Jänner rallye – tradiční rakouský novoroční benzínový přípitek podávaný nejlépe na ledu. V minulém roce vládly v blízkém i vzdálenějším okolí Freistadtu výjimečné, až extrémní povětrnostní podmínky. Krajinu pohltila bílá tma. Sněhu se sypalo tolik, že často nebylo vidět z hlediště na pódium. Situace se jevila vyhrocenou i přes legální možnost použití ohrotovaných pryží. Posádky se klouzaly na erzetách, my diváci na přejezdech mezi nimi. Jedinečné dobrodružství!


Rally Monte Carlo na středoevropský způsob

Letos se Matka příroda ukáznila a z otvíráku rakouského rallyového mistrovství učinila malé Rallye Monte Carlo. V pátek slunečné a suché jarní počasí, sobota spíše deštivá a uslintaná.

Když začalo v přítmí večera tiše padat všemi vysněné bílé „svinstvo“, bylo jasné, že minimálně nedělní dopolední sekce bude 100% zimní a řádně uklouzaná. Stalo se. Na obloze vysmátý Oskar, rtuť teploměru na mínus pětce, ledový severák a z tratě ledové koryto.

Jänner rallye 2019


Co od Rakouska očekávat?

Ta tam je doba, kdy se do Freistadtu sjížděla kromě rakouské také česká soutěžní špička. „Janerka“ už není součástí českého mistrovství pěkných pár let. Drahý a zbytečný pokus přivést do Dolního Rakouska nastálo statut Mistrovství Evropy též neklapl.

Rakouskou špičku, střed i chvost pole, tak doplňuje pouze několik jmen z Itálie, Německa a Česka.

Mírně exoticky působila účast dánsko-švédské posádky Ernstedt/Kvick s obstarožní Suzuki Swift S1600. Motor japonského ukřičence bohužel ale utichl už na úvodní vložce. Nejednalo se však o první předčasně odstoupenou posádku.


Show předjezdců s rychlým koncem

Krásná historická Quttra Stoitznera a Gaubingera v roli předskokanů zcela zastínily dvě driftovací megastar s rallyovými kořeny. Christof Klausner a Paolo Diana. V tiskových zprávách určitě. Ale ucho se utrhlo. Slibované kejkle obou „bláznů“ vzaly rychlý konec.

Klausner svému Audi ublížil už v průběhu shakedownu. Pokácel jednoho z možných adeptů na nový freistadtský vánoční strom a mírně poupravil statiku přilehlého domu. Posádka odešla po svých, „Olympiáda“ je naopak notně potlučena a bojové šrámy určitě nespraví jen stříbrná páska.

Horkokrevný Diana byl na „šejku“ až neitalsky připažený. Nebylo mu to však nic platné. Trať směr škarpa opustil v sobotu už na prvním Pierbachu. Zvládl ještě dokulhat za cíl vložky, bezprostředně poté vzdal.


Negativa vs. pozitiva

Start na Jänneru je v případech mnoha soutěžních dvojic ovlivněn nepříjemně brzkým termínem. Seznamovací jízdy začínají již prvního ledna a utíkat od nedojezených oschlých silvestrovských chlebíčků a nedopitých šampaňských, se chce jen málokomu.

Neméně důležitým faktorem je fakt, že zatímco diváci shání na rally bagety, velká spousta pilotů naopak budgety. Peníze vládnou a bez banánů čtyřkolová opička nezavrčí.

Když si k těmto skutečnostem připočteme ještě vícenáklady na nákup pneumatik s hroty a minimálně zapůjčení podvozků, na které lze úzká a malá kola úspěšně naroubovat, rally se už notně prodraží. K tomu všemu není dopředu jisté, zda budou „hřebíkové“ pryže k použití. Niederösterreich není Laponsko a sníh je zde stejně vzácný, jako na letošním Dakaru alkohol.

Drahé specifické obutí se tak nakonec může po zbytek sezóny týmům povalovat někde v tmavém koutu dílny. V srpnu na něm na rozpálené Pinduli opravdu pěkný čas neuděláte.

Jänner rallye 2020 hroty

Hroty doporučeny!

Toliko negativa. Světlou stranou mince jsou naopak jedinečné, náročné tratě. Velkou devizou je možnost „sklouznout se“ v případě příznivých podmínek na pneumatikách s hroty beze strachu, že dříve či později spatříte ve zpětném zrcátku blikající modrý maják přemisťovadla bdělých strážců zákona. Tady se to může.


Diváci jako v bavlnce

Koupí Rallypassu péče o fanoušky nekončí. Přístupy k jednotlivým diváckým místům jsou značeny viditelnými šipkami v křižovatkách. Po příjezdu na ně je organizováno regulované parkování (často na loukách), řízené místními hasiči. Samozřejmostí je přítomnost občerstvení. Zvláště v sobotní sibérii přišlo k chuti cokoli teplého v pevném i tuhém skupenství.

Při večerní RZ St.Oswald bylo vše výše popsané dotažené k dokonalosti. Do jámy lvové skrze les vás dovedla svítící žárovková Ariadnina nit. Tam se vedle buřtstánku prsila vysokozdvižná plošina, jež nesla na svých bedrech umělé osvětlení celého prostoru. Vše doplňovala přenosná železná ohniště s možností ohřát si zmrzlé otvory a údy. U mě za jedna!

Páskování je prováděno s citem. Prostory s větší hustotou fans jsou „zamlíkovány“ důkladněji. Pokud jste však vyznavači stání ve větší blízkosti u trati, stačí popojít o pár desítek metrů dále a je jen na vašem zdravém rozumu, odkud zde budete průjezdy sledovat.

Tvůrci oficiálních webových stránek jdou s dobou. Jsou přehledné a obsahují veškeré informace nutné k úspěšnému zvládnutí výletu na Lednovou rally. Samozřejmostí je dnes Google mapa s vyznačenými rychlostními testy a doporučenými diváckými místy.

S nostalgií vzpomínám na nekvalitní pořadatelské skeny stránek tištěného programu. Mapové podklady tehdy maloval tuší v rozlišení jedna k miliardě asi samotný Mikoláš Aleš a jejich zpracování na skeneru s rozlišením topinkovače nižší střední třídy, jim na kvalitě nepřidalo.


Sportovní hala srdcem soutěže

Rád bych ještě zmínil tradiční centrum rally, kterým je Messehalle ve Freistadtu. Sál byl příjemně vytopen. Čpěl benzínem, pižmem a přepáleným olejem z rozhicovaných fritéz.

Při pátečním slavnostním představení posádek mohli pořadatelé ohlásit full house. Soutěžní dvojice absolvovali ceremoniál od nejvyššího startovního čísla po nejnižší a narvaná hala dokázala podpořit potleskem každou z nich. U toho se místní důkladně prolévali zdejším pivem a zakusovali nezdravá smažená jídla. Jako by jich z nedávných vánočních svátků neměly jejich žlučníky plné kameny.

Samotný velký Pluto řekl, že pokud může zlínská „barumka“ freistadtským něco závidět, tak právě halu.

A jak jsme prožili tři náročné dny na rally v Dolním Rakousku my? O tom se dočtete v druhé části reportáže. Zůstaňte naladěni!

Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Komentáře