Nejsledovanější událostí automobilového sportu nadcházejícího víkendu je proslulý americký závod do vrchu Pikes Peak Hill Climb. Letos se do galerie vítězů pokusí zařadit fenomenální devítinásobný mistr světa v rally Sébastien Loeb. K dispozici bude mít ultimativní speciál Peugeot 208 T16 PP o výkonu 875 koní.
Po stopách „čtyřistapětky“
Francouzská značka Peugeot není na trati Pikes Peaku žádným nováčkem. Po zrušení skupiny B na konci roku 1986 se tým Peugeot Sport rozhodl zúročit své zkušenosti se soutěžním speciálem P 205 T16 na prestižním závodě do vrchu.
„Dvěstěpětka“ však měla příliš krátký rozvor a při premiéře v roce 1987 nestačila na konkurenční speciál Audi Quattro S1. Francouzští technici prodloužili podvozek a osvědčenou techniku oblékli do kabátu modelu 405.
Prototyp Peugeot 405 T16 se nejprve objevil ve verzi pro pouštní soutěže na maratonu Paris – Dakar 1988. O půl roku později startoval na šotolinové trati ve Skalistých horách. Ari Vatanen dokázal v roce 1988 pokořit o 6 desetin sekundy loňský Röhrlův rekord 10:47.850 min. Finův heroický výkon je zvěčněný na proslulém filmu „Climb Dance“. Jeho čas byl překonán teprve o šest let později. Následující sezonu dominoval v Coloradu s Peugeotem 405 T16 Pikes Peak Američan Robby Unser.
Technika skupiny B
Přeplňovaný šestnáctiventilový motor XU9T o objemu 1,9 litru byl opatřený vstřikováním paliva a turbodmychadlem Garrett. Motor disponoval v té době impozantním výkonem 600 koní. Nejvyšší krouticí moment dosahoval 735 Nm při 4500 otáčkách za minutu.
O přenos síly motoru na všechna čtyři poháněná kola se starala šestistupňová převodovka. Pohon obou náprav systému Ferguson se skládal z předního a zadního diferenciálu, mezi které byl instalován ještě centrální „diferák“ ovládaný jezdcem z kokpitu. Všechna kola byla namontována na dvojitých závěsech s dvojicí vinutých pružin po stranách tlumičů pérování.
Už před čtvrtstoletím byly samozřejmostí ventilované kotoučové brzdy. Technickou lahůdkou byla řízená zadní náprava. Karoserii tvořil ocelový monocoque doplněný zadním rámem nesoucím pohonnou jednotku a převodovku. Karoserie byla vyrobena z laminátu a kevlaru. Celková hmotnost vozu činila 880 kg. Atraktivní aerodynamický paket tvořila mohutná křídla a v té době novátorský zadní difuzor.
Hi-tech s odstupem jednoho čtvrtstoletí
Peugeot 405 T16 Pikes Peak byl po mnoha stránkách podobný novému prototypu P 208 T16 Pikes Peak. Při porovnání obou vozů je zároveň patrné, kam za 25 let pokročila automobilová technika. Při prakticky stejné hmotnosti se „dvěstěosmička“ může pochlubit podstatně vyšším výkonem, účinnějšími brzdami a aerodynamikou. Zatímco P 208 T16 disponuje fantastickým poměrem výkonu/hmotnosti 1:1, jeho starší předchůdce dosahoval „pouze „ hodnoty 0,68k/ 1kg.
Rozdíl podstatně vyššího výkonu 875 koňských sil jde na vrub mnohem silnějšího vidlicového šestiválce o objemu 3,2 litru.„Čtyřistapětka“ používala mechanickou šestistupňovou převodovku, současný speciál samozřejmě disponuje šestistupňovou sekvenční rychlostní skříní s ovládáním pádly na volantu.
Na závěr ještě jeden údaj o zrychlení vozu. Ari Vatanen dodnes vzpomíná, že mu akcelerace „čtyřistapětky“ připomínala katapult v letadle. Na asfaltovém povrchu dokázal speciál zrychlit z 0 na 200 km/h za necelých 10 sekund. Loebův současný Peugeot 208 T16 Pikes Peak to dokáže za polovinu času – 4,8 s!