Po roční přestávce přes naše území projel 13. ročník extrémní zimní soutěže historických automobilů Winter Trial 2013. Letos se na našem území odehrála většina měřených úseků a startující posádky v České republice strávily téměř 4 dny.
Závod
Třináctý ročník zimního maratonu historických vozů skončil poněkud překvapivým vítězstvím Nora Björna Andresena s rudým vozem Porsche 911 Targa z roku 1968, který porazil o 11 minut Holanďana Xaviera Maassena s bývalým továrním Sunbeamem Avenger. Většina dramatických situací šestidenního maratonu se odehrála na našem území.
Dramatický souboj o vítězství
81 startujících posádek vyrazilo na trať už minulou neděli ráno z holandského města Hengelo, sídla výrobce pneumatik Vredestein, který je hlavním sponzorem soutěže. Peloton vedl tradičně britský dobrodruh Elliot Dale s předválečným Bentleyem Derby z roku 1936. Historickou karavanu provázelo od prvních kilometrů očekávané extrémní zimní počasí s častým sněžením, zledovatělými úseky a mlhou.
První favorit pohřbil veškeré naděje na přední umístění už během první etapy. Ir Frank Fennell sklouzl se svým mohutným Volvem 142 S do přikopu, a než se jeho vůz podařilo vyprostit, ztratil 1,5 hodiny.
⇥
Po průjezdu přes Německo a Polsko došlo k mnoha dalším dramatickým situacím, kterým se nevyhnul ani největší vůz startovního pole. Zelený Jaguar MK10, zvaný „Brutus" skončil v přikopu s uraženým kolem.
Ještě před příjezdem na mostecký autodrom bylo jasné, že o vítězství se letos střetne zkušený Harm Lamberigts s Fordem Escort 1600 RS (loni druhý) a Björn Andresen.
Ecce Homo s řetězy
Lahůdkou středeční etapy byla trať legendárního závodu do vrchu Ecce Homo. Silnice se v zimě neudržuje a tak ji pokrývala vrstva sněhu a ledu. Před startem na okraji Šternberku se většina jezdců rozhodla obout na hnanou nápravu sněhové řetězy. Ne všichni zvládali nasazení řetězů bez problémů. Někteří raději měnili celá kola, která měli obutá v kufru. Nejrychlejší čas zajel Holanďan Roland van Pelts se svým stříbrným Porsche 911S.
⇥
Největší smůlu měla posádka předválečného Alvisu 25 Speed, která se srazila s civilní škodovkou. Zatímco téměř 80 let starý vůz přečkal havárii bez úhony, moderní auto údajně dopadlo hůř.
Svatý Ján rozhodl o vítězi
Nejdelším dnem soutěže byl čtvrtek. Účastníci vyjížděli z Brna v 8h ráno, ale do postele se dostali až druhý den hodinu po půlnoci. V noci se také rozhodlo o vítězi soutěže. Lamberigts s eskortem vedl se čtyřminutovým náskokem, ale v lesní pasáži při předjíždění civilního vozu sjel do příkopu a inkasoval dvouhodinovou penalizaci. Suverénním vítězem se díky tomu stal jeho soupeř Nor Andresen s vozem Porsche 911 Targa.
Dalším smolařem závěrečné noci byla britská soutěžící Jayne Wignallová, která se dosud držela na pěkné 5. pozici. Převodovka její Alfy Romeo Giulia Sprint z roku 1968 začala stávkovat a britská soutěžící byla ráda, že se vůbec dobelhala do cíle v rakouském Salzburgu.
⇥
Zimní dobrodružství asi nejlépe charakterizuje výrok Ronalda Versluise, který už po dvou dnech jízdy s otevřeným Bentleyem Derby prohlásil, že „jízda s předválečným autem v zimních podmínkách je lepší než sex!"
Před startem
Rallye Monte Carlo a Dakar tento víkend skončily, ale to neznamená, že fanoušek automobilového sportu může upadnout do zimního spánku. Mnoha příznivcům rally a veteránů po celé České republice se nabízí příležitost shlédnout v akci účastníky zimního maratonu historických soutěžních vozů. Soutěž je zařazena do seriálu FIA Historic Regularity Rallies a startovat mohou vozy do roku 1976.
Dvě kategorie
Startující jsou rozděleni do dvou kategorií. Účastníci klubové kategorie neabsolvují žádné měřené úseky a pojímají šestidenní maraton jako zajímavou projížďku zimní Evropou. I mezi nimi se najde celá řada zajímavých automobilů klasických značek Porsche, Jaguar nebo BMW. Například BMW 3.0 CSL Alpina Holanďana Van der Lofa z roku 1978, který připomene závody cestovních vozů na Brněnském okruhu.
Kategorie Trial disponuje podobnými vozy, ovšem jezdci absolvují trať dlouhou 2250 km, kde je zařazeno na 30 měřených úseků. Pořadatel stanoví předepsaný čas a startující dostávají trestné body za každý pomalejší nebo rychlejší průjezd. Do itineráře jsou zahrnuty i okruhové zkoušky, při kterých je posádka hodnocena za pravidelné časy na jednotlivá kola.
Pestrá startovní listina
Ve startovní listině tentokrát bohužel chybí vítěz tří předcházejících ročníků Gijs van Lennep se svým Porsche 935 SC (mimo jiné dvojnásobný vítěz 24h Le Mans s legendárním Porsche 917). Mezi přihlášenými byla původně i jedna česká posádka s vozem BMW, ale po vánocích se ze seznamu vytratila.
⇥
Start na zimním maratonu Winter Trail totiž není levnou záležitostí. Jen startovné, které zahrnuje ubytování a stravu, činí téměř 6000 euro.
Mezi největší favority patří pravidelní účastníci soutěže. Holanďané Harm Lamberigts s Fordem Escort 1600 RS (loni druhý) a Xavier Maassen (Sunbeam Avenger), Irové Frank Fennell (Volvo 142 S) a Joe Reynolds (BMW 1602 Ti). Černým koněm bude opět zkušená Angličanka Jayne Wignallová se svou Alfou Romeo Giulia Sprint z roku 1968.
K nejzajímavějším autům patří Datsun 240 Z nebo legendární Jaguar E-Type. Nejnižší startovní čísla patří tradičně hrstce statečných, startujících na otevřených předválečných veteránech. Letos je přihlášen kvartet hrdinů z Velké Británie a Holandska na vozech Bentley Derby, Bentley 3,5 litre a Alvis Speed 25 z let 1935/ 1936.
⇥
Jistě si dovedete představit, jaké pocity jezdci a spolujezdci při jízdě v otevřených karoseriích v mrazu a za hustého sněžení zažívají!
Itinerář soutěže
Prvním měřeným úsekem na našem území je Mostecký okruh, kde se startuje v pondělí 21. ledna v 15:10h. Další speciálkou je Česká Lípa (Sosnová) o den později v 9:19h. Dalším etapovým cílem je Hradec Králové. Ve středu ráno čeká účastníky maratonu měřená sekce ve Vysokém Mýtě a po obědě ve Šternberku trať slavného závodu do vrchu Ecce Homo (13:20h).
Po přenocování v Brně zamíří peloton na skok do Rakouska, kde je na programu velmi zajímavý úsek na rallykrosovém okruhu v Nordring nedaleko Hornu (známý z Waldviertel Rallye). Ve čtvrtek večer se posádky opět vrací do České republiky, aby v podvečer absolvovali Col de Svatý Ján známý z Rallye Český Krumlov (17:00h). Cíl je v pátek večer nedaleko Salzburgu na hradě Hellbrunn.
Pozvánka na 13. WINTER TRIAL 2013?
ČK motorsport spolupracuje při organizaci této akce na území České Republiky již od roku 2006, a to při etapách, které se jedou na území Jižních Čech. Tentokrát se podílí na přípravách páté, předposlední etapy, která se na silnicích českobudějovického a českokrumlovského okresu odehraje v odpoledních a večerních hodinách dne 24.1.2013.
Organizátoři z Classic Events by rádi ve startovním poli přivítali posádky z České republiky. Pokud bude někdo uvažovat o účasti v této soutěži, najde více informací přímo na stránkách www.thewintertrial.nl , případně na kontaktních adresách ČK motorsport, a to blaha@ckmotorsport.cz, nebo na tel. 602 119 727 (Jan Bláha).
Zároveň se budou postupně objevovat aktuality o trasách, účastnících apod. přímo na webových stránkách www.ckmotorsport.cz Tam si můžete zároveň prohlédnout fotogalerie z minulých ročníků. Zatím snad tolik, že první vůz vjede dne 24.1.2013, v páté etapě, na území České republiky v 15.43 přes Nové Hrady, a opustí ČR tentýž večer ve 23h přes Dolní Dvořiště.