Po skvělém výkonu na Historic Rallye Vltava byl největším favoritem druhé soutěže MČR historických automobilů v Českém Krumlově Jiří Kalista se Subaru Legacy RS.
Za panujícího deštivého počasí byl pohon všech kol jeho japonského vozu Subaru Legacy RS velkou výhodou. „Kalda“ se navzdory nevhodné volbě pneumatik v úvodu zhostil své role dokonale. V sobotu na trati plné vytahaného bláta neměl soupeře a zvítězil s dominantním náskokem čtyř minut.
Zrození kultu Subaru
Každý zasvěcený fanoušek rally pozná, že čtyřiatřicetiletý Jiří Kalista startuje s věrnou replikou továrního vozu, se kterým se proslavil legendární Colin McRae. Určitě stojí za připomenutí historie soutěžního vozu, díky kterému se zrodil kult Subaru. Na sklonku osmdesátých let se automobilka Subaru rozhodla zbavit pověsti exotického výrobce podivných a slabých vozů. Zejména v Evropě znal tehdy značku málokdo. Japonci se po vzoru svých domácích konkurentů rozhodli vybudovat image prostřednictvím motoristického sportu. Podařilo se jim to dokonale. Legacy RS bylo předchůdcem kultovní imprezy, bez které jsme si donedávna nedovedli představit žádnou soutěž MS.
Moderní boxer
Model Subaru Legacy RS se v Japonsku začal prodávat začátkem roku 1989 a v historii značky znamenal zcela novou epochu. Nejednalo se o modernizaci předchozího typu, nýbrž o zcela nový moderní vůz. Jedinečný plochý čtyřválcový motor s protiběžnými písty byl výrazně inovován a díky zvýšení zdvihu dosáhl jeho objem dvoulitrové hranice. „Boxer“ byl osazen čtyřventilovým rozvodem, který ve spojení s turbodmychadlem zvedl výkon sériové verze na 220 koní. Samozřejmostí se stal permanentní pohon všech kol, který byl pro Subaru typický už v minulosti.
Koncept čtyřkolky s kompaktním hliníkovým plochým motorem byl díky nízkému těžišti velmi nadějný. Ve výrobním závodě Gumna City poblíž Tokia vznikly dva prototypy Legacy RS sk. A, které byly v dubnu 1989 otestovány v Keňi. Zároveň byla navázána dlouhodobá spolupráce s britskou firmou Prodrive, která se začala paralelně zabývat vývojem soutěžní varianty. Prodrive vyvinulo vlastní šestistupňovou převodovku a dostalo za úkol reprezentovat značku na evropských soutěžích MS v sezoně 1990.
Dětské nemoci
Při premiérovém startu na Rally Safari se objevila armáda pěti vozů Legacy RS sk. A a N v čele s Markku Alenem. Zkušený finský jezdec se překvapivě ujal vedení v soutěži a první příčku si držel až do okamžiku, kdy bláto ucpalo chladič, a motor se začal přehřívat (foto). Problémy s motory vyřadily i další tři „áčková“ subaru a do cíle dojel jen domácí Patrik Njiru se sériovým Legacy RS. Subaru bylo prvním vozem skupiny N v historii, který dojel v Keni do cíle. Úspěch zopakoval Ian Duncan, který vyhrál sk. N na Rally Acropolis.
Alen startoval v Řecku pod hlavičkou Prodrive, vyhrál dvě vložky, ale potýkal se s křehkou konstrukcí závěsů kol. V závěru soutěže ho opět zradil motor. Ve Finsku vylepšil dosud nejlepší výsledek značky Subaru čtvrtým místem Markku Alen. Zatímco v Austrálii opět úřadoval „Kiwi“ Bourne (4. místo), Prodrive tvrdě pracoval na zvýšení výkonu motoru a v San Remu poprvé nasadil vůz s hydraulickým mezinápravovým diferenciálem. Jediný Alenův vůz však měl problémy se startérem, finská posádka se propadla až na konec startovního pole a smolnou soutěž zakončila poruchou převodového ústrojí. Na britské RAC Rally Markku Alen naopak exceloval a během první etapy vedl. Druhý den ho bohužel vyřadilo turbo.
Intenzivní vývoj
Po úvodní sezoně bylo jasné, že největší slabinou Subaru Legacy RS je málo výkonný a nespolehlivý motor. Pravidelně praskaly ojniční šrouby, agregát se přehříval a výrazně ztrácel výkon. Handicapem byl i vodou chlazený intercooler umístěný vzadu za motorem, který nedokázal zajistit přísun chladného vzduchu do turbodmychadla. STI (Subaru Tecnica International) nedokázalo tyto problémy vyřešit a koncem roku přesunulo odpovědnost za vývoj celého vozu do sídla Prodrive v Banbury.
Během dalších tří let byl vůz kompletně přepracovaný. Britští konstruktéři týmu Prodrive se soustředili nejen na pohonnou jednotku, ale i na převodové ústrojí. Všechny mechanické diferenciály postupně nahradili hydraulickými, které se dají lépe ovládat a mají rychlejší reakci. K 1.1.1992 byla homologována poloautomatická převodovka, Colin McRae. dominoval s legacy v letech 1991/1992 v prestižním domácím mistrovství a díky tomu získal světové angažmá. V následující sezoně získal divoký Skot památného vítězství na Novozélandské rally, které bylo prvním triumfem nejen pro něj, ale i pro značku Subaru.
Kalistův vůz
Jiří Kalista bohužel nemohl využít „vyšperkovanou“ verzi Subaru Legacy RS skupiny A, protože současné technické předpisy MČR HA omezují auta rokem výroby 1990. Musel vůz upravit podle první homologace. Navíc měl obrovský problém najít první verzi modelu s pravostranným řízením. Celý loňský rok strávil se svým týmem stavbou soutěžní verze, kterou dokončil těsně před startem Rallye Šumava. Výsledkem je nádherný vůz, který vypadá přesně jako tovární verze skupiny A, ale převodové ústrojí odpovídá skupině N. Speciálně vyvinutá převodovka Prodrive se dvěma aktivními diferenciály je finančně nedostupná. Přesto jsou parametry Kalistova Subaru Legacy RS RA z roku 1990 imponující – výkon motoru přes 300 koní, největší krouticí moment 430 Nm, hmotnost 1285 kg. Pro zajímavost, tovární verze měla hmotnost o 150 kg nižší.