Jednou z hlavních atrakcí Star rally byl divoký Paolo Diana se svým kanárkové žlutým Fiatem 131 Abarth. Nenápadný mladík mnoho slov z angličtiny nezná, ale když moderátor na startovní rampě vyslovil slovo „drift“, doslova ožil. Atmosféra na večerní městské speciálce horkokrevného Itala však natolik „vybláznila“, že poslal svého fiata do studené Dřevnice už v prvním kole.
Příliš toho tentokrát nepředvedl ani Rakušan Niki Glisic s BMW M3, který ovládá pedály bavoráku jednou nohou.
Bérešovci
Hlavní tíha show tak zůstala na bedrech rodu Bérešů. A oba se této role zhostili, jak se patří. „Dodi“ úvodní vložku vinou poškozeného setrvačníku motoru nedojel, ale když viděl nadšení fanoušků, poslal v noci na východní Slovensko pro náhradní díl. V sobotu jel s opraveným Opelem Ascona 400 i na rovinkách neustále smykem.
Diváci byli v extázi, ale zadní gumy při takové jízdě doslova tály. Dvakrát je vyměnil, ale třicetikilometrový Troják byl příliš dlouhý na to, aby jej tímto stylem absolvoval celý. Čest favoritů tak nakonec zachránil jeho otec „Dedo“ Béreš s Audi Quattro Coupé.
Výsledky dokazují, že odborná komise hodnotila především atraktivní styl jezdců. Druhou příčku zaslouženě obsadil Stanislav Bláha s východoněmeckým Wartburgem 353, který předváděl s kvílejícím vytočeným litrovým dvoutaktem neuvěřitelně razantní nájezdy do zatáček.
Líbily se i obě Škody 130 LR sk. B. Zatímco Petr Kolář s vozem v barumáckých barvách obsadil třetí místo, Chytilovi praskl při prvním průjezdu kolem Luhačovic disk zadního kola.
Podle očekávání nezklamaly ani ruské lady, mezi kterými exceloval především známý Maďar Attila Notheisz. Zmínku ještě určitě zasluhuje Slovák Juraj Rakušinec s italským Fiatem 125S s šestnáctiventilovým motorem, který bohužel do cíle nedojel.
Z techniky nejvíce zaujala věrná replika exotického Datsunu 240 Z. Málokdo si už vzpomene, že s tímto tento vozem, který je známý především úspěchy na africké Rally Safari, startoval na barumce v polovině sedmdesátých let Rakušan Georg Fischer.
Tři skvostné Lancie Delta Integrale už jsou poměrně okoukané a italští řidiči se nepouštěli do „žádných větších akcí“. Milou připomínkou dob minulých bylo maličké Autobianchi A112 Abarth, se kterým předvedl v roce 1975 Rossi na Hvozdné televizní stojku.
Pořadatelé Star rally stále přemýšlejí, jakým způsobem startující hodnotit. Loni zkoušeli divácké smsky, letos ustavili odbornou komisi. Jediným závazným kritériem bylo, aby posádka dojela až do cíle. Jak už jsem už napsal, oslovily nás především výkony jezdců. Nejedná se přeci o jízdu elegance, ale o rally.
Napříště se možná bude měřit i čas. Každý způsob hodnocení má však své výhody a nevýhody. Se stopkami se průjezdy zklidní a nebudou tak atraktivní pro diváky. Navíc budou mít výhodu jezdci se silnými vozy. Snad by bylo nejlepší rozdělit startující do dvou skupin a každou hodnotit zvlášť. Na německém Eifel Rallye Festivalu byly vypsány tři kategorie – nejatraktivnější jezdec, nejkrásnější vůz a nejlepší zvuk motoru.
Dilema vyvolává i umístění pelotonu historiků v rámci Barum rally. Běžný divák ocení špičku soudobého startovního pole, která soupeří o desetiny sekundy. Pak ho nejvíce zajímají právě až atraktivní jezdci Star rally, kteří se na trati objeví teprve za 1,5 hodiny. Nejhorlivější fanoušci, kteří mezi vložkami přejíždí, navíc ani nemají šanci „historiky“ spatřit. Jak diváky v tomto směru uspokojit?. Inu, to je opravdu těžká věc. Co tak pustit 5 – 10 nejzajímavějších jezdců Star rally hned za předjezdci?
Ani koncept současný soutěže účastníkům Star rally příliš nevyhovuje. Absolvovat 4 náročné rychlostní zkoušky bez servisu je velké sousto i pro současnou techniku. Navíc byla sobotní část soutěže místy dost rozbitá. Mnohem vhodnější by pro 30 let stará auta byly širší tratě nedělní etapy.
Výsledky Star Rally Historic 2011
1. | Jozef Béreš sen.-Zoltán Répás | SVK | Audi Quattro | 50 |
2. | Stanislav Bláha-Martin Fejfar | CZE | Wartburg 353 W | 37 |
3. | Petr Kolář-František Penc | CZE | Škoda 130 LR | 30 |
4. | Attila Notheisz-Ivett Notheisz | HUN | VAZ 2107 | 28 |
5. | Giovanni Favaro-Luca Perosino | ITA | Lancia Delta HF Integrale | 24 |
6. | Dino Barini-René Richner | ITA | Datsun 240 Z | 20 |
7. | Marcello Miotto-Alessandro Verna | ITA | Lancia Delta HF Integrale | 18 |
8. | Milan Blahout-Martin Neoral | CZE | VAZ 21074 | 17 |
9. | Roman Vaněk-Diana Vaňková | CZE | Škoda 130 RS | 16 |
10. | Miroslav Julínek-František Foltýn | CZE | Škoda 130 RS | 12 |
Nikdo není dokonalý. Přivřete lehce jedno oko nad drobnostmi, které vyvolávají při startu Star rally určité rozladění. Není jich mnoho a to je dobře. Věřte, že uspořádat podobnou soutěž, udržet její prestiž a získat uznání od posádek i od diváků, představuje nezměrné úsilí. O to větší, když podobná akce lehce klopýtá ve stínu své mnohem slavnější \"sestry\". Se vší úctou. Parta organizátorů má dobře našlápnuto, držíme palce.