RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    • Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas
    • Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      Recent
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      By Ivo Nowi Novák1.3.2023

      Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák4.3.2023

      Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Komentáře/Recenze»Jänner: Promoklý maraton pro posádky i diváky
    Komentáře/Recenze

    Jänner: Promoklý maraton pro posádky i diváky

    Jiří DokulilBy Jiří Dokulil16.1.2013Updated:18.1.2017Žádné komentáře6 Mins Read

    Jänner rallye 2013

    75% Awesome

    Ani nepřízeň počasí a ne zcela vhodný termín nezměnily nic na faktu, že se Jänner Rallye postarala o důstojnou premiéru nové generace evropského seriálu. Přispěla k tomu skvělá účast posádek, atraktivní tratě za každého počasí, obrovská návštěva fanoušků a vynikající atmosféra. Nelze si však nevšimnout přeměny soutěže z „user friendly“ na velký mezinárodní podnik, v němž se odrážejí všechny ctnosti i nectnosti evropských pravidel.

    Specifika

    Jänner Rallye je v našem okolí jedním z posledních soutěžáckých dobrodružství, kde hraje kromě maximálního nasazení zásadní roli i rozvaha a šťastná ruka při volbě pneumatik. Náročností může s Jännerem vzdáleně soupeřit snad jedině Barum rally, jinak v českém šampionátu nenajdeme srovnatelný závod. Na které jiné soutěži dosáhne rozdíl mezi prvním a druhým v kategorii dvoukolek šest minut? A to si ještě vítězný Hannes Danzinger mohl dovolit „luxus“ v podobě výměny kola přímo na trati předposlední RZ. Ve skupině N pak činí výsledný odstup mezi dvěma nejrychlejšími dokonce dvojnásobek.

    Mezi specifika hornorakouské soutěže patří i termín, který v sousedních státech nevzbuzuje zrovna nadšení. Rakušané si však odjakživa potrpí na tradicích a konání Jänneru o prvním víkendu nového roku k nim patří. Na neúčast některých jezdců jsme si za léta již zvykli (Kresta), řada jiných i přes veškerou snahu nestačila v šibeničním termínu doladit dohody se svými sponzory či týmy. Takže zatímco účast legendárního Francoise Delecoura či Poláka Michala Solowowa se zrodila na poslední chvíli, na první představení stáje M-Sport v rámci evropského seriálu si teprve budeme muset počkat.

    Kontroverzním krokem se ukázalo být „evropské“ omezení rychlosti při seznamovacích jízdách na 60 km/h, a to i v místech, kde všichni ostatní mohou jet 100.

    Celý tréninkový program se tedy poměrně vlekl, přičemž jediným dnem, kdy měly posádky trochu času na odpočinek, byl čtvrtek (jen přejímky, shakedown, slavnostní start). Některé posádky soutěž dokončovaly vyloženě se zaťatými zuby a v cíli zazněly z řady úst názory, že je program Jänner Rallye až příliš nafouklý.

    Jelikož pořadatelé trať roztahali na poměrně široký prostor, byla soutěž hodně náročná i pro fanoušky. Většina z našich navíc jezdila nocovat na české území a vzhledem k časným startům obou etap neměla moc času na odpočinek. Z nejoblíbenější české ubytovací destinace, Rožmberku, byl proslulý páteční úsek u Pierbachu vzdálen přibližně 70 km, oblíbená sobotní Arena Königswiessen pak dokonce ještě o deset kilometrů dále. Není divu, že kdo se vydal z okolí moravské metropole a vydržel po oba dny, počet jeho najetých kilometrů si nijak nezadal s celkovou délkou tratě (825 km).

    Přísnost na každém rohu

    České posádky, diváci i novináři si do Freistadtu zvykli jezdit na vzornou soutěž, která o své návštěvníky pečuje jako v bavlnce. Zařazením do nové generace evropského šampionátu však jakoby typická rakouská vstřícnost šla stranou.

    Vše začalo technickou přejímkou, kde přes známého francouzského „kata“ Jerome Toqueta neprošla trojice lancerů Hermanna Gassnera, Marcela Tučka a Jiřího Petráška.

    Důvodem byly ve všech třech případech VIN kódy karosérie, které dle informací z Ralliartu neodpovídaly homologaci (tradiční problém přestavěných lancerů). V evropském šampionátu či v IRC věc nezřídka vídaná, nikoliv však na soutěži, jejíž pořadatelé si vždy zakládali na tom, že zde startuje prakticky vše, co má čtyři kola a volant.

    Nebývalá přísnost panovala i u tratě. Jindy benevolentní místní pořadatelé velmi poctivě hlídali počínání diváků a na řadě míst důrazně regulovali veškerý pohyb mimo vyznačené zóny (i v bezpečných vzdálenostech od tratě).

    Komplikovanější než v minulosti bylo parkování. Plochy na loukách, kde se v předešlých letech běžně parkovalo, byly v důsledku počasí nezřídka zapáskované, a nejčastější praxí se stalo stání podél hlavních silnic. Bohužel se tak dělo i v místech, kdy od diváckého místa fanoušky dělila třeba i dvoukilometrová procházka, nemluvě o kilometrových frontách zaparkovaných vozidel.

    Blíže k trati se svými vozy nebyli vpuštěni zpravidla ani novináři, fotografové či televizní štáby, snad s výjimkou preferované domácí stanice ORF. Přitom zvýhodněné parkování pro média je dlouhá léta standardem už i na většině českých sprintů.

    Zajímavé duely aneb kdo se nejlépe klouzal?

    Diváci jsou před Jännerem každoročně zvyklí modlit se k obloze a doufat v pořádnou nadílku sněhu. Letos se však již dlouho před startem jevila reálněji představa proměnlivých podmínek ve stylu Monte Carla. Tato předpověď se naplnila v pátek dopoledne, kdy se na „erzetách“ vystřídaly snad všechny možné druhy povrchů a klíčovou roli hrála volba pneumatik.

    Už v pátek odpoledne se ale na trať spustily první kapky a zbytek závodu, mj. i díky mlze, charakterově připomínal spíše Británii.

    Tam, kde je potřeba správně zvolit obutí, je stále nepřekonatelný Raimund Baumschlager. Ne nadarmo se občas vtipkuje, že kdo chce na Jänneru správně obout, musí opisovat od „Mundla“. Rakouskému matadorovi vyšla páteční volba naprosto beze zbytku a stejně jako loni se mu dařilo držet v šachu i tovární tým. Na sobotní blátivé klouzačce pak 53letý jezdec rychle zhodnotil, na jaké umístění může pomýšlet, a jel jen to, na co stačil. Až do posledních kilometrů byl přitom v bojové vzdálenosti připraven potrestat jakékoliv Bouffierovo či Kopeckého zaváhání. Nezbývá než dodat: Klobouk dolů!

    V souboji generace zkušených se Baumschlagerovi dlouho snažil sekundovat 50letý Francois Delecour, jehož výkony z dávných i nedávných ročníků Monte Carla budily zasloužený respekt. První den na kombinaci sněhu, ledu, břečky a mokrého asfaltu se slavný Francouz dle očekávání držel v absolutní špičce, jakmile se však soutěž proměnila v RAC Rally, začal výrazně ztrácet. Jeho jízda pak začala v důsledku různých problémů ztrácet náboj a vzájemný duel s „Mundlem“ nakonec prohrál v poměru 4:14. Sedmé místo určitě není výsledkem, se kterým by se stále vynikající Francouz dokázal v letošním ERC spokojit.

    Přes Delecoura se v závěru přehnali dva letící speciály kategorie R4 s Harrachem a Kajetanowiczem.

    V jejich souboji byl nakonec o pouhých 1,1 sekundy úspěšnější domácí Beppo Harrach, který dojel pátý a mohl se radovat ze zisku prestižního ocenění Colin McRae Trophy.

    Nerad bych s odbornou porotou polemizoval, neboť zisk páté pozice je pro jakýkoliv jiný vůz než S2000 podmíněn heroickým výkonem. Dovolil bych si však vyslovit názor, že tentokrát by si tuto cenu možná více zasloužil Harrachův polský soupeř. Kajetan Kajetanowicz startoval na Jänneru poprvé, přičemž dosud se výlučně soustředil na starty ve svém rodném Polsku, případně na Slovensku. Charakter rakouských rychlostních zkoušek pro něj představoval něco zcela nového a i přesto dokázal držet tempo zřejmě nejrychlejšího Rakušana současnosti. Jeho výkon i šesté místo v cíli je pak velkým příslibem do dalších soutěží evropského seriálu.

    O kvalitě výkonů Harracha a Kajetanowicze snad nejlépe vypovídají dvě vyhrané zkoušky v průběhu sobotní etapy. Dělo se tak v době, kdy se Jan Kopecký teprve nadechoval ke svému závěrečnému ataku na první místo. Ke cti Harracha je však třeba připočítat, že na předposledním dlouhém testu, tedy v době, kdy už tovární fabie po trati letěla na maximum, dokázal na Kopeckého ztratit jen pět sekund a jeho největšího soupeře Bouffiera dokonce výrazně porazit.

    Na posledním testu už si duo Kopecký – Bouffier nenechalo od nikoho šlapat na paty a závěrečnými 25 kilometry proletělo ve dvou suverénních časech.

    Více odvahy však bylo na straně Kopeckého, který potvrdil povinnost továrního pilota, a odsunul za svá záda všechny nebezpečné soukromníky. I díky němu a jeho impozantnímu finiši odjížděli čeští fanoušci z Rakouska sice zmoklí, ale spokojeni a nabiti skvělými sportovními zážitky.

    Jänner rallye Rakousko
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Jiří Dokulil

    Člověk mnoha zájmů a koníčků, který si již vyzkoušel práci televizního redaktora i vyučujícího na vysoké škole. Celoživotní nadšenec pro rallysport, od roku 2007 redaktor časopisu Rally, občasný komentátor startovních a cílových ramp a příležitostný reportážní fotograf.

    Related Posts

    Blaufränkischland rallye 2023

    Jänner rallye 2023

    Blaufränkischland rallye 2022

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.