Letošní Star Rally Historic, tedy vložený závod historických automobilů, nabídla velkou porci novinek. S výjimkou trati a samotných rychlostních zkoušek, kde je zachován koncept z minulých let, totiž v organizaci zázemí rally nezůstal kámen na kameni.

Závod

Pátek 29. 8. – Sobota 30.8. 2014

Celková délka rally: 201,38 km
Z toho 6 RZ v celkové délce 84,76 km

Absolutním vítězem sedmého ročníku vloženého závodu historických automobilů Star Rally Historic se stala francouzská posádka Paul Chieusse – Patrick Chiappe, která soutěž absolvovala s vozem Renault 5 Turbo. Jako druzí skončili domácí Lumír Vyorálek a Radek Olejník s Ladou VFTS (celková ztráta v cíli + 1:36.2 min) a stupně vítězů dokompletovala italská dvojice Albano Frassinetti – Fabio Villa s Fordem Escort RS Cosworth (+ 2:15.5 min). Ta byla ještě před poslední rychlostní zkouškou druhá, náskok i celkovou pozici ale v závěru rally ztratila.

Tenkl - Vosádka Vančík - Vajďák

Star Rally Historic odstartovala v pátek večer městskou speciálkou v ulicích Zlína, která se nejlépe povedla dvojnásobnému vítězi této rally Jaroslavu Vančíkovi. Domácí pilot si po vítězstvích v letech 2012 a 2013 brousil zuby na třetí triumf v řadě, ale plány mu hned z kraje sobotní etapy začal hatit Lubomír Tenkl s BMW M3. Stejně jako před rokem se tito dva soupeři usadili na špici, avšak letos tahal za delší konec provazu Tenkl. Rozuzlení vzájemného souboje nakonec předčasně přinesl průjezd RZ 4 Troják, na které musel Vančík odstoupit kvůli poruše motoru. Tenkl se ocitl na čele s bezpečným, více než dvouminutovým náskokem, ale ani ten mu ke zlínskému triumfu nestačil. Pilot modrobílého BMW se totiž hned na následující rychlostní zkoušce podíval mimo trať a za jejím cílem se rozhodl kvůli poškození vozu vzdát. Do čela se tak posunul Francouz Paul Chieusse, který nabídnutou šanci bezezbytku využil a vedení si udržel až do cíle.

Franco Ceccato

Kromě měřené soutěže Star Rally Historic obsahovala podobně jako v roce 2013 i kategorii Rally Legend, která se jela jako demonstrační jízda bez měření času. Její největší letošní hvězdou byl jednoznačně Franco Ceccato, který na Barum Rally závodil v první polovině osmdesátých let. Letos, po více než třiceti letech, se tento Ital do Zlína vrátil s tím samým Fiatem 131 Abarth. V týmu jej doplnil syn Michele, který do Zlína přivezl o něco modernější BMW M3. Soutěž ale nabídla i další lákadla – podobně jako v předešlých ročnících si diváci mohli užít rozevlátou jízdu na Jozefa Béreše mladšího s mimořádně výkonným Audi Sport Quattro S1 nebo pohled na legendární Lancii 037 Rally skupiny B, kterou pilotoval další Ital ve startovním poli Giuseppe Volta.

Celá soutěž využívala náročné rychlostní zkoušky hlavního závodu Barum Czech Rally Zlín, na trati Star Rally Historic jich bylo vytyčeno celkem šest. Jejich souhrnná délka činila 84,76 kilometrů a vítěz soutěže na jejich zdolání potřeboval přesně 1 hodinu, 2 minuty a 32,9 vteřin.

1. místo: Paul Chieusse (FRA, Renault 5 Turbo, startovní číslo H4):
„Nastavení našeho auta bylo složité, neboť tento vůz není stavěn na tak hrbolatý a lesklý asfalt. Museli jsme jet opatrně, abychom předešli větším chybám. Byla to opravdu krásná rally s nádhernou atmosférou a organizátorům patří velký dík. Příští rok přijedeme zase, abychom se pokusili obhájit vítězství.“

2. místo: Lumír Vyorálek (CZE, Lada VFTS, startovní číslo H8):
„Samozřejmě jsme šťastní a náš výsledek, ve který jsme ani nedoufali, je z říše snů. Ale abych byl upřímný, nebyl jsem na 100% spokojený se svým výkonem. Občas to bylo z mé strany příliš opatrné. Nevím. Ale k výsledku nám také pomohli problémy soupeřů. Auto jinak fungovalo na výbornou a kluci v servisu také.“

„Jinak bych chtěl poděkovat a pochválit práci organizačního týmu a pořadatelů Star rally, kteří od loňského ročníku udělali opravdu pořádný kus práce a jejich snažení hodnotím na velkou jedničku. Krásné počasí, super zázemí, davy diváků, krásné RZ, nádherné auta, výborní jezdci…to je Barumka 🙂 už teď se těšíme na účast v příštím roce.“

3. místo: Albano Frassineti (ITA, Ford Escort RS Cosworth, startovní číslo H2):
„Letos jsem tuto rally jel poprvé a konečný výsledek byl pro mě obrovským překvapením. Konkurence je velká a cesty nejsou v moc dobrém stavu. V posledních dvou zkouškách jsme měli velké množství problémů. Jsme rádi, že už je konec, neboť další vložku by naše auto asi nezvládlo. Příští rok opět dorazíme.“

Giuseppe Volta (ITA, Lancia 037 Rally, startovní číslo L25):
„Bylo to lepší, než loni a lidé tady mají velký zájem o rally a mají rádi italská auta. Je mi šedesát sedm let a jezdil jsem celosvětovou rally, ale takové množství diváků nikde nevidíte. Proto jsem po závodě fandy odměnil pálením gum.“

Konečné výsledky VII. Star Rally Historic 2014:

1. Paul Chieusse – Patrick Chiappe (FRA), Renault 5 Turbo 1:02:32.9 hod
2. Lumír Vyorálek – Radek Olejník (CZE), Lada VFTS + 1:36.2 min
3. Albano Frassinetti – Fabio Villa (ITA), Ford Escort RS Cosw. + 2:15.5 min
4. Petr Hustý – Václav Tesař (CZE), Alfa Romeo 1750 GTAm + 2:48.2 min
5. Petr Němec – Ladislav Machoň (CZE), Lada VFTS + 2:50.4 min
6. Jiří Daněk – Kubala Václav (CZE), Škoda Favorit 136 L + 2:57.6 min
7. Marek Sum – Jaroslav Malý (CZE), BMW 2002 Ti + 3:37.9 min
8. Pavel Karlík – Martin Fabián (CZE), Lada VFTS + 4:04.8 min
9. Petr Nešetřil – Hynek Středa (CZE), BMW 2002 Ti + 6:52.5 min
10. Karel Jirátko – Ivo Valach (CZE), BMW 2002 Ti + 7:31.5 min


Info před startem

Rekordních 66 posádek na seznamu přihlášených

Pořadatelé z AK Rallye Zlín v AČR zveřejnili seznam posádek, které se jim přihlásily do sedmého ročníku Star Rally Historic.

A bude se opět na co dívat! Na soupisce je nakonec celkem 66 dvojic z Čech i zahraničí, všichni s velice rozličnými vozy – od těch nejstarších ze šedesátých let, jako např. Škoda Octavia Miroslava Julínka, až po ex-tovární Ford Escort RS Cosworth, který jaký se po tratích barumky proháněl ještě relativně nedávno.

Nechybí ani speciality v podobě nikdy nehomologované a pouze ve třech exemplářích existující Škodě 160 RS MTX, legendární Lancia 037 Rally Giuseppeho Volty či premiérové předvedení trojice vozů Subaru, Porsche a BMW, které se v rámci české výpravy vydají na podzim na jihoamerický závod La Carrera Panamericana. Fanoušci se mohou těšit také na slovenské showmany otce a syna Bérešovy.

Gianfranco CeccatoAle největší hvězdou bude Franco Ceccato, kterého pamětníci pamatují z historie Barum rally na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Ital tehdy na Moravě startoval s rudým Fiatem 131 Abarth týmu 4 Rombi Corse a nyní, po třiatřiceti letech, se do Zlína vrací s tím samým identickým vozem. Star Rally Historic 2014 tedy bude opravdovým můstkem mezi minulostí a současností zlínské automobilové soutěže!

S příslibem pobavení diváků přijede do zlína Claudio Galli. Italský šoumen, který se představí v originálním BMW M3 E30 po Patricku Snijersovi v barvách BASTOS, bude patřit rovněž k tomu nejlepšímu, co dnešní ročník Star Rally nabídne.

Claudio Galli baví diváky


Nová servisní zóna jednou z mnoha novinek

K zásadním změnám patří nová servisní zóna. Ta díky spolupráci se společností Cream najde své nové místo přímo v srdci baťovského továrního areálu, kde využije parkovací plochy vzniklé po nedávné demolici budov č. 24, 25 a 26. Oproti dosavadnímu servisnímu areálu, který býval umístěn na parkovišti pod zlínskou sportovní halou, půjde o značný kvalitativní posun vpřed.

„Parkoviště pod sportovní halou pomalu přestávalo potřebám Star Rally Historic vyhovovat, protože bylo poměrně dost skloněné a hlavně se dostalo na maximum své kapacity. Letos jsme počet vozů přijatých do Star Rally Historic zvýšili na šedesát a to už je číslo, které by tyto prostory nezvládly. Zlínská Rally Village, tedy nová servisní zóna v areálu bývalého Svitu, tyto nevýhody eliminuje. Každá posádka nyní bude mít garantovaný vyhrazený prostor 8×7 metrů a celá servisní zóna bude dimenzovaná tak, že jsme do ní mohli přemístit – s výjimkou erzet – prakticky vše potřebné. A navíc ještě přidat nové prvky určené zejména pro diváky,“ vysvětluje Zdeněk Bělák, člen organizačního týmu rally.

Rally Village poprvé ve Zlíně

Posádky Star Rally Historic určitě koncept Rally Village ocení – pohodlně, na jednom místě totiž proběhne vše od výdeje materiálů ve čtvrtek ráno, přes administrativní a technickou přejímku v pátek dopoledne, až po sobotní servisní zastávku startovního pole i konec soutěže včetně slavnostního vyhlášení výsledků.

Nezapomnělo se ani na speciální program pro diváky. Například ve čtvrtek večer se ve svitovském rally městečku uskuteční beseda s vybranými jezdci Star Rally Historic, které doplní pozvaní hosté jako Ondřej Coufal s Jiřím Kotkem, kteří nedávno velice úspěšně zdolali Sydney-London Rally Marathon, nebo účastníci La Carrera Panamericana rally, kteří se na náročný podzimní závod teprve chystají. Čtvrteční program zakončí autogramiáda jezdců a hostů Star Rally, celým večerem pak bude provázet známý moderátor a velký fanda rally v jedné osobě, Dalibor Gondík. O den později, v pátek 29. srpna, pak i v Rally Village dojde na samotné závodění, neboť se doslova za jejím plotem několikrát proženou úplně všichni účastníci letošní barumky při populární městské superspeciálce.

A bude se na co dívat. Přestože do uzávěrky přihlášek ještě zbývá několik dnů, už nyní zlínští pořadatelé poodhalují za všechny alespoň dva z přihlášených skvostů – díky novému rozšíření povolených vozidel až do roku 1995 se v hlavní, měřené části rally bude moci ukázat ex-tovární Ford Escort RS Cosworth po Francoisi Delecourovi, se kterým odstartuje italský pilot Albano Frassinetti.

Renault 5 Maxi

Na seznamu je také atraktivní Renault 5 Turbo, se kterým tratě barumky brázdívali v první polovině 80. let kupříkladu Brane Kuzmič nebo Attila Ferjancz.. Letos se za jeho volantem představí Paul Chieusse, který se v roce 2012 stal za volantem Peugeotu 307 WRC šotolinovým vicemistrem Francie. Fanoušci historických automobilů se mohou těšit i na řadu dalších zajímavých vozů a posádek, která tvořila barevnou historii soutěžního sportu, podrobný náhled do seznamu přihlášených ale pořadatelé vypustí až po uzávěrce přihlášek, která je naplánována na pátek 8. srpna.

Slavnostní start Star Rally Historic se uskuteční na startovní rampě na náměstí Míru v pátek 29. srpna o půl čtvrté, cíl je pak naplánován na sobotu po 17 hodině na cílové rampě umístěné přímo u servisní zóny.


Star Rally Historic posiluje pozice

Zatímco v prvních letech šlo zejména o vloženou atrakci pro diváky, před jejímiž zraky defilovaly historické rally vozy v rámci demonstrační jízdy, letos už podruhé půjde o plnohodnotný podnik měřený na čas. Tuto změnu pořadatelé z AK Barum poprvé zavedli loni zejména na popud samotných posádek a jak se záhy ukázalo, novinka padla na úrodnou půdu. Na startu se totiž v roce 2013 objevila elita českého historického motosportu, např. Jiří Navrátil s Fordem Sierra RS Coswort nebo Lubomír Tenkl s BMW M3, kteří zatoužili po skalpu Jaroslava Vančíka s Ladou VFTS. Právě souboje této trojky byly největším kořením a nutno dodat, že se jelo naplno až do posledního metru. Šestý ročník Star Rally Historic nakonec ovládl Vančík před Tenklem, Navrátil skončil kvůli desetisekundové penalizaci třetí.

Pořadatelé Star Rally doufají, že se v letošním roce na startu objeví ještě lepší konkurence. Dosavadní kontakty se zejména domácími týmy a posádkami dokonce vedly k tomu, že se po roce opět zvýší propustnost trati.

„Historické automobily jsou pro řadu lidí čím dál, tím víc atraktivnější a lákají jak diváky, tak závodníky. Právě tento zájem nás přiměl, abychom letos Star Rally Historic v programu barumky vyčlenili větší prostor a mohli zvýšit počet převzatých vozů z padesáti na šedesát,“ říká Zdeněk Bělák, člen organizačního výboru Star Rally Historic.

Zmíněná šedesátka vozů bude stejně jako vloni rozdělena do dvou základní kategorií, kdy ta první bude měřena časomírou a druhá pojede jako demonstrační jízda rally legend. Jak ukázal předešlý ročník, toto členění dokáže zaručit velkou pestrost startovního pole.

„V měřené části jsou u vozů vyžadovány trochu striktnější předpisy v podobě průkazů historických vozů HTP či TPHV,“ vysvětluje Bělák. „Na druhou stranu u neměřené kategorie legend jsou předpisy trochu benevolentnější a umožňují projet trať závodu například i posádkám, které nemají klasické závodní licence či jejichž vozy se lehce odlišují od homologace. Díky tomu se fanouškům mohou ukázat například automobily, které by se na trať plnohodnotné rally nedostaly.“

Stejně jako v předešlých letech i letos pořadatelský tým jedná o účasti zahraničních posádek, které do Zlína pravidelně přivážejí ty nejklasičtější vozy např. značek Lancia či Porsche. Byl to právě ročník 2013, kdy Zlín vůbec poprvé v historii přivítal legendární Lancii 037 Rally skupiny B. Podobných automobilových perel se ale na Star Rally Historic neukázalo ještě hodně, takže rozhodně není důvod usínat na vavřínech. Organizační tým však zajištění podobných atraktivních vozů stojí velké úsilí.

„Star Rally Historic je stále hlavně doplňkový podnik k Barum Czech Rally Zlín. Proto i fond na případnou podporu posádek je bohužel trochu omezený a zaměřuje se třeba na nepřímou pomoc v podobě zajištění ubytování. Samozřejmě, kdo by nechtěl třeba na Pindule vidět legendární Stratos, ale vše je hlavně o jednáních, která s různými týmy vedeme už několik měsíců. Takže nezbývá než doufat, že se do srpna podaří domluvit nějakou takovou atrakci,“ uzavírá Bělák.

Sedmý ročník Star Rally Historic bude vycházet ze schémat předešlých let. Soutěžní část odstartuje v pátek 29. srpna na městské Super RZ v ulicích Zlína, kde si účastníci do sytosti užijí bohatou diváckou kulisu. V sobotu se pak největší show odehraje na rychlostní zkoušce ve Slušovicích, která bude po vzoru roku 2012 organizovaná jako polookruh. Účastníci Star Rally Historic do divácky vděčného testu odstartují celkem dvakrát, oba průjezdy budou vyplněny ještě trojicí klasických – a věhlasných – rychlostních zkoušek: Maják, Troják a Semetín. Souhrnná délka RZ činí 84,76 km, start i cíl rally pak bude situován na zlínské náměstí Míru.

Sdílet

O autorovi

Komentáře