Celkem 105 soutěžních posádek z desíti států, 12 speciálů Super 2000, 3 „enkové“ čtyřkolky v upgradované verzi R4, 7 dvoukolek rozrůstající se kategorie R a nespočet historických skvostů, startujících ve výkladní skříni rakouského amatérského závodění – v kategorii H. Tím jsme si představili základní menu, které pro své návštěvníky připravila rakouská Jänner Rallye, otevírající sezónu českého i rakouského rally sportu.
Česká výprava
Ročníky, kdy Jänner Rallye patřila do českého šampionátu, se do historie hornorakouské soutěže zapsaly zlatým písmem. Nikoho tedy příliš nepřekvapilo, když její pořadatelé znovu sáhli do kapsy a rozhodli se část příjmů svého rozpočtu obětovat dohodě s Autoklubem ČR.
V kontextu zmíněné investice se však dá předpokládat, že Rakušané od české výpravy očekávali více, než pouhých 26 přihlášených posádek. Na ne zcela vlídném přijetí Jänneru má vliv hned několik faktorů. Předběžný český kalendář na novou sezónu byl zveřejněn poměrně pozdě (na oficiální verzi stále ještě čekáme), svou daň si žádá rovněž fakt, že Jänner je v našem mistrovství jedinou zimní soutěží (navíc sakramentsky dlouhou).
A pak jsou tu i další hlediska: nechuť části českých posádek k zahraničním soutěžím (nezájem jejich reklamních partnerů) a v neposlední řadě neúčast tzv. „z principu“ – aneb z nesouhlasu s poměry, kdy je zařazení Jänner Rallye spíše obchodní záležitostí federace a zájmy posádek jdou na druhou kolej. Z různých důvodů se tedy návštěvníci lednové soutěže budou muset obejít například bez Kresty, Tarabuse, Štajfa, Jakeše, Dunovského či Bujáčka.
Svou cestu za plánovaným návratem na trůn českého šampióna na Jänneru zahájí tovární pilot škodovky Jan Kopecký, po jehož boku letos budeme vídat úřadujícího mistra Evropy historiků – Pavla Dreslera.
Na soutěži, kde důležitější než kvalitní technika je především jezdecký um a přesná jízda, se jejich pozici favorita pokusí narušit tradiční účastník freistadtské soutěže Pavel Valoušek (Peugeot 207 S2000) a bývalý „Mitsubishi-man“ Václav Pech. Pechova rakouská účast bude o to zajímavější, že se bude jednat o premiéru vozu Mini v zimních podmínkách.
Vedle Kopeckého hlásí comeback do domácího mistrovství i Martin Semerád (Mitsubishi Lancer EVO IX), ostatní přihlášené našince už můžeme v rámci MMČR či v rámci Jänneru považovat za více či méně očekávané účastníky.
Pořadatelé zřejmě nemají valné mínění o špičce dvoukolek. Jak si jinak vyložit, že nadějného českého juniora a čtvrtého muže loňského ročníku Jana Černého (Citroën DS3 R3T) s první dvoukolkou odsunuli až do páté desítky seznamu přihlášených?
Ještě větší nedůvěře se těší domácí hvězda Patrick Winter s další „déestrojkou“ či precizní Ital Elwis Chentre s Fabií R2. Na špičce dvoukolek tedy bude, aby organizátorům a veřejnosti ukázala, že i na klouzavé trati se dají s pohonem předních kol dělat velké věci.
Rakouská sestava
Domácí bojovníci vyrukují stejně jako loni s mnohonásobným šampiónem Raimundem Baumschlagerem (z názvu jeho týmu překvapivě zmizel Red Bull) a s démonem uplynulé sezóny Beppem Harrachem. Skromný hrabě loni na Jänneru těžil především z problémů největších favoritů a ke zlatému věnci mu pomohla taktická jízda.
V dalším průběhu sezóny už ale neponechával nic náhodě a k vítězství si vždy dojel působivou jízdou na hranici možností svého auta. Jelikož je rakouský seriál otevřený a body z Jänneru mohou inkasovat i posádky ze zahraničí (s výjimkou Hänninena a Gassnera), v Harrachově programu nemůže být ani tentokrát pro taktickou jízdu prostor.
Pokud je na Jänneru hodně sněhu, tak vždy patří k nejrychlejším Manfred Stohl. Letos se sice objeví jen s plynovým mitsubishi, v případě sněhové pokrývky však i od něj lze očekávat bitvu o „top 5″. Zvláště, když se na trať bude vydávat zhruba o hodinu později než špička a část sněhu tedy před jeho průjezdem pravděpodobně stihne odtát.
Mezi jezdce, jimž klouzání vždy sedí, patří také rozevlátý Kris Rosenberger (VW Polo S2000), který se po dvou letech mezi historiky vrací k soudobým vozům. Uvidíme, co premiéra v silném Subaru R4 od Stohl Racingu udělá s dalším předním jezdcem – úřadujícím vicemistrem dvoukolek Hermannem Neubauerem.
Vzhledem ke zkušenostem z předešlých ročníků bychom neměli podceňovat jezdce z domácí líhně. Místní pekař Ernst Haneder v minulosti několikrát sahal po medailích a z prvních příček jej odsunula jen nehorázná porce smůly. Mezi potenciální černé koně se řadí i u nás nepříliš známá dvojice dravců – Philipp Lietz a David Glachs (oba poprvé s Evo devítkami).
Nenápadně je ve startovní listině ukrytý někdejší mistr světa produkčních vozů a nejrychlejší muž loňského ročníku Jänneru (soudě dle počtu vyhraných RZ) Andreas Aigner. Loni startoval jen sporadicky, proto přišel o národní prioritu, a tak mu ve startovce patří až číslo 20. Nic to však nemění na jeho nemalých šancích proniknout do absolutní špičky letošní Lednové rally. Jeho soutěžním náčiním bude po roční pauze znovu „enkové“ mitsubishi – tentokrát se ale nejedná o verzi Evo X, nýbrž o devátou evoluci, připravovanou moravským týmem Schlager Rally Sport.
Evropské startovní pole
V případě pilota se startovním číslem 1 platí, že to nejlepší jsme si nechali na konec. Zkušenosti, zázemí a výsledky z posledních sezón jednoznačně favorizují finského škodováka Juhu Hänninena, který nebude zasahovat do českého šampionátu a popere se výhradně o příděl bodů do mistrovství Evropy. Od ostatních předních zájemců o evropské body nemůžeme čekat zázraky. Loňští celkoví medailisté Luca Betti a Antonín Tlusťák by pravděpodobně nebyli zcela bez šancí v případě absence sněhové pokrývky. Na sněhu jsou však jejich naděje na solidní výsledek mizivé.
Mezi potenciální černé koně můžeme zařadit kvalitního polského jezdce Michala Solowowa (Ford Fiesta S2000) či tradičního účastníka lednové soutěže – nestárnoucího Švéda Stiga Blomqvista (Mitsubishi Lancer EVO X). S moderní verzí Lancer EVO X R4 poprvé ve Freistadtu vyrukuje další matador evropského rally sportu – Němec Hermann Gassner starší.