Jänner Rallye byla v minulých letech jednou z mála rakouských soutěží, jejíž rychlostní zkoušky pravidelně měnily svou podobu.

Pořadatelé si vždy dokázali zajímavě poradit s nepřeberným množstvím cestiček v okolí Freistadtu a třebaže jádro jednotlivých úseků zůstávalo neměnné, každoroční drobné modifikace zapříčinily, že ani pravidelný účastník nemohl jet trať zcela poslepu. Příkladem budiž oblíbená zkouška u Pierbachu, časté změny se týkaly RZ Schönau či nejdelší vložky Tragwein. Mírným zklamáním je fakt, že letošní poněkud konzervativní model trati mnoho nového nepřináší. Z velké části se jedná o oprášenou variantu z roku 2009 s několika dílčími změnami. Trošku se promíchalo pořadí rychlostních zkoušek, po dlouhých letech byla vypuštěna dříve tradiční RZ u Freistadtu, ale jednotlivé úseky s jedinou výjimkou zůstaly stejné. Tu tvoří RZ St. Oswald, která je zcela nová.

Páteční etapa rally posádky zavede na slavnou rychlostní zkoušku u Pierbachu, která měří necelých 15 kilometrů. Pořadatelé bohužel nevyslyšeli přání diváků k návratu polookruhové verze, takže fanoušci své idoly na trati uvidí pouze jednou. Začátek testu, vedený po úzké cestě, soutěžící přivede do dvojice populárních serpentin nad Pierbachem (přibližně 3 km po startu). Zvláště na sněhu a ledu se jedná o opravdovou diváckou lahůdku, kde není nouze o divoké smyky a krizové situace (nyní je tam sněhový podklad!). Serpentiny jsou dobře přístupné z odbočení u mostu, kde je k dispozici omezené místo k parkování (podél hlavní cesty, na přilehlých loukách – dle aktuálního povrchu). Z této odbočky se dá po směru RZ dojít i do dalších serpentin, tentokrát do kopce. Zde se však nachází minimum diváckých míst.
Alternativu Pierbachu obstará krátká RZ Gutau. Atraktivnější pasáže byste na její trati pravděpodobně hledali marně. Zajímavý by ale mohl být „nálet" do předposlední zatáčky RZ, kde je dostatek prostoru pro davy diváků (přístup od cíle).

V pátek odpoledne budou mít fandové výrazně větší možnost výběru. Na každé ze tří zkoušek (Pregarten, Schönau, St. Oswald) je řada atraktivních úseků. Test Pregarten startuje kousek od tamního náměstí, první přístupná pasáž po startu, kousek od hlavní cesty z Pierbachu do Freistadtu, je neocenitelná zvláště v noci, neboť se jedná o jedno z mála míst, kde je díky uličnímu osvětlení alespoň trochu světla. Z dobře přístupných úseků můžeme vyzdvihnout ještě další dva. Milovníci „vracáků" si jistě přijdou na své v atraktivním odbočení v Pregartsdorfu, kde se brzdí z velikého „náletu". Milovníkům protahováků a plynulých zatáček zase můžeme doporučit divácké místo u Halmenbergu. Bohužel tato vložka téměř postrádá sněhový podklad, pouze některé pasáže se pojedou ve vyjeté koleji.
Naopak testy Schönau a St. Oswald jsou na tom se sněhovou pokrývkou mnohem lépe, takže pokud preferujete tento typ podívané, raději vám doporučíme tyto vložky. Vložka St. Oswald je opravdu zcela nová, na řadě míst velmi technická a diváky přehledná. I přes svou menší délku, může zamíchat pořadím.

Sobotní část soutěže je proti předešlému ročníku absolutně beze změn. Den začne polookruhovou zkouškou Liebenau, ale tato část je s výjimkou nejsevernější spojnice bez sněhu. Totéž platí i o výjezdu z polookruhu, až do odbočení (Hinterahorner). Zde se posádky vrátí na sníh, čeká je série pomalejších zatáček a hlavně následné protahováky podél lesa (před dvěma lety zde podnikl neplánovaný výlet do závěje Peter Gavlák) dávají fanouškům možnost užít si do sytosti průjezdů svých idolů v dlouhém řízeném smyku. Pěkná je i lesní pasáž před cílem, zde však není příliš prostoru pro davy diváků.
Výrazně náročnější bude pro posádky RZ z Königwiesenu do Unterwiesenbachu, která měří 21 kilometrů. Tradiční „Arena" (okruh po startu) je zahalena do sněhu a doufejte, že to do sobotního dopoledne vydrží. Velmi atraktivní je pasáž „na srdce" přibližně 300 metrů před místem, kde soutěžní posádky míjejí start RZ. Další úseky s řadou pěkných míst jsou téměř nepřístupné. Pasáže k cíli vložky jsou spíše směsicí asfaltu, vyjetých kolejí. Vcelku dobře přístupný je poslední divácký bod před cílem u Himmelbergu, kde bylo před dvěma lety hodně krizových situací a výletů do závěje.

Jak už je na Jänner Rallye tradicí, závěr soutěže obstará super těžká rychlostní zkouška se startem u Tragweinu a cílem v Gutau. Náročný test s obří délkou 24,8 km obvykle hodně míchá kartami, což potvrzuje fakt, že právě zde předloni padlo definitivní rozhodnutí v boji o vítězi. V nepřeberném množství náročných pasáží, které tato zkouška nabízí, je velmi složité vybrat jednu, která by měla být z pohledu návštěvníka nejzajímavější. Předloni mělo velký úspěch divácké místo u Pehersdorfu, ze kterého řada fanoušků podnikla pěší túru do série náročných zatáček přibližně kilometr proti směru RZ. Výlet mimo trať zde předvedl Waldherr a o průjezdy dveřmi napřed nebyla nouze. Kdo má radši více klidu a méně diváků, můžeme mu doporučit stoupání nedaleko před cílem RZ, které je přístupné od Reichensteinu. K dobrým místům je však potřeba podniknout poměrně dlouhou vycházku ve směru po trati (do kopce).

Poznámka: Pro ty, kteří se na tratě v okolí Freistadtu vydávají poprvé, je jistě cenná informace, že se zdejší pořadatelé o diváky zpravidla velmi dobře starají. V diváckých místech na vás bude čekat prohrnuté parkoviště a povětšinou také stánek s občerstvením. Sortiment sice obvykle nebývá příliš široký, něco na zahřátí se však pokaždé najde.

Předpověď počasí.

Sdílet

O autorovi

Člověk mnoha zájmů a koníčků, který si již vyzkoušel práci televizního redaktora i vyučujícího na vysoké škole. Celoživotní nadšenec pro rallysport, od roku 2007 redaktor časopisu Rally, občasný komentátor startovních a cílových ramp a příležitostný reportážní fotograf.

Komentáře