Letošního třetího ročníku Rallye Praha Revivalu 2013 se účastní obrovské množství legendárních jezdců z různých disciplín motoristického sportu. Velmi silná je letos i zahraniční účast, zejména ze sousedního Polska. Největší zájem poutá bývalý tovární jezdec FSO Andrzej Jaroszewicz, který se představí za volantem jedné z replik soutěžních vozů Polonez 2000. Není na škodu si připomenout jeho zajímavou kariéru.
Andrzej Jaroszewicz – „Rudé kníže“ v čele polské invaze
Syn bývalého polského premiéra Piotra Jaroszewicze, přezdívaný „Rudé kníže“, se proslavil v polovině sedmdesátých let. Jako vedoucí sportovního oddělení domácí automobilky FSO, vyrábějící licenční vozy Polski Fiat 125p, spolupracoval s italským koncernem Fiat a dostal k dispozici špičkové vozy Fiat 124 S Abarth a posléze Lancia Stratos.
V letech 1975 a 76 se účastnil seriálu mistrovství Evropy a obsadil shodně bronzovou příčku.
Vystudovaný právník se narodil 7. října 1946. Brzy se postavil na vlastní nohy a po získání řidičského průkazu se začal zúčastňovat „rajdů“, jak Poláci říkají automobilovým soutěžím. Jeho prvním vozem byl sériový Moskvič 407. Ambiciozní mladík obdivoval několikanásobného mistra Evropy Sobka Zasadu a při několika startech ho navigoval.
Byl jedním z osmi jezdců, kteří v létě 1973 překonali se sériovým Fiatem 125p světový rekord na 25 000 km (průměrná rychlost 138,08 km/h).
V roce 1974 se stal továrním jezdcem týmu Fiat Polski a absolvoval několik soutěží MS. Startoval dokonce i na Rally Safari, ale ani jeden ze tří polských vozů nedojel do cíle.
Tři stratosy na odpis
Vrcholem jeho kariéry byl přelom sedmdesátých let. Nejprve měl k dispozici Fiat 124 S Abarth s osmiventilovým motorem, koncem sezony 1975 startoval se silnějším vozem s šestnáctiventilovým motorem. Blýskl se skvělým druhým místem na domácí soutěži Rajd Polski za pozdějším mistrem Evropy Verinim s továrním vozem. Účastnil se Poháru míru a přátelství socialistických zemí včetně Rallye Tatry. Rok 1975 zakončil vítězstvím na mezinárodním Rajdu Warszawski.
O rok později poslali Italové do Polska pro potřeby Andrzeje Jaroszewicze hned tři Lancie Stratos HF. Jeden sériový exemplář sloužil pro tréninkové účely, s dalšíma dvěma červenobílými stratosy střídavě závodil. Jeho cílem byl zisk titulu mistra Evropy. Narazil však na silného soupeře v podobě Francouze Darniche. I když vyhrál Rajd Polski 1976, v konečném hodnocení se musel spokojit s obhajobou třetí příčky za Darnichem a Zaninim. Navíc ve Španělsku jednoho stratose rozbil. V následující sezoně jeho hvězda pohasla.
Na prestižní domácí soutěži zničil jednu Lancii Stratos HF při „seznamovacích jízdách“, druhou při vlastní soutěži. Italský klenot byl tak poničený, že se nedal opravit. Poláci zabudovali zadní nápravu i s motorem do vozu Polonez a závodili s ním na okruzích. Polský „bastard“ s názvem Stratopolonez je dodnes ozdobou Muzea techniky ve Varšavě.
Formule 1 v Polsku?
Na konci sedmdesátých let začala automobilka FSO produkovat vozy Polonez a homologovala pro sportovní účely soutěžní vůz Polonez 2000. Tovární tým absolvoval v sezoně 1979 na několika soutěžích MS. Jaroszewicz startoval na Rallye Monte Carlo a na Rally Acropolis, kde obsadil 12. příčku celkového pořadí. Na konci roku z FSO odešel a pokoušel se prosadit, aby se na okruhu v Poznani konal jeden ze závodů Formule 1. Dokonce si při té příležitosti vyzkoušel monopost F1 Wolf WR1 stáje Waltera Wolfa. S politickými změnami však projekt ztroskotal a Jaroszewicz se stáhl do ústraní.
Během vyhlášeného stanného práva v roce 1981 mu navíc zloději z garáže ukradli Lancii Stratos, kterou získal při odchodu z FSO. Vůz se dodnes nenašel…
Andrzej Jaroszewicz neušel pozornosti ani československých motoristických magazínů – MOTORistické současnosti a Světa Motorů.
Dnes 66letý charizmatický jezdec se v poslední době znovu začal zajímat o motoristický sport. Dokonce se nechal slyšet, že by rád absolvoval polské mistrovství v rally se soudobým soutěžním vozem. Zatím se účastní se svou ženou Alicjí Grzybowskou na sedadle spolujezdce podobných akcí jako je Rallye Praha Revival. Zatím nemá vlastní vůz, ale mluví se i o jeho návratu do červenobílého stratosu.