Jindřich Kunc, bývalý ředitel Rallye Český Krumlov a od letošního roku šéf organizačního týmu, vzkazuje divákům: „Pokud všichni okolo soutěží nebudou dělat to, co nesmí, rallye v Čechách přežije!“
Automobilové soutěže se v posledních měsících staly vinou několika smolných havárií, při nichž závodní speciály prohánějící se po tratích rychlostních zkoušek usmrtily v roce 2012 pět diváků, jedním z nejkontroverznějších sportů u nás. Jelikož se nezadržitelně blíží druhý nejstarší závod na území České republiky – 41. ročník Rallye Český Krumlov – závodu věnoval pozornost také regionální informační portál Budějcká Drbna.
Jindřich Kunc, bývalý aktivní závodník a několikanásobný mistr republiky, se na začátku tohoto roku z jistých důvodů rozhodl po pěti letech opustit funkci ředitele této prestižní soutěže a nově zastává pozici šéfa organizačního týmu.
O tom, jaké novinky se během zimy na českém rallyeovém rybníčku odehrály (nebo spíš neodehrály), jak náročné bylo jednání se zástupci obcí, co udělají krumlovští pořadatelé pro větší bezpečnost diváků, ale i o mnohých dalších tématech, si můžete přečíst na následujících řádcích exkluzivního rozhovoru.
Po loňských tragických událostech před vámi stál nelehký úkol – museli jste si u zástupců obcí a veřejnosti získat zpátky ztracenou důvěru. Jak moc byla složitá vyjednávání o povolení konání letošního jednačtyřicátého ročníku?
„Poslední a zároveň nejtragičtější událost v Uherském Brodě se stala zrovna v momentě, kdy jsme měli předjednané a v zalepených obálkách připravené žádosti o povolení konání rallye v obcích ležících na trati všech rychlostních zkoušek. Bylo jich kolem dvaceti, další dopisy měly zamířit na adresy dalších institucí. Po vzniku té hloupé atmosféry, na které se tehdy v listopadu docela nechutným způsobem přiživila některá média, jsme celou akci stopnuli. Najednou jsme stáli před otázkou, co dál, jestli má vůbec smysl další ročník soutěže pořádat."
Bohužel situaci vám neulehčili ani nejvyšší představitelé tuzemského motoristického sportu…
„Postupem času se ukazovalo, že právě veřejná hodnocení a zoufale neprofesionální komentáře těch, kteří si u nás říkají sportovní autorita, tedy zástupci Federace automobilového sportu a prezident Autoklubu České republiky, nám při jednání s dotčenými obcemi a institucemi způsobily ohromné komplikace. Po několika osobních návštěvách a zjišťování názorů jednotlivých starostů a zastupitelů jsme dospěli k názoru, že žádosti zkusíme těsně před Vánoci rozeslat. Vůbec jsme ale nebyli přesvědčeni o tom, že to dobře dopadne…"
…a dopadlo to nakonec jak?
„Převážné většiny zastupitelstev jsem se zúčastnil osobně. Musím říct, že tam padaly naprosto legitimní názory, které ale byly silně ovlivněny mediální masáží s pro mě nepochopitelnými výroky představitelů Federace automobilového sportu. To, co se minulý rok stalo, nejen obecní zastupitele lidsky zasáhlo a sami nevěděli, jestli je ta soutěž pro jejich obec přínosná nebo jsme opravdu jenom zabijáci, parta šílenců, která honí po vsi řvoucí pomalovaná auta a ničí silnice. Naštěstí se ukázalo, že zastupitelstva oznámkovala naši letitou práci velmi kladně a de facto všude jsme našli společnou řeč."
Nyní už je tedy definitivně jisté, že se 41. ročník Rallye Český Krumlov pojede.
„I když máme oproti minulým letům v přípravách zpoždění, dva měsíce před startem soutěže byla trať postavená a schválená. V minulých týdnech byla navíc zkolaudována zástupcem jezdců Petrem Grossem, jedním z našich nejzkušenějších navigátorů, a poté i bezpečnostním delegátem Federace automobilového sportu Václavem Filipem, kdy z jeho úst zaznělo, že trať je postavena velmi zkušeně a citlivě právě s ohledem na panující atmosféru mezi rallyesportem jako takovým a veřejným míněním o něm.
Sami jsme si z bezpečnostních důvodů dali za cíl ještě víc snížit dosahovanou rychlost ve vesnicích. Zároveň ale musím říct, že už v minulých ročnících jsme měli zabezpečení soutěže na vysoké úrovni, o čemž svědčí hodnocení nezávislých pozorovatelů mezinárodní automobilové federace FIA. Vloni jsme mezi všemi soutěžemi Evropského poháru skončili třetí, v letech 2010 a 2011 jsme tento žebříček dokonce ovládli. Lze tedy konstatovat, že v evropském měřítku patříme mezi absolutní špičku. A tu nálepku kvality nám pravidelně dávají i samotní jezdci, kterých u nás tradičně startuje, pominu-li zlínskou Barum Rally, nejvíc v českém šampionátu."
Přesto se před novou sezonou volalo po ještě větších bezpečnostních opatřeních. Co se přes zimu událo, aby už při rallye neumírali další diváci?
„Myslel jsem si, že smutné události zmobilizují představitele českého rallyesportu – již zmíněnou Federaci automobilového sportu a také Svaz rallye. V těchto organizacích pracují lidé, kterých si nesmírně vážím, ale s některými dalšími se v pohledu na řešení vzniklé situace velmi rozcházím. Za to, že se rallyesport dostal tam, kde se nyní nachází, v uvozovkách vděčíme právě některým z nich. Svými neprofesionálními, nešťastnými, hloupými a mnohdy i arogantními výroky a posouzeními se v kritické době po tragédii v Lopeníku vůbec nezastali pořadatelů. Všechno naopak vyznělo tak, že největšími viníky jsou právě organizátoři. A pak v takovéto atmosféře žádejte zastupitelstva o povolení pro konání rallye a zahajujte nějaké přípravy…
Po oné nešťastné události mělo z jejich úst především zaznít, že se chovali špatně diváci, kteří stáli v zakázaném prostoru, prostě tam, kde neměli co dělat. Z televize jsme naopak mohli slyšet výroky výše zmíněného prezidenta Autoklubu České republiky, které naprosto popíraly veškeré sportovní řády a podstatu rallye jako takové. Vyvracet hloupá tvrzení o tom, že není možné, aby soutěžáci v plné rychlosti na rychlostní zkoušce před značkou konkrétní obce zpomalili na padesát, vesnicí za jásotu místních občanů ´provrkali´ onou padesátkou a za cedulí zase vypálili naplno, mě stálo hodně úsilí. Jak příznačné je pořekadlo – mlčeti zlato… A prohlášení tiskového mluvčího autoklubu raději ani nechci komentovat.
Abych se ale vrátil zpátky k otázce. Snažili jsme se chtít po představitelích federace, aby začala fungovat spolupráce s policií na stejně vysoké úrovni, jako třeba při fotbalových zápasech. Aby policie byla jakousi součástí pořadatelského sboru a v případě neukázněných diváků proti nim zasáhla. A to velmi razantně, přesně jako právě na fotbale. Žádali jsme o centrální dohodu s armádou i ministerstvem životního prostředí. To proto, aby pořadatelé mohli zatáhnout tratě rychlostních zkoušek dál od obcí, například do oblastí vojenských prostorů nebo CHKO. To vše v rámci odklonu tratí od obydlených oblastí.
Bohužel se ale nestalo v této věci vůbec nic. Na místo jednoznačné legislativní pomoci ´nadřízeného orgánu´ bylo vše hozeno zpět na organizátory jednotlivých soutěží. Byl sice vydán jakýsi manuál, jak se mají měřené úseky stavět, ale podle mě se v něm neobjevilo, alespoň pro nás, nic nového. Na naší rallye se rychlostní zkoušky už léta staví více či méně tak, jak je vítězoslavně publikováno. K razantním krokům, které by našemu sportu pomohly, tedy ze strany národní sportovní autority vůbec nedošlo. Alespoň podle mého názoru.
⇥
To byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem se rozhodl skončit jako ředitel soutěže. Nějak už nedokážu dál poslouchat z úst představitelů federace, jak něco nejde, a naopak se těžko smiřuji s tím, že veškerá zodpovědnost je plně hozena na bedra jednotlivých pořadatelů. Myslím si, že se tímto propásla doba, kdy se z rallye mohla stát disciplína s maximální podporou státu, policie či příslušných ministerstev. Naopak automobilové soutěže jsou tímto v situaci, kdy při sebemenším průšvihu může hrozit jejich úplný zákaz. To zcela veřejně vyčítám představitelům Federace automobilového sportu či Svazu rallye jako instituci."
I když říkáte, že české soutěže, respektive českokrumlovská rallye, jsou zabezpečeny víc než dobře, jak si vysvětlujete smutný průběh roku 2012?
„Můj názor je takový, že to, co se stalo, je shoda mnoha nešťastných okolností. Jezdec na uzavřené rychlostní zkoušce má z podstaty rallye právo na chybu, a pokud jsou diváci tam, kde být nesmějí, čili v pro ně zakázaném prostoru, a závodní speciál vyletí z trati zrovna v tomto místě, tragédie je na světě… Bohužel se toho během krátké doby nakupilo moc. Rozhodně to ale není výsledek toho, že čeští pořadatelé podceňují přípravu a zabezpečení rychlostních zkoušek. Sám jezdím velmi často po světě a musím říct, že některé závody mistrovství světa by se mohly jít k nám učit, jak se dělá zabezpečení. To je u nás na maximální úrovni, což zopakuji klidně ještě několikrát. Jsem rád, že už tento názor nesměle začíná pronikat i prostřednictvím médií z úst motoristických odborníků. Sám jsem už několik let u příprav naší soutěže a vím, jak to děláme, proto si za tímto názorem plně stojím."
Doznala trať závodu přesto nějakých změn? A co byste vzkázal všem divákům, kteří se chtějí na Rallye Český Krumlov přijít podívat?
„Při stavbě rychlostních zkoušek jsme velmi úzce spolupracovali s jednotlivými obcemi a vždy jsme se snažili dát na převažující názor obyvatel. Proto některé úseky v obcích jsou zcela vynechány, jinými vedeme trať pouze částečně nebo jsou průjezdy výrazně zpomaleny retardéry. To všechno proto, abychom rallye vůbec jet mohli. Naopak máme i obce, kde by si jakoukoliv úpravu trati nedovedli představit a projíždíme tudy bez zásadních úprav oproti minulým letům.
Sám sebe se ptám – proč vlastně tohle všechno vzniklo a kvůli komu… A moje odpověď? Až se diváci podél trati rychlostních zkoušek budou chovat tak, jak mají, to znamená podle všech bezpečnostních pokynů, nebudou chodit do zakázaných prostor a tam, kde nemají co dělat, tak je po problému. Jednoduché, že? Rallye sport není úplně bezpečná disciplína, organizátoři jsou fundovaní a myslí to s diváky dobře. Myslím si, že nikdo neskočí z hráze do přehrady, kde je cedule zákaz koupání, nikdo nebude dobrovolně přebíhat před projíždějícím vlakem nebo sahat na dráty elektrického vedení. Chci věřit, že drtivá většina diváků tomu rozumí.
Pokud se však někdo rozhodl, že si chce vzít život, ať to, prosím, udělá někde jinde a ne na naší rallye. My jako organizátoři se takovým plánům budeme snažit jakkoliv zamezit, ale všechny tyto kroky – například rušení rychlostních zkoušek – budou opět na úkor rallye jako takové a všech slušných a normálních diváků. Na každé rychlostní zkoušce bude připraveno několik diváckých míst, ostatní místa kolem trati máme definována jako nebezpečná, čili pro diváky zakázaná. Pokud se kdokoliv vyskytne v tomto zakázaném prostoru a nevyslyší jasného pokynu našeho pořadatele k jeho opuštění, bude rychlostní zkouška okamžitě zrušena. To říkám naprosto jasně a jednoznačně! Bohužel nemáme právní a jiné zákonné možnosti, jak eventuálně naložit s jedinci, kteří – ať vědomě či nevědomě – budou kazit naši práci. Jedinou možnost vidím, že nám právě v tomto pomůžou všichni ti normální a slušní lidé, kteří chtějí závodní auta vidět v plném sportovním nasazení a sami nedovolí, aby k rušení rychlostních zkoušek muselo dojít."
Jindro, rozhovor bychom měli zakončit něčím pozitivním. Na co se můžou fanoušci rychlých kol při letošním Rallye Český Krumlov těšit?
„Myslím, že se můžou těšit hlavně na to, že na jih Čech opět přijede kompletní domácí špička jak v mistrovství republiky soudobých aut, tak i historiků, a to i včetně těch, kteří svůj program před sezonou razantně eliminovali. Teď mluvím o Romanu Krestovi, který tady už sedmkrát vyhrál a je nejúspěšnějším pilotem historie krumlovské soutěže. Osobně mi potvrdil, že Rallye Český Krumlov je pro něj srdcovou záležitostí a jeho start u nás prioritou. Dokonce jsme se domluvili, že bude jakousi ´tváří´ soutěže. Těší mě, že naše rallye má mezi jezdci stále ohromnou popularitu a plnící se seznam přihlášených posádek je pro mě tou největší, ale bohužel téměř jedinou motivací pro to, abych alespoň pro letošní rok byl stále u toho…"
Budějcká Drbna