Rally San Marino Historic skončila pro posádku Janota – Vyoral krátce po startu soutěže. Jejich Opel zastavila porucha palivového systému.
Janotovi nebylo přáno vidět v San Marinu cíl soutěže
Rally San Marino Historic odstartovalo v pátek dopoledne do první etapy. Šotolinová soutěž v jedné z nejmenších evropských republik měla ve startovní listině i českou posádku Hájek Historic Czech National Rally Teamu Miroslav Janota – Lukáš Vyoral.
Pro celé pole FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel to byla první šotolinová soutěž této sezony. I proto se posádka žlutého Opelu patřičně těšila, i když věděla, že je čeká zejména ve druhé etapě velmi náročná a rozbitá soutěž. Bohužel, posádce Hájek Historic Czech National Rally Teamu nebylo přáno spatřit cíl soutěže, protože hned v průběhu úvodní rychlostní zkoušky rally jim vypověděl službu palivový systém jejich vozu.
Po zvážení situace a po dlouhé poradě se tým rozhodl, že nenastoupí do druhé etapy San Marino Rally. Přes velmi pečlivou přípravu, kompletní repasi vozu a funkční test, se tým vrací do České republiky pouze s jedním bodem za odstartování v této soutěži.
⇥
Miroslav Janota, jezdec týmu: „Je to velká smůla, ale i taková je rally. Někde na patnáctém kilometru druhé rychlostní zkoušky se naše auto zastavilo a nebylo v našich silách ho dostat do cíle. Odstoupení nás mrzí, ale teď s tím nic neuděláme. Příští týden náš tým čeká Historic Show na Rally Bohemia, na kterou se těšíme a určitě si ji užijeme."
⇥
Karel Jirátko, poradce týmu: „Je to hodně velká sportovní smůla, kdy snažení týmu zhatila závada součástky za pár korun. I to se ale v rally běžně stává a náš tým není ani první, ani poslední komu se to stalo. Rozhodli jsme se dál v soutěži nepokračovat v Super Rally, protože by to s ohledem na další vývoj šampionátu nemělo téměř žádný smysl."
⇥
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Jako majitel týmu jsem si jistý, že jsme pro přípravu udělali maximum. Odstoupení nebylo způsobeno chybou mechaniků, ale vinou vady materiálu. Bohužel, letos nám zřejmě není přáno, protože od první soutěže ve Španělsku nás provázejí časté technické problémy. Loni a tři roky před tím se nám dařilo a vyhrávali jsme závody jeden za druhým, letos je to naopak. I to je rally, bereme to jak to je.
⇥
Do druhé etapy nenastupujeme, protože by to vzhledem k vývoji šampionátu pro nás nemělo význam, jen bychom zbytečně ničili náš Kadett na šotolině, což není náš styl. Po návratu do republiky nás čeká příprava na Rally Bohemia, kde budeme mít vzácné hosty."
Janotu čeká v San Marinu šotolina jako noc a den
Republika San Marino, stát obklopený Itálií, který má na dohled pláže přímořského letoviska Rimini, bude od nadcházejícího pátku hostit další závod FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel, stejně jako soutěž IRC – Intercontinental Rally Challenge.
Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem letos poprvé odstartují se svým špičkově připraveným Opelem Kadett C – GT/E, 16V na šotolinové rally a pokusí se vylepšit jejich stávající třetí místo v průběžné klasifikaci mistrovství Evropy kategorie II, kde obhajují titul mistrů Evropy.
Předchozí Ypres Rally, kde Janota s Vyoralem obsadili celkově třetí místo v mistrovství Evropy a druhé místo v kategorii II, už jejich bodové konto slušně vylepšila. Hájek Historic Czech National Rally Team dělá všechno proto, aby to v San Marinu dopadlo pro žlutý Opel podobně. Tým před odjezdem z České republiky testoval a dle slov Miroslava Janoty se mu podařilo najít i vhodnou trať simulující věrně podmínky při nadcházející Rally San Marino.
Rally San Marino odstartuje v pátek do první etapy rychlostních zkoušek a v sobotu odpoledne dorazí první závodníci do cíle této náročné šotolinové rally, kde Českou republiku reprezentuje Hájek Historic Czech National Rally Team.
⇥
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „San Marino mě doslova upoutalo svou krásou. Je to nádherné místo, na dohled od pláží moře. Trochu nám dělá problém zvyknout si na velmi vysoké teploty, které tedy od soboty panují. Ve stínu je stále kolem 40 stupňů a to je opravdu dost. Po prvním dnu seznamovacích jízd můžu říct, že nás čeká nesmírně těžký závod, kdy se dvě etapy od sebe odlišují jako noc a den. První se odehrává na krásné šotolině, která je hladká a je to sen každého závodníka rally, ale druhá je na některých místech tak rozbitá, že bych musel mít závodního offroad, abych tady mohl jet rychle. Tahle místa budou jen o přežití.
⇥
První etapa je ale přesně to, co jsme natestovali před odjezdem z ČR. Při testu jsme zkoušeli i nové tlumiče PROTLUM a ukázali se omnoho lepší, než to, na čem jsme dosud závodili. Věřím, že i v závodě to bude velký posun. Trochu mě na místě zaskočil lehký pořadatelský chaos. Každý si tady tak nějak dělá co chce, nějaký plán seznamovacích jízd moc nefunguje. Je to Italská soutěž a jednoznačně udělaná pro Italy. Je to vidět i na startovní listině, kdy jsou kvůli zametání tratě největší italská esa až na konci startovní listiny. Tak to ale prostě je. Těším se moc na páteční rychlostní zkoušku, která se na 6,5 kilometrech celá jede na asfaltu, ale jsou tady předepsané šotolinové pneumatiku. Bude to trochu jako jízda na ledě, ale to je to, o čem jsem vždycky snil. Bude to pro diváky opravdu něco :)."
⇥
Karel Jirátko, poradce týmu: „Mirek už správně řekl, že dvě zdejší etapy se od sebe ohromě odlišují, a tak to přesně je. Ve druhé etapě to bude o rozumu, kdo doveze auto do cíle. Nejde tady bezhlavě závodit a zničit auto na druhé vložce. Z logistického hlediska je tady pro náš tým hodně těžké plánovat servisy po rychlostních zkouškách, protože oblast je hodně hustě osídlena a všude je spleť nejrůznějších silniček a vesniček. Je to těžké na orientaci pro nás i pro posádku, která nemá úplně přesně vypracovaný harmonogram od pořadatelů. V první etapě budeme mít hlavní servis na jednom místě, ale ve druhé etapě se musí tým rozdělit na dvě poloviny a pokrýt všechny rychlostní zkoušky."
⇥
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Musím se přiznat, že tak rozbité tratě, jako je sobotní etapa, jsem nikdy neviděl. Je to skutečně na offroad. To bude jen o přežití a o taktice. Asi nebude problém tady vyhrát jednu rychlostní zkoušku, ale to může být zkouška úplně poslední, protože na tom zničíte auto. Je to horší povrch než v Řecku a je trochu s podivem, že na tom závodí historici. Ale taková je rally a v tom je kouzlo evropských závodů, že každý je jiný. Bude to hodně o štěstí, velkou roli budou hrát i defekty, kdy naše 13" kolečka jsou dost v nevýhodě. Takže: No, a držme si palce…"
Test na šotolině před startem
Krátce po návratu z Ypres Historic Rally, kde Mirek Janota s Lukášem Vyoralem zajeli třetí místo absolutně v FIA mistrovství Evropy a druhé v kategorii II, čeká Hájek Historic Czech National Rally Team další výzva.
Před týmem je start na šotolinové soutěži zařazené do FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel v San Marinu, kde historické rally vozy odstartují před polem soudobých automobilů IRC – Intercontinental Rally Challange. Mechanici týmu tak mají za sebou hodně náročný týden, kdy bylo potřeba po návratu z asfaltové Ypres Rally připravit šotolinovou specifikaci Opelu Kadett C – GT/E, 16 V.
Před první šotolinovou soutěží sezony 2012 bylo potřeba odzkoušet funkčnost a nastavení šotolinového vozu, a proto Hájek Historic Czech National Rally Team opět využil možnosti testovat na, v České republice ne příliš častém povrchu, šotolině. Během testu si posádka Miroslav Janota – Lukáš Vyoral vyzkoušela několik variant nastavení podvozku včetně jiných tlumičů a pneumatik, které v San Marinu použije. Během testu byl přítomný i poradce týmu a zkušený spolujezdec Karel Jirátko, který na test dohlížel a opět přispěl cennými radami.
Hájek Historic Czech National Rally Team byl na testu velmi mile potěšen účastí větší části organizačního výboru Rallye Český Krumlov, který představují skuteční nadšeni pro automobilový sport. Ti v závěru testu předali posádce Miroslav Janota – Lukáš Vyoral krásný dárek, k jehož předání ze známých důvodů nestačilo dojít při slavnostním vyhlášení v cíli 40. Rallye Český Krumlov, kde žlutý Opel Kadett C – GT/E, 16V Hájek Historic Czech National Rally Teamu zvítězil mezi historickými vozy. Celý tým děkuje lidem z ČK Motorsport za tuto milou pozornost stejně, jako všem ostatním, kteří se na profesionálním zabezpečení testovací trati zúčastnili, zvláště bývalému spolujezdci Mirka Janoty Pavlu Stráskému.
⇥
Miroslav Janota, jezdec týmu: „Šotolinový test byl pro nás před odjezdem nezbytný. Kromě zcela odlišného nastavení podvozku, kde se nám podařilo najít snad optimální variantu před závodem v San Marinu, bylo nutné nastavit nově i motor, který je na šotolinových závodech, v našem případě nestandardně, osazen karburátory s filtry. Tím se mění charakteristika sání a to jsme museli upravit. Za nastavení motoru patří dík našemu dvornímu motoráři Tomáši Fuchsovi. Na šotolinovém povrchu jsem závodil naposledy zhruba před rokem, a tak jsem si musel oživit některé návyky. Smyk mě ale provází celým mým životem, a proto jsem si jízdu na šotolině užíval, jako pokaždé, když mám tuto příležitost. Věřím, že jsme na start v San Marinu připraveni dobře a děkuji všem, kteří pomáhali se zajištěním tohoto testu."
⇥
Karel Jirátko, poradce týmu: „Najít v Čechách vhodný šotolinový úsek je hodně těžká věc. Tady se to týmu povedlo a Mirek si mohl nastavit auto a velmi rychle našel optimální variantu. Poděkování patří „českokrumlovským", kteří se na přípravě testu podíleli a trať perfektně připravili. Samozřejmě nejdůležitější bude, jak se nám povede celý závod, ale pro přípravu jsme udělali vše podstatné. Teď už nezbývá nic jiného, než si držet palce."