Jaroszewicz není jedinou polskou legendou ve startovní listině Rallye Praha Revivalu 2013. Po loňském startu se do české metropole vrací i další bývalý tovární jezdec FSO Tomasz Ciecierzynski. Tentokrát nepojede se zapůjčeným Renaultem 5 GT, nýbrž stylově s replikou Poloneze 2000 Rallye, se který na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let absolvoval několik soutěží MS.
Tomasz Ciecierzynski se vrací
S Jaroszewiczem v jednom autě
Jaroszewicz a Ciecierzynski mají mnoho společného. Tomasz začínal s automobilovými soutěžemi jako spolujezdec na „horkém“ sedadle Polského Fiatu 125p, který řídil Andrzej Jaroszewicz (portrét tohoto jezdce najdete zde). V roce 1971 spolu vybojovali mistrovský titul ve třídě.
O rok později usedl Ciecierzynski sám za volant a brzy se zařadil mezi polskou špičku. V roce 1974 se stal se sériovým Fiatem 125p/ 1500 mistrem skupiny A1 a v následující sezoně dostal příležitost přestoupit do továrního týmu. Byl členem týmu, který startoval na Rallye Monte Carlo, ale do cíle nedojel.
V roce 1976 dostal k dispozici silnější model Fiatu 125p/ 1600 MC skupiny A2 a v závěru sezony vyhrál prestižní Rajd Warszawski. Díky tomu se stal absolutním mistrem Polska. V následujícím roce exceloval na Rajdu Wisly, ale domácí titul neobhajoval. Dal přednost startu na významných soutěžích v Monte Carlu a na Rally Acropolis. Ani tentokrát však neměl štěstí a v obou případech musel odstoupit pro technickou závadu. O rok později startoval s nejsilnější verzí Fiatu 125p/ 1800, která dostala název Acropolis. Jednalo se v podstatě o prototyp, který postrádal mezinárodní homologaci.
S Polonezem 2000 vybojoval druhý titul
V roce 1979 vyrukovala automobilka FSO s modelem Polonez a Ciecierzynski byl spolu s Jaroszewiczem prvním jezdcem, který s nejmodernějším autem tehdejšího Východního bloku startoval. Vrátil se potřetí na nejnáročnější evropskou soutěž Rally Acropolis, ale ani tentokrát mu nebylo souzeno pro poruchu motoru dojet do cíle. V sezoně 1981 preferoval domácí tratě a za volantem Polonezu 2000 Rallye vybojoval svůj druhý titul mistra Polska. Blýskl se například vítězstvím na Rajdu Elmot. Jeho posledním startem za FSO byla Rallye 1000 jezer 1982 ve Finsku. Tehdy poprvé prolomil své prokletí a poprvé ze svých sedmi startů v seriálu MS dojel do cíle. 48. příčka v celkové klasifikaci však nebyla právě nejlepší vizitkou dvojnásobného polského šampiona.
Tomasz Ciecierzynski závodil sporadicky i na okruzích. Je o 1,5 roku starší než Jaroszewicz (narozen 1.1.1945) a jeho kariéra je úzce spojena s érou, kdy Jaroszewicz vedl sportovní oddělení FSO. Podobně jako on se v posledních letech k rally vrátil. Se zapůjčeným Fiatem 125p startoval dokonce na Rallye Monte Carlo Historique.
Polonez 2000 Rallye
Polský automobil Polonez se k nám nikdy nedovážel a také jeho soutěžní verze je pro české fanoušky rally poměrně exotická. Vůz měl pod kapotou šestnáctiventilový dvoulitrový motor z Fiatu 132 a také některé další komponenty byly převzaty z úspěšného Fiatu 131 Abarth.
Zatímco sériová verze disponovala výkonem 112 koní, soutěžní úprava pro skupinu 4 se dvěma dvojitými karburátory Weber 48 se mohla pochlubit výkonem 180 koňských sil. Výkon přenášela na zadní nápravu speciální pětistupňová převodovka Colotti. Na obou nápravách byly namontovány kotoučové brzdy. Zakladním problémem vozu byly velké rozměry a vysoká hmotnost. U verze A2 činila 1140 kg, odlehčený vůz pro skupinu 4 byl téměř o 100 kg lehčí.
Proti našim Škodám 130 RS tehdy neměly polonézy šanci. V rámci MS je nejlepším výsledkem 12. místo Jaroszewicze na Rally Acropolis 1979.
V osmdesátých letech Poláci zkoušeli i verzi s přeplňováním turbodmychadlem. Marian Bublewicz s Polonezem 2000 Turbo vyhrál v polovině osmdesátých let několik domácích soutěží, ale k homologaci prototypu ve skupině B nedošlo. Homologován byl až Polonez 1,5 C Turbo ve skupině A se starým motorem 1,5 OHV v roce 1987. Ani ten díru do světa neudělal a startoval výhradně na polských tratích.