Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      Barum rally 2025 zveřejnila Zvláštní ustanovení a odkryla tratě erzet

      18.6.2025

      Agrotec Rally Hustopeče 2025 oslaví dvacet let s pořádnou dávkou kilometrů

      13.6.2025

      Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

      3.6.2025

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025

      Bohemia rally 2025 spustila přihlášky. Nabídne i novou erzetu.

      20.5.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Josef Kalina po Dakaru
    Osobnosti

    Josef Kalina po Dakaru

    By Tomáš Plachý24.1.20116 Mins Read

    „Musím reálně přiznat, že na špičkové ježdění jsem už starej,“ říká po návratu do Česka velezkušený navigátor Josef Kalina.

    Jubilejní dvacátou Rallye Dakar má za sebou Josef Kalina. Tentokrát však neseděl v kabině kamionu Liaz týmu KM Racing, nýbrž soutěž v rámci domluveného hostování absolvoval v tatře s Alešem Loprasem. Ambicózní třicátník se zkušeným jednašedesátiletým navigátorem po boku byli prakticky jedinými soupeři suverénních kamazů. Jejich snažení ale předčasně v deváté etapě utnula porucha turbodmychadla. Domů se Kalina vrátil celý rozbolavělý a slíbil, že se do ostrého soutěžního auta na úrovni Lopraisovy tatry už příště neposadí.

    Jak jsi soutěž zvládal po zdravotní stránce?
    "V reálném světle ukázalo, že jsem na takové špičkové ježdění už starej. Třeba po těžké etapě s cílem v Arice jsem byl v hrozném stavu. Ani by mi snad nevadily ty bolesti, rozmlácená kostra, vyvrknutý krk a podobně. Spíš šlo o to, že jsem poslední kilometry už nebyl příliš schopný pořádně navigovat. Pořádně jsem neviděl, byl jsem ze všeho totálně sežranej a pravděpodobně měl otřes mozku."

    Z čeho pramenily tvoje problémy?
    "Když pominu stáří, tak to jsou v zásadě asi tři věci, které vycházejí z krční páteře. Trable přinášejí jednak veliké rychlosti, kterými se projíždí rozbitý terén. Zkusil jsem také kvůli sloupku, který jsem měl hodně blízko hlavy a pořád jsem se do něj mlátil. I když na něm byl molitan, tak to moc nezmírnil. Za hlavního pachatele svého nedobrého zdravotního stavu ale považuji bezpečnostní systém HANS. Ten je vymyšlený na tlumení nárazů směrem dopředu – dozadu. Je to ale opatření určené pro formuli 1, aby si pilot při nárazu nezlomil vaz. Ovšem na boční bouchance, kdy hlava lítá ze strany na stranu, což je u kamionu to nejtypičtější, HANS vůbec nepomáhá."

    Jak se to konkrétně projevuje?
    "Potíž je v tom, že opěra systému, kterou má posádka v náklaďáku za hlavou, nepřetržitě klepe zezadu do helmy. Člověk si to nemusí ani pořádně uvědomovat, je to takový oblbovací rytmus. Nepříjemné je ale hlavně to, jak sebou lidé v kabině kamionu na rozdíl od okruhových aut neustále mlátí. Časem se kvůli tomu začne HANS z bezpečnostních pásů na ramenou uvolňovat. Při nějakém větším pohybu auta se celý posune a začne tlačit třeba do hrudní kosti. Mimochodem když udělal Marek Spáčil se svou tatrou kotrmelce, tak ho HANS málem uškrtil."

    ⇥

    "Mimochodem když udělal Marek Spáčil se svou tatrou kotrmelce, tak ho HANS málem uškrtil."

    Nedá se o sporném významu tohoto systému v kamionech nějak oficiálně polemizovat?
    "Sepsal jsem na tohle téma takový rozbor. Rozešlu ho všem zúčastněným posádkám a když s tím budou souhlasit, adresujeme ho k příslušné komisi Mezinárodní automobilové federace FIA. Z rozboru vyplývá, že HANS je pro nás svým způsobem vražedným nástrojem."

    Může to přinést změnu?
    "Osobně si myslím, že to bude k ničemu. Funkcionáři, kteří nikdy neměli kamiony v lásce, z toho budou mít akorát škodolibou radost. Určitě si budou říkat jen trpte…"

    Je vůbec v lidských silách takovou extrémní zátěž jako je Rallye Dakar zvládat?
    "Je to na hraně. V jedné etapě jsme asi padesát kilometrů před cílem předjížděli kamaz Firdause Kabirova. V bivaku jsem pak s nimi mluvil a Rusové se mi přiznali, že v té době už vůbec nemohli. Z Dakaru se stal závod, na nějž musejí být vedle špičkově vyladěných vozidel i maximálně fyzicky připravení lidé. To jen koresponduje s mým předstartovním názorem, že dřív se dávala noha z plynu, aby se nerozbilo auto, a teď se to dělá proto, že by víc nevydržely posádky."

    Nepřipadal ti boj proti ruské přesile trochu marný?
    "Je to tak, protože na jednoho zajíce mají dostatečný počet honicích psů. Jet s jedním autem proti pěti kamazům je skoro zbytečný. Během speciálních úseků mají možnost měnit taktiku, střídat vozy na špici nebo vydávat jiná strategická rozhodnutí. Soupeře normálně uštvou."

    Přesto jsi si určitě užíval dvě etapová vítězství a boj o čelo celkového pořadí…
    "Obecně jsem spokojený, protože mě vždycky bavilo, když se to na špici trochu rve. Škoda, že jsme nevydrželi do konce, protože třetí místo bylo takřka tutový. Myslet se dalo i druhou pozici, protože jsme Kabirova na rozdíl od Čagina dokázali v etapách pojezdit."

    Jak fungovala spolupráce s mnohem mladším Alešem?
    "Protože mám zkušenosti i z klasické rally, navigoval jsem ho pokud to situace dovolila i tak, že jsem jednak hlídal roadbook, ale zároveň mu říkal, co vidím před sebou. Neměl jsem sice rozpis, ale odhadoval jsem situaci na oči. Celkem se nám to osvědčilo."

    Na Rallye Dakar jsi prožil slavná vítězství s Alešovým strýcem Karlem. Dají se spolu ti dva po jezdecké stránce nějak porovnat?
    "To moc dobře nejde, protože za Karlových časů se jezdilo jiným stylem. Kamiony nedosahovaly takových rychlostí, tenkrát v dakarských začátcích šlo víc o to maratonské putování. Karlovou předností bylo tempaření. Uměl nasadit určité tempo a dokázal s ním ujet velkou část speciálky. Aleš je zase představitel nové jezdecké generace, která míří za úspěchem jinými zbraněmi."

    Jak jsi během soutěže komunikoval se členy KM Racingu?
    "To je jedna z věcí, kterou musím výrazně pochválit. Byli jsme každý den spolu a pomáhali si. KM Racing měl s sebou hodně doprovodných aut a týmový šéf Martin Macík proto býval v bivacích s lehkým kamionem obvykle hodně brzo. Vždycky ohraničil výhodný prostor pro oba týmy, takže Macíkovci a Lopraisovci tábořili pohromadě a vytvořili takový dvoutým."

    Taková týmová splynutí nebývají obvyklá…
    "Mně to vyhovovalo mnoha ohledech. Jednak jsem nemusel za klukama, které mám rád, chodit nikam daleko na pokec. Také bylo příjemné, že když ještě nebyl na místě tatrovácký doprovod, dával mi mechanik Jirka Čáp pivo na uhašení žízně. Měl s sebou dokonce lahvové. Mechanik Pjotr od polského čtyřkolkáře Lukasze Laskawiece se zase ukázal jako čarodějný fyzioterapeut. Každý večer mi uvedl krk do přijatelného stavu. Mohl jsem se vyspat a ráno jít na start. Obecně jsme byli v pohodě, všichni dohromady normálně komunikovali. Když nám kleklo to turbo, tak byli kluci z KM Racingu naštvaní, protože chápali, že se vepředu mydlíme s něčím obludným a někde za hranicemi osobní statečnosti."

    Jak hodnotíš vystoupení kamionu Liaz a posádky KM Racingu Vlastimil Vildman, Ladislav Fajtl, Jan Bervic, která obsadila čtrnácté místo?
    "Jsem nimi nesmírně spokojený. Všechny mé rady a upozornění Vlasta Vildman přesně plnil a taky to podle mě tak vypadalo. Sen Martina Macíka o desátém místě mi připadal v těžké konkurenci, jaká letos Dakar jela, mírně nadnesený, ale nakonec se ukázalo, že jim k té desítce zase tolik nechybělo. Nebýt penalizací zkraje soutěže, mohli být o něco výš. O jejich kvalitě svědčí dvě deváté místa v etapách."

    Jak vidíš svou budoucnost v KM Racingu a při Rallye Dakar?
    "Špici už rozhodně nepojedu. Musím být realista, nemůžu se nechat někde zabít. Kdyby ale bylo potřeba jet zezadu nějakou doprovodnou dvojku, tak bych se tím asi dokázal bavit."

    Interview
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák29.12.2024

    Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

    Ivo Nowi Novák6.11.2023

    Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

    Ivo Nowi Novák16.4.2023

    Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    June
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
          1
    234567
    • Lak Racing Rallye Plzeň 2025

      All day
      07/06/2025
      https://www.arkp.cz

      LaK Racing Rallye Plzeň 2025

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    8
    9101112131415
    1617181920
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    21
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    22
    23242526272829
    30      
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.