Celkem 93 posádek z jedenácti států, 15 speciálů Super 2000, 6 čtyřkolek ve verzi R4 a nespočet historických vozů, startujících ve výkladní skříni rakouského amatérského závodění – ve skupině H. Tak zní základní menu, které připravila rakouská Jänner Rallye, jež o prvním lednovém víkendu otevře soutěžáckou sezonu.
Startovní listina Jänner rally 2013
Domácí konkurence
Úroveň rakouského šampionátu sice bývá v českých médiích občas podceňována, výsledky loňského Jänneru a Waldviertelu však daly jasně najevo, jak silná dokáže rakouská špička být. Beppo Harrach je v současnosti zřejmě nejrychlejším pilotem produkčního lanceru v Evropě, ale jeho extrémní nasazení čas od času vyústí v krizovou situaci.
Raimund Baumschlager naproti tomu vyniká vyrovnaností výkonů a i v 53 letech na sobě stále dokáže pracovat. Doma v Rosenau disponuje ideálními podmínkami k tréninku na zimním povrchu a najeté kilometry bývají na jeho jízdě znát. Naděje, že budou v okolí Freistadtu stejně famózní „švédské podmínky" jako při prosincovém testování u Rosenau jsou však poměrně malé.
Je škoda, že rakouský „dream team" letos nerozšíří další silná dvojka Andreas Aigner a Manfred Stohl, o jejichž nejbližším osudu zatím ještě není rozhodnuto. Ostatní Rakušané se pravděpodobně do bojů o medaile nezapojí. Kris Rosenberger jezdí s Polem S2000 nádherně na oko, ale jeho špičkové výsledky z druhé poloviny 90. let jsou již minulostí. Překvapit spíše mohou domácí střelci David Glachs či Martin Fischerlehner, přičemž druhý jmenovaný po dvou letech v pětkovém lanceru přesedne do deváté evoluce od K.I.T. Racingu. Pekelně rychlé časy musíme tradičně očekávat i od místního pekařského mistra Ernsta Hanedera.
Česká výprava
⇥
Jestliže Rakušané loni smutnili, že počet přihlášených z českého tábora neplní očekávání, letošních 25 registrovaných do MMČR znamená ještě o jednu posádku méně.
A to přitom výsledný počet lehce zvýšili dva přihlášení Rakušané – Martin Fischerlehner a Johannes Keferböck s produkčními lancery. Zda oba zmínění v našem mistrovství plánují pravidelnější starty, anebo se jedná o administrativní chybu, se zřejmě dozvíme až po Jänner Rallye.
Při tradiční rakouské neúčasti Romana Kresty je jasným favoritem českého hodnocení tovární pilot Škody Motorsport Jan Kopecký, který přijede do Freistadtu obhajovat loňské vítězství. Dle dostupných informací však tovární tým účast v domácím seriálu neplánuje, a tak pro tabulku MMČR bude důležitější vývoj za Kopeckého zády. Tradičně rychlý je na sněhu Pavel Valoušek (Peugeot 207 S2000 od Tagai Racing Technology), který ve snaze předejít loňskému dlouhému rozkoukávání absolvoval rozsáhlé zimní testování na Slovensku. Velmi poctivou přípravu volí i Václav Pech. U něj zůstává pravděpodobně největším otazníkem spolehlivost techniky.
Po čtyřech letech se na start Jänner Rallye vrátí hvězda uplynulé sezony Jaromír Tarabus, který nadále spoléhá na kvality Fabie S2000, připravované v režii Kresta Racingu. Příliš mnoho zkušeností s rakouskou soutěží nemá ani Roman Odložilík, jenž navíc na klouzavém povrchu zpravidla nebývá tak silný jako na suchu.
Úplně opačná situace vládne u Jana Černého, který při všech svých dosavadních startech na Jänneru patřil k nejrychlejším Čechům. Vždy to však bylo s vozy s turbomotorem (Mitsubishi, Subaru, Citroën DS3), zatímco letos poprvé vyrazí do boje s atmosférickou čtyřkolkou – s Fabií S2000 po Juho Hänninenovi. Na výborné výkony z posledních dvou ročníků se pokusí navázat Jaroslav Orsák, stále ještě za volantem enkového mitsubishi.
⇥
Velice příjemnou zprávou je návrat Martina Semeráda, po jehož boku se objeví nový spolujezdec Jakub Kotál. Dosud nepříliš známý navigátor absolvoval svoji soutěžáckou premiéru na Pražském sprintu 2010 vedle Vladimíra Mandíka a během dosavadní kariéry stihl usednout ke kvartetu pilotů (nejčastěji po bok „poháristy" Martina Lehkého a Karla Macka). Nutno podotknout, že vzhledem k minimu zkušeností je jeho angažmá přinejmenším překvapivé.
V české výpravě nalezneme i několik dalších větších či menších překvapení. Již zmíněný Vladimír Mandík mladší (mj. sprintový mistr dieselů z roku 2011) se premiérově posadí na sedadlo spolujezdce do lanceru vedle navrátilce Jiřího Petráška. Úřadující vicemistr skupiny N v jednodenních soutěžích Lumír Firla zase přijal pozvání od Duck Racingu Petra Kačírka, se kterým spolupracuje na okruzích, aby na sněhu vyzkoušel produkční Subaru Impreza STI. Při jeho obrovském zalíbení v klouzavých površích může právě Lumír směle patřit k černým koňům (nejen) české klasifikace.
Evropané
Vzhledem k hvězdným prognózám zůstalo „evropské" startovní pole nakonec trochu za očekáváním. Při neúčasti M-Sportu, jehož piloti naskočí do šampionátu zřejmě až v Lotyšsku, se o hlavní příděl bodů popere především trojice Jan Kopecký, Bryan Bouffier a Francois Delecour. Oba Francouzi s peugeoty sice nemají s rakouskou soutěží žádné zkušenosti, o svých kvalitách při jízdě v zimních podmínkách však už mnohokrát přesvědčili brilantními výkony na Rally Monte Carlo, kterou dokázali oba vyhrát (Bouffier v roce 2011, Delecour o 17 let dříve). Pro 50letého Delecoura je navíc silnou motivací dokázat, že podobně jako Baumschlager ještě dokáže zatopit mladším soupeřům.
Na poslední chvíli přibyl mezi přihlášené i evropský vicemistr Michal Solowow, který vymění fiestu za Peugeot 207 S2000, s nímž startoval na loňské Barum rally.
⇥
Ještě větší očekávání budí překvapivá účast polského suveréna Kajetana Kajetanowicze s Imprezou R4, který bývá doma těžko k poražení, mezinárodnímu srovnání se však dosud spíše vyhýbal. Pokud udrží svůj temperament na uzdě a vyhne se chybám, mohou jeho ambice sahat až k medailovým postům. (článek o startu Kajta na Jänner rally čtěte ZDE)
Menší šance se přisuzují bývalému špičkovému dvoukolkaři Jeanu Michelu Raouxovi (Peugeot 207 S2000) či našemu reprezentantovi Antonínu Tlusťákovi. Vzhledem k faktu, že do evropského seriálu mohou bodovat i nejrychlejší Češi a Rakušané, byl by pro zmíněnou dvojici zisk evropských bodů velkým úspěchem.