Fotky zbrusu nové zbraně Václava Pecha, MINI JOHN COOPER WORKS SP2000 1.6T, jsme již představili. Nyní hovoří hlavní postavy týmu INVELT RALLYE PRO.
Jiří Jirovec
Jak to celé vzniklo
Vývoj tohoto projektu probíhal velmi rychle. Počínaje loňským létem bylo možné zahájit oficiální komunikaci. Na podzim jsem se sešel s lidmi zodpovědnými za komerční program Prodrive. Začali jsme jednat. Byla to však doba, kdy ještě panovala řada nejasností kolem projektu MINI.
Samozřejmě, pokud jsem měl vybraný vůz, musel jsem mít jasno také v pozici jezdce. Je pravdou, že od první chvíle byl mou volbou Václav Pech. Společně s Václavem jsme poprvé otestovali vůz 14.1. na zkušební dráze Prodrive. Jednalo se kratičké svezení, které však na první dojem můj a Vaškův stačilo.
Nicméně situace se zkomplikovala poté, co FIA „uzákonila“ restriktor 30mm. Netřeba vysvětlovat, že toto rozhodnutí mělo zásadní vliv na výkon vozu. S Václavem jsme se tedy rozhodli vyzkoušet vůz v této konfiguraci proti jeho stávajícímu Mitsubishi. Cílem bylo získat hmatatelný referenční bod. Tento test proběhl začátkem léta v Bělé pod Bezdězem. Principielně jsme byli spokojeni, především s podvozkem MINI. Nad motorem přesto stále visel otazník. Časy však byly shodné ve srovnání s „myšákem“. Rozhodnutí však padlo – Vůz objednat!
Dohoda s Prodrive na dodání vozu zněla na konec tohoto roku. Přesto jsme ještě jednou zvážili celou věc a rozhodli se vyzkoušet vůz v ostrých podmínkách na některém z domácích podniků v závěru sezony. V přímém měření sil s domácí konkurencí. Po domluvě s Prodrive se posunulo dodání vozu na září. Na posledních čtrnáct dní odcestovali naši technici do Prodrive dohlédnout na kompletaci vozu a minulý víkend dorazilo MINI do ČR.
Proč to děláme?
Já jsem činný v motosportu od roku 1978. Rally je pro mě disciplína, které fandím a mám ji rád. Návrat MINI na závodní tratě byl pro mě tedy vynikající zprávou. Z marketingového hlediska jsme jako největší prodejce značky MINI na českém trhu také chtěli podpořit její pozici a renomé. Bylo jasné, že sportovní projekt by byl asi tím nejvhodnějším řešením.
Na internetu jsem četl různé dohady, k čemu že to auto bude sloužit. Osobně jsem se s autem ještě nesvezl. Nevylučuji, že při některém z dalších testů, MINI vyzkouším. Rozhodně s ním nebudu závodit, k tomuto účelu máme mnohem povolanější lidi.
Co se případného pronájmu vozu týká, zatím nic takového nepřichází v úvahu. I když už nás kontaktovali zájemci o možnou spolupráci, jsme na úplném začátku a naší absolutní prioritou je spolupráce s Václavem Pechem. Když malinko předběhnu, existuje nějaká představa další spolupráce s Prodrive, uvádět však víc, je v tuto chvíli předčasné. Tedy v roce 2012 současný vůz pronajímat nebudeme a žádný další pořizovat také nebudeme.
O vůz, kromě motoru, který je licencovaný a pod garancí, se bude starat celkem osm lidí. V Plzni dokončujeme menší dílnu. V podstatě jsme spojili síly týmu lidí kolem Vency Pecha a mých mechaniků.
Cíle
Vzhledem k tomu, že je tento vůz až příliš „nový“, nechceme vyhlašovat žádné cíle. Bylo by to předčasné. Chytřejší budeme až po Rally Jeseníky a posledním sprintu ve Vsetíně. Rozhodně jsme však nepřišli s tímto projektem, abychom jezdili desátí!
Na četné dotazy ke startům ve specifikaci WRC uvedu tolik. Do jednání s Prodrive jsme vstoupili mezi prvními, naše vztahy jsou na velmi dobré úrovni. Přestavba na vůz specifikace WRC je otázkou kitu, který pořídíte za 25 000 GBP. Pokud bude možnost startovat s tímto vozem, určitě ji využijeme. Nalezneme-li program startů, který bychom obsadili, kit zakoupíme. V případě sporadických startů, například rallyshows, existuje možnost zapůjčení.
Václav Pech & Petr Uhel
Václav vysvětluje rozhodnutí zkusit potrápit českou rally špičku za volantem MINI: „Nejprve musím říct, že je pro nás velkou ctí, že si nás Jirka Jirovec vzpomněl a oslovil nás s touto nabídkou. Doposud jsme jezdili s těžšími a většími vozy, než je MINI. Ale takový je trend. Moderní menší auta jsou sice pomalejší, ale mají mnohem lepší podvozky, nízkou váhu a vynikají výtečnou obratností. Krok tímto směrem musel dřív nebo později přijít. Teď je tady příležitost, pokusit se o to.“
„Kategorii produkčních vozů ale definitivně neopouštíme. Samozřejmě už několik let sledujeme bedlivě konkurenci na vozech specifikace S2000. Bohužel nás vždy limitovaly finance. Nyní přišla tato fantastická nabídka,“ dodal Václav Pech.
Tříletý projekt je obrovskou výzvou pro všechny členy týmu. Specifické nároky klade změna vozu také na Petra Uhla, osvědčeného spolujezdce Václava Pecha. „Budeme se muset přizpůsobit jinému jízdnímu stylu. Auto se jinak chová v zatáčkách, jinak fungují brzdy. Já se už nemůžu dočkat, až se do auta v Jeseníkách posadím,“ přiznal Petr, který se zatím v ostré verzi nesvezl.
To Vašek už v autě seděl několikrát a právě sedačka způsobila možná největší komplikace. „Existuje nová homologace sedaček. Výrobce dodává pro mě skutečně malou, naštěstí hodně vycpanou. Takže sedačka šla pod nůž. Proběhlo vyřezávání, lehké úpravy a dokonce došlo i na flexu. Kluci na tom strávili skoro tři dny nepřetržitě. Povedlo se, už z toho i v pohodě vystoupím,“ prozradil několikanásobný český šampion.
Petr Uhel smutně dodal: „Jelikož mechanici dělali tři dny na Vencově sedačce, já se budu muset přizpůsobit…“
A jak to vidí „Ášín“ s konkurenceschopností a zvládáním vozu? „Nejprve se s MINI musím naučit jezdit. Pak naučíme „miníka“ jezdit na můj styl a český asfalt.“