar?
    "Špici už rozhodně nepojedu. Musím být realista, nemůžu se nechat někde zabít. Kdyby ale bylo potřeba jet zezadu nějakou doprovodnou dvojku, tak bych se tím asi dokázal bavit."

    Interview
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Roman Fluxa3.4.2017

    Giuseppe Volta: Lancia ECV1 (1. díl)

    By Ivo Nowi Novák3.6.2016

    Protřepat, nemíchat!

    By Roman Fluxa15.11.2015

    3x od pasu: Afrika – První dojmy Ondřeje Coufala

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    4.6.2023By Jakub Skýpala1 Min Read

    Salgó rally 2023

    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.