RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Historici: První Subaru na Carrera Panamericana!
    Vojtěch Štajf Subaru
    Soutěžáky

    Historici: První Subaru na Carrera Panamericana!

    Redakce RL.CZBy Redakce RL.CZ16.3.2014Updated:29.12.2019Žádné komentáře5 Mins Read

    Sportovní manželství Vojtěcha Štajfa a značky Subaru trvá už velkou řádku let. Když mu definitivně uzrál v hlavě nápad české účasti na Carreře Panamericaně, bylo mu hned jasné, že značka Subaru musí být také u toho. Nejen pro Vojtu, ale i pro jeho Subaru Coupé bude Carrera 2014 účastí premiérovou…

    Jehla v kupce sena

    Jenže příběh toho, jak se elegantní kupé s hvězdami ve znaku dostalo nejen ke Carreře, ale hlavně do Čech, je mnohem květnatější. Vojtovo auto je z roku 1972, tedy nejmladší přípustný ročník, který předpisy závodu dovolují. V té době se samozřejmě v tehdejším Československu vozy Subaru neprodávaly a chyběly i na většině západoevropských trhů. Japonské značky pronikaly do Evropy jen pozvolna a Subaru se soustředilo na domácí a na severoamerický trh. Když se tedy Vojta poohlédl po vhodném typu z produkce kmenové značky, bylo jasné, že vhodný exemplář v tuzemsku ani nebude k mání.

    „Určil jsem si model GL Coupé z produkce typové řady, která se v Severní Americe na počátku 70. let prodávala pod jednotným jménem Leone. Jenže kde ho vzít? Spoustu času mi vzalo procházení nejrůznějších veteránských webů, když se mi podařilo narazit na první kus. Byl trochu mladší a měl zajímavou historii. Do Evropy ho dovezl tehdejší první dealer značky v Beneluxu panu Huisman v Holandsku. Ten ho pečlivě udržoval, šlo o model hardtop bez středních sloupků a se čtyřmi světlomety. Koupil jsem ho od německého sběratele, jemuž vůz Huisman prodal v roce 1998,“ vzpomíná Vojta.

    Na první pohled bylo vyhráno, ne však docela: „Auto bylo jednak poněkud mladší, ale hlavně, krásně zachovalé. Šlo o jediný exemplář poměrně unikátního typu, který se v Evropě ani neprodával a já ho přivezl domů pro přestavbu pro závodění v Mexiku. Nakonec jsem usoudil, že na to, abychom do auta začali řezat a dělat z něj závodní speciál pro Carreru, je ho příliš škoda. Vůz jsme umístili do showroomu Subaru Emil Frey v Praze a zájemci se na něj můžou zajít podívat. Nezbylo, než hledat dál,“ pokračuje Vojta..

    Další stopy malého kupé zavedly Vojtu až do dalekého Portugalska. Exemplář, který se mu podařilo dohledat, našel v dost ubohém stavu a aby ho dokázal naložit, bylo nutné dokonce porazit strom!

    Vojtěch Štajf Subaru
    „Tohle byl úplně jiný příběh. Našli jsme auto v naprosto zuboženém stavu. Jezdil s ním Portugalec, který zastupoval americkou firmu v Maroku – firma ho vybavila právě tímhle služebním autem, v Americe se tahle auta přece prodávala. Když dotyčný u firmy končil, vůz si odkoupil do soukromého užívání.

    Po jeho smrti zůstalo auto osmnáct let stát na zahradě, jeho paní s ním nejezdila. Mezitím vedle něj stihl dokonce vyrůst strom! Když jsme vůz objevili, neměl už ani motor a pneumatiky, byl pořádně prorezlý, celý vnitřek byl vybrakovaný. Ale usoudili jsme, že to je auto, z něhož začnu stavět závodní speciál. Za 250 euro jsem ho koupil a poslali jsme pro něj z Prahy autodopravu, která vyšla podstatně dráž než vůz samotný.

    Strom, který u auta rostl, bylo nutné porazit, teprve potom šel vrak naložit. Že jsme byli s transportem tak daleko od domova, mezitím jsem v Portugalsku našel ještě jedno subárko, červený sedan v pojízdném, leč domácími kutily poznamenaném stavu. Prodávali mi ho manželé, kteří vůz od otce ženicha dostali jako svatební dar. Když zemřel, teprve pak se odhodlali auto prodat. Z Portugalska s námi tedy do Prahy přijela subárka dvě – kromě kupé ještě sedan, který se zcela rozebral a stal se jakýmsi dárcem orgánů“ dodává Vojta.

    Ke třem vozům poté přibyl přes Švýcarsko a Francii ještě čtvrtý, pro změnu dvoudveřový sedan, který po částečné renovaci mechaniky Subaru Czech rally teamu na své využití teprve čeká – Štajf nevylučuje jeho další úpravu pro veteránské rallye v Česku dle předpisů FIA.

    Přestavba v závodní speciál započata

    Portugalského vraku se ihned ujala dílna Subaru Czech Rally Teamu, vedená šéfmechanikem Pavlem Janouškem. V ní dochází k postupnému přerodu elegantního kupé v závodní speciál.

    První se ke slovu dostaly brusky a svářečky, karoserii bylo potřeba kompletně vyztužit a vyvařit, zároveň také připravit pro instalaci ochranného rámu kabiny a také nového motoru.

    „Původní kupátko vážilo 740 kilo a poháněl ho čtyřválcový boxer o objemu 1,4 litru a výkonu 61 koní. Kdybychom s tímhle měli závodit a vyjeli v Mexiku do výšky 3000 metrů, ze šedesáti koní by bylo koní čtyřicet a nic bychom nevyjeli. Do auta proto zabudujeme šestnáctistovku z Imprezy z 90. let, ostatně předpisy pro Carreru to umožňují.

    Protože je však zakázáno přeplňování i jakékoli vstřikovací systémy, motor bude muset být předělán pro plnění pomocí karburátoru. Po povolených úpravách by měl dávat výkon 160-170 koní, což je v kombinaci s hmotností auta do 800 kilo opravdu zajímavá kombinace,“ poukazuje jezdec.

    Před čtyřiceti lety ještě Subaru nebylo průkopníkem stálého pohonu všech kol, a tak je GL Coupé „předokolka“ a u toho také zůstane v případě závodního speciálu. Z Imprezy dostane vůz také přední nápravu, odpružení i tlumiče budou ryze soudobé a celý projekt přestavby původního veterána vzniká pod vedením šéftechnika Jana Kubíčka.

    Kola dle tehdejší módy byla na voze pouze třináctipalcová, což poněkud limituje velikost kotoučových brzd – auto však dostane alespoň závodní pneumatiky se šířkou 205 milimetrů. Spousta dílů musí být vyrobena unikátně právě pro tenhle jeden závodní speciál – náhradní díly se po dvacátém roce po ukončení výroby už neprodukují. „Některé součásti lze dovézt z Ameriky, ale řadu z nich musíme vyrobit sami. Jedno je jisté, půjde o svébytný a zcela unikátní závodní speciál na bázi modelu, který v naší části Evropy prakticky nikdo nemá,“ dodává Vojta.

    Příběh Subaru, který Vojta Štajf jako první vůz této značky dostal zarostlý za stromem z portugalské zahrady a směřuje ho až na mexickou Carreru Panamericanu, tedy žije dál a zaujal i zástupce továrny v Japonsku. Vzácný kus tak po svém znovuzrození zažije úplně jiný „druhý život“, o němž se jeho původním majitelům ani nesnilo…

    historické automobily La Carrera Panamericana Subaru Vojtěch Štajf závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redakce RL.CZ

    Related Posts

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

    Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.