Rakouská Jänner Rally byla úvodní soutěží MMČR pro Martina Semeráda. Z Rakouska si po problémech veze pořádnou porci bodů.

Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou měli o uplynulém víkendu hodně nabitý program. Nejprve závodili na úvodní soutěži Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally na rakouské Jänner Rally, z níž hned po vyhlášení výsledků přejížděli do slovenské Žiarovnice, kde se zúčastnili show s názvem Autoslide.

Pojďme teď ale pěkně popořádku od Jänner Rally. Tam Martin Semerád vyrážel s přáním závodu na sněhem pokrytých rychlostních zkouškách, což ještě pár hodin před startem soutěže vypadalo jako nereálný sen. Pak se ale v okolí Freistadtu nebe roztrhlo a začalo sněžit, což znamenalo, že na většině rychlostních zkoušek byl sníh. Semerád Rally Team ani proto dlouho neuvažoval nad volbou pneumatik a do první sekce rychlostních zkoušek vyrazil na úzkých, sněhových pneumatikách. Jejich výhoda měla přijít hlavně až na druhé RZ, ale tam už bohužel Martina Semeráda trápil technický problém. „Asi sedm kilometrů před cílem první RZ se nám zasekla převodovka a zůstal mi tam zařazený jen druhý rychlostní stupeň. I přesto nebyl čas v cíli vůbec špatný a je jenom škoda, že nevíme, jak bychom dopadli bez problému s převodovkou. Ten ale znamenal velkou časovou ztrátu hlavně na druhé RZ, kde byly dlouhé rovinky. Rozhodli jsme se ale, že se pokusíme auto dovézt do servisu i přes čas, který ztratíme. Bohouš ještě cestou závadu identifikoval jako přetržené lano řazení převodovky, což je závada, o které snad nikdo nikdy neslyšel," říká k úvodu Jänner Rally Martin Semerád.

Semerád - Ceplecha  Jänner 2012

Mechanici týmu tedy nemuseli měnit celou převodovku a do druhé sekce odjíždělo Mitsubishi Lancer EVO IX už v plné kondici. Výsledkem toho byl hned na další rychlostní zkoušce pátý absolutně nejrychlejší čas. „První RZ v sekci nám dobře vyšla a začali jsme ztrátu z prvního dne stahovat. Začal jsem si užívat jízdu na sněhu, i když to byl hodně velký rozdíl oproti tomu, co znám ze závodění ve Švédsku na dlouhých hřebech," dodává Martin Semerád k první etapě Jänner Rally, kterou i přes velkou ztrátu z úvodu dne dokončil se ztrátou jen 2,1 vteřiny na prvního ve třídě, kterým byl Jarin Orsák.

I druhý den skýtala trať Jänner Rally mnohá úskalí a zrádná místa, a Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou vyrazili do dalších rychlostních zkoušek, kde byl opět povrch převážně tvořen směsí ledu a sněhu. „Na ranních RZ se začal hodně projevovat problém s ojetými pneumatikami. Měli jsme nedostatek nových kol, ze starých se hřeby vytrhaly a auto mělo minimální grip. K tomu přišla chyba na jednom z odbočení, které jsem přejel a musel se otáčet. Nakonec nás zachránil Václav Pech, který nám do dalších RZ nechal nové pneumatiky ze svého, za což mu mnohokrát děkujeme. Na krátké, úvodní RZ odpolední sekce, kde nebyl žádný sníh, jsme si užili i jeden trochu krizový moment, kdy se auto sklouzlo ze silnice a my skočili dolů ze svahu. Tlumiče to ale v pořádku pobraly a nám se podařilo s minimální ztrátou vyjet zpět na cestu a pokračovat," říká Martin Semerád, který se opět trochu vzdálil vedoucí posádce ve třídě 3 a začal už přemýšlet o tom, jak Jänner Rally co nejlépe dokončit. Tento jednoduchý úkol se záhy hodně zkomplikoval, protože opět začalo zlobit řazení jeho Mitsubishi. „Na prvním průjezdu nejdelší RZ jsme přišli o trojku v převodovce. Tím jsme měli jasno, že náš boj o vedení mezi produkčními vozy skončil a soustředili jsme se jen na dojetí, protože jsme převodovku v posledním servisu ani neměnili. Celkově jsem se závodem spokojený, i když to mohlo asi určitě dopadnout lépe. Chtěl jsem tady zúročit zkušenosti na sněhu, což se trochu povedlo a trochu ne. Celkově je jízda na malých hrotech úplně jiná než na hřebech, ale ukázalo se, že se s tím dokážeme srovnat. Při prvním startu v MMČR jsme brali body za páté místo do absolutního pořadí a za druhé mezi velkými enky, což je dobré. Těším se na další závod, kterým pro mě bude Valašská Rally a věřím, že to bude ještě lepší," uzavírá Martin Semerád, který na Valašské Rally odstartuje s Mitsubishi Lancer EVO IX koncem března.

Jak už jsme říkali, tak z Jänner Rally odjížděl Martin Semerád s týmem hned na Slovensko, kde se zúčastnil závodu Autoslide, což je show na plochodrážním stadionu na sněhu a ledu. Martin byl na Slovensku vyhodnocen diváky jako král Autoslide, což je ocenění, které před lety získal na stejném místě i Martinův táta. „Měli jsme dost náročný víkend a Martinovo ocenění králem Autoslidu nám zvedlo náladu a rychle jsme tak zapomněli na pomačkané plechy na našem autě, které utrpělo při kontaktním závodu na ploché dráze. Děkuji moc našim mechanikům Honzovi Korbovi a Miloši Davidovi, kteří s námi absolvovali tenhle závodní maraton, ze kterého se teď musíme dát trochu dohromady. Mechanici přijeli ve čtyři ráno na Slovensko a v sedm už měnili Mácovi převodovku, aby mohl v devět odstartovat," říká šéf týmu Josef Semerád.


Martin Semerád se připravuje na Jänner

Rakouská Jänner Rally, automobilová soutěž rally u našich jižních sousedů, odstartuje krátce po Novém roce další sezonu Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally. Centrum Jänner Rally ve Freistadtu je Martinu Semerádovi dobře známé, protože se právě zde nejspíše nastartovala jeho kariéra soutěžního jezdce, která jej zavedla až do mistrovství světa. Právě zde totiž Martin v roce 2008, kdy mu bylo čerstvých osmnáct let, zvítězil v takzvaném shoot outu Pirelli Stars Driver Teamu, který jej vyšvihl do stejnojmenného týmu v mistrovství světa a dal mu možnost zúčastnit se šesti závodů ve světě se žlutým Mitsubishi Lancer EVO X. Následovaly další dvě sezony se soukromým produkčním Mitsubishi Lancer EVO IX Semerád Rally Teamu a menší, či větší úspěchy, z nichž lze vypíchnout vítězství v kategorii produkčních vozů na loňské Švédské Rally a další umístění na stupních vítězů.

V sezoně 2012 ale tým Martina Semeráda v mistrovství světa pokračovat nebude a vrací se zpět do domácího šampionátu, kde by se měl zúčastnit většiny soutěží, a ve hře je i účast v MČR ve Sprintrally.

„Naše cesta mistrovstvím světa momentálně skončila a uvidíme v budoucnu, jestli se tam někdy vrátíme. Tohle závodění se mi hodně líbilo a dalo mi velké množství zkušeností, ale pro soukromý tým je bez velkých partnerů nemožné zajistit dostatečný rozpočet pro velmi nákladné starty v mistrovství světa. Jsem za tu šanci rád a děkuji všem, kteří se podíleli na mých startech v MS. Teď se těším na závodění v České republice, protože to pro mě bude taky nová zkušenost. Rád bych poděkoval Bohoušovi Ceplechovi, že se na mě nevyprd, zase si vedle mě sednul a jede tady se mnou jako spolujezdec. Chtěli bychom startovat na většině soutěží doma, ale zatím ještě nemáme úplně jasno s jakým vozem to bude," vysvětluje Martin Semerád, který na většině soutěží MMČR dosud nikdy nestartoval.

První rally MMČR Martina Semeráda s Mitsubishi Lancer EVO IX ve třídě 3 v roce 2012 tedy bude rakouská Jänner Rally, která se současně jede jako závod mistrovství Evropy, a také mistrovství Rakouska. To představuje velkou konkurenci.

„Těšíme se moc a jsem hodně zvědavý, jak si povedeme. Máme za sebou seznamovací jízdy a mohu říct, že tratě jsou krásné a těžké. Je to pro mě zase něco úplně jiného než jsem dosud poznal a momentálně jsou tady dost zrádné podmínky. Na mnoha místech je velká vrstva posypu a na některých místech budou ledové plotny. Předpověď počasí říká, že by mohl napadnout i nějaký sníh, což bych já osobně uvítal, protože bych pak mohl zužitkovat nějaké zkušenosti, které na sněhu mám. I když sníh nebude, tak nás čeká pěkná a těžká rally. Bude tady velká konkurence i mezi produkčními „enky" jak mezi našimi jezdci, tak ze zahraničí. Nejsilnější asi budou místní střelci. Na takové závodění se těším," dodává Martin Semerád, kterého jsme se zeptali, jak si pamatuje na svůj start ve Freistadtu v roce 2008 při shoot outu. „Je to už docela dlouho, ale pamatuju si dobře hlavně tu atmosféru a setkání s lidmi jako Michele Mouton nebo Waltr Röhrl. To se nezapomíná. Tratě jsou úplně jiné než jsme jeli my, jen shakedown je z části stejný s okruhem, kde jsme jeli shoot out na asfaltu."

Share.
Leave A Reply