FIA v rámci změn pravidel zrušila omezení pro dodavatele pneumatik. Díky tomu se po třech letech vrací do MS značka Michelin. Nicka Shorrocka, ředitele motorsport divize, vyzpovídal v Monte Carlu náš spolupracovník Martin Holmes.

Návrat značky Michelin do nejvyšší ligy rallysportu přichází po třech letech neomezeného působení konkurenčního dodavatele Pirelli v letech 2008 – 2010. Před rokem 2008 se Michelin prezentoval dvě sezony ve světovém šampionátu pod značkou BF Goodrich.
Pro letošní sezonu se MS otevře i dalším dodavatelům pneumatik. V případě registrovaných posádek (WRC, SWRC, PCWRC) budou mít na výběr se značek Michelin a DMack. A to se francouzské značce zamlouvá.
Pro Michelin je právě rally jednou z nejextrémnějších disciplín, kde může zkoušet nové technologie a následně je uplatňovat v běžném provozu.

Shorrock navštívil Monte Carlo s cílem nasbírat co nejvíce informací ze šampionátu IRC, který se řídí odlišnými pravidly než WRC, speciálně v oblasti pneumatik. Přestože pneumatiky Michelin a BF Goodrich platily v posledních letech v IRC prakticky za neporazitelné, pro Shorrocka je na prvním místě světový seriál. Proč?

N. S.: "WRC a IRC jsou nyní otevřené šampionáty, otevřené ve smyslu možnosti prezentace více dodavatelů. Líbí se nám přístup WRC k udržení rozpočtů, což je v dnešní době mimořádně důležité. Pro Michelin je soutěžní sport určitou laboratoří, kde můžeme testovat veškeré změny ve skutečných podmínkách a v reálném čase. V podmínkách, které jsou extrémní a kde získáváte velmi rychle zpětnou vazbu.
Další důvod je ten, že se opět chceme ve všech zemích prezentovat pod značkou Michelin. Tím podpoříme marketingové aktivity po celém světě, obzvlášť v klíčových odbytištích jako jsou Brazílie, Rusko, Indie nebo Čína.
Při otevřenosti šampionátu můžeme porovnávat, jak jsme nebo nejsme úspěšní ve srovnání s konkurencí.
Rallysport byl z pohledu historie vždy disciplínou, kde jsme se prezentovali. (Michelin obouval Renault Alpine A110, se kterým v roce 1973 vyhrál J-C. Andruet historicky první soutěž započítávanou do MS a jehož tým získal ve stejném roce Pohár konstruktérů) Takže není náhoda, že jsme se rozhodli vrátit se do MS a věnovat se tomu, co jsme tady dlouhou dobu budovali, včetně období pod značkou BF Goodrich. Cítíme, že je čas, vrátit se jako Michelin! "

Předpokládám, že prvořadým zájmem Michelinu při návratu do MS je snaha v sezoně 2011 uspět. Dle podmínek FIA platí regule pro specifikaci pneumatik, které musí být celou sezonu totožné. Jak v této souvislosti probíhá proces homologace pneumatiky? Nebude zmíněné roční omezení spíše překážkou vzhledem k průběžnému získávání nových dat a zkušeností?

N. S.: "Návrat do světového šampionátu je obrovskou výzvou. Předpisy ohledně pneumatik jsou ve WRC velmi přísné na rozdíl od IRC, proto se použité produkty liší. Někdy na přelomu listopadu a prosince 2010 jsme prezentovali na FIA tři různé typy pneumatik – zimní, asfaltovou a šotolinovou. Přestože asfaltové pneu přijdou na řadu až ve druhé polovině sezony, už je máme připraveny. Asfaltové a šotolinové přichází ve dvou provedeních, jeden model je určen pro sníh a led. Uvedená sada pěti typů pneu představuje rozdíl oproti deseti povoleným v IRC. Jestliže jsme se jednou upsali WRC, musíme ctít specifikaci platnou pro rok 2011. Tato skutečnost nicméně nemá prakticky vliv na vývoj našich produktů."

Díky exkluzivitě mělo Pirelli možnost věnovat se věcem, které sami uznali za vhodné, například zvyšování sportovní a společenské prestiže. Nemuseli se obávat srovnání s konkurencí. Michelin díky existenci dalšího autorizovaného dodavatele pneu, značky DMack, je ve zcela jiné situaci.

N. S.: "Ano. Tato skutečnost je právě důsledkem otevření soutěže a vytvoření konkurenčního prostředí. Je to zamýšlený výsledek férových pravidel, které FIA ustanovila. Pro Michelin naopak představuje vytvoření konkurenčního prostředí možnost, jak představit a porovnat nové technologie a možnosti produktů v rámci soutěže. Toto srovnání nám pomůže nalézt řešení, která bude možné v budoucnu aplikovat na běžné silniční pneumatiky."

Jaké máte vnitřní pocity z návratu do mistrovství světa?

N. S.: "Já i všichni u Michelinu jsme nadšeni. Víme, že to bude velmi těžký rok. Připouštíme si řadu problémů. Budeme muset zodpovědět mnoho otázek našich obchodních partnerů v rally. Tato zkušenost nám umožní zhodnotit, jak dobře jsme se připravili na rok 2011 a poskytne nám cenná data pro vývoj produktů pro léta 2012 a 2013. Na základě pravidel stanovených FIA vstupujeme do mistrovství světa pouze na rok. Naše politika spočívá v budování dlouhodobějšího pohledu na toto téma. Je to pro nás investice, která se zhodnotí až s odstupem. Jednoznačně máme zájem být součástí WRC po dobu minimálně tří let."

Share.

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Leave A Reply