Jänner Rallye patřila k jedné z nejdramatičtějších soutěží posledních let. Pro 120 000 přihlížejících diváků byly zajímavé nejen těsné souboje o vítězství mezi Kopeckým a Bouffierem, potažmo mezi Harrachem a Kajetanowiczem. Velkou atrakcí bylo také startovní pole skupiny H a historiků.
Evoluční přesilovka
Třetinu startovního pole Lednové rally tvořily vozy třídy 12 a 14, tedy soutěžní auta s prošlou homologací a historici. Jejich jezdci rozhodně nebyli jen do počtu a mnohdy svými časy pronikli i do první desítky.
Nejnižší startovní číslo 70 nesla na dveřích nádherná Lancia Delta HF Integrale bývalého juniorského mistra světa Aarona Burkarta. Jednalo se o stejný vůz, se kterým absolvoval Juha Kankkunen Rally Legend 2012. Německý tým Delta Parts se přímo specializuje na tyto legendární italské vozy a rodina Burkartových vlastní několik exemplářů. Aaron bohužel už na 4. vložce ze zdravotních důvodů odstoupil.
Kategorii H dominovaly vozy se třemi diamanty ve znaku. Na trati se objevilo jedenáct exemplářů Mitsubishi Lancer Evo 3 – 8. Na jejich dravou jízdu byla mnohdy radost pohledět. Nejrychlejší byl nakonec domácí Mario Klepatch s lancerem páté evoluce, který navzdory defektu pneumatiky na deváté vložce obsadil 15. místo v absolutní klasifikaci.
Hrdina pátečního dopoledne
Senzací soutěže byl devatenáctiletý mladík Simon Wagner. Talentovaný motokárista má v rally minimum zkušeností, ale s téměř 20 let starým Mitsubishi Lancer Evo 3 dokázal zajet nejrychlejší čas na RZ 3 St. Oswald.
⇥
Talentovaný motokárista byl na RZ3 ještě o 6 sekund rychlejší než Orsák!
Je pravdou, že částečně mu k tomu pomohla skutečnost, že sníh a led postupně tál a on jel s číslem 88 až v závěru pole. Přesto jeho výkon stojí za povšimnutí. Nebyla to náhoda. Už na předchozí vložce dojel třetí a nechal za sebou téměř celou špičku s vozy kategorie Super 2000. To znamenalo, že po první sekci byl Wagner klasifikován na páté příčce.
Jeho sláva však netrvala dlouho. Nejprve inkasoval tříminutovou penalizaci a ve snaze vrátit se na čelo třídy 12 prorazil na sedmé vložce pneumatiku a posléze narazil do zdi domu. Při havárii došlo k poškození chladiče a mladičký pilot musel odstoupit.
Klausner nezklamal
Klasické „urquattro" Christofa Klausnera je už několik let zárukou nejlepší divácké podívané. Platilo to v plné míře i tentokrát, kdy sněhu nebylo. Klausner nejel jen pro potěchu diváků, ale snažil se ve skupině H soupeřit s mnohem mladšími lancery. V pátek ráno obul široké gumy a blýskl se na RZ12 Pierbach skvělým časem na úrovni první desítky. Na sněhu klesl zpět za fenomenálního Wagnera, ale na konci dlouhé první etapy vedl třídu 12 a celkově mu patřilo velmi pěkné 17. místo. Druhý den ztratil cenné sekundy defektem levé přední pneumatiky a na předposlední vložce zastavila téměř 30 let staré Audi Quattro prasklá poloosa.
Glisic s českým spolujezdcem
Druhou osvědčenou diváckou atrakcí je jméno Niki Glisic (foto). Samozřejmě ve spojení s neodmyslitelným skvostným BMW E30 M3. Miláček publika tentokrát startoval se zkušeným českým spolujezdcem Josefem Králem.
⇥
Po přeřazení z historické kategorie do skupiny H se Glisic rozhodl, že nepojede podle stopek, ale chce si jízdu i s diváky co nejvíce užít.
To splnil do puntíku. V mnoha případech mu nestačila šířka silnice a bílé BMW vymetalo nejen příkopy, ale i přilehlé louky.
Pestrá kategorie historiků
Vozů, které splňují přísná kritéria FIA ohledně originality použitých dílů, startovalo na letošním ročníku bohužel jen pět. Jednalo se o pestrou hrstku převážně místních jezdců se zajímavými vozy. Ze tří vozů v cíli byl nejrychlejší Sunbeam Talbot TI (foto) posádky Förster – Medinger. Jedná se o kompaktní hatchback s motorem vpředu a pohonem zadních kol z konce sedmdesátých let. Na rozdíl od ostré verze, která získala v roce 1981 titul mistra světa značek, nedisponuje vůz motorem Lotus, ale starým dvoulitrem OHV.
Modré Porsche 924 GTS lahodilo oku spíš svými tvary. Našinec takové auto v rally nikdy neviděl.
⇥
Jen málokdo si dnes vzpomene, že s tímto vozem ve zlatém lakování absolvoval Walter Röhrl několik německých mistrovských soutěží, když byl po odchodu Mercedesu z MS „nezaměstnaným".
Bratři Klopfové museli nejprve opravit svůj červený Escort RS po čelní havárii na loňské Herbst Rallye. Ačkoliv motor jejich vozů má výkon jen 140 koní, také na jejich jízdu stálo za to v dešti počkat.