Po dramatickém nočním souboji v ardenských lesích vyhrál Legend Boucles de Spa 2013 těsně bývalý tovární jezdec Citroënu Francois Duval. Účastník 84 soutěží MS a vítěz Auatralské rally2005 dojel se svým Fordem Escort 1800 RS v barvách pivovaru Gordon do cíle s náskokem pouhých 0,63 bodu před zkušeným Bernardem Munsterem na voze Porsche Carrera RS.
Závod
Kompletní výsledky LEGEND (pdf)
Kompletní výsledky CLASSIC (pdf)
Změny po "uzávěrce"
Ve výsledcích Legend Boucles de Spa došlo ke změnám. Loňský vítěz Van de Wauwer dostal dodatečně dvouminutovou penalizaci, když měnil píchlé kolo. Klesl kvůli tomu ze třetí na pátou příčku. Z první desítky zmizel i Steve Perez se startosem, který startoval se známým švédským spolujezdcem Parmanderem s Lancii Stratos HF. Tu při havárii v úvodu silně poškodil. Ačkoli se dokázal se probojovat na devátou příčku, dostal po závodě penalizaci, která jej stále umístění v TOP10…
55. LEGEND BOUCLES DE SPA
1. François Duval / Anthony Bourdeaud’hui (B) Ford Escort RS 1800 Mk II 439,67
2. Bernard Munster / Pascal Lopez (B) Porsche Carrera RS +0,63
3. Stefaan Stouf / Joris Erard (B) Ford Escort 1600 RS Mk I +106,09
4. Cédric Cherain / Eric Borguet (B) Opel Manta A 1900 +197,03
5. Jean-Pierre van de Wauwer / Eric Marnette (B) Lancia Beta Monte Carlo +210,13
6. Chris van Woensel / Pieter van der Sloten (B) Opel Manta 400 +215,41
7. Renaud Verreydt / "Jali" (B) Porsche 911 SC +307,89
8. Marc Duez / François Cornelis (B) Ford Escort RS 1800 Mk II +381,57
9. Johnny Delhez / Eddy Gully (B) Ford Escort RS 2000 Mk II +314,59
10. Marc Duez / François Cornelis (B) Ford Escort +381,57
Průběh závodu
Soutěž, která byla provázena nevlídným počasím, měla velmi dramatický průběh. Největší hvězda soutěže Mikko Hirvonen, který po onemocnění spolujezdce Lehtinena startoval s Rakušankou Ilkou Minorovou, odstoupil už na konci druhé vložky. Jeho Citroën Visa Mille Pistes 4×4 vyřadil požár v motorovém prostoru. Do cíle nedojela ani druhá visa, kterou řídil šéf týmu Citroën Racing Yves Matton (motor).
Foto: Maurice Volmeyer
Převodovka zradila Švéda Pera-Gunnara Anderssona, který hrál roli tajemného jezdce doplněného do startovní listiny na pozvání pořadatelů na poslední chvíli. „Pigi" Andersson dostal k dispozici Opel Ascona B se startovním číslem 13.
Nejrychlejší start měl Thierry Neuville, který po změně značky v seriálu MS přezbrojil na Ford Escort RS 1800 z roku 1976. Čtyřiadvacetiletý Belgičan vedl až do sedmého testu Clémentine, kde musel vzdát pro poruchu spojky. Vedení se ujal Francois Duval s dalším eskortem. Vyhrál pět měřených úseků a před závěrečnou noční sekcí vedl s více než půlminutovým náskokem. Ve finiši ho pořádně prohnal Munster, který vlastní tým BMA disponující Octavií WRC a několikrát startoval i u nás.
V první desítce figurují pouze špičkoví domácí jezdci minulosti nebo současnosti. Jedinou výjimkou je Brit Steve Perez, startující se známým švédským spolujezdcem Parmanderem. I když svoji Lancii Stratos HF při havárii silně poškodil, dokázal se probojovat na devátou příčku.
Mix sněhu, ledu, bláta i mlhy nezvládla celá řada jezdců a vozů. Okruhový pilot Andre Lotterer poslal zapůjčené Audi Quattro mimo trať na úseku číslo 7, Bruno Thiry odpadl s další audinou pro poruchu posilovače řízení. Rychlostní skříň vyřadila Holanďana Kevina Abbringa (VW Golf GTI) i domácího Marka Timmerse (Opel Manta A).
Video Highlights
Zlomenina nepustila Patricka Snijerse na start
Jeden s největších favoritů závodu historiků Legend Boucle de Spa, Patrick Snijers, bohužel dne neodstartuje.
Podle zprávy Toma Buyse, spolupracovníky redakce magazínu RALLY, utrpěl dnes v ranních hodinách Snijers po pádu zlomeninu klíční kosti. Bližší okolnosti nejsou v tuto chvíli známy. Jisté je však jedno, návrat za volant soutěžácké Lancie 037 se odkládá. Dvojici Patrick Snijers – Bjorn Depoortere tak natěšení diváci na trati letošního "Boucle" bohužel neuvidí…
Info před startem
Boucle de Spa počítá hodiny do startu
Už tento víkend startuje jedna ze tří nejvýznamnějších akcí legendárních historických soutěžních vozů a jezdců. Osmý ročník belgické Legend Boucles de Spa začíná 16. února. Jak bývá zvykem, soutěže pro vozy do roku výroby 1986 se účastní celá řada bývalých i současných špičkových jezdců.
Video ze shakedownu
Na start míří rallyové hvězdy z historie i současnosti
Největším tahákem je start továrního jezdce Citroënu Mikko Hirvonena. Finský vicemistr světa nastoupí s vozem Citroën Visa Mille Pistes 4×4 skupiny B, se kterým ve Spa loni jel Neuville. Hirvonen věří, že týden po Švédské rally bude v na trati sníh a využije pohon všech kol. Jméno druhé zahraniční hvězdy pořadatelé zatím tají. Jisté je jen to, že pojede s Opelem Ascona B skupiny 2.
Velmi silné zastoupení mají tradičně domácí jezdci. Thierry Neuville nebude chybět ani letos, ovšem tentokrát pojede s klasickým Fordem Escort RS. Se stejným vozem startuje i bývalá belgická hvězda Francois Duval, který má na kontě vítězství v Australské rally. „Dudu" bude mít k dispozici vůz skupiny 4 s šestnáctiventilovým motorem BDA. Třetím favoritem za volantem eskortu je Marc Duez.
Bývalý mistr Evropy Bruno Thiry, který Legend Boucles de Spa vyhrál před třemi lety, se vrací za volant Audi Quattro A1. Stejný vůz bude mít k dispozici dvojnásobný vítěz vytrvalostního závodu 24h Le Mans André Lottererer.
Lancie nesmí chybět
Populární Patrick Snijers tentokrát usedne za volant Lancie 037 Rally, se kterou závodil v seriálu ME v letech 1985 a 86 (vyhrál Rally Škoda 1986). Ve startovní listině nechybí ani legendární Lancia Stratos HF. Jeden exemplář v proslulých barvách aerolinek Alitalia přiveze britský jezdec Steve Perez. Loni startoval u nás v Klatovech na Rallye Vltava s Porsche 911 RSR. Italskou značku bude opět reprezentovat i loňský vítěz Van de Wauwer s Lancií Beta Monte Carlo.
Mezi 275 přihlášenými ve dvou kategoriích Legend a Classic figuruje i jméno talentovaného Holanďana Kevina Abbringa. Dnes již ex-tovární jezdec týmu VW Motorsport usedne do extovárního VW Golf II GTI po Kennethovi Erikssonovi. Další německé značce Opel dává přednost Chris van Woensel, Marc Timmers, Cedric Cherain (všichni Manta 400) a Francouz Mourques.
Oblíbené Porsche
Početné zastoupení má samozřejmě i značka Porsche. K velkým favoritům soutěže patří trojnásobný vítěz Rallye Boucles de Spa Renaud Verreydt, který jede s Porsche 911 RS v barvách Martini. Dalšími známými jezdci jsou Bernard Munster a bývalý belgický mistr Xavier Bouche. Zajímavostí bude zlaté Porsche 924 Turbo Němce Loffela, se kterým startoval počátkem osmdesátých let epizodně Walter Röhrl. Další atrakcí je Porsche 911 4×4, se kterým vyhrál Jacky Ickx Dakar 1984. Za volant věrné repliky tentokrát usedne pravidelný účastník Dakaru Stéphane Henrard.
Legendární belgická rally
Tři stovky závodních vozů a nejslavnější jména v historii rally na pozadí scenérií lázeňského Boucles de Spa. Spolu s německou Eifel rally a Rallylegend v San Marinu, tvoří belgická soutěž jeden z vrcholů hvězdného trojúhelníku.
Od zrušení podniku udržují organizátoři z Royal Automobile Club de Spa tradici pořádáním historické verze s přívlastkem "Legend". 16. února 2013 odstartuje 8. ročník historického "provedení", celkově se však jedná již 55. Boucles de Spa rally.
Video
Info pro diváky i posádky
Máte-li zájem navštívit tuto fantastickou podívanou, ať už jako divák, nebo se zůčastnit závodu za volantem závodního vozu, zde jsou první důležité informace.
Program Boucle de Spa Legend
Čtvrtek 14.2.2013 – přejímky
Pátek 15.2.2013 – přejímky
9:00 – 16:00, seznamovací jízdy pro Legend Category
19:00, autogramiáda
Sobota 16.2.2013 – závod
9:30 – start na Place Royale pro obě kategorie (Legend + Classic)
23:30 (cca.) – cíl (příjezd prvních posádek)
Neděle 17.2.2013 – zakončení
12:00 – slavnostní ceremoniál, předání cen
⇥
Uzávěrka přihlášek: 16. ledna 2013
Trať
Pořadatelé deklarují soutěž s 15 rychlostními zkouškami rozdělenými do tří smyček. Celkové délka rally se pohybuje kolem 500 km, z toho 160 km připadá na měřené úseky.
Seznamovací jízdy
Pouze pro Legend Category 15.2.2013. Žádné jiné jízdy povoleny nejsou.
Soutěžní vozy
Směrodatným pro zařazení vozidla je datum homologace FIA/CSI. U vozidel bez homologace bude určující datum první registrace. Přihlášené vozy budou rozděleny do čtyř tříd. Do závodu se mohou přihlásit pouze vozidla s datumem výroby do 31.12.1986.
Registrace posádky
Přihlášené posádky obdrží:
- ⇥
- jednu sadu roadbooků
- mapu
- dva štíty soutěže
- startovní čísla k nalepení na dveře
- Car Pass Boucles de Spa Legend 2013
⇥
⇥
⇥
⇥
Poplatky (startovné):
1.500 € ex – VAT (Legend Category)
950 € ex – VAT (Classic Category)