Nejslavnější osobnost z generace legendárních „létajících Finů“ oslavila 24. května sedmdesáté narozeniny. Na svém kontě má 18 vítězství ze soutěží MS a v roce 1983 se stal s vozem Audi Quattro mistrem světa.

Pestrý životopis mistra světa

Třicetiletá aktivní kariéra Hannu Mikkoly je plná úspěchů. Dominoval zejména na šotolinových soutěžích. Drží rekordních sedm vítězství na domácí Rallye 1000 jezer, čtyřikrát triumfoval na britské RAC Rally. K jeho nejslavnějším kouskům patří prvenství na maratonu Londýn – Mexiko 1970 s Fordem Escort 1600 RS. Dálková soutěž tehdy měřila neuvěřitelných 26 000 km. O dva roky později dominoval se stejným vozem jako první evropský jezdec na východoafrické Rally Safari.

Jezdec z Joensuu vystřídal celou řadu soutěžních vozů a byl členem většiny významných továrních týmů. Svoji kariéru zahájil v roce 1963 za volantem Volva, startoval s japonskými značkami Datsun, Toyota a Mazda. Jeho premiérovým startem v oficiálním týmu bylo Rallye Monte Carlo 1967, kde jel s Lancií Fulvia 1,3 HF. V Africe sklízel úspěchy s vozy Peugeot 504 a Mercedes 450 SLC. Nejvíce vítězství však dosáhl za volanty eskortů a revolučních čtyřkolek Audi Quattro.

Průkopník pohonu všech kol

Německá automobilka Audi si zkušeného Mikkolu vyhlédla pro svůj revoluční projekt Quattro. Poprvé svoji novou zbraň představil na sklonku roku 1980 na soutěži v Portugalsku. Jako předjezdec byl o 15 minut rychlejší než oficiální vítěz soutěže. Při premiéře na Rallye Monte Carlo vedl, ale sklouzla mu noha z brzdového pedálu a havaroval.

Reputaci si napravil hned o pár týdnů později, když jako první jezdec v historii vyhrál soutěž MS s vozem 4×4. V následující sezoně ho provázela nehorázná smůla. Ačkoliv měl nakročeno ke světovému titulu, vyhrál jen dvě soutěže a v celkovém hodnocení světového šampionátu se musel spokojit s bronzovou příčkou.

Karta se obrátila v roce 1983. S modelem Audi Quattro A1 dominoval ve Švédsku a Portugalsku, s verzí A2 byl nejrychlejší v Argentině a na finské Rallye 1000 jezer. Výsledkem byl zasloužený titul mistra světa. V dalších letech se konkurence ve skupině B přiostřila a těžká Audi Quattra S1 přestala stačit s dechem. Se značkou Audi se Hannu Mikkola rozloučil v roce 1987, kdy s mohutným Audi 200 Quattro vyhrál Rally Safari. Jeho posledním startem v seriálu MS byla domácí Finská rally 1993, kde dojel s Toyotou Celica GT4 sedmý.

Stále ve formě

Hannu Mikkolu doprovází na horkém sedadle od roku 1977 švédský spolujezdec Arne Hertz. Spolu se loni objevili i na italské Rally Legend, kde se vrátili do kokpitu originálního továrního vozu Audi Quattro A1, se kterým startovali v roce 1983 v Monte Carlu. V červenci má „Létající Fin“ startovat na švédské Rally půlnočního slunce s extovární Toyotou Corolla 1600 týmu TTE.

Mikkola tráví svůj důchodový věk střídavě v rodném Finsku na předměstí Helsinek a na Floridě. Na vybraných soutěžích ho na sedadle spolujezdce doprovází jeho nejstarší syn Juha Mikkola. V roce 2000 spolu zvítězili se starým Fordem Escort RS z roku 1968 na maratonu London – Sydney.

Share.
Leave A Reply