Jean‑Luc Thérier
(7. října 1945 – 31. července 2019)
Poslední červencový den zemřel ve věku 73 let francouzský jezdec Jean‑Luc Thérier. Proslavil se zejména jako tovární jezdec značky Alpine–Renault, kde tvořil se svými kolegy Andruetem, Darnichem a Nicolasem legendární tým čtyř mušketýrů. Vrcholem jeho kariéry byl rok 1973, kdy s vozem Alpine A 110 vyhrál tři světové soutěže a přispěl hlavním dílem k zisku historicky prvního titulu v novém seriálu MS.
Thérier se narodil v Normandii na severu Francie. Od 15 let závodil na motokárách a o 6 let později odstartoval s Renaultem 8 Gordini na první automobilové soutěži. V roce 1969 byl zařazen do továrního týmu Alpine–Renault a jeho úspěchy rostly zároveň s objemy a výkony motorů subtilních laminátových alpinek. V roce 1970 vyhrál s Alpine A110 1600 dvě soutěže mezinárodního šampionátu značek v Itálii a Řecku.
Další sezona se odehrála ve znamení častých havárií, ale v roce 1973 si vše vynahradil. S novým vozem Alpine A110 1800 dominoval na Portugalské rally, Rally Akropolis a v San Remu. Na stupně vítězů se mu podařilo vystoupat i ve Švédsku a na Korsice. Kdyby se tehdy v rámci MS hodnotily výkony jezdců, stal by se zaručeně mistrem světa. V dalších letech začal Renault prosazovat marketingově vhodnější modely a éra alpinek skončila. Thérier dokázal jako jediný jezdec vyhrát soutěž MS s Renaultem 17 Gordini. Jednalo se o Rally Press on Regardless 1974 v USA.
V letech 1976–80 Thérier jezdil za tým TTE Ove Anderssona s vozy Toyota Celica. Toyoty byly nespolehlivé a Francouz většinou do cíle nedojel. Úspěchů se dočkal pouze v domácím šotolinovém šampionátu, kde vyhrál několik soutěží včetně proslulé Mille Pistes a získal dva mistrovské tituly.
Zpět na výsluní se vrátil za volantem třílitrového Porsche 911 SC RS z dílny bratří Almerasů.
Na podzim 1980 vyhrál Tour de Corse a v triumfu v Monte Carlu mu zabránili jen neukáznění diváci, kteří na Col de Turini naházeli na suchou silnici sníh.
V sezoně 1982 se vrátil do týmu Renault, který vyvinul R5 Turbo. Malý, ale silný vůz mu sedl a on okamžitě ovládl francouzský asfaltový šampionát. V následujícím roce dostal příležitost startovat v několika soutěžích MS, ale štěstí mu nepřálo. Sezona 1984, kdy se blýskl čtvrtým místem v Monte Carlu, byla jeho poslední. Na Dakaru 1985 měl s Citroënem Visa těžkou havárii, ze které se už nikdy úplně nezotavil.
Video medailónek Jean-Luc Thériera
Článek vyšel v RALLY Magazínu číslo 7 / 2019 / text Zdeněk Weiser ~ foto Martin Holmes, Renault