Na sezonu se pilně připravuje talentovaná posádka Jakub Král – Zbyněk Hrabec. V loňském roce se tato dvojice blýskla výborným umístěním v Pačejově, ale také nepříjemnou havárií na Vsetíně. Postřehy Jakuba se Zbyňkem vám přinášíme v následujícím rozhovoru.
Jak jste spokojeni s minulou sezonou?
Jakub Král (dále J. K.): „Spokojenost panuje tak napůl. Před sezonou jsme rozmýšleli, jestli jít do třídy A5 ve sprintech nebo do SA1 v K4 poháru ČR v rally. Bohužel třída čtrnáctistovek v posledních letech dost stagnuje. Byly dvě možnosti, buď se pokusit o úspěch v absolutním pořadí dvoukolek na sprintech, nebo zkusit bojovat o nejvyšší příčky v K4. Rozhodli jsme se pro druhou možnost a až do poslední RZ ve Vyškově jsme měli šanci na absolutní vítězství v poháru. Nakonec se nám to nepodařilo, ale i druhé místo je docela pěkné. Na rovinu, kdyby byl Šimurdův opel o trochu spolehlivější, tak jsme byli spíše třetí.“
Zbyněk Hrabec (dále Z. H.): „Zazávodili jsme si celou sezonu a poznali spoustu nových rychlostních zkoušek. Také jsme posbírali spoustu zkušeností, nových poznatků. Neustále jsme dolaďovali rozpis. Je fakt, že do poslední RZ ve Vyškově jsme věřili, že bychom mohli ještě zabojovat, ale konkrétně ve Vyškově se s feldou rychleji snad jet ani nedalo. Ale druhé místo v absolutním pořadí K4 PČR je pěkný výsledek. Proto musím být spokojen.“
Plánujete nějaké změny do nadcházející sezony?
J. K.: „Změny budou, ale ještě nevíme kolik. Rozhodně pojedeme celý seriál sprintů a budeme se snažit uspět ve třídě. Zatím ale nevíme, s čím přesně pojedeme. Vím jistě, že budeme chtít být na špici ve dvoukolkách. Tedy pokud podle nového rozdělení tříd nějaké budou…. (smích).“
Z. H.: „Variant a možností je několik. Uvidíme, jak vše nakonec dopadne a s čím pojedeme. Ukáže první závod.“
Na Alza.cz – Partr Rally Vsetín 2010 jste měli havárii. Jak na tento nepříjemný moment vzpomínáte?
J. K.: „Každá havárie je nepříjemná. Vsetínská havárie byla v loňském roce naší druhou velkou havárií a já věřím, že jsme si tyto momenty vybrali i na následující sezony.“
Z. H.: „Vsetínská havárie byla moje první velká a už bych ji samozřejmě nechtěl opakovat. Když si tu bouračku zpětně vybavím, byla to hodně velká rána a ještě týden po závodě mě bolel krk. Přišla strašně rychle, z ničeho nic. Ale i tohle k závodům patří.“
Zatím vaším nejlepším výsledkem je 13. místo absolutně v Pačejově 2010, jak jste si tento závod užili?
J. K.: „Pačejov byl hodně těžký, hlavně díky náročnému deštivému počasí. Bylo to pro mě úplně nové, neboť jsem jel s felicií a tedy s dvoukolkou svůj první závod na vodě. Po krátkém seznámení na prvních zkouškách, jsme začali zajíždět docela slušné časy a závod jsme si moc užívali. Nebýt onoho pomalejšího začátku, mohl být výsledek ještě o kousek lepší. Krásnou odměnou za těžký závod nám bylo premiérové vítězství v absolutním pořadí ká čtyřky.“
Z. H.: „Před první RZ jsme vůbec nevěděli, jak na tom budeme a jak nám to půjde. Začali jsme hodně opatrně a postupně zrychlovali. Nakonec to pro nás byl nejlepší závod v sezoně. Moc se nám líbil a pěkně jsme si ho užili.“
Jak se vám závodilo s Felicií Kit Car? Měli jste možnost se svézt v jiném zavodním autě?
J. K.: „Felicia je dobré auto, je to opravdové áčko se vším všudy. Nikdy jsem v podobném autě nejel, proto nemohu moc srovnávat. Šest sezon jsem závodil se subaru a mitsubishi, převážně na kopcích nebo amatérských soutěžích. Tato velká a silná auta nejdou s feldou vůbec srovnat. S kitem se musí jet neustále naplno a využívat především těžkých podmínek a úseků. Kdyby měla felicia o nějakých 50 koní lepší výkon, tak je to úplná pohádka a už nikdy bych nechtěl jiné auto.“
Z. H.: „Ještě před rokem to pro mě byla jen nějaká felicia a vůbec nic mi tohle auto neříkalo. Po prvních ostrých kilometrech se mi ale jízda v „mazlíkovi“ neskutečně zalíbila a nedám na ni dopustit. Hodně jsem najezdil se závodní Hondou Civic N2, ale felicia je proti hondě prostě pohádka.“
V loňské sezoně jste startovali v K4 poháru ČR v rally, jak tento pohár hodnotíte? Jaké tady jsou vztahy mezi jednotlivými posádkami?
J. K.: „Pohár byl především určen pro mladé začínající jezdce, ale můj názor je poněkud odlišný. Spíše bych řekl, že v něm jezdí dožívající závodní auta. Od toho se odráží i jejich kvalita. O to větší je nadšení a přátelský přístup všech účastníků. Jsou zde lidé, které závodění baví a dávají do něj úplně vše. A to jen dobře.“
Z. H.: „Do poháru jsme šli v podstatě jen kvůli jedinému důvodu, a to že se tady nemusí jet se systémem HANS, který jezdci nemají rádi. V průběhu závodění jsme zjistili, že vztahy jsou zde kamarádské a panuje zde velmi dobrá atmosféra. Každý s každým se baví bez ohledu na to, kdo s čím jede. To se mi na poháru líbilo nejvíc. Poslední dva závody loňské sezony jsme jeli co by sprintrally, tam už taková pohoda nepanovala.“
Jak jste se vlastně dostali k rally?
J. K.: „Jednou jsem si se Subaru odskočil z kopce na amatérskou soutěž a zjistil, že je to úplně něco jiného. Subaru je ideální auto pro rally. Postupem času jsem ale zjistil, že na českou špičku se silnými vozy nemáme ani ruce, ani peníze. Proto jsem si pořídil felicii.“
Z.H.: „Jako správný kluk ze Zlína jsem odmalička sledoval Barum rally. Stát se závodníkem byl samozřejmě můj velký sen. Poté, co můj táta začal pronajímat závodní auta, už to bylo jednoduché. Byl jsem závodům hodně blízko. V roce 2004 přišla příležitost prvního svezení na volném sprintu ve Vsetíně po boku mého bráchy.“
Který závod se vám nejvíce líbí a který naopak patři mezi ty méně oblíbené?
J. K.: „Nejlepší závod pro mě byl skoro domácí sprint ve Vyškově. To se týká organizace i tratí. Méně oblíbené mám Lužické Hory, a to jen díky tratím. Pořadatelsky jsou „Lužičky“ bez chyby.“
Z. H.: „Mě se asi nejvíce líbí už zmiňovaný Pačejov. Velmi rád jezdím na domácí Rallysprint Kopná. Pěkných závodů je řada. Malým zklamáním je Rally Vysočina, která mě svými tratěmi nenadchnula .“
Kromě rally jsme vás mohli vidět i na jiných závodech (amatérech). Jak na to vzpomínáte?
J. K.: „Nevím, jestli bych třeba závod do vrchu Berg-Cup nazval amatérským, ale závody do vrchu a především slalomy mi daly hodně závodních zkušeností.“
Z. H.: „Vzpomínám na to velmi rád. Hlavně na amatérských slalomech a rallyslalomech jsem se objevoval i za volantem. Spolu s Kubou jsme měli premiéru Ve stopě Valašské zimy 2009. Bylo to velmi pěkné svezení, s pěkným autem a moc nechybělo k vítězství.“
Máte nějaký vzkaz fanouškům?
J. K.: „Pokud tedy vůbec nějaké máme (smích) … všem fanouškům rally bych chtěl vzkázat, ať fandí dál. Protože rally bez fanoušků není rally!“
Z. H.: „Ať je fanoušků čím dál víc, neboť bez nich by závodění prostě nešlo. Samozřejmě ani my na fandy při závodech nezapomínáme a sem tam se snažíme (a vždy snažit budeme), potěšit je nějakým tím pěkným smykem nebo průjezdem.“