Do dalšího ročníku Eifel Rallye Festivalu v německém Daunu zbývají ještě dva měsíce (23. – 25. 7.), ale pořadatelé už museli startovní listinu pro velký zájem posádek předčasně uzavřít. Mottem letošního setkání historických soutěžních vozů a legendárních jezdců je originalita. K vidění budou hlavně původní vozy, které brázdily tratě rally po celém světě za poslední půlstoletí.

Jezdecké hvězdy Munari, Mikkola a Röhrl

Kořením populárního „pojízdného muzea“ je pravidelná účast bývalých mistrů světa a dalších jezdeckých veličin z minulého století. Tradiční je účast dvojnásobného mistra světa Waltera Röhrla, který zatím neupřesnil, s jakými vozy se představí. U legendárního italského jezdce Sandro Munariho je to jasné. „El Drago“ se pojede s originální Lancií Stratos HF, se kterou v roce 1977 vyhrál počtvrté slavnou Rallye Monte Carlo! Sekundovat mu k tomu bude nejen dlouholetý spolujezdec Piero Sodano, ale také dva bývalí tovární mechanici s dobovým servisním nářadím.

Svého spolujezdce bude mít na „horkém“ sedadle i mistr světa z roku 1983 Hannu Mikkola. Švéd Arne Hertz strávil po jeho boku 13 sezón. Fin, který 24. května oslaví 73 let, pojede s továrním Mercedesem 450 SLC 5.0, se kterým v roce 1979 zvítězil na Rally Pobřeží Slonoviny. Auto bude přivezeno přímo z muzea třícípé hvězdy ze Stuttgartu. Mikkola se za volantem bude střídat s Britem Andrew Cowanem, který byl na sklonku sedmdesátých let rovněž továrním jezdcem Mercedesu. Známější je však jako zakladatel a šéf týmu Mitsubishi Ralliart Europe, za který Tommi Mäkinen vybojoval čtyři tituly světového šampiona.

Speciály pro Pikes Peak

V Daunu se tradičně objeví také několik exotických soutěžních vozů. Samostatnou kapitolou jsou ozy upravené speciálně pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak. Monstrem číslo 1 bude věrná replika okřídleného Audi Quattro S1, se kterým Walter Röhrl v roce 1987 jako první v historii pokořil na šotolinové trati se 156 zatáčkami hranici 11 minut. Poněkud střízlivější model Audi Quattro A2 vyhrál Pikes Peak už v letech 1982 a 83 s Johnem Buffumem za volantem. Legendární americký soutěžní jezdec, který má na kontě 11 domácích titulů, přiletí do Německa, aby divákům svůj bývalý vůz představil. V současnosti je tento cenný exemplář jedním z exponátů impozantní sbírka Wolfa-Dietera Ihleho.

Velkou pozornost si zaslouží také Peugeot 405 T16 Pikes Peak Irky Endy Garveyové. Jedná se o jednu ze dvou originálních „čtyřistapětek“ upravených speciálně pro Závod do oblak. Tento exemplář se ovšem vítězství nedočkal. V roce 1988 s ním dojel Juha Kankkunen druhý, o rok později obsadil Vatanen s poškozeným kolem čtvrtou příčku.

Hitparáda v pátek večer

Novinkou letošního Eifel Rallye Festivalu bude tzv. Parade na úvodní páteční večerní vložce Hilgerath. Některá extrémně cenná auta nemohou absolvovat celý třídenní program. Aby diváci nebyli ochuzeni o možnost vidět tyto historické a technické klenoty v jízdě, pojedou pár okruhů ještě před vlastním startovním polem. Jasným kandidátem na zařazení do této kategorie je Peugeot 405 T16 Pikes Peak, který není na delší jízdu uzpůsoben. Hannu Mikkola divákům představí originální Toyotu Celicu 2000 GT, se kterou v roce 1976 startoval na Rally 1000 jezer.

Třetím exemplářem bude extovární Nissan 240 RS skupiny B z Rally Safari 1983. Do kokpitu usedne keňský jezdec Mike Kirkland, který s tímto vozem několikrát startoval.

Sdílet

O autorovi

Komentáře