Italská Rally Sanremo je předposledním závodem letošního kalendáře IRC. Vítězi se stali Italové Giandomenico Basso – Mittia Dotta s fordem. Druhou pozici získali Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem se Škodou Fabia S2000.
Výsledky Rally Sanremo
1. Basso / Dotta, Ford Fiesta S2000, 2:19:03.6
2. Kopecký / Dresler, Škoda Fabia S2000, + 35.7
3. Perico / Carrara, Peugeot 207 S2000, + 2:13.7
4. Albertini / Scattolin, Peugeot 207 S2000, + 3:08.3
5. Andreucci / Andreussi, Peugeot 207 S2000, + 3:55.5
6. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, + 5:00.2
7. Turán / Zsiros, Ford Fiesta S2000, + 6:50,8
8. Campedelli / Fappani, Citroën DS3 R3T, + 7:20.5
9. Campana / De Castelli, Peugeot 207 S2000, + 8:07.0
10. Vescovi / Guzzi, Renault Clio R3, + 8:18.9
15. Danzinger / Becker, Renault Clio R3, + 10:06.6
16. Bouffier / Panseri, Peugeot 208 R2, + 10:13.0
17. Chentre / D’Herin, Škoda Fabia R2, + 11:49.8
20. Navrátil / Gál, Ford Fiesta S2000, + 14:44.5
ŠKODA získala třetí titul IRC ve značkách v řadě
› ŠKODA je nejúspěšnější značkou v historii IRC – 27 vítězství
› Tovární pilot Juho Hänninen nejúspěšnějším jezdcem IRC – 11 vítězství
› Týmový kolega Jan Kopecký druhý v historii IRC se sedmi prvenstvími
› Rally San Remo: Kopecký druhý, Hänninen soutěž nedokončil
› Tovární jezdci ŠKODA Motorsport letos získali tituly ve třech šampionátech
Značka ŠKODA slaví další úspěch. Potřetí v řadě zvítězila v hodnocení značek šampionátu Intercontinental Rally Challenge (IRC). Svůj hattrick stvrdila na Rally San Remo, předposlední soutěži letošního IRC. ŠKODA se stala nejúspěšnější značkou IRC s 27 vítězstvími a Juho Hänninen s Mikko Markkulou nejúspěšnější posádkou s 11 prvenstvími. Hänninen s Markkulou se letos stali rovněž mistry Evropy a Kopecký s Dreslerem českými šampiony.
Michal Hrabánek, šéf týmu ŠKODA Motorsport, shrnuje úspěšné vystoupení v IRC: „Získali jsme ceněný IRC hattrick a dosáhli tím s vozem ŠKODA Fabia Super 2000 historického úspěchu – stali se nejúspěšnější značkou šampionátu IRC. Naši jezdci mají na kontě zároveň nejvíce vítězství. Je to ta nejlepší odměna pro všechny členy týmu za jejich špičkovou práci po celé toto úspěšné období. Je před námi ještě závěr sezony, ve kterém bychom chtěli získat rovněž titul mezi jezdci."
Juho Hänninen je s 11 vítězstvími nejúspěšnějším jezdcem historie IRC: „Jsem rád, že jsme našimi třemi letošními vítězstvími (Irsko, Belgie, Česko) pomohli značce ŠKODA k vytouženému hattricku. Měli jsme po celou dobu skvělý vůz a to byl základ našeho úspěchu."
Juho Hänninen se společně s Mikko Markkulou stali jedinou posádkou na světě, která získala tituly v IRC (2010), mistrovství světa SWRC (2011) a mistrovství Evropy (2012).
Jan Kopecký, trojnásobný vicemistr IRC z let 2009-2011, zvítězil letos na dvou soutěžích IRC – na Kanárských ostrovech a Sicílii: „Chtěl bych poděkovat za šanci být součástí skvělého týmu se špičkovým autem. Dosažených výsledků si v konkurenci špičkových pilotů velmi vážíme."
K jezdeckému titulu IRC má nakročeno jeho obhájce Andreas Mikkelsen z týmu ŠKODA UK Motorsport, který je před poslední rally sezony na Kypru, (2. – 4. listopadu, ve vedení. Kyperská soutěž je stejně jako v loňském roce hodnocená dvojnásobným počtem bodů. Mikkelsen byl letos nejrychlejší na Azorských ostrovech a v Rumunsku. Jezdci vozu ŠKODA Fabia Super 2000 slavili tituly již v minulých dvou sezonách – 2010 Juho Hänninen s Mikko Markkulou a v loňském roce Andreas Mikkelsen s Olou Floene.
II. etapa – sobota 13. října
RZ10 Colle d’Oggia 20,73 km – vítěz: Kopecký / celkový vítěz: Basso (+ 35,7s)
>>> Pierre Campana se čtvrtým časem protlačil do první desítky
RZ 9 Passo Teglia 18,80 km – vítěz: Kopecký / vedení: Basso (+ 37,7s)
RZ 8 Colle Langan 19,93 km – vítěz: Kopecký / vedení: Basso (+ 47,3s)
servis
Pořadí po RZ7
1. Basso / Dotta, Ford Fiesta S2000, 1:38:50.2
2. Kopecký / Dresler, Škoda Fabia S2000, + 52.6
3. Perico / Carrara, Peugeot 207 S2000, + 1:28.9
4. Albertini / Scattolin, Peugeot 207 S2000, + 1:55.5
5. Andreucci / Andreussi, Peugeot 207 S2000, + 2:49.7
6. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, + 4:58.2
7. Campedelli / Fappani, Citroën DS3 R3T, + 5:37.2
8. Turán / Zsiros, Ford Fiesta S2000, + 5:42.3
9. Vescovi / Guzzi, Renault Clio R3, + 6:15.6
10. Michelini / Bosi, Citroën DS3 R3T, + 6:26.8
24. Navrátil / Gál, Ford Fiesta S2000, + 11:08.8
RZ 7 Colle d’Oggia 20,73 km – vítěz: Basso / vedení: Basso (+ 52,6s)
>>> Craiga Breena postihl defekt a propadl se za Andreucciho
RZ 6 Passo Teglia 18,80 km – vítěz: Perico / vedení: Basso (+ 44,0s)
>>> hodiny Paola Andreucciho
RZ 5 Colle Langan 19,93 km – vítěz: Basso / vedení: Basso (+ 40,2s)
>>> třetí čas Scandoly mimo absolutní pořadí
Do druhé etapy odstartovalo 43 vozů.
Rally San Remo pokračuje v sobotu závěrečnými šesti zkouškami o celkové délce 119 kilometrů.
I. etapa – pátek 12. října
Jan Kopecký je v San Remu na druhé pozici
› Pořadí po 1.etapě: 1. Basso, 2. Kopecký + 25.6, Perico +1.06.6
› Hänninen po havárii v RZ 4 odstoupil ze soutěže
› Rally San Remo je předposlední soutěží IRC
Předposlední soutěž šampionátu IRC – Rally San Remo – má za sebou první etapu. Tovární posádka týmu ŠKODA Motorsport Jan Kopecký/Pavel Dresler figuruje v náročné soutěži na průběžném druhém místě. Druhá týmová posádka Hänninen/Markkula po havárii ve čtvrté rychlostní zkoušce již v soutěži nepokračuje.
⇥
Jan Kopecký první část soutěže hodnotí: „San Remo je jedna z nejtechničtějších soutěží, pořád se zde mění rytmus. Každá rychlostní zkouška byla dnes jiná, někde sucho, jinde mokro. Uspět zde proti domácím pilotům je velká výzva."
Poslední dnešní noční rychlostní zkouška, která měřila 44 kilometrů, vystavila stop druhé tovární posádce Juho Hänninen/Mikko Markkula. V boji o vedoucí pozici Hänninen havaroval a ze soutěže odstoupil. Oba členové posádky jsou v pořádku. Juho Hänninen smolný závěr komentuje: „Chtěli jsme zde uspět, o to více nás naše odstoupení mrzí. Držíme palce Honzovi s Pavlem, ať dosáhnou pro značku co nejlepšího výsledku."
Pořadí po I. etapě:
1. Basso / Dotta, Ford Fiesta S2000, 58:59.3
2. Kopecký / Dresler, Škoda Fabia S2000, + 25.6
3. Perico / Carrara, Peugeot 207 S2000, + 1:06.6
4. Albertini / Scattolin, Peugeot 207 S2000, + 1:12.9
5. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, + 1:13.3
6. Andreucci / Andreussi, Peugeot 207 S2000, + 1:19.5
7. Campedelli / Fappani, Citroën DS3 R3T, + 3:14.9
8. Turán / Zsiros, Ford Fiesta S2000, + 3:18.9
9. Vescovi / Guzzi, Renault Clio R3, + 3:35.7
10. Michelini / Bosi, Citroën DS3 R3T, + 3:43.0
13. Bouffier / Panseri, Peugeot 208 R2, + 4:37.2
14. Danzinger / Becker, Renault Clio R3, + 4:43.2
16. Chentre / D’Herin, Škoda Fabia R2, + 5:10.7
28. Navrátil / Gál, Ford Fiesta S2000, + 7:19.0
RZ 4 Ronde 44,00 km – vítěz: Basso / vedení: Basso (+ 25,6s)
>>> Juho Hänninen havaroval
>>> Campana Pierre – zadní diferenciál
>>> Alessandro Perico – problémy se světelnou rampou
>>> Crugnola Andrea – defekt
>> Turán Frigyes – přehřívající se motor
>>> Albertini Stefano – prasklá poloosa, 5 km před cílem
>>> Pajunen Mikko – havaroval
Test je spojením všech tři zkoušek úvodní sekce!
Italská dvojice Giandomenico Basso – Mitia Dotta (Ford Fiesta RRC) opanovala dva ze tří testů úvodní sekce a do servisu dorazila s náskokem 12,7 sekundy na Jana Kopeckého. Tovární pilot Škody zajel díky volbě pneumatik nejrychlejší čas na druhém testu.
Úvodní sekce mnohé napověděla i o osudu italského šampionátu. Po výpadku Scandoly míří k titulu Paolo Andreucci. "Pro nás je hlavní italská klasifikace, proto když jsem viděl Scandolovu fabii, rozhodl jsem se zvolnit," uvedl v servisu jezdec Peugeotu Italia.
Solidně vstoupil do závodu Stefano Albertini. Loni jezdil v IRC s Renaultem Clio R3, nyní pilotuje Peugeot 207 S2000 stáje Twister. Závodu se účastní s podporou Pirelli, jako cenu za vítězství v Pirelli Cupu.
Mezi dvoukolkami patří vedoucí pozice Simone Campedellimu s Citroënem DS3. V pohárových klasifikacích jsou v čele Rudy Michelini (Citroen Racing Trophy Italia) , Michele Tassone (Twingo Trophy) a Fabio Andolfi (500 Trophy).
Pořadí po RZ3:
1. Basso / Dotta, Ford Fiesta S2000, 28:38.9
2. Kopecký / Dresler, Škoda Fabia S2000, + 12.7
3. Andreucci / Andreussi, Peugeot 207 S2000, + 14.2
4. Hänninen / Markkula, Škoda Fabia S2000, + 14.4
5. Perico / Carrara, Peugeot 207 S2000, + 19.8
6. Albertini / Scattolin, Peugeot 207 S2000, + 25.6
7. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, + 42.3
8. Campana / De Castelli, Peugeot 207 S2000, + 1:03.7
9. Turán / Zsiros, Ford Fiesta S2000, + 1:21.7
10. Campedelli / Fappani, Citroën DS3 R3T, + 1:25.2
28. Navrátil / Gál, Ford Fiesta S2000, + 3:03.6
RZ 3 Bignone 10,59 km – vítěz: Basso / vedení: Basso (+ 12,7s)
>>> Giandomenico Basso: "Předstartovní volba pneumatik byla těžká. První vložka byla mokrá, na druhé to už bylo sušší a to platilo i pro třetí test. Jsem tady, abych se pokusil vyhrát. Nejsem zatížen nutností ohlížet se na nějaký šampionát."
Test Bignone mokrý a velmi kluzký.
RZ 2 Apricale 17,43 km – vítěz: Kopecký / vedení: Basso (+ 5,7s)
>>> pokračující problém s intercomem Alessandra Perica
>>> Hunt Harry – defekt, výměna kola v RZ (+ 3:38 min)
>>> Scandola Umberto – výměna kola v RZ, ztráta téměř 5,5 minuty, odstoupil po RZ
Suchý povrch rychlostní zkoušky, ale na mnoha místech panovala mlha.
>>> Tempestini Marco – odstoupil po RZ2
RZ 1 Coldirodi 13,06 km – vítěz: Basso / vedení: Basso (+ 4,2s)
>>> Umberto Scandola vyletěl z trati a poškodil závěs pravého zadního kola Škody Fabia S2000, ztratil 40 sekund
>>> Juho Hänninen odstartoval na mokrých gumách
On-board Juhy Hänninena:
V úvodu Coldirodi lehký déšť, střední část byla suššího charakteru, závěr kompletně mokrý…
Na start se postavilo 50 vozů.
Shakedown Rally Sanremo se uskutečnil už ve čtvrtek odpoledne. Test provázelo teplé počasí a suché podmínky. Ale večer postihl region silný déšť…
"Podle shakedownu je jisté, že souboje na špičce budou velmi vyrovnané. Přesto zkusím bojovat o vítězství, to je pro každého domácího jezdce výzva," řekl Scandola.
Harry Hunt zajel v rámci IRC desátý čas, ale ve výsledcích se musel sklonit před dvoukolkou Citroën DS3 R3T Alessandra Re…
Shakedown:
1. Umberto Scandola (ŠKODA Fabia S2000) 2:05.2
2. Jan Kopecký (ŠKODA Fabia S2000) 2:05.9
3. Giandomenico Basso (M-Sport Ford Fiesta RRC) 2:06.0
4. Juho Hänninen (ŠKODA Fabia S2000) 2:06.4
5. Pierre Campana (Peugeot 207 S2000) 2:07.6
6. Alessandro Perico (Peugeot 207 S2000) 2:08.9
7. Paolo Andreucci (Peugeot 207 S2000) 2:09.5
8. Craig Breen (Peugeot 207 S2000) 2:09.5
9. Stefano Albertini (Peugeot 207 S2000) 2:10.2
10. Harry Hunt (Peugeot 207 S2000) 2:12.3
Paolo Andreucci chce uspět
"Rally San Remo může být rozhodujícím závodem letošního italského šampionátu… Naším cílem bude dojet před Scandolou," říká před startem italský multišampion Paolo Andreucci, jenž má v průběžné klasifikaci italského mistrovství před jezdcem Škody Italia náskok 14 bodů.
⇥
"Scandolu bude těžné na Sanremu porazit, je to soutěž, kde vždy zajížděl dobré časy. A stejně se může zamíchat do pořadí i Giandomenico Basso," přiznává Andreucci a doplňuje: "V sezoně 2009 jsme dojeli pátí, což nám stačilo k zisku titulu. V roce 2010 jsme zvítězili a díky tomu se radovali z titulu. Loni Sanremo nebylo součástí italského seriálu, takže jsem tady byl jen v roli diváka."
Šestinásobný italský šampion zůstává věrný vozu Peugeot 207 S2000: "Náš Peugeot je starší než vozy konkurence, ale tým se snaží, aby vůz udržel v maximální kondici. Bude zajímavé sledovat, jak si povede náš vůz (Racing Lions – Peugeot Italia) proti konkurenci Craiga Breena či Harryho Hunta (Peugeot Sport – Kronos)."
"Osobně nemám moc rád 44 km dlouhý noční test z Coldirodi do Monte Bignone. Myslím si, že pro fanooušky je Iepší závodit v dne, určitě to je i bezpečnější. Kolem tratí je množství diváků, což může přinést problémové situace… Ale připravěni jsme co nejlépe, určitě se pokusíme bojovat o prvenství," uzavírá Andreucci.
Harry Hunt s Dalem Moscattem
Jeden z nejúspěšnějších týmů historie IRC, belgická stáj Kronos, se vrací do seriálu IRC. V San Remu usedne do jejich speciálu Peugeot 207 S2000 současný lídr dvoukolek Brit Harry Hunt.
Kronos v minulosti získal dvě vítězství v San Remu – Meeke vyhrál v roce 2009 a Thierry Neuville v minulém roce.
"Kronos Racing má velkou radost z návratu na mezinárodní scénu s mladým talentovaným jezdcem," říká týmové prohlášení Kronosu.
Harry Hunt si ale bude muset zvykat při této premiéře na nového spolujezdce. Robbie Durant se zotavuje ze zranění po havárii na Rally Sliven v Bulharsku, a tak vedle Brita usedne Australan Dale Moscatt.
⇥
"Samozřejmě mě mrzí, že Robbie nebude po mém boku, ale na druhou stranu jsem rád, že dostávám zprávy o jeho brzském uzdravení," přiznává Hunt. "Dale bude určitě skvělou náhradou, už jsme společně testovali o víkendu v San Remu a jeho přístup je maximálně profesionální. Má dostatek zkušeností, což se mi v takovém závodě může hodit," doplnil.
Na Rally San Remo startuje kompletní tým ŠKODA Motorsport
› Obě tovární posádky týmu ŠKODA Motorsport na startu tradiční soutěže
› ŠKODA ve vedení IRC mezi značkami
› Rally San Remo (12. – 13. října) je předposlední soutěží IRC
Mistři Evropy a mistři České republiky v rally – to je obsazení továrního týmu ŠKODA Motorsport na předposlední soutěži letošního IRC. Juho Hänninen s Mikko Markkulou jako evropští šampioni a Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem s titulem českých mistrů startují na 54. ročníku legendární asfaltové soutěže. ŠKODA jde do finiše IRC na vedoucí pozici v hodnocení značek IRC.
Juho Hänninen, který jako jediný pilot na světě zkompletoval letos tituly IRC, mistra světa (SWRC) a mistra Evropy (ERC), před italskou soutěží říká: „San Remo je nádherná soutěž, jedna z nejstarších a nejznámějších. Jde současně o rally, kde je úroveň domácích pilotů nejvyšší v celé IRC. Budeme to mít těžké, ale chceme pro značku ŠKODA získat co nejvíce bodů."
⇥
Jan Kopecký, který letos dominoval českému mistrovství a vyhrál dvě soutěže IRC, doplňuje: „San Remo je technická soutěž se spoustou zatáček, kde se neustále mění rytmus. Rovněž rychlostní zkoušky jsou poměrně dlouhé, klade to vysoké nároky na koncentraci. Rádi bychom zde uspěli, je to pro nás velká výzva."
Rally San Remo je předposlední soutěží šampionátu IRC a čítá deset rychlostních zkoušek o celkové délce 204 kilometrů. Vyniká v nich zejména poslední noční zkouška páteční etapy, která měří 44 kilometrů a je tak nejdelší ze všech erzet celého IRC.
ŠKODA je v sezoně 2012 velmi úspěšná a jde do finiše s vidinou zisku „triple". Po zisku evropského titulu (Juho Hänninen/Mikko Markkula) a titulu českých šampionů (Jan Kopecký/Pavel Dresler) má ŠKODA momentálně nejlepší vyhlídky na zisk titulu rovněž v šampionátu IRC. V hodnocení značek drží ŠKODA vedoucí pozici a v hodnocení jezdců je Andreas Mikkelsen z týmu ŠKODA UK Motorsport taktéž ve vedení.
Předstartovní test:
Startovní listina 54. Rally Sanremo ke stažení v příloze článku
Osm speciálů Peugeot 207 S2000 proti čtyřem vozům Škoda Fabia S2000. A nezapomínejme ani na Ford Fiesta RRC italské dvojice Giandomenico Basso – Mitia Dotta… Takové je stručné shrnutí zveřejněné startovní listiny Rally Sanremo.
Program 54. Rallye di Sanremo
Pátek 12. října – I. den:
14,00: Start 1. sekce – 3 RZ (41,08 km)
19,51: start 2. sekce – 1 RZ (44,00 km)
23,30-00,00: TV highlights "Eurosport"
23,40: cíl I. etapy
Sobota 13. října – II. den:
07,40: UP Palafiori – start 2. etapy – 3 RZ (59,46 km)
12,13: start poslední sekce – 3 RZ (59,46 km)
17,25: Cíl
17,35: Slavnostní vyhlášení výsledků
23,00-23,30: TV highlights "Eurosport"
Jiří Navrátil: Přes Příbram na Rally San Remo
Jiří Navrátil učinil před sezonou 2012 velký krok ve své soutěžácké kariéře, když z Fordu Sierra RS Cosworth, s nímž závodil v kategorii historiků, přesedl do Fordu Fiesta S2000. Poslední dva roky pražský jezdec pravidelně startoval právě s Fordem Sierra na populární Rallylegend v San Marinu.
Nyní se na podzim do Itálie opět vrátí. Ovšem San Marino vymění za „klimatické lázně" v San Remu. Společně s Juldou Gálem se postaví na start předposledního závodu IRC ve dnech 12. – 13. října.
⇥
„Itálie je zemí motorsportu zaslíbenou a vždy se mi tam dobře závodilo. Hledali jsme nějakou soutěž s dlouho tradicí, kde bude skvělé jezdecké obsazení a vynikající divácká kulisa. Proto volba padla na Rallye San Remo. Jako mi zůstanou navždy vzpomínky na starty se sierrou v „legendách", tak něco podobného očekávám také od startu s Fiestou S2000 v San Remu. Trať plná zatáček by nám měla sedět a chceme s Juldou zúročit vše, co jsme se během roku naučili. Cílem je zajet slušný výsledek a soutěž si maximálně užít," doufá Jirka Navrátil.
Před odjezdem na podnik IRC do San Rema se Jiří Navrátil „rozehřál" při startu v podniku MMČR Rally Příbram. Oprášil však nejen Ford Sierra RS Cosworth, ale i spolupráci s navigátorem Jiřím Káňou.
⇥
„Start v Příbrami byl pro mne malým zpestřením a příležitostí se trochu rozjet před startem v San Remu. První tři testy jsme si moc užívali, tlačil jsem na sierru co to šlo a snažil jsem se i pobavit diváky. Pak ale od RZ5 auto ztrácelo výkon až přestalo turbo foukat úplně. Myslel jsem, že problém je v turbu a proto jsem odevzdali výkaz v Čk po RZ6. Je to škoda.
⇥
Teď už se ale těším do Itálie, je to země závodění zaslíbená, zažil jsem tam na závodních tratích spoustu skvělých okamžiků a start v Rallye San Remo s vozem specifikace S2000 považuji za vrchol nejen letošní sezóny za volantem Fiony. Dle všeho se pojede na velice technických, zatáčkovitých tratích, které by mi měly vyhovovat. V žádném případě se ale neodvažuji nějak odhadovat náš výsledek. Soutěž si chceme s Juldou a všemi kamarády, kteří tam s námi jedou, především užít!" Jiří Navrátil
Craig Breen rovněž v IRC s peugeotem stáje Saintéloc
Saintéloc Racing manažer Vincent Ducher potvrdil návrat Craiga Breena do IRC při Rally Sanremo. Brit pojede s vozem Peugeot 207 Super 2000. Francouzský tým nasadí v San Remu dva vozy, druhý bude pilotovat nedávný účastník Barumky Švýcar Florian Gonon.
"S Breenem můžeme v San Remu pomýšlet hodně vysoko. Maximálně ho podpoříme při jeho návratu do IRC," řekl Vincent Ducher. Breena čeká před závodem test na italských tratích.